Kirjasto
Oppiaihe 99: Kirje roomalaisille 1–3


Oppiaihe 99

Kirje roomalaisille 1–3

Johdanto

Paavali kirjoitti kirjeen Rooman pyhille julistaen, että Jeesuksen Kristuksen evankeliumi on Jumalan voima, joka tuo pelastuksen. Hän selitti, ettei kukaan voi pelastua omien tekojensa ansiosta, vaan heidät täytyy pelastaa Jeesuksen Kristuksen armosta, jonka Hänen sovituksensa tekee mahdolliseksi.

Opetusehdotuksia

Kirje roomalaisille 1:1–17

Paavali julistaa, että Jeesuksen Kristuksen evankeliumi on Jumalan voima, joka tuo pelastuksen

Lue ääneen seitsemänkymmenen koorumin jäsenen, vanhin Larry Echo Hawkin seuraavat sanat. Selitä, että kun vanhin Echo Hawk oli nuori mies, hän oli värväytynyt Yhdysvaltain merijalkaväkeen.

Kuva
Elder Larry Echo Hawk

”Tapasin sulkeiskouluttajani, taistelujen karaiseman veteraanin, kun hän potkaisi parakin oven auki ja astui sisään huutaen kirosanoja.

Tämän pelottavan esittäytymisen jälkeen sulkeiskouluttaja aloitti parakin toisesta päästä ja meni jokaisen alokkaan luo esittäen tälle kysymyksiä. Poikkeuksetta hän löysi jokaisesta alokkaasta aina jotakin, mitä pilkata kovaäänisellä ja karkealla kielenkäytöllä. Hän eteni riviä, ja jokainen merijalkaväensotilas huusi takaisin vastauksensa, kuten oli käsketty: ’Kyllä’ tai ’Ei, herra kersantti.’ – – Kun tuli minun vuoroni, tajusin, että hän tarttui merimiessäkkiini ja tyhjensi sen sisällön takanani olevalle patjalleni. Hän penkoi tavaroitani ja tuli sitten jälleen kasvotusten. Valmistauduin hänen hyökkäykseensä. Hän piteli kädessään Mormonin kirjaani.” (”Tule minun luokseni, oi sinä Israelin huone”, Liahona, marraskuu 2012, s. 32.)

  • Miltä teistä tuntuisi, jos olisitte vanhin Echo Hawkin tilanteessa?

  • Mitä arvelette sulkeiskouluttajan aikoneen tehdä?

  • Oletteko olleet joskus tilanteissa, joissa olette pelänneet, että uskonkäsityksiänne pilkattaisiin? (Voisit pyytää muutamaa oppilasta kertomaan kokemuksistaan luokalle.)

Kehota oppilaita heidän tutkiessaan lukua Room. 1 etsimään totuuksia, jotka voivat auttaa heitä, kun he kohtaavat pilkkaamista tai vainoa uskonkäsitystensä ja tasovaatimustensa vuoksi.

Esittele lyhyesti Kirje roomalaisille kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan ääneen seuraava kappale:

Paavali kirjoitti kirjeen Roomassa oleville pyhille lähetysmatkojensa ollessa lopuillaan. Hän kirjoitti roomalaisille pyhille valmistaakseen heitä saapumiseensa, selventääkseen ja puolustaakseen opetuksiaan ja edistääkseen ykseyttä kirkon juutalaisjäsenten ja pakanajäsenten kesken. Rooma – Rooman keisarikunnan pääkaupunki – oli täynnä maailmallisia filosofioita, ja siellä olisi ollut vaikea saarnata Jeesuksen Kristuksen evankeliumia.

Tee yhteenveto jakeista Room. 1:1–14 selittämällä, että Paavali aloitti kirjeensä todistamalla Jeesuksesta Kristuksesta ja ilmaisemalla halunsa käydä pyhien luona Roomassa.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Room. 1:15–17. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä Paavali opetti roomalaisille pyhille Jeesuksen Kristuksen evankeliumista.

  • Mikä Paavalin sanojen mukaan on Jeesuksen Kristuksen evankeliumi? (Oppilaiden tulee huomata seuraavankaltainen totuus: Jeesuksen Kristuksen evankeliumi on Jumalan voima, joka tuo pelastuksen kaikille, jotka osoittavat uskoa Jeesukseen Kristukseen. Kirjoita tämä totuus taululle. Voit ehdottaa, että oppilaat merkitsevät pyhiin kirjoituksiinsa sanat ja ilmaukset, jotka opettavat tätä totuutta.)

  • Mistä me voimme pelastua Jeesuksen Kristuksen evankeliumin ansiosta? (Fyysisestä ja hengellisestä kuolemasta.)

  • Miksi meidän täytyy osoittaa uskoa Jeesukseen Kristukseen, jotta voimme saada evankeliumin tuomat pelastuksen siunaukset? (Jeesus Kristus toteutti sovituksen, minkä ansiosta meidän on mahdollista pelastua.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen seuraava selitys siitä, mitä tarkoittaa se, että uskoo Jeesukseen Kristukseen ja osoittaa sen:

Paavali käytti termiä usko tarkoittamaan paitsi sitä, että myöntää mielessään Jeesuksen Kristuksen olevan Jumalan Poika, myös sitä, että hyväksyy koko sydämestään Hänet sinä Olentona, joka tarjosi itsensä sovitukseksi meidän synneistämme, ja että luottaa Häneen. Tämä syvä luottamus johtaa uskolliseen elämään, joka ilmenee parannuksen tekemisenä synneistä, kasteen ottamisena ja pyrkimyksenä elää siten kuin Jeesus Kristus opetti (ks. Ap. t. 16:30–33; Room. 6:1–11; 1. Kor. 6:9–11). ”Tämä usko [Jeesukseen Kristukseen] ilmenee kuuliaisuudessa evankeliumin laeille ja toimituksille sekä Kristuksen palvelemisessa” (PKO, ”Pelastus”, scriptures.lds.org/fi).

  • Miten Paavali koki saarnaamisen tietäessään, että Jeesuksen Kristuksen evankeliumi on Jumalan voima, joka tuo pelastuksen kaikille, jotka uskovat? (Hän ei hävennyt evankeliumia [ks. Room. 1:16].)

  • Kuinka todistus evankeliumin voimasta voisi vaikuttaa teidän haluunne kertoa evankeliumista muille? (Kun oppilaat ovat vastanneet, kirjoita taululle seuraava periaate: Kun saamme todistuksen, että Jeesuksen Kristuksen evankeliumilla on voima pelastaa meidät, niin me emme häpeä kertoa siitä muille.)

  • Kuinka tämä periaate voi auttaa teitä, kun kohtaatte vainoa tai pilkkaa uskonkäsitystenne vuoksi?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen seuraava osa vanhin Echo Hawkin kertomuksesta ja pyydä luokan jäseniä kuuntelemaan, kuinka hän vastasi sulkeiskouluttajalle.

Kuva
Elder Larry Echo Hawk

”Odotin, että hän huutaisi minulle. Sen sijaan hän tuli lähelle minua ja kuiskasi: ’Oletko sinä mormoni?’

Kuten oli käsketty, karjaisin: ’Kyllä, herra kersantti.’

Odotin jälleen pahinta. Sen sijaan hän oli hetken vaiti, kohotti sen käden, jossa Mormonin kirjani oli, ja sanoi hyvin hiljaisella äänellä: ’Uskotko sinä tähän kirjaan?’

Huusin jälleen: ’Kyllä, herra kersantti.’” (”Tule minun luokseni, oi sinä Israelin huone”, s. 32.)

  • Kuinka vanhin Echo Hawkin suhtautumistapa on hyvä esimerkki kohdassa Room. 1:16 opetetusta periaatteesta?

Selitä, että vanhin Echo Hawkin pilkkaamisen sijaan sulkeiskouluttaja laski Mormonin kirjan varovasti alas ja jatkoi alokkaiden riviä eteenpäin. Lue ääneen vanhin Echo Hawkin kertomuksen loppu:

Kuva
Elder Larry Echo Hawk

”Olen useasti ihmetellyt, miksi tuo karski merijalkaväen kersantti säästi minut tuona päivänä. Mutta olen kiitollinen siitä, että kykenin epäröimättä sanomaan: ’Kyllä, olen Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsen’ ja ’Kyllä, minä tiedän, että Mormonin kirja on tosi.’ Tämä todistus on kallisarvoinen lahja, jonka olen saanut Pyhän Hengen kautta.” (”Tule minun luokseni, oi sinä Israelin huone”, s. 32.)

  • Milloin te (tai joku tuntemanne henkilö) olette osoittaneet, ettette häpeä kertoa Jeesuksen Kristuksen evankeliumista?

Kehota oppilaita pohtimaan, kuinka vahvaksi he kokevat todistuksensa Jeesuksen Kristuksen evankeliumista ja mitä he voivat tehdä vahvistaakseen tuota todistusta. Kannusta heitä asettamaan tavoite tehdä niin.

Kirje roomalaisille 1:18–3:23

Paavali opettaa, että koko ihmiskunta tekee syntiä ja on vailla Jumalan kirkkautta

Selitä, että Paavalin aikaan jotkut pakanakristityt pyrkivät puolustelemaan moraalitonta eli synnillistä käytöstä tähdentämällä Jumalan armoa ja olemalla piittaamatta Hänen täydellisestä oikeudenmukaisuudestaan. Lisäksi jotkut juutalaiskristityt uskoivat, että Mooseksen lain noudattaminen oli välttämätöntä heidän pelastukselleen. Paavali pyrki oikaisemaan molemmat näistä väärinkäsityksistä.

Kehota useita oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen Room. 1:18–32. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, minkä syntien Paavali sanoi olevan vallalla hänen aikanaan. Voit auttaa oppilaita määrittelemään jakeissa 18–32 olevia sanoja ja ilmauksia auttaaksesi heitä ymmärtämään varoitukset, jotka Paavali antoi roomalaisille pyhille. Voisit esimerkiksi esittää seuraavan kysymyksen:

  • Mitä mielestänne tarkoittaa jakeessa 25 se, että he ovat ”kunnioittaneet ja palvelleet luotua eivätkä luojaa”?

Tuo esiin, että jakeista Room. 1:18–32 me saamme tietää, että profeetat ja apostolit opettavat meille, millainen käytös ja millaiset asenteet ovat vastenmielisiä Jumalalle.

Selitä, että ilmaukset ”vaihtaneet luonnollisen sukupuoliyhteyden luonnonvastaiseen” jakeessa 26 ja ”luopuneet luonnollisesta yhteydestä naisiin” jakeessa 27 viittaavat homoseksuaaliseen käyttäytymiseen. Voit selittää, että alusta asti ja johdonmukaisesti läpi pyhien kirjoitusten Herra on tuominnut siveyden lain rikkomisen, johon sisältyy homoseksuaalinen käyttäytyminen.

Huom. Samaan sukupuoleen kohdistuvan viehtymyksen käsitteleminen vaatii suurta hienotunteisuutta. Kun luokkasi keskustelee tästä aiheesta, huolehdi siitä, että se tehdään ystävällisesti, myötätuntoisesti ja kohteliaasti.

Auta oppilaita ymmärtämään kirkon kanta homoseksuaaliseen käyttäytymiseen lukemalla ääneen seuraavat lausunnot:

”Homoseksuaalinen ja lesbolainen käyttäytyminen on vakava synti. Jos huomaat kamppailevasi samaan sukupuoleen kohdistuvaa viehtymystä vastaan tai jos sinua houkutellaan osallistumaan sopimattomaan käytökseen, pyydä neuvoa vanhemmiltasi ja piispaltasi. He auttavat sinua.” (Nuorten voimaksi, kirjanen, 2011, s. 36.)

”Kirkon opillinen kanta on selkeä: sukupuolista kanssakäymistä tulee ilmetä vain miehen ja naisen välillä, jotka ovat naimisissa. Kantaamme ei saa kuitenkaan milloinkaan käyttää oikeutuksena epäystävällisyydelle. Jeesus Kristus, jota me seuraamme, tuomitsi selkeästi sukupuolisen moraalittomuuden, mutta Hän ei ollut koskaan julma. Hän halusi aina kohottaa yksilöä eikä koskaan painaa alas. – –

Kirkko tekee eron samaan sukupuoleen kohdistuvan viehtymyksen ja käyttäytymisen välillä. Vaikka kirkko myöntääkin, etteivät tunteet ja kiinnostus samaa sukupuolta kohtaan ole luontaisesti syntiä, homoseksuaaliseen käyttäytymiseen osallistuminen on ristiriidassa sen pyhiin kirjoituksiin perustuvan opillisen periaatteen kanssa, ’että avioliitto miehen ja naisen välillä on keskeisellä sijalla Luojan suunnitelmassa Hänen lastensa iankaikkiseksi päämääräksi’ [’Ensimmäisen presidenttikunnan lausunto samaa sukupuolta olevien välisestä avioliitosta’, mormonnewsroom.org].” (”Same-Sex Attraction”, Gospel Topics, lds.org/topics.)

  • Miksi meidän on tärkeää ymmärtää Herran profeettojen ja apostolien opetukset, jotka koskevat homoseksuaalista käyttäytymistä?

  • Kuinka voimme osoittaa ystävällisyyttä ja myötätuntoa niitä kohtaan, jotka kokevat viehtymystä samaa sukupuolta olevia kohtaan, ja antaa samalla tukemme kirkon kannalle homoseksuaalisesta käyttäytymisestä?

Tee yhteenveto jakeista Room. 2:1–3:8 selittämällä, että Paavali opetti, että kaikki ihmiset tullaan tuomitsemaan heidän tekojensa mukaan. Hän osoitti, että juutalaisten jumalattomuus johtui siitä, että he elivät Mooseksen lain mukaan ulkonaisesti mutta eivät sisimmässään.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Room. 3:9–12, 23 ja pyydä luokan jäseniä panemaan merkille, keihin Paavali sanoi synnin vaikuttavan.

  • Keihin Paavali sanoi synnin vaikuttavan? Miten syntimme vaikuttavat meihin? (Kun oppilaat ovat vastanneet, kirjoita taululle seuraava totuus: Kaikki tilivelvolliset ihmiset tekevät syntiä ja ovat Jumalan anteeksiannon tarpeessa.)

  • Kuinka tämä totuus auttaa meitä ymmärtämään paremmin, miksi me tarvitsemme Jeesusta Kristusta?

Kirje roomalaisille 3:24–31

Koko ihmiskunta voi tulla vanhurskaaksi ottamalla uskollisesti vastaan Kristuksen sovituksen

Selitä, että loppuosassa luvun Room. 3 jakeita Paavali opetti, kuinka Jeesus Kristus voittaa kohtaamamme ongelman – nimittäin sen, ettei Jumala voi hyväksyä syntiä ja että jokainen vastuullinen ihminen tekee syntiä. Jotta oppilaat ymmärtäisivät nämä jakeet, heidän pitää ymmärtää seuraavien termien merkitys: tulla vanhurskaaksi (on synnin rangaistuksesta armahtamista ja syyttömäksi julistamista [ks. PKO, ”Syyttömäksi julistaminen”, scriptures.lds.org/fi]), sovittaminen (on ”synninteon rangaistuksen kärsimistä, niin että synnin vaikutukset poistetaan parannuksen tehneestä synnintekijästä” [PKO, ”Sovitus”, scriptures.lds.org/fi]) ja armo (on ”jumalallinen keino saada apua tai voimaa, joita annetaan Jeesuksen Kristuksen anteliaan laupeuden ja rakkauden ansiosta” [Bible Dictionary, ”Grace”]). Voisit kirjoittaa näiden sanojen määritelmät taululle ennen oppitunnin alkua tai antaa näistä termeistä monisteen jokaiselle oppilaalle.

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen Room. 3:24–26. Kehota luokan jäseniä seuraamaan mukana ja kiinnittämään huomiota siihen, kuinka meistä voi tulla kelvollisia olemaan Jumalan luona.

  • Kuinka meistä jakeen Room. 3:24 mukaan tulee vanhurskaita eli kelvollisia olemaan Jumalan luona?

Tuo esiin, että Joseph Smithin raamatunkäännös jakeesta Room. 3:24 muuttaa sen alkuosan kuulumaan seuraavasti: ”Mutta saavat vanhurskauden vain Hänen armostaan” (ks. LDS Bible, Romans 3:24, alaviite a). Selitä, että teimmepä tässä elämässä kuinka paljon hyvää tahansa, me emme voi ansaita pelastusta itse, koska – kuten Paavali opetti – me kaikki olemme tehneet syntiä ja olemme siksi vailla pelastusta (ks. Room. 3:23). Vain Jumalan armosta – Hänen jumalallisen apunsa ja kaiken mahdollistavan voimansa ansiosta – me pelastumme (ks. myös Moroni 10:32–33).

  • Ketkä Jumala jakeen 26 mukaan tekee armollaan vanhurskaiksi? (Ne, jotka uskovat Jeesukseen.)

Muistuta oppilaille, kuinka Paavali käytti termiä usko, kuten aiemmin oppitunnilla on keskusteltu.

  • Minkä periaatteen nämä jakeet opettavat siitä, mitä seuraa, kun uskollisesti ottaa vastaan Jeesuksen Kristuksen sovituksen? (Oppilaat saattavat mainita esimerkiksi seuraavan periaatteen: Ottamalla uskollisesti vastaan Jeesuksen Kristuksen sovituksen koko ihmissuku voi tulla vanhurskaaksi ja saada pelastuksen.)

  • Kuinka me voimme osoittaa, että otamme uskollisesti vastaan Vapahtajan sovituksen?

Kehota oppilaita pohtimaan, kuinka he tarvitsevat Vapahtajaa Jeesusta Kristusta ja mitä he voivat tehdä ottaakseen uskollisemmin vastaan Hänen sovituksensa. Kehota heitä kirjoittamaan ajatuksiaan seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa. Pyydä muutamaa oppilasta kertomaan ajatuksiaan ja lausumaan todistuksensa Vapahtajasta.

Tee yhteenveto jakeista Room. 3:27–30 selittämällä, että Paavali tähdensi uudelleen, että ihminen tulee vanhurskaaksi uskomalla Jeesukseen Kristukseen eikä noudattamalla Mooseksen lakia.

Kommentteja ja taustatietoja

Kirje roomalaisille 1:1. ”Jumalan evankeliumia”

Jeesuksen Kristuksen evankeliumi on itse asiassa Jumalan evankeliumi eli Isän Jumalan evankeliumi. Se tultiin tuntemaan Jeesuksen Kristuksen evankeliumina, koska Kristuksesta tuli Isän suunnitelman tärkein puolustaja ja kannattaja.

Kirje roomalaisille 1:16. ”Minä en häpeä evankeliumia”

Vanhin Dallin H. Oaks kahdentoista apostolin koorumista on huomauttanut, että yksi tapa, jolla voimme osoittaa, ettemme häpeä evankeliumia, on kertoa siitä muille:

”Jokaisella meistä on monia tilaisuuksia kertoa uskostamme ystävillemme ja naapureillemme, työtovereillemme ja tuttavillemme. Toivon, että voisimme tarttua näihin tilaisuuksiin ilmaistaksemme rakkautemme Vapahtajaamme kohtaan ja todistaaksemme Hänen jumalallisesta tehtävästään sekä päättäväisyydestämme palvella Häntä.

Jos teemme kaiken tämän, voimme sanoa kuten apostoli Paavali: ’Minä en häpeä evankeliumia, sillä se on Jumalan voima ja se tuo pelastuksen kaikille, jotka uskovat’ (Room. 1:16).” (”Kristuksen todistajat”, Valkeus, tammikuu 1991, s. 30.)

Esimerkki ihmisestä, joka ei häpeä Jeesuksen Kristuksen evankeliumia, on vanhin Richard G. Scott kapteeni Hyman G. Rickoverin haastattelussa (artikkelissa Marvin K. Gardner, ”Todellinen voima tulee Herralta”, Valkeus, helmikuu 1990, s. 20).

Kirje roomalaisille 1:26–32. Homoseksuaalinen käyttäytyminen on vakava synti

Lisää tietoa kirkon kannasta homoseksuaaliseen käyttäytymiseen ja samaan sukupuoleen kohdistuvaan viehtymykseen on artikkelissa ”Samaan sukupuoleen kohdistuva viehtymys” sivustolla mormonienuutishuone.fi.

Kirje roomalaisille 3:24. ”Saavat hänen armostaan lahjaksi vanhurskauden”

Vanhin D. Todd Christofferson kahdentoista apostolin koorumista on opettanut seuraavaa syyttömäksi julistamisesta eli vanhurskauttamisesta:

”Suurenmoisen sovitusuhrinsa äärettömän voiman ansiosta Jeesus Kristus voi tyydyttää eli täyttää lain vaatimukset meidän puolestamme. Armahtaminen tulee Hänen armostaan, sillä Hän on tyydyttänyt omalla kärsimyksellään oikeudenmukaisuuden vaatimukset – –. Hän ottaa pois tuomiomme ottamatta pois lakia. Meidät armahdetaan ja saatetaan vanhurskauden tilaan Hänen kanssaan. Meistä tulee synnittömiä kuten Hän on. Laki eli oikeudenmukaisuus tukee ja suojelee meitä. Meidät toisin sanoen julistetaan syyttömiksi.

Näin me saatamme asianmukaisesti sanoa, että kun joku on julistettu syyttömäksi, hän on armahdettu, synnitön tai syytön.” (”Justification and Sanctification”, Ensign, kesäkuu 2001, s. 20.)