Kirjasto
Oppiaihe 31: Matteus 26:31–75


Oppiaihe 31

Matteus 26:31–75

Johdanto

Getsemanen puutarhassa Jeesus Kristus aloitti kaikkien ihmisten syntien ottamisen päälleen osana sovitustaan. Juudas kavalsi Jeesuksen juutalaisjohtajille. Sitten Jeesusta kuulusteltiin laittomasti ylipappi Kaifaksen edessä ja Häntä vastaan esitettiin vääriä syytöksiä. Sillä välin Pietari kielsi kolme kertaa tuntevansa Vapahtajan niiden kuullen, jotka tunnistivat hänen olevan yksi Jeesuksen Kristuksen opetuslapsista.

Opetusehdotuksia

Matteus 26:31–46

Jeesus Kristus kärsii Getsemanen puutarhassa

Pyydä oppilaita pohtimaan seuraavaa tilannetta: Nuorelle miehelle on nuoruudesta asti sanottu, että hänellä on velvollisuus palvella kokoaikaisessa lähetystyössä. Teini-ikäisenä hän tietää edelleen, että hänen pitäisi palvella lähetystyössä, mutta hänellä on vaikeuksia sitoutua lähtemään. Hän on kiinnostuneempi muista mahdollisuuksista ja on huolissaan siitä, että lähetystyö estää häntä saamasta noita kokemuksia.

  • Missä muissa tilanteissa nuorten miesten ja nuorten naisten halut saattaisivat erota siitä, mitä taivaallinen Isä haluaa heidän tekevän? (Kirjoita oppilaiden vastaukset taululle.)

  • Miksi meidän on joskus vaikeaa tehdä sitä, mitä tiedämme taivaallisen Isän haluavan meidän tekevän?

Kehota oppilaita etsimään jakeista Matt. 26:31–46 sellaisia periaatteita, jotka voivat auttaa heitä, kun heillä on vaikeuksia olla kuuliaisia taivaallisen Isän tahdolle.

Muistuta oppilaille, että kuten jakeisiin Matt. 26:1–30 on kirjoitettu, Herra söi pääsiäisaterian apostoliensa kanssa ja asetti sakramentin.

Kehota muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen jakeet Matt. 26:31–35. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja kiinnittämään huomiota siihen, mitä Jeesus profetoi tapahtuvan Hänen apostoleilleen.

  • Mitä Jeesus sanoi tapahtuvan apostoleille sinä yönä?

Selitä, että tässä yhteydessä sana luovutte tarkoittaa kääntymistä pois tai hylkäämistä.

  • Kuinka Pietari ja muut apostolit suhtautuivat siihen, mitä Vapahtaja sanoi?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 26:36–38. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, minne Jeesus ja apostolit menivät pääsiäisaterian jälkeen. Kehota oppilaita kertomaan, mitä he saavat selville.

Pyydä oppilaita ottamaan esille kolmoissidoksen lopusta Raamatun valokuva nro 11, ”Öljymäki ja Orson Hyde -puisto”, sekä valokuva nro 12, ”Getsemanen puutarha”. Selitä, että Getsemane oli oliivipuutarha, joka sijaitsi Öljymäellä aivan Jerusalemin muurien ulkopuolella, ja että sana Getsemane tarkoittaa ’öljypuristinta’.

Kuva
Mount of Olives

Öljymäki

Kuva
Garden of Gethsemane

Getsemanen puutarha

  • Mitkä ilmaukset jakeissa 36–38 kuvailevat Jeesuksen tunteita Hänen mennessään Getsemaneen?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 26:39 ja pyydä luokan jäseniä panemaan merkille, mitä Jeesus teki mentyään ”vähän kauemmaksi” puutarhaan.

  • Mitkä sanat tai ilmaukset jakeissa 37–39 kuvailevat sitä vaikeaa taakkaa, jota Jeesus koki kantavansa?

  • Mitä Jeesus pyysi Isää ottamaan Häneltä pois?

Näytä oppilaille maljaa. Selitä, että malja, johon Vapahtaja viittasi, oli vertauskuva siitä katkerasta kärsimyksestä, jota Hän koki sovituksessaan. Getsemanessa Jeesus aloitti kaikkien ihmisten syntien ja kärsimysten ottamisen päälleen osana suurta sovitusuhriaan.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Jeffrey R. Hollandin seuraavat sanat. Hän selittää, mitä Jeesus pyysi Isältä pyytäessään, että malja menisi Hänen ohitseen:

Kuva
Elder Jeffrey R. Holland

”Oikeastaan Herra sanoi: ’Jos olisi jokin toinen tie, kulkisin sen mieluummin. Jos on jokin toinen tapa – mikä tahansa toinen tapa – valitsen sen mielelläni.’ – – Mutta lopuksi maljaa ei otettu pois.” (”Opettaa, julistaa, parantaa”, Liahona, tammikuu 2003, s. 21.)

Voit ehdottaa, että oppilaat merkitsevät ilmauksen ”mutta ei niin kuin minä tahdon, vaan niin kuin sinä” (jae 39).

  • Vaikka Jeesus pyysikin toisenlaista keinoa täyttää Isän tarkoitukset, mitä Hän teki toteuttaakseen sovituksen? (Oppilaiden tulee huomata seuraavankaltainen totuus: Jeesus Kristus alisti tahtonsa Isän tahtoon toteuttaakseen sovituksen.)

  • Mitä me voimme oppia Jeesuksen halukkuudesta alistua taivaallisen Isän tahtoon, vaikka se tarkoittikin, että Hän kestäisi valtavaa kärsimystä ja lopulta kohtaisi kuoleman?

Kirjoita taululle seuraava vajaa virke: Me noudatamme Jeesuksen Kristuksen esimerkkiä, kun me…

  • Kuinka täydentäisitte tämän virkkeen sen perusteella, mitä olemme oppineet jakeesta Matt. 26:39? (Täydennä virke oppilaiden käyttämillä sanoilla, niin että se välittää seuraavan totuuden: Me noudatamme Jeesuksen Kristuksen esimerkkiä, kun me päätämme alistaa tahtomme taivaallisen Isän tahtoon.)

Muistuta oppilaita tilanteesta, jossa nuori mies epäröi palvella lähetystyössä, sekä taululle kirjoitetuista muista tilanteista.

  • Kuinka Vapahtajan esimerkki voi vahvistaa meitä näissä tilanteissa?

Kehota oppilaita miettimään tilanteita, jolloin heidän halunsa erosivat taivaallisen Isän tahdosta mutta lopulta he päättivät noudattaa Hänen tahtoaan. Pyydä muutamaa oppilasta kertomaan kokemuksistaan ja selittämään, miksi he tekivät tuon valinnan ja miltä se heistä tuntui.

Kannusta oppilaita keksimään jokin erityinen tapa, jolla he aikovat noudattaa Jeesuksen Kristuksen esimerkkiä alistamalla oman tahtonsa taivaallisen Isän tahtoon.

Kehota oppilaita käymään uudelleen läpi Matt. 26:37–38 ja panemaan merkille Vapahtajan ohjeet Pietarille, Jaakobille ja Johannekselle Getsemanessa.

  • Mitä ohjeita Jeesus antoi Pietarille, Jaakobille ja Johannekselle?

  • Mitä muuta mielestänne tarkoitti ohje ”valvokaa minun kanssani” kuin valveilla pysymistä (jae 38)?

Auta oppilaita ymmärtämään, miksi opetuslapset ovat saattaneet tarvita Vapahtajan ohjetta valvoa Hänen kanssaan, selittämällä, että kun opetuslapset tulivat puutarhaan, he ”alkoivat olla perin ihmeissään ja olla hyvin väsyneitä ja valittaa sydämessään ihmetellen, oliko tämä Messias” (JSR Mark. 14:36). Antamalla opetuslapsilleen ohjeen valvoa kanssaan Jeesus kehotti heitä olemaan valppaita, sillä heidän uskoaan Häneen koeteltaisiin.

  • Mistähän syystä opetuslapset ihmettelivät, oliko Jeesus todella Messias? (Monet juutalaiset eivät ymmärtäneet, että Messias kärsisi ja kuolisi, vaan he ennemminkin odottivat, että Messias vapauttaisi juutalaiset kukistamalla roomalaiset.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 26:40 ja pyydä luokan jäseniä kiinnittämään huomiota siihen, mitä Jeesus huomasi näiden kolmen apostolin tehneen sillä välin, kun Hän oli ollut rukoilemassa. Kehota oppilaita kertomaan, mitä he löysivät. Jakeessa Luuk. 22:45 kerrotaan, että opetuslapset nukkuivat ”murheen uuvuttamina”.

  • Mistähän syystä apostolit ovat saattaneet olla murheen uuvuttamia?

  • Miltä teistä olisi mahtanut tuntua, jos olisitte olleet heidän asemassaan ja olisitte tajunneet, että olitte nukahtaneet ettekä valvoneet Vapahtajan kanssa?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 26:41 ja pyydä luokan jäseniä panemaan merkille, mitä Jeesus käski opetuslastensa tehdä. Kehota oppilaita kertomaan, mitä he huomaavat.

  • Minkä periaatteen me voimme oppia Vapahtajan näille apostoleille antamista ohjeista? (Oppilaiden tulee huomata seuraavankaltainen periaate: Jos valvomme ja rukoilemme jatkuvasti, meillä on voimaa vastustaa kiusausta.)

  • Mitä mielestänne tarkoittaa ilmaus ”tahtoa ihmisellä on, mutta luonto on heikko” (jae 41)? Kuinka tämä liittyy kiusauksen vastustamiseen?

  • Muistakaa, että ”valvominen” tarkoittaa hereillä olemista, valppautta ja tarkkaavaisuutta. Kuinka hengellinen valvominen ja rukoileminen voi auttaa meitä voittamaan heikkoutemme ja vastustamaan kiusausta?

Kehota oppilaita pohtimaan, ovatko he, kuten apostolit Getsemanessa, koskaan antaneet periksi kiusauksille, koska he eivät ole muistaneet rukoilla ja olla valppaita. Pyydä heitä pohtimaan, kuinka tuo valinta on vaikuttanut heihin. Kehota oppilaita miettimään tilanteita, jolloin he ovat vastustaneet kiusauksia rukoilemalla ja olemalla valppaita.

  • Mikä on auttanut teitä olemaan jatkuvasti valppaita hengellisesti ja rukoilemaan?

Todista, että me voimme vastustaa kiusausta, kun valvomme ja rukoilemme jatkuvasti. Kehota oppilaita kirjoittamaan erilliselle paperille yksi asia, jonka he aikovat tehdä, jotta he paremmin valvoisivat ja rukoilisivat jatkuvasti. Kannusta heitä pitämään paperi mukanaan muistuttamassa heitä heidän tavoitteestaan.

Tee yhteenveto jakeista Matt. 26:42–46 selittämällä, että Jeesus rukoili Getsemanen puutarhassa kolme kertaa. Joka kerta Hän ilmaisi halukkuutensa noudattaa Isänsä tahtoa.

Matteus 26:47–75

Jeesus Kristus vangitaan ja Häntä kuulustellaan Kaifaksen edessä

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Gerald N. Lundin – joka myöhemmin palveli seitsemänkymmenen koorumin jäsenenä – seuraavat sanat:

Kuva
Elder Gerald N. Lund

”Kuvitelkaa [Jeesus Kristus], Olento, jonka voima, jonka valo, jonka kirkkaus pitää maailmankaikkeuden järjestyksessä, Olento, jonka sanasta aurinkokunnat, galaksit ja tähdet syntyvät – kuinka Hän seisoo jumalattomien ihmisten edessä ja he tuomitsevat Hänet tyhjän arvoiseksi!” (”Knowest Thou the Condescension of God?”, julkaisussa Doctrines of the Book of Mormon: The 1991 Sperry Symposium, toim. Bruce A. Van Orden ja Brent L. Top, 1992, s. 86.)

Kirjoita taululle Matt. 26:47–68. Pyydä oppilaita etsimään näistä jakeista, kuinka Jeesus Kristus alistui edelleen Isänsä tahtoon, vaikka jumalattomat miehet kohtelivat Häntä kaltoin ja tuomitsivat Hänet. Oppilaidesi tarpeista riippuen voisitte lukea nämä jakeet yhdessä ääneen, voisit järjestää oppilaat lukemaan jakeet ääneen pareittain tai neuvoa oppilaita lukemaan ne itsekseen.

Sen sijaan että neuvoisit oppilaita lukemaan Matt. 26:47–68, voisit näyttää osia seuraavista The Life of Jesus Christ Bible Videos -sarjan videoista: 1) ”The Savior Suffers in Gethsemane” [Vapahtaja kärsii Getsemanessa] (kohdasta 5.53 kohtaan 8.30), jossa kuvaillaan, kuinka Juudas kavaltaa Jeesuksen Kristuksen ja Jeesus vangitaan, ja 2) ”Jesus Is Tried by Caiaphas, Peter Denies Knowing Him” [Jeesusta kuulustellaan Kaifaksen edessä, ja Pietari kieltää tuntevansa Hänet] (kohdasta 0.00 kohtaan 1.40), joka kuvaa sitä, kuinka Jeesus on oikeudessa Kaifaksen edessä, kuinka Häntä lyödään ja Hänen päälleen syljetään. Kumpikin video on sivustolla lds.org.

Esitä riittävän ajan kuluttua seuraavat kysymykset:

  • Kuinka Jeesus Kristus alistui taivaallisen Isän tahtoon silloinkin kun jumalattomat miehet kohtelivat Häntä kaltoin ja tuomitsivat Hänet?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 26:53. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä Jeesus sanoi, että Hän olisi voinut tehdä näiden tapahtumien aikana.

  • Mitä Vapahtaja olisi voinut tehdä?

  • Mitä Jeesus teki sen sijaan että olisi pyytänyt legioonittain enkeleitä tai muita jumalallisia voimia vapauttamaan Hänet?

  • Mitä tämä opettaa teille Vapahtajan halukkuudesta toteuttaa taivaallisen Isän tahto olosuhteista riippumatta?

Vaikka Jeesuksella Kristuksella oli voima tuhota Häntä lyövät ja Hänen päälleen sylkevät miehet, Hän kärsi ja kesti sen auliisti (ks. 1. Nefi 19:9). Johtajat ja sotilaat eivät ymmärtäneet sitä ääretöntä voimaa, jonka Jeesus olisi voinut kutsua avukseen, jos sen tekeminen olisi ollut Isän tahto.

Tuo esiin, että kuten jakeeseen 56 on kirjoitettu, Vapahtajan profetia, että apostolit luopuisivat Hänestä, kävi toteen. Tämä luopuminen oli kuitenkin vain väliaikaista.

Tee yhteenveto jakeista Matt. 26:69–75 selittämällä, että sillä aikaa kun Jeesusta kuulusteltiin vangitsemisensa jälkeen, Pietari kielsi kolme kertaa tuntevansa Hänet. (Huom. Sitä, kun Pietari kielsi Jeesuksen, opetetaan yksityiskohtaisemmin oppiaiheessa, joka koskee lukua Luuk. 22.)

Todista niistä totuuksista, jotka tässä oppiaiheessa on tuotu esiin.

Kommentteja ja taustatietoja

Matteus 26:39. ”Mutta ei niin kuin minä tahdon, vaan niin kuin sinä”

Vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt:

”Jos voitte antaa oppilaillenne yhden olennaisen sitoutumisen mallin vastauksena siihen, että Vapahtaja on antanut heidän puolestaan vertaansa vailla olevan uhrin, sovittanut heidän rikkomuksensa ja kärsinyt murheen heidän synneistään, niin antakaa heille tieto siitä, kuinka välttämätöntä heidän on omassa vaikeassa elämänpiirissään ja päätöstensä hetkinä olla kuuliaisia, ’alistuen Isän tahtoon’ [3. Nefi 11:11], mitä tahansa se vaatiikin. He eivät aina tee niin sen enempää kuin te tai minäkään olemme pystyneet tekemään, mutta sen tulisi olla heidän päämääränään, sen tulisi olla heidän tavoitteenaan. Yksi asia, jota Kristus tuntuu innokkaimmin haluavan tuoda esiin palvelutehtävästään – enemmän kuin henkilökohtaisia hyveitä, enemmän kuin suurenmoisia saarnoja ja jopa enemmän kuin parantamista – on se, että Hän alisti tahtonsa Isän tahtoon.” (”Opettaa, julistaa, parantaa”, Liahona, tammikuu 2003, s. 21.)