Kirjasto
Oppiaihe 29: Matteus 25:14–46


Oppiaihe 29

Matteus 25:14–46

Johdanto

Kun Jeesus Kristus opetti opetuslapsilleen Öljymäellä toisesta tulemisestaan, Hän esitti vertauksen talenteista. Hän selitti myös, että toisessa tulemisessaan Hän tulee erottamaan vanhurskaat jumalattomista.

Opetusehdotuksia

Matteus 25:14–30

Jeesus Kristus opettaa opetuslapsilleen vertauksen talenteista

Sijoita ennen oppituntia huoneen toiselle puolelle viisi kolikkoa ja eri puolelle huonetta kaksi kolikkoa. Pane kahdeksan muuta kolikkoa taskuusi.

Aloita oppitunti pyytämällä kolmea oppilasta tulemaan luokan eteen, jotta he auttaisivat sinua näyttelemään vertauksen, jonka Jeesus Kristus opetti opetuslapsilleen osana toista tulemistaan koskevia ohjeitaan.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 25:14–18. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä kukin palvelija sai ja mitä hän teki sillä.

  • Mitä isäntä antoi kullekin palvelijoistaan? (Selitä, että tässä vertauksessa talentti tarkoittaa tiettyä rahasummaa. Ota taskustasi kahdeksan kolikkoa ja anna viisi yhdelle oppilaalle, kaksi toiselle ja yksi kolmannelle.)

  • Mitä kukin palvelija teki saamallaan rahasummalla?

Kehota oppilasta, joka sai viisi kolikkoa, hakemaan toiset viisi kolikkoa toiselta puolelta huonetta. Pyydä oppilasta, joka sai kaksi kolikkoa, hakemaan toiset kaksi kolikkoa toiselta puolelta huonetta. Kehota oppilasta, joka sai yhden kolikon, kätkemään saamansa kolikon tai olemaan hautaavinaan sen.

Pyydä oppilaita palauttamaan kolikot sinulle ja palaamaan paikoilleen. Kirjoita taululle seuraavat vertauksen osatekijät (mutta älä suluissa olevia tulkintoja):

Palvelijoiden isäntä (Herra Jeesus Kristus)

Palvelijat (Herran opetuslapset)

Talentit (Lahjat ja kyvyt, joita Herra antaa opetuslapsilleen)

  • Mitä vertauksen osatekijät mahtaisivat edustaa? (Selitä, että jotkin niistä lahjoista ja kyvyistä, joita meillä on kuolevaisuudessa, annettiin meille kuolevaisuutta edeltävässä elämässä, ja siellä me kehitimme niitä. Me voimme päättää, että jatkamme noiden ja muiden lahjojen kehittämistä kuolevaisuudessa.)

  • Miksi isäntä jakeen Matt. 25:15 mukaan antoi jokaiselle palvelijalle eri määrän rahaa? (Kun oppilaat ovat vastanneet, tuo esiin, että ilmaus ”kullekin hänen kykyjensä mukaan” osoittaa, että Jumala antaa kullekin meistä lahjoja ja kykyjä, joita me tarvitsemme olosuhteidemme mukaisesti.)

Lue ääneen seuraavat kysymykset ja kehota oppilaita pohtimaan niitä:

  • Ketä palvelijaa mielestänne muistutatte eniten: sitä, joka sai viisi talenttia, sitä, joka sai kaksi talenttia, vai sitä, joka sai yhden talentin? Miksi?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 25:19–21. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja kiinnittämään huomiota siihen, mitä isäntä sanoi sille palvelijalle, joka oli saanut viisi talenttia.

  • Mitä isäntä sanoi ensimmäiselle palvelijalle?

Selitä, että ilmaukset ”panen sinut paljon haltijaksi” ja ”tule herrasi ilojuhlaan” (Matt. 25:21) tarkoittavat jumalallisten mahdollisuuksiemme toteutumista ja iankaikkisen elämän saamista taivaallisen Isän luona.

  • Minkä periaatteen me voimme oppia ensimmäisen palvelijan kokemuksesta? (Seuraava on yksi periaatteista, jotka oppilaat saattavat huomata: Jos uskollisesti käytämme niitä lahjoja ja kykyjä, jotka Herra on meille antanut, niin me voimme toteuttaa jumalalliset mahdollisuutemme ja saada iankaikkisen elämän.)

  • Mitä esimerkkejä on siitä, kuinka me voimme uskollisesti käyttää niitä lahjoja ja kykyjä, jotka Herra on antanut meille?

Tuo esiin, että toinen palvelija olisi voinut valittaa, kun hän näki ensimmäisen palvelijan saaneen viisi talenttia ja hän oli saanut vain kaksi. Sen sijaan hän käytti uskollisesti saamiaan talentteja.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 25:22–23. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja kiinnittämään huomiota siihen, mitä isäntä sanoi sille palvelijalle, joka oli saanut kaksi talenttia.

  • Mitä isäntä sanoi sille palvelijalle, joka oli saanut kaksi talenttia?

  • Vaikka isäntä oli antanut kahdelle ensimmäiselle palvelijalle eri määrän rahaa, mistähän syystä he kumpikin saivat isännältään saman vastauksen?

  • Minkä periaatteen me voimme oppia sen miehen kokemuksesta, jolle annettiin kaksi talenttia? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta heidän tulee mainita seuraava periaate: Herra siunaa meitä, jos uskollisesti käytämme niitä lahjoja ja kykyjä, jotka Hän on meille antanut riippumatta siitä, kuinka paljon meillä niitä on tai mitä ne sitten ovatkin. Kirjoita tämä periaate taululle käyttämällä oppilaiden sanoja.)

Pyydä luokan jäseniä pohtimaan, onko heistä koskaan tuntunut siltä, että jollakulla toisella on enemmän tai parempia lahjoja ja kykyjä kuin heillä. Kiinnitä huomio periaatteeseen, jonka olet juuri kirjoittanut taululle.

  • Kuinka tämän periaatteen muistaminen voi auttaa meitä, kun meistä tuntuu siltä, että jollekulle toiselle on suotu enemmän tai parempia lahjoja ja kykyjä kuin meille?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Quentin L. Cookin seuraavat sanat:

Kuva
Elder Quentin L. Cook

”Omien kykyjemme lisääntyminen on henkilökohtaisen edistymisemme paras mitta. – – Siunausten vertailu karkottaa melko varmasti ilon. Emme voi olla kiitollisia ja kateellisia samaan aikaan. Jos me todella haluamme tuntea Herran Henkeä, iloa ja onnea, meidän täytyy iloita siunauksistamme ja olla niistä kiitollisia.” (”Iloitkaa”, Valkeus, tammikuu 1997, s. 28.)

  • Kuinka voimme löytää ne lahjat ja kyvyt, jotka Herra on antanut meille?

Anna jokaiselle oppilaalle paperi ja pyydä heitä kirjoittamaan sen yläreunaan oma nimensä. Kehota heitä antamaan paperinsa vieressään istuvalle oppilaalle. Pyydä oppilaita kirjoittamaan jokin lahja tai kyky, jonka he näkevät henkilössä, jonka nimi on paperissa. Neuvo heitä kierrättämään papereita edelleen aina seuraavalle henkilölle huoneessa ja kirjoittamaan niihin lahjoja ja kykyjä, joita he ovat huomanneet.

Kun aikaa on kulunut muutama minuutti, pyydä oppilaita palauttamaan paperit niiden alkuperäisille omistajille. Anna oppilaille aikaa lukea, mitä lahjoja ja kykyjä muut näkevät heissä. Pyydä heitä sitten kirjoittamaan paperiinsa vastaus seuraavaan kysymykseen:

  • Millä tavalla voit käyttää yhtä lahjoistasi edistääksesi Herran työtä?

Tuo esiin, että vertaukseen talenteista sisältyy varoituksia, jotka liittyvät meille suotuihin lahjoihin ja kykyihin. Kehota muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen jakeet Matt. 25:24–30. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä isäntä vastasi palvelijalle, joka kätki talenttinsa. Kun jae 27 on luettu, selitä, että korkoineen tarkoittaa rahan sijoittamisesta tai muille lainaamisesta saatua voittoa.

  • Miksi viimeinen palvelija kätki talenttinsa? Kuinka isäntä suhtautui tämän palvelijan valintaan?

  • Vaikka palvelija ei kadottanut mitään osaa isäntänsä rahoista, mitä väärää palvelijan toiminnassa oli?

  • Kuinkahan isäntä olisi suhtautunut palvelijaan, jos tämä olisi tuonut takaisin kaksi talenttia?

  • Mitä tapahtui talentille, jonka isäntä oli antanut tälle palvelijalle? (Se otettiin häneltä pois ja annettiin toiselle.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan seitsemänkymmenen koorumin jäsenen, vanhin Sterling W. Sillin seuraavat sanat. Pyydä oppilaita kuuntelemaan, miksi me menetämme lahjoja ja kykyjä, jos emme käytä niitä hyvän aikaansaamiseen.

Kuva
Elder Sterling W. Sill

”[Kolmannen palvelijan] menetys ei johtunut siitä, että palvelija teki jotakin väärin, vaan siitä, että hänen pelkonsa esti häntä tekemästä yhtään mitään. Tämä on se tapahtumasarja, jonka myötä menetämme suurimman osan siunauksistamme. – –

Kun ei käytä käsivartensa lihaksia, menettää voimaa. – – Kun emme kehitä kykyjämme, menetämme kykymme. Kun ihmiset muinoin eivät kunnioittaneet pappeutta, se otettiin heiltä pois. – – Kun hengelliset, henkiset tai fyysiset kyvyt ovat haudattuina maahan, ne eivät kehity.” (The Law of Harvest, 1963, s. 375.)

  • Mitä periaatteita me voimme oppia palvelijasta, joka kätki talenttinsa? (Oppilaat saattavat esittää useita eri periaatteita, mutta varmista, että he mainitsevat seuraavat totuudet: Pelko voi estää meitä käyttämästä niitä lahjoja ja kykyjä, joita Herra on antanut meille. Ellemme kehitä ja käytä hengellisiä lahjojamme hyvän aikaansaamiseen, niin me menetämme ne.)

  • Millä tavoin pelko voi estää meitä tekemästä hyvää lahjoillamme ja kyvyillämme?

Kutsu oppilaita todistamaan periaatteista, joista he ovat keskustelleet. Kannusta heitä käyttämään lahjojaan ja kykyjään Herran työn edistämiseen.

Matteus 25:31–46

Vapahtaja profetoi, että jumalattomat erotetaan vanhurskaista Hänen toisessa tulemisessaan

Kuva
The Second Coming

Ota esille kuva Toinen tuleminen (Evankeliumiaiheinen kuvakirja, 2009, nro 66; ks. myös lds.org). Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 25:31–33. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä Herra tekee ihmisille maan päällä toisen tulemisensa jälkeen.

  • Mitä Herra tekee ihmisille maan päällä Hänen toisen tulemisensa jälkeen?

  • Mitä eläimiä Herra käytti edustamaan jumalattomia? Entä vanhurskaita?

Järjestä oppilaat pareiksi. Kehota puolta pareista lukemaan yhdessä ääneen Matt. 25:34–40 ja ottamaan selville, kuinka Herra päättelee, onko joku ”lammas” (Matt. 25:32–33). Kehota loppuja pareja lukemaan yhdessä ääneen Matt. 25:41–46 ja ottamaan selville, kuinka Herra päättelee, onko joku ”vuohi” (Matt. 25:32–33).

Kehota riittävän ajan kuluttua kutakin paria työskentelemään jonkun sellaisen parin kanssa, joka luki eri kohdan. Pyydä oppilaita tiivistämään lukemansa ja keskustelemaan ryhmissään seuraavista kysymyksistä:

  • Kuinka Herra havaitsee eron niiden välillä, jotka rakastavat Häntä (lampaat), ja niiden välillä, jotka eivät rakasta (vuohet)?

  • Minkä periaatteen me voimme oppia näistä jakeista?

Kehota jotakuta kustakin ryhmästä kirjoittamaan taululle heidän ryhmänsä huomaama periaate. Oppilaiden tule huomata periaatteita, jotka ovat seuraavankaltaisia: Kun rakastamme ja palvelemme muita, me osoitamme rakastavamme Herraa. Kun jätämme muiden tarpeet huomiotta, jätämme huomiotta myös Herran.

Auta oppilaita ymmärtämään nämä periaatteet esittämällä seuraavanlaisia kysymyksiä:

  • Kuinka sellainen henkilö, joka on Herran oikealla puolella, saattaisi kohdella pikkusiskoaan, joka pyytää apua kotitehtävissään?

  • Kuinka sellainen henkilö, joka on Herran vasemmalla puolella, saattaisi kohdella oppilastoveriaan, joka pudottaa kirjansa käytävälle?

  • Kuinka näiden periaatteiden ymmärtäminen voi auttaa meitä parantamaan suhteitamme muihin ihmisiin?

Kehota oppilaita pohtimaan, kuinka he ovat kohdelleet muita kuluneen vuorokauden aikana. Kehota heitä pohtimaan, päättäisivätkö he toimia eri tavoin, jos he tulevaisuudessa olisivat samankaltaisessa tilanteessa. Kannusta oppilaita miettimään, millä tavoin he voivat rakastaa ja palvella muita useammin, ja kehota heitä toimimaan suunnitelmansa mukaan. Voit tehdä seurantaa oppilaiden kanssa tavatessanne ensi kerralla ja kehottaa heitä kertomaan joistakin myönteisistä kokemuksistaan.

Kommentteja ja taustatietoja

Matteus 25:15. ”Hän antoi – – kullekin hänen kykyjensä mukaan”

Presidentti James E. Faust ensimmäisestä presidenttikunnasta on puhunut eri lahjoista, joita meille annetaan:

”Herra uskoo kaikille palvelijoilleen, jokainen pappeudenhaltija mukaan luettuna, hengellisiä talentteja. Meillä kaikilla ei ole samanlaisia kokemuksia, taipumuksia eikä voimia, mutta meillä on erilaisia mahdollisuuksia käyttää näitä hengellisiä lahjoja, ja me kaikki tulemme olemaan vastuussa meille annettujen lahjojen ja mahdollisuuksien käytöstä.” (”Uskon onnistuvani, tiesin onnistuvani”, Liahona, marraskuu 2002, s. 50.)