Kirjasto
Oppiaihe 24: Matteus 21:17–22:14


Oppiaihe 24

Matteus 21:17–22:14

Johdanto

Vietettyään yön Betanian kylässä Jeesus palasi temppeliin. Matkallaan Hän kirosi viikunapuun. Hänen luokseen temppeliin tuli juutalaisten johtajia, jotka kyseenalaistivat Hänen valtuutensa. Jeesus nuhteli heitä ja opetti muutamia vertauksia, jotka havainnollistavat Hänen ja Hänen evankeliuminsa hylkäämisen tai vastaanottamisen seurauksia.

Opetusehdotuksia

Matteus 21:17–32

Jeesus kiroaa viikunapuun ja nuhtelee juutalaisten johtajia

Kirjoita ennen oppituntia taululle seuraava kysymys: Millaisissa tilanteissa olette huomanneet, ettei jokin asia ollutkaan niin hyvä kuin miltä se näytti?

Aloita oppiaihe kehottamalla yhtä tai useampaa oppilasta kertomaan vastauksensa taululla olevaan kysymykseen.

Selitä, että luvussa Matt. 21 on kertomus tilanteesta, jolloin Jeesus Kristus kohtasi jotakin sellaista, mikä ei ollut niin hyvää kuin miltä se näytti. Kehota oppilaita panemaan merkille luvusta Matt. 21 totuuksia, jotka voivat opastaa meitä paitsi vaikuttamaan vanhurskailta muiden silmissä myös todella elämään vanhurskaasti.

Selitä luvun Matt. 21 taustaa kertomalla, että kun Jeesus oli saapunut riemusaatossa Jerusalemiin ja puhdistanut temppelin, Hän meni Betaniaan, pieneen kylään lähelle Jerusalemia. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 21:18–22. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä Vapahtaja teki seuraavana päivänä matkatessaan Betaniasta takaisin temppeliin Jerusalemiin.

  • Mitä Vapahtaja teki viikunapuulle?

Kuva
fig tree

Viikunapuu

© Jose Ramiro Laguna/Shutterstock.com

Ota esille kuva lehdessä olevasta viikunapuusta. Selitä, että lehdet viikunapuussa ovat yleensä merkki siitä, että puussa on hedelmiä. Keväällä (jolloin Vapahtaja näki viikunapuun, jossa ei ollut hedelmiä) viikunapuut tuottavat yleensä varhaisia viikunoita. Elleivät ne tuota hedelmää silloin, niin ne eivät tuota hedelmää koko sinä vuonna. Tässä kertomuksessa kuvattu puu näytti olevan hedelmiä tuottava puu, mutta se ei ollut tuottanut lainkaan hedelmiä. Yksi syy, miksi Vapahtaja on saattanut kirota viikunapuun, oli opettaa opetuslapsilleen, miten turmeltuneita juutalaisten uskonnolliset johtajat olivat.

  • Sen perusteella, mitä olette saaneet tietää juutalaisten uskonnollisista johtajista Vapahtajan aikaan, millä tavoin monet heistä olivat tässä kertomuksessa kuvatun viikunapuun kaltaisia? (He antoivat ymmärtää seuraavansa Jumalaa mutta eivät tuottaneet todellisia vanhurskauden hedelmiä eli tekoja.)

Tee yhteenveto jakeista Matt. 21:23–27 selittämällä, että jotkut näistä juutalaisjohtajista tulivat Vapahtajan luo temppelissä ja kyseenalaistivat valtuuden, jolla Hän oli saapunut riemusaatossa Jerusalemiin ja puhdistanut temppelin. Vapahtaja vastasi heille kysymällä heiltä, oliko Johannes Kastajan kaste (eli palvelutyö) tullut Jumalalta vai ihmiseltä. Nuo johtajat eivät halunneet vastata Vapahtajan kysymykseen, koska he pelkäsivät tuomitsevansa itsensä tai loukkaavansa kansaa, joka piti Johannesta profeettana. Vapahtaja sanoi, ettei Hänkään vastaisi heidän kysymyksiinsä, ja sitten Hän esitti kolme vertausta, jotka havainnollistavat turmeltuneiden juutalaisjohtajien tekoja. Ensimmäisessä vertauksessa kuvaillaan sitä, miten eri tavoin kaksi poikaa suhtautuivat isänsä pyyntöön.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 21:28–30. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, kumpi pojista oli enemmän juutalaisjohtajien kaltainen.

  • Kumpi pojista oli enemmän juutalaisjohtajien kaltainen? Millä tavoin?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 21:31–32. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä Vapahtaja opetti turmeltuneille juutalaisjohtajille tällä vertauksella. (Sinun pitää ehkä selittää, että publikaanit olivat veronkerääjiä ja portot prostituoituja. Juutalaisjohtajat halveksivat kumpaakin näistä ihmisryhmistä, koska he pitivät näitä syntisinä.)

  • Kuinka publikaanit ja portot olivat ensimmäisen pojan kaltaisia?

  • Minkä totuuden me voimme oppia Vapahtajan opetusten perusteella siitä, ketkä pääsevät Jumalan valtakuntaan? (Vaikka oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, heidän tulee mainita seuraavankaltainen totuus: Päästäksemme Jumalan valtakuntaan meidän täytyy olla kuuliaisia taivaalliselle Isällemme ja tehdä parannus synneistämme sen sijaan että vain sanoisimme tai teeskentelisimme olevamme Hänelle kuuliaisia.)

Auta oppilaita ymmärtämään tämän totuuden merkitys kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan ääneen seuraava tilanne:

Nuori mies sanoo usein vanhemmilleen, että hän osallistuu kirkon toimintoihin, kun hän tosiasiassa menee ystävänsä luo. Kun hän on kirkon johtajien ja opettajien seurassa, hän puhuu ja toimii siten kuin noudattaisi taivaallisen Isän käskyjä, mutta muualla hän rikkoo tietoisesti monia käskyjä.

  • Kuinka tämän nuoren miehen valinnat voisivat estää häntä pääsemästä Jumalan valtakuntaan?

  • Jos te olisitte tämän nuoren miehen ystävä, mitä mahtaisitte sanoa hänelle auttaaksenne häntä muuttamaan käytöstään?

Kehota jotakuta toista oppilasta lukemaan ääneen seuraava tilanne:

Nuori nainen juoruilee ystäviensä kanssa muutamista tytöistä koulussaan mutta on olevinaan ystävällinen näille tytöille, kun he ovat paikalla. Hän käy säännöllisesti kirkossa ja nauttii sakramentin, mutta kokousten aikana hän lähettelee usein ystävilleen tekstiviestejä arvostellen ympärillään olevia.

  • Millä tavoin tämä nuori nainen saattaisi vain teeskennellä pitävänsä taivaallisen Isän käskyt?

  • Millä muilla tavoin näiden esimerkkitilanteiden lisäksi me saattaisimme tuntea houkutusta olla olevinamme kuuliaisia taivaalliselle Isälle sen sijaan että todella olisimme kuuliaisia Hänelle?

Kehota oppilaita heidän jatkaessaan luvun Matt. 21 tutkimista panemaan merkille, mitä he voivat tehdä, etteivät he olisi kuin se viikunapuu, joka ei kantanut hedelmää.

Matteus 21:33–22:14

Jeesus opettaa vertauksen jumalattomista viininviljelijöistä ja kuninkaanpojan häistä

Järjestä oppilaat pareiksi. Jos mahdollista, anna kullekin parille moniste seuraavasta taulukosta. Kehota oppilaita lukemaan yhdessä parinsa kanssa ääneen Matt. 21:33–41 ja täydentämään taulukko kirjoittamalla, mitä he arvelevat kolmen jäljellä olevan vertauskuvan edustavan.

Kuva
handout, Parable of the Wicked Husbandmen

Vertaus jumalattomista viininviljelijöistä

Uusi testamentti, seminaarinopettajan kirja – Oppiaihe 24

Matteus 21:33–41

Vertauskuva

Merkitys

Isäntä

Taivaallinen Isä

Viininviljelijät

Palvelijat

Isännän poika

Kun oppilaat ovat täydentäneet taulukon, kehota muutamia pareja kertomaan, mitä he kirjoittivat. Mikäli tarpeen, selvennä, että viininviljelijät kuvaavat turmeltuneita israelilaisia johtajia, palvelijat kuvaavat Jumalan profeettoja ja isännän poika kuvaa Jeesusta Kristusta.

  • Mitä Jeesus havainnollisti tällä vertauksella? (Vuosisatojen ajan jotkut israelilaiset johtajat olivat hylänneet Vanhan testamentin profeetat, ja Jeesuksen ajan juutalaisjohtajat aikoivat surmata Hänet [ks. New Testament Student Manual, kirkon koululaitoksen oppikirja, 2014, s. 65].)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 21:43. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, kenelle Jumalan valtakunta (eli Jeesuksen Kristuksen kirkko ja evankeliumin siunaukset) annettaisiin sen jälkeen kun juutalaisjohtajat olivat hylänneet sen.

  • Kenelle Jumalan valtakunta annettaisiin?

Selitä, että jakeessa JSR Matt. 21:53 sanotaan, että pakanat ovat se kansakunta, jolle Jumalan valtakunta annettaisiin. Voit selittää, että pakanat voi tarkoittaa ”ihmisiä, jotka eivät ole israelilaista syntyperää – – [eivätkä] juutalaista syntyperää” (PKO, ”Pakanat”, scriptures.lds.org/fi) tai kansoja, joilla ei ole Jumalan valtuuden, toimitusten, lakien ja opetusten täyteyttä. Valtakunnan siirtyminen pakanoille alkoi, kun apostolit veivät evankeliumin ensimmäisen kerran pakanoille Vapahtajan ylösnousemuksen jälkeen (ks. Ap. t. 10–11; ks. myös Matt. 20:16). Se on jatkunut viimeisinä aikoina, kun evankeliumi palautettiin pakanakansan keskuudessa eläneen profeetta Joseph Smithin kautta. Me Jeesuksen Kristuksen kirkon jäsenet olemme niiden joukossa, joille Jumala on antanut valtakuntansa.

  • Mitä meidän vastuullamme jakeen 43 mukaan on tehdä, koska olemme Jeesuksen Kristuksen kirkon jäseniä? (Varmista, että oppilaat huomaavat seuraavankaltaisen totuuden: Meidän Jeesuksen Kristuksen kirkon jäsenten vastuulla on tuottaa vanhurskauden hedelmiä. Kirjoita tämä periaate taululle käyttämällä oppilaiden sanoja.)

Kehota oppilaita tulemaan taululle ja piirtämään kuvia viikunapuun hedelmistä. Pyydä heitä nimeämään hedelmänsä sanoilla, jotka kuvaavat vanhurskaita asioita, joita meidän Jeesuksen Kristuksen kirkon jäsenten pitäisi tehdä. Kehota oppilaita perustelemaan, mitä he kirjoittivat, kysymällä:

  • Mistähän syystä meidän on tärkeää tuottaa tuota hedelmää?

  • Kuinka teitä on siunattu, kun olette yrittäneet tuottaa jonkin näistä vanhurskauden hedelmistä?

Tee yhteenveto jakeista Matt. 21:45–46 selittämällä, että ylipapit ja lainopettajat suuttuivat tajutessaan, että vertauksen jumalattomat viininviljelijät kuvasivat heitä. He kuitenkin pidättyivät käymästä käsiksi Vapahtajaan, koska he pelkäsivät kansan reaktiota, jos he tekisivät niin.

Selitä, että jakeissa Matt. 22:1–10 kerrotaan, että Jeesus Kristus esitti vertauksen, jossa Hän vertasi evankeliumin siunauksia häihin, jotka kuningas järjesti pojalleen. Ne ihmiset, jotka kutsuttiin häihin ensimmäisinä (ja jotka edustivat monia juutalaisia, myös heidän johtajiaan), kieltäytyivät tulemasta. Ne, jotka kutsuttiin seuraavaksi (ja jotka edustavat pakanoita), päättivät tulla ja nauttia hääateriasta.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 22:11–14. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, mitä häissä tapahtui.

  • Miksi tämä vieras heitettiin ulos häistä?

Selitä, että kuningas oli noudattanut muinaista tapaa antamalla vierailleen puhtaat ja asianmukaiset vaatteet käytettäväksi häissä. Tämä mies oli kuitenkin päättänyt olla käyttämättä kuninkaan antamia vaatteita.

  • Mitä häävaatteet tässä vertauksessa saattaisivat kuvata? (Voit selittää, että pyhissä kirjoituksissa puhtaat vaatteet ja viitta ovat usein vertauskuva niiden vanhurskaudesta ja puhtaudesta, jotka ovat tulleet puhtaiksi Jeesuksen Kristuksen sovituksen kautta [ks. New Testament Student Manual, kirkon koululaitoksen oppikirja, 2014, s. 66; ks. myös 3. Nefi 27:19].)

Tuo esiin, että Joseph Smithin raamatunkäännös jakeesta Matt. 22:14 lisää, ettei kaikilla vierailla ole yllään hääasua (ks. LDS Bible, Matthew 22:14, alaviite b). Toisin sanoen eivät kaikki, jotka tunnustavat Vapahtajan, ole kutsuttuja, eivätkä kaikki, jotka ottavat vastaan kutsun tulla valtakuntaan, ole valmiita tai kelvollisia asumaan ikuisesti Hänen ja taivaallisen Isän luona. Jotkut kieltävät itseltään runsaat siunaukset, koska he eivät ole pukeutuneet vanhurskauden vaatteisiin.

  • Kuinka tämä vertaus havainnollistaa syvällisemmin taululle kirjoitettua periaatetta?

Todista niiden iankaikkisten siunausten tärkeydestä, jotka meidät on kutsuttu ottamaan vastaan. Pyydä oppilaita pohtimaan, mitä he tekevät parhaillaan vastatakseen taivaallisen Isän kutsuun ottaa vastaan kaikki evankeliumin siunaukset. Kannusta heitä toteuttamaan käytännössä sitä, mitä he ovat oppineet, valmistautumalla ottamaan vastaan nämä siunaukset.

Kommentteja ja taustatietoja

Matteus 21:19–22. Viikunapuun kiroaminen

Tapahtuma, jossa Vapahtaja kirosi viikunapuun, tarjoaa muutamia tärkeitä opetuksia. Viikunapuu voisi toimia niiden turmeltuneiden juutalaisten johtajien kuvauksena, jotka olivat ulkoisesti olevinaan hurskaita mutta jotka olivat vailla todellista vanhurskautta. Tässä mielessä tapahtuma opettaa, että meidän kaikkien täytyy pyrkiä elämään elämäämme tavalla, joka on yhdenmukainen sen kanssa, mitä uskomme ja opetamme. Viikunapuun kiroaminen tarjoaa myös havainnollisen kuvauksen opetuksesta, jonka Vapahtaja antoi aiemmin palvelutyössään vertauksella viikunapuusta (ks. Luuk. 13:6–9): kaikkien täytyy tehdä parannus tai hukkua. Huomattuaan, kuinka opetuslapset suhtautuivat viikunapuun kiroamiseen, Vapahtaja käytti tätä tilaisuutta myös opettaakseen heille, kuinka uskon voimalla saadaan aikaan vieläkin suurempia ihmeitä kuin se, jonka he olivat juuri nähneet.

Matteus 21:42–44. ”Kivi, jonka rakentajat hylkäsivät”

Jeesus Kristus on ”kivi, jonka rakentajat hylkäsivät” (Matt. 21:42), ja Hänestä tuli kulmakivi Jumalan valtakunnassa maan päällä (ks. Ap. t. 4:11; Ef. 2:19–20). Vapahtaja opetti, että ne, jotka kaatuvat kiveen, ruhjoutuvat. Sillä viitataan siihen, että sen sijaan että juutalaiset rakentaisivat elämänsä tälle kivelle (ks. Hel. 5:12), he kompastuisivat ja kaatuisivat siihen (ks. Jes. 8:14; 1. Kor. 1:23). Heidät ruhjottaisiin eli hävitettäisiin, koska he eivät hyväksyneet Jeesusta Messiaana ja Jumalan Poikana eivätkä ottaneet vastaan Hänen evankeliumiaan. Kivi, joka kaatuu muiden päälle, tarkoittaa Vapahtajaa, joka hävittää ne, jotka hylkäisivät Hänet. (Ks. JSR Matt. 21:47–56.)