Kirjasto
Oppiaihe 22: Matteus 19–20


Oppiaihe 22

Matteus 19–20

Johdanto

Jeesus Kristus opetti avioliiton pyhyydestä. Hän tähdensi sitä, miten tärkeää on valita iankaikkinen elämä ennen maailman rikkauksia, ja opetti vertauksen viinitarhan työmiehistä. Jeesus myös profetoi kuolemastaan ja opetti opetuslapsiaan palvelemaan muita.

Opetusehdotuksia

Matteus 19:1–12

Vapahtaja opettaa avioliiton pyhyydestä

Kuva
young newlyweds

Ota esille kuva onnellisesti avioliitossa olevasta parista, joka on sinetöity temppelissä. Tuo esiin, että Herran oppi, joka koskee avioliittoa ja avioeroa, eroaa monista maailman käsityksistä.

  • Millaisia käsityksiä maailmassa on avioliitosta ja avioerosta? (Varoitus: Vältä käyttämästä liikaa aikaa muihin asiaan liittyviin aiheisiin kuten samaa sukupuolta olevien väliseen avioliittoon, mikä voisi viedä aikaa muilta tärkeiltä periaatteilta tämänpäiväisessä oppiaiheessa.)

Kehota oppilaita heidän tutkiessaan jakeita Matt. 19:1–12 panemaan merkille Herran opetuksia avioliitosta ja avioerosta ja pohtimaan näiden opetusten tärkeyttä heille itselleen.

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 19:1–3. Kehota luokan jäseniä seuraamaan mukana ja katsomaan, minkä kysymyksen fariseukset esittivät Jeesukselle. Kehota oppilaita kertomaan, mitä he saavat selville.

Selitä, että ilmaus ”hylätä vaimonsa mistä syystä tahansa” (Matt. 19:3) viittaa kaikenlaisiin syihin, joiden vuoksi mies eroaa vaimostaan, vaikka tuo syy olisi vähäpätöinen tai itsekäs.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 19:4–6 ja pyydä oppilaita panemaan merkille, mitä opetuksia Vapahtaja antoi avioliitosta ja avioerosta.

  • Mitä totuuksia avioliitosta me opimme sen perusteella, mitä Vapahtaja vastasi fariseuksille? (Oppilaat saattavat mainita muutamia totuuksia, mutta muista tähdentää, että avioliitto miehen ja naisen välillä on pyhä suhde, jonka Jumala on suunnitellut ja säätänyt.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 19:7 ja pyydä luokan jäseniä katsomaan, minkä toisen kysymyksen fariseukset esittivät Vapahtajalle.

  • Mitä fariseukset kysyivät Vapahtajalta?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 19:8–9 ja pyydä luokan jäseniä panemaan merkille Vapahtajan vastaus.

  • Miksi Vapahtaja sanoi Mooseksen sallineen avioeron israelilaisten keskuudessa? (Koska ihmiset olivat kovasydämisiä.)

Auta oppilaita ymmärtämään, kuinka tämä opetus liittyy meidän aikaamme, kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Dallin H. Oaksin seuraavat sanat:

Kuva
Elder Dallin H. Oaks

”Korotukseen vaadittavassa avioliitossa – kestoltaan iankaikkisessa ja piirteiltään jumalallisessa – avioeroa ei pidetä vaihtoehtona. Avioparit vihitään Herran temppeleissä koko iankaikkisuudeksi. Mutta jotkin avioliitot eivät etene kohti tuota ihannetta. ’Koska [olemme] niin kovasydämisiä’ [Matt. 19:8], Herra ei tällä hetkellä sovita käytäntöön tämän selestisen periaatteen seurauksia. Hän sallii eronneiden henkilöiden mennä uudelleen naimisiin ilman moraalittomuuden tahraa, joka on määritelty korkeammassa laissa.” (”Avioero”, Liahona, toukokuu 2007, s. 70.)

Voisit kutsua oppilaita lausumaan todistuksensa siitä, että Jumala on suunnitellut ja säätänyt avioliiton pyhäksi suhteeksi miehen ja naisen välillä.

Matteus 19:13–30; 20:1–16

Jeesus opettaa iankaikkista elämää koskevia asioita ja esittää vertauksen viinitarhan työmiehistä

Kehota yhtä oppilasta tulemaan luokan eteen. Kerro oppilaalle, että jos hän pystyy tekemään kymmenen punnerrusta, hän saa pienen palkkion (kuten kymmenen makeista). Kun oppilas on tehnyt kymmenen punnerrusta, anna hänelle hänen palkkionsa ja pyydä sitten toista vapaaehtoista. Pyydä toista oppilasta tekemään yksi punnerrus, ja kysy sitten luokan oppilailta, mikä palkkio heidän mielestään tämän oppilaan pitäisi saada ja miksi. Kehota sitten näitä kahta oppilasta palaamaan omille paikoilleen. Kerro luokalle, että toinen oppilas saa palkkionsa myöhemmässä vaiheessa oppiaihetta sen perusteella, mitä luokan jäsenet oppivat pyhistä kirjoituksista.

Tee yhteenveto jakeista Matt. 19:13–27 selittämällä, että Jeesus kannusti seuraajiaan tavoittelemaan iankaikkista elämää ennemmin kuin maailman rikkauksia. Pietari kysyi, mitä opetuslapset saisivat, koska he olivat luopuneet maallisesta omaisuudestaan seuratakseen Vapahtajaa. (Huom. Näissä jakeissa käsiteltyjä tapahtumia opetetaan yksityiskohtaisemmin oppiaiheessa, joka koskee lukua Mark. 10.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 19:28–30. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja kiinnittämään huomiota siihen, mitä Vapahtaja vastasi Pietarille.

  • Mitä jakeen 29 mukaan saa jokainen, joka luopuu kaikesta seuratakseen Vapahtajaa?

Selitä, että sitten Vapahtaja opetti opetuslapsilleen vertauksen auttaakseen heitä ymmärtämään, että taivaallinen Isä haluaa antaa kaikille lapsilleen mahdollisuuden saada iankaikkinen elämä. Tässä vertauksessa eräs mies palkkaa työmiehiä eri vaiheissa päivää työskentelemään viinitarhassaan. Normaali työpäivä Uuden testamentin aikoina olisi ollut noin aamukuudesta iltakuuteen vaihdellen hieman eri vuodenaikoina.

Jäljennä seuraava taulukko taululle tai anna se oppilaille monisteena:

Työmiehet (aloittamisaika)

Sovittu palkka

Tehdyt työtunnit

Maksettu summa

Aamuvarhaisella (klo 6.00)

3. tunnilla (klo 9.00)

6. tunnilla (klo 12.00)

9. tunnilla (klo 15.00)

11. tunnilla (klo 17.00)

Kehota oppilaita työskentelemään pienryhmissä. Pyydä heitä lukemaan ryhmässään Matt. 20:1–7 ja ottamaan selville, kuinka pitkään kukin ryhmä työmiehiä työskenteli ja mistä palkasta heidän kanssaan sovittiin. (Denaari oli roomalainen kolikko, joka vastasi arvoltaan suurin piirtein työmiehen päiväpalkkaa.)

Kehota riittävän ajan kuluttua muutamaa oppilasta tulemaan taululle ja täydentämään kaksi ensimmäistä taulukon saraketta (tai pyydä heitä täydentämään ne antamaasi monisteeseen).

  • Kenelle mielestänne pitäisi maksaa eniten?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 20:8–10 ja pyydä luokan jäseniä panemaan merkille, minkä verran kukin ryhmä työmiehiä sai palkkaa.

  • Minkä verran palkkaa kukin ryhmä työmiehiä sai? (Kun oppilaat ovat vastanneet, kirjoita 1 denaari jokaiseen ruutuun sarakkeessa, jonka otsikkona on ”Maksettu summa”.)

  • Jos olisitte olleet niitä työmiehiä, jotka tekivät työtä koko päivän, mitä olisitte mahtaneet ajatella tai tuntea, kun olisitte saaneet saman palkan kuin ne, jotka olivat olleet töissä vain yhden tunnin?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 20:11–14. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä koko päivän työskennelleet työmiehet sanoivat viinitarhan isännälle ja mitä hän vastasi heille.

  • Mikä oli niiden valituksen aihe, jotka olivat työskennelleet koko päivän?

  • Mitä viinitarhan isäntä sanoi vastaukseksi?

  • Kuinka viinitarhan isäntä oli ollut oikeudenmukainen niitä kohtaan, jotka olivat työskennelleet koko päivän?

Auta oppilaita huomaamaan tästä vertauksesta yksi totuus selittämällä, että denaarin palkka voi kuvata ikuista tai iankaikkista elämää, kuten jakeessa Matt. 19:29 on mainittu. Kirjoita taululle seuraava vajaa virke: Jumala antaa iankaikkisen elämän kaikille niille, jotka…

  • Jos palkka tässä vertauksessa kuvaa iankaikkista elämää, mitä työ voisi kuvata? (Oppilaat saattavat ehdottaa monia eri vastauksia, mutta muista tähdentää, että työ tässä vertauksessa voi kuvata Jumalan kanssa tehtäviä ja pidettäviä pyhiä liittoja. Kun oppilaat ovat vastanneet, täydennä taululla oleva totuus seuraavasti: Jumala antaa iankaikkisen elämän kaikille niille, jotka päättävät tehdä pyhiä liittoja Hänen kanssaan ja pitää ne.)

Tuo esiin, että tämä totuus auttaa meitä ymmärtämään taivaallisen Isän armollisuuden ihmisiä kohtaan, jotka eivät tee tai pidä liittoja varhain elämässään, ja niitä kohtaan, joilla ei ole mahdollisuutta tehdä niin ennen kuin vasta kuolemansa jälkeen (ks. OL 137:7–8).

  • Mistähän syystä meidän on tärkeää tietää, että Jumala antaa iankaikkisen elämän kaikille niille, jotka päättävät tehdä pyhiä liittoja Hänen kanssaan ja pitää ne riippumatta siitä, milloin se kenties tapahtuu?

Muistuta oppilaita toisesta oppilaasta, joka teki vain yhden punnerruksen, ja kysy:

  • Mikä palkkio teidän mielestänne tämän oppilaan pitäisi saada yhden punnerruksen tekemisestä? (Anna tälle oppilaalle sama palkkio, jonka annoit oppilaalle, joka teki kymmenen punnerrusta.)

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 20:15–16. Kehota luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, kuinka viinitarhan isäntä vastasi niille, jotka valittivat hänen ystävällisyyttään muita työntekijöitä kohtaan.

  • Mitä arvelette viinitarhan isännän tarkoittaneen, kun hän kysyi: ”Katsotko sinä karsaasti sitä, että minä olen hyvä?” (Jae 15.)

Selitä, että vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista on muotoillut tämän kysymyksen uudelleen seuraavasti: ”Miksi sinä olet kateellinen siksi, että minä haluan olla hyvä?” (Ks. ”Viinitarhan työmiehet”, Liahona, toukokuu 2012, s. 31.)

  • Mitä tarkoittaa jakeessa 16 se, että ”viimeiset tulevat ensimmäisiksi ja ensimmäiset viimeisiksi”? (Se tarkoittaa sitä, että vaikka kaikki kutsutaan osallistumaan taivaallisen Isän työhön, vain valitut saavat Hänen siunauksensa – kuten iankaikkisen elämän siunauksen. Ks. myös OL 121:34–40.)

  • Minkä periaatteen me voimme oppia jakeesta 16? (Oppilaat saattavat mainita muutamia eri periaatteita, kuten seuraavan: Jos aiomme olla kateellisia taivaallisen Isän muille antamista siunauksista, niin saatamme menettää ne siunaukset, jotka Hän haluaa antaa meille.)

Lue ääneen vanhin Jeffrey R. Hollandin seuraavat sanat ja kehota oppilaita pohtimaan, kuinka he saattaisivat tuntea houkutusta olla kateellisia siunauksista, joita taivaallinen Isä antaa muille:

Kuva
Elder Jeffrey R. Holland

”Elämässämme tulee olemaan aikoja, jolloin joku toinen saa odottamattoman siunauksen tai ottaa vastaan jonkin erityisen tunnustuksen. Saanen pyytää meitä olemaan loukkaantumatta – ja etenkään olemaan tuntematta kateutta – kun jollakulla toisella käy hyvä onni. Me emme vähene, kun joku toinen saa lisää. Me emme ole kilpajuoksussa toisiamme vastaan, jotta näkisimme, kuka on rikkain tai lahjakkain tai kaunein tai edes siunatuin. Se kilpajuoksu, jossa todella olemme, on kilpa syntiä vastaan. – –

Himoitseminen, murjottaminen tai muiden lannistaminen eivät kohota teidän asemaanne eikä jonkun toisen halventaminen paranna teidän minäkuvaanne. Olkaa siis ystävällisiä ja olkaa kiitollisia siitä, että Jumala on hyvä. Se on onnellinen elämäntapa.” (”Viinitarhan työmiehet”, s. 31–32.)

Lausu todistuksesi niistä totuuksista, jotka oppilaat huomasivat tutkiessaan vertausta viinitarhan työmiehistä.

Kirjoita taululle seuraava vajaa virke. Anna oppilaille aikaa täydentää se seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa: Sen perusteella, mitä olen oppinut tästä vertauksesta, minä aion…

Kehota riittävän ajan kuluttua muutamaa oppilasta, jotka haluavat niin tehdä, kertomaan luokalle, mitä he ovat kirjoittaneet.

Matteus 20:17–34

Jeesus kertoo ennalta kuolemastaan ja opettaa opetuslapsiaan palvelemaan muita

Tee yhteenveto jakeista Matt. 20:17–34 selittämällä, että Vapahtaja kertoi, että Hänet kavallettaisiin ja tuomittaisiin kuolemaan, kun Hän palaisi Jerusalemiin. Hän opetti opetuslapsilleen, että sen sijaan että nämä pyrkisivät johtavaan asemaan, näiden tulee noudattaa Hänen esimerkkiään ja palvella muita.

Kommentteja ja taustatietoja

Matteus 19:3–6. ”Minkä Jumala on yhdistänyt”

Vanhin F. Burton Howard seitsemänkymmenen koorumista on selittänyt, että profeetat ovat opettaneet kauan avioliiton roolia Jumalan suunnitelmassa:

”Iankaikkisen avioliiton periaate säädettiin ennen maan perustamista, ja se otettiin käyttöön maan päällä ennen kuin kuolema tuli maailmaan. Eedenin puutarhassa Jumala antoi Aadamin ja Eevan toinen toiselleen ennen lankeemusta. Raamatussa sanotaan: ’Luodessaan ihmisen Jumala teki hänet kaltaisekseen. Hän loi ihmisen mieheksi ja naiseksi. Ja hän siunasi heidät – –.’ (1. Moos. 5:1–2, kursivointi lisätty.)

Profeetat ovat järjestään opettaneet, että Jumalan suuri suunnitelma lastensa siunaamiseksi huipentuu ja kulminoituu iankaikkiseen avioliittoon.” (”Iankaikkinen avioliitto”, Liahona, toukokuu 2003, s. 92.)

Sisar Julie B. Beck, joka palveli Apuyhdistyksen ylijohtajana, on opettanut seuraavaa siitä, miksi avioliitto on Jumalan säätämä:

”Tiedämme, että suuressa kuolevaisuutta edeltäneessä sodassa me asetuimme Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen puolelle säilyttääksemme mahdollisuutemme kuulua iankaikkiseen perheeseen. – – Me uskomme iankaikkisten perheiden muodostamiseen. Se merkitsee sitä, että me uskomme naimisiinmenoon.” (”Mitä myöhempien aikojen pyhien naiset tekevät parhaiten: pysyvät voimakkaina ja järkkymättöminä”, Liahona, marraskuu 2007, s. 110–111.)

Matteus 19:6–9. Avioero

Vanhin Dallin H. Oaks kahdentoista apostolin koorumista on kommentoinut avioeron vaikutusta perheisiin:

”Kirkossa on monia hyviä jäseniä, jotka ovat eronneet. – – Tiedämme, että monet teistä ovat viattomia uhreja – jäseniä, joiden entinen puoliso rikkoi jatkuvasti pyhiä liittoja, hylkäsi puolisonsa tai kieltäytyi pitkään aikaan täyttämästä aviovelvollisuuksia. – –

Kaikki, jotka ovat kokeneet avioeron, tuntevat sen tuskan ja tarvitsevat sovituksen aikaansaamaa parantavaa voimaa ja toivoa. Tämä parantava voima ja toivo ovat heitä ja myös heidän lapsiaan varten. – –

Me emme voi kontrolloida toisten valintoja emmekä ole vastuussa niistä silloinkaan, kun ne vaikuttavat meihin niin tuskallisesti. – –

Olipa tulos mikä tahansa ja olivatpa kokemuksenne kuinka vaikeita tahansa, teille on annettu lupaus, ettei teiltä pidätetä iankaikkisen perhesuhteen siunauksia, jos te rakastatte Herraa, pidätte Hänen käskynsä ja yksinkertaisesti teette parhaanne.” (”Avioero”, Liahona, toukokuu 2007, s. 71, 73.)

Matteus 19:10–12. ”Ovat avioliittoon kelpaamattomia”

Vanhin Bruce R. McConkie kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt, että muinaisina aikoina jotkut ihmiset uskoivat erheellisesti, että naimattomuus oli tavoiteltava asia:

”Ilmeisesti ne, jotka olivat ottaneet osakseen naimattomuuden, olivat miehiä, jotka pakanallisessa epäjumalanpalveluksessa olivat tahallisesti silponeet itseään olettaen, että sellainen edistäisi heidän pelastustaan. On selvää, ettei se ollut minkäänlainen tosi evankeliumin vaatimus. Evankeliumissa ei ole sellaista asiaa kuin tahallinen kastrointi. Sellainen näkemys rikkoo lisääntymisen ja selestisen avioliiton tosia periaatteita.” (Mormon Doctrine, 2. laitos, 1966, s. 241.)

Matteus 20:1–16. Vertaus viinitarhan työmiehistä

Vanhin Dallin H. Oaks kahdentoista apostolin koorumista on antanut tärkeän opetuksen, joka on syytä oppia vertauksesta viinitarhan työmiehistä:

”Aivan kuten muutkin vertaukset tämäkin voi opettaa monia erilaisia ja arvokkaita periaatteita. Tämänhetkistä tarkoitustamme varten se opettaa, että Mestarin palkka viimeisellä tuomiolla ei perustu siihen, kuinka kauan me olemme tehneet työtä viinitarhassa. Me emme saa taivaallista palkkaamme kellokortin mukaan. Sen sijaan tärkeää on, että työmme Herran viinitarhassa on saanut meidät tulemaan joksikin. Joillekin meistä tähän kuluu enemmän aikaa kuin toisilla. Lopussa on tärkeää vain se, mitä meistä on työmme kautta tullut.” (”Haaste muuttua”, Liahona, tammikuu 2001, s. 42.)