Kirjasto
Oppiaihe 18: Matteus 15


Oppiaihe 18

Matteus 15

Johdanto

Ollessaan Galileassa Jeesus selitti, miksi Hänen opetuslapsensa eivät noudattaneet rituaalisen puhdistautumisen perinnäissääntöä ennen ruokailua. Sitten Hän matkasi Välimeren rannikolle, missä Hän paransi pakanakansaan kuuluvan naisen tyttären. Sen jälkeen Jeesus palasi Galileaan, missä Hän paransi monia ja ruokki ihmeellisellä tavalla yli neljätuhatta ihmistä.

Opetusehdotuksia

Matteus 15:1–20

Lainopettajat ja fariseukset kysyvät, miksi Jeesuksen opetuslapset eivät pese käsiään ennen kuin syövät

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen seuraavat tilanteet. Pyydä luokan jäseniä kuuntelemaan, mitä yhteistä näissä tilanteissa on.

  1. Nuoren naisen ystävät kannustavat häntä pukeutumaan säädyttömään asuun koulun tanssiaisiin. Nuori nainen tietää, ettei asu vastaa Herran antamia säädyllisyyden tasovaatimuksia, vaikka heidän kulttuurissaan onkin yleensä hyväksyttävää pukeutua sillä tavoin.

  2. Nuori mies kuuluu myöhempien aikojen pyhien perheeseen, joka rakastaa urheilutapahtumia. Kun suosittuja urheilutapahtumia näytetään televisiossa, perhe jättää yleensä aina väliin perherukouksen, pyhien kirjoitusten tutkimisen, perheillan ja sunnuntain kokoukset kirkossa voidakseen seurata tapahtumia.

  3. Nuoripari on valmistautumassa avioliittoon. He asuvat paikassa, jossa on yleisesti hyväksyttyä harjoittaa esiaviollisia suhteita. Jotkut ihmiset ovat sanoneet tälle nuorelleparille, että he ovat vanhanaikaisia ja outoja, koska odottavat naimisiinmenoa ennen kuin aloittavat sukupuolisuhteen.

  • Mitä yhteistä näillä tilanteilla on? (Jokainen tilanne tuo esiin ristiriidan Jumalan käskyjen noudattamisen ja perinteiden tai yleisten tapojen mukaan toimimisen välillä.)

Selitä, että perinteisiin ja yleisiin tapoihin sisältyy kulttuurin, yhteisön, perheen tai ystäväjoukon uskomuksia ja käytäntöjä.

Pyydä oppilaita mainitsemaan yksi tai useampia perinteitä tai yleisiä tapoja, jotka voisivat estää heitä noudattamasta Jumalan käskyjä. Kehota oppilaita etsimään luvusta Matt. 15 totuuksia, jotka voivat auttaa heitä, kun heidän täytyy valita, noudattavatko he Jumalan käskyjä vai perinteitä ja yleisiä tapoja.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 15:1–2. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille perinnäissääntö, josta lainopettajat ja fariseukset kysyivät Jeesukselta.

  • Mitä perinnäissääntöä Jeesuksen opetuslapset eivät noudattaneet?

Selitä, että lainopettajien ja fariseusten mainitsemalla käsien pesemisellä viitataan seremonialliseen peseytymiseen rituaalisen puhtauden vuoksi eikä peseytymiseen hygieniasyistä.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 15:3 ja pyydä luokan jäseniä katsomaan, kuinka Jeesus vastasi lainopettajien ja fariseusten kysymykseen.

  • Mitä Vapahtaja sanoi lainopettajien ja fariseusten tekevän, kun he noudattivat perinnäissääntöjään?

Tee yhteenveto jakeista Matt. 15:4–6 selittämällä, että Jeesus antoi esimerkin siitä, kuinka lainopettajat ja fariseukset rikkoivat Jumalan käskyä noudattamalla perinnäissääntöjään. He opettivat, ettei ihmisten ”enää tarvitse” (jae 6) hoitaa velvoitettaan pitää huolta ikääntyneistä vanhemmistaan, julistamalla, että heidän rahansa oli varattu lahjaksi Jumalalle, mistä käytettiin myös nimitystä korban (ks. Mark. 7:10–12, alaviite). Jeesus kuitenkin opetti, että tehdessään niin he rikkoivat käskyä kunnioittaa isäänsä ja äitiään.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 15:7–9 ja pyydä luokan jäseniä panemaan merkille, mitä lainopettajat ja fariseukset olivat saaneet ihmiset tekemään käyttäen perinnäissääntöjään tekosyynä sille, ettei Jumalan lakeja noudateta.

  • Mitä lainopettajat ja fariseukset olivat saaneet ihmiset tekemään?

  • Minkä periaatteen voimme oppia näiden jakeiden pohjalta siitä, mitä meidän täytyy tehdä, jos haluamme päästä lähemmäksi Jumalaa? (Vaikka oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, heidän tulee mainita seuraavankaltainen periaate: Jos haluamme päästä lähemmäksi Jumalaa, meidän täytyy asettaa Hänen käskynsä kaikkien muiden sellaisten perinteiden ja yleisten tapojen edelle, joita meillä saattaa olla.)

Kehota oppilaita lukemaan uudelleen ääneen oppitunnin alun tilanteet. Kun kukin tilanne on luettu, kysy:

  • Mitä tämän tilanteen henkilö tai henkilöt voisivat tehdä noudattaakseen Jumalan käskyjä?

  • Kuinka sen tekeminen auttaisi häntä tai heitä pääsemään lähemmäksi Jumalaa?

Kun olette keskustelleet kustakin tilanteesta, kysy luokalta:

  • Milloin te olette päättäneet noudattaa Jumalan käskyjä mieluummin kuin jotakin yleisesti hyväksyttyä perinnettä tai tapaa? Kuinka se auttoi teitä pääsemään lähemmäksi taivaallista Isää? (Voit kertoa myös jonkin oman kokemuksesi.)

Kehota oppilaita miettimään perinteitä ja yleisiä tapoja, joita he mainitsivat aiemmin. Kannusta heitä tekemään päätös noudattaa Jumalan käskyjä eikä näitä perinteitä tai yleisiä tapoja, jotta he voivat päästä lähemmäksi Jumalaa.

Muistuta oppilaille, että lainopettajat ja fariseukset uskoivat, että syöminen pesemättömin käsin saastuttaisi ihmisen eli tekisi hänestä hengellisesti epäpuhtaan. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 15:10–11 ja pyydä luokan jäseniä panemaan merkille, mikä Vapahtajan opetuksen mukaan todella saastuttaa meidät.

  • Minkä Vapahtaja sanoi saastuttavan meidät?

Selitä, että Vapahtaja sanoi: ”Se ihmisen saastuttaa, mikä tulee suusta ulos” (jae 11). Kerrottuaan opetuslapsilleen, ettei näiden tarvinnut välittää lainopettajista, joita Hänen sanansa loukkasivat (ks. Matt. 15:12–16), Hän selitti lisää siitä, mikä todella saastuttaa meidät.

Kehota muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen jakeet Matt. 15:17–20. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, mitä Vapahtaja tarkoitti sanoessaan: ”Se, mikä tulee suusta ulos, – – saastuttaa ihmisen” (jae 18).

  • Mitä Vapahtaja tarkoitti sanoessaan: ”Se, mikä tulee suusta ulos, – – saastuttaa ihmisen”?

Selitä, että pyhissä kirjoituksissa sydän edustaa usein meidän ajatuksiamme ja halujamme. Kirjoita taululle seuraava virke: Jos päätämme hautoa pahoja tai sopimattomia ajatuksia ja haluja, niin…

  • Kuinka täydentäisitte tämän periaatteen sen perusteella, mitä Vapahtaja opettaa jakeissa 19–20? (Täydennä oppilaiden käyttämillä sanoilla periaate, niin että se välittää seuraavan totuuden: Jos päätämme hautoa pahoja tai sopimattomia ajatuksia ja haluja, niin nuo ajatukset ja halut saastuttavat meidät.)

  • Millä tavoin me voimme saastua eli tulla hengellisesti epäpuhtaiksi, jos päätämme hautoa pahoja tai sopimattomia ajatuksia ja haluja?

  • Millä tavoin suustamme lähtevät sanat sekä tekomme kertovat sydämemme ajatuksista ja haluista?

Voit todistaa tästä periaatteesta ja kehottaa oppilaita tekemään päätöksen pitää ajatuksensa ja halunsa puhtaina.

Matteus 15:21–28

Vapahtaja parantaa pakanakansaan kuuluvan naisen tyttären

Pyydä oppilaita tulemaan taululle ja kirjoittamaan yksi tai useampi vanhurskaista haluistaan.

Kehota oppilaita etsimään luvusta Matt. 15 periaatteita, jotka voivat auttaa heitä ymmärtämään, mitä heidän täytyy tehdä saadakseen vanhurskaat halunsa täyttymään.

Pyydä oppilaita ottamaan kolmoissidoksen lopusta esiin Raamatun kartta nro 11, ”Pyhä maa Uuden testamentin aikaan”. Pyydä heitä etsimään kartasta Tyroksen ja Sidonin kaupungit. Selitä, että kun Jeesus matkasi Galileasta Tyroksen ja Sidonin rannikolle, Hän kohtasi kanaanilaisen naisen. Kuten monet muut tuon seudun asukkaat, tämä nainen kuului pakanakansaan – eli hän ei ollut juutalainen. Tuossa vaiheessa Jeesus ja Hänen opetuslapsensa saarnasivat evankeliumia vain juutalaisille eivätkä vielä pakanoille (ks. Matt. 10:5–6). Pakanoille avautuisi myöhemmin mahdollisuus ottaa vastaan pelastuksen sanoma (ks. Ap. t. 10).

Kehota oppilaita lukemaan vierustoverinsa kanssa vuorotellen ääneen jakeet Matt. 15:21–27. Pyydä heitä etsimään vastauksia seuraaviin kysymyksiin (voisit kirjoittaa nämä kysymykset taululle):

  • Mikä vanhurskas halu kanaanilaisnaisella oli?

  • Mitä sellaista nainen teki tai sanoi, mikä osoitti hänen uskonsa Jeesukseen Kristukseen?

Pyydä oppilaita kertomaan vastauksensa.

  • Kuinka tämän naisen vastaus tähän vertaukseen osoitti edelleen hänen uskonsa Jeesukseen Kristukseen?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 15:28 ja pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä Vapahtaja teki tämän naisen hyväksi.

  • Mitä Vapahtaja teki tämän naisen hyväksi? Miksi?

  • Minkä periaatteen me voimme oppia tämän tapauksen perusteella siitä, mitä voi tapahtua, kun osoitamme uskoamme Jeesukseen Kristukseen? (Vaikka oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, heidän tulee mainita seuraavankaltainen periaate: Kun osoitamme uskoa Jeesukseen Kristukseen, me voimme saada siunauksia vanhurskaiden halujemme mukaan.)

  • Sen lisäksi että pyydämme uskollisesti Herraa siunaamaan meitä vanhurskaiden halujemme mukaan, mitä muuta me voimme tehdä osoittaaksemme uskoa Jeesukseen Kristukseen?

Auta oppilaita ymmärtämään paremmin, mitä he voivat tehdä osoittaakseen uskoa Jeesukseen Kristukseen, pyytämällä yhtä oppilasta lukemaan ääneen kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Dallin H. Oaksin seuraavat sanat:

Kuva
Elder Dallin H. Oaks

”Kun meillä on uskoa Herraan Jeesukseen Kristukseen, meillä täytyy olla luottamusta Häneen. Meidän on luotettava Häneen niin paljon, että suostumme hyväksymään Hänen tahtonsa tietäen, että Hän tietää, mikä on meidän parhaaksemme. – –

Usko, olipa se kuinka voimakas tahansa, ei voi tuottaa tulosta, joka on Hänen tahtonsa vastainen, koska se on Hänen voimansa. – – Siksi me emme voi todella uskoa Herraan, ellemme me myös täysin luota Herran tahtoon ja Herran ajoitukseen.” (”Usko Herraan Jeesukseen Kristukseen”, Valkeus, heinäkuu 1994, s. 97.)

  • Kuinka vanhin Oaksin selitys siitä, mitä uskon osoittaminen Jeesukseen Kristukseen tarkoittaa, voi auttaa meitä silloin, kun Herra ei siunaa meitä heti vanhurskaiden halujemme mukaisesti?

Kehota oppilaita katsomaan uudelleen taululla olevaa luetteloa vanhurskaista haluista ja selittämään, mitä he voivat tehdä osoittaakseen uskoa Jeesukseen Kristukseen, kun he pyrkivät siihen, että nuo halut toteutuvat.

  • Milloin teidän kohdallanne (tai jonkun tuntemanne henkilön kohdalla) vanhurskaat halunne ovat toteutuneet (Herran tahdon ja ajoituksen mukaan), kun olette osoittaneet uskoa Jeesukseen Kristukseen?

Kehota oppilaita kirjoittamaan seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa, mitä he aikovat tehdä osoittaakseen uskoa Jeesukseen Kristukseen, kun he pyrkivät siihen, että Hän täyttää heidän vanhurskaat halunsa. Kannusta oppilaita toimimaan sen mukaan, mitä he ovat kirjoittaneet.

Matteus 15:29–39

Jeesus ruokkii yli neljätuhatta seuraajaa seitsemällä leivällä ja muutamalla kalalla

Tee yhteenveto jakeista Matt. 15:29–39 selittämällä, että Jeesus palasi Galileaan. Hänen siellä ollessaan yli neljätuhatta ihmistä kokoontui Hänen luokseen tuoden mukanaan ihmisiä, jotka kärsivät erilaisista fyysisistä vaivoista ja vammoista. Vapahtaja paransi heidät, ja kun ihmiset olivat viettäneet kolme päivää Hänen kanssaan, Hän teki toisen ihmeen ruokkimalla heidät kaikki vain seitsemällä leivällä ja muutamalla pienellä kalalla. (Huom. Neljäntuhannen henkilön ruokkimisen ihmettä opetetaan yksityiskohtaisemmin oppiaiheessa, joka koskee lukua Mark. 8.)

Voit päättää oppiaiheen lausumalla todistuksesi niistä totuuksista ja periaatteista, joita oppilaat huomasivat luvussa Matt. 15.

Kommentteja ja taustatietoja

Matteus 15:1–9. ”Miksi te itse rikotte Jumalan käskyä perinnäissäännöillänne?”

Vanhin Richard G. Scott kahdentoista apostolin koorumista on antanut seuraavat neuvot niille, jotka pyrkivät irrottautumaan niistä perinteistä tai yleisistä tavoista, jotka estävät heitä palvelemasta täysin Herraa:

”Syvään juurtuneen elämäntavan muuttaminen voi olla hyvin vaikeaa. Aikaisemmat ystävät saattavat pilkata, arvostella ja jopa vainota. Kestävä usko Vapahtajaan ja kuuliaisuus vie teidät sellaisten vaikeuksien läpi ja johtaa suurempiin siunauksiin. Nämä pyhien kirjoitusten kohdat kuvaavat, kuinka vakaumus ja usko voivat voittaa perinteet, jotka ovat ristiriidassa Jumalan suunnitelman kanssa, ja tuovat siunauksia yksityisille ihmisille ja jopa ihmissukupolville. Abrahamin horjumaton päättäväisyys olla uskollinen totuudelle ja hylätä väärät perinteet koituivat hänelle suureksi siunaukseksi. Hänen uskollisuutensa kruunaa runsailla siunauksilla kaikkia Israelin huoneen kuuliaisia. Toinen dramaattinen esimerkki syvälle juurtuneiden perinteiden hylkäämisestä on sotaisten lamanilaisten muuttuminen Kristuksen nöyriksi seuraajiksi, jotka olivat valmiita kuolemaan, ennen kuin rikkoisivat liittoja, jotka he olivat tehneet Hänen valtakuntansa jäseninä.” (”Onnen esteiden poistaminen”, Valkeus, heinäkuu 1998, s. 98.)

Matteus 15:21–28. ”Saavathan koiratkin syödä isäntänsä pöydältä putoilevia palasia”

Herran vertauksen, jossa Hän vertasi pakanoita koiriin, tarkoituksena oli opettaa, että evankeliumia saarnattiin tuohon aikaan vain Israelin huoneeseen kuuluville. Pakanoille avautuisi myöhemmin mahdollisuus ottaa vastaan pelastuksen sanoma Jumalan jumalallisen aikataulun mukaan (ks. Ap. t. 10).

Vanhin Bruce R. McConkie kahdentoista apostolin koorumista on opettanut, että se, että Jeesus paransi kanaanilaisnaisen tyttären, oli tuon naisen uskon koetus ja opettavainen esimerkki Hänen opetuslapsilleen:

”Evankeliumi (kaikkine sen parantavine voimineen ja armollisuuksineen) oli määrä tarjota juutalaisille, ennen kuin se vietäisiin pakanoille. Jeesuksen palvelutyö kuolevaisuudessa oli Israelin, ei muiden kansojen, keskuudessa. Se, että Hän paransi tämän tai jonkun muun pakanakansoihin kuuluvan, johtui suuren uskon aikaansaamasta erivapaudesta. Aiemmin Hän oli käskenyt apostolejaan menemään vain Israelin huoneen kadonneiden lampaiden luo ja olemaan saarnaamatta pelastuksen sanomaa pakanoille. (Ks. Matt. 10:5–6.) Menettelytapa, jota Hän tässä tapauksessa noudatti, oli varmasti opettavainen Hänen opetuslapsilleen, koetteli pakanakansaan kuuluvan naisen uskoa, opetti, että sisukkuus ja hellittämättömyys rukouksessa palkitaan, ja osoitti, että joskus pakanoiden keskuudessa on enemmän uskoa kuin Israelin valitun suvun keskuudessa.” (Doctrinal New Testament Commentary, 3 osaa, 1965–1973, osa 1, s. 371.)