Kirjasto
Oppiaihe 12: Matteus 7


Oppiaihe 12

Matteus 7

Johdanto

Jeesus Kristus jatkoi vuorisaarnaansa opettamalla opetuslapsiaan tuomitsemaan vanhurskaasti. Hän antoi myös opetuksia henkilökohtaisen ilmoituksen saamisesta ja taivaallisen Isän tahdon täyttämisestä.

Opetusehdotuksia

Matteus 7:1–5

Osana vuorisaarnaansa Jeesus Kristus opettaa opetuslapsiaan tuomitsemaan vanhurskaasti

Kirjoita ennen oppituntia taululle seuraava kysymys: Pitäisikö meidän tuomita muita vai ei? Kun oppitunti alkaa, kehota oppilaita vastaamaan tähän kysymykseen.

Kuva
Sermon on the Mount

Vuorisaarna, Carl Heinrich Bloch Frederiksborgin linnassa Hillerødissä Tanskassa sijaitsevan Kansallishistoriallisen museon luvalla. Kopiointi kielletty.

Ota esille kuva Vuorisaarna (Evankeliumiaiheinen kuvakirja, 2009, nro 39; ks. myös lds.org). Selitä, että jatkaessaan vuorisaarnaansa Jeesus opetti opetuslapsilleen tuomitsemista koskevia asioita.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 7:1. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä Herra opetti tuomitsemisesta. Selitä, että jae 1 tulkitaan usein virheellisesti siten, ettei meidän tulisi koskaan tuomita. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan JSR Matt. 7:1–2.

  • Mitä Vapahtaja opetti tuomitsemisesta?

  • Mitä vanhurskaasti tuomitseminen mielestänne tarkoittaa?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 7:2. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja katsomaan, mitä meille tapahtuu sen perusteella, kuinka me tuomitsemme muita. Kehota oppilaita kertomaan, mitä he saavat selville.

  • Mitä tapahtuu, jos me tuomitsemme vanhurskaasti? (Kun oppilaat ovat vastanneet, auta heitä huomaamaan seuraava periaate: Jos tuomitsemme muita vanhurskaasti, Jumala osoittaa meille samaa armollisuutta ja oikeudenmukaisuutta.)

Jos mahdollista, jaa jokaiselle oppilaalle monisteena seuraava selitys julkaisusta Lujana uskossa. Kehota yhtä oppilasta lukemaan se ääneen. Pyydä puolta luokan oppilaista seuraamaan mukana ja ottamaan selville, millaisia tuomioita meidän tulee tai ei tule tehdä. Pyydä loppuja luokan oppilaista ottamaan selville, kuinka me voimme tuomita vanhurskaasti.

Kuva
handout, judging

Uusi testamentti, seminaarinopettajan kirja – Oppiaihe 12

”Joskus ihmisistä tuntuu, että on väärin tuomita muita millään tavalla. Vaikka onkin totta, ettei sinun pidä langettaa ihmisille tuomioita eli tuomita heitä epävanhurskaasti, sinun on arvioitava ajatuksia, tilanteita ja ihmisiä läpi elämäsi. – –

Arvioiminen on tärkeätä tahdonvapautesi käyttöä ja vaatii suurta huolellisuutta, etenkin kun arvioit muita ihmisiä. Vanhurskaiden tasovaatimusten täytyy olla kaikkien arviointiesi perustana. Muista, että ainoastaan Jumala, joka tuntee jokaisen ihmisen sydämen, voi tuomita ihmisiä lopullisesti (ks. Ilm. 20:12; 3. Nefi 27:14; OL 137:9). – –

Arvioi siinä määrin kuin mahdollista pikemminkin ihmisten tilanteita tuomitsematta itse ihmisiä. Milloin mahdollista, pidättäydy tuomitsemisesta, kunnes sinulla on riittävästi tietoa tosiasioista. Ole aina herkkä Pyhälle Hengelle, joka voi johdattaa sinua päätöksissäsi.” (Lujana uskossa – evankeliumiaiheinen hakuteos, 2005, s. 98–99.)

  • Millaisia tuomioita meidän pitäisi tehdä?

  • Kuinka voimme tuomita vanhurskaasti?

Ota esille pieni puupalanen ja pitkä, paksu puukapula. Selitä, että kun Vapahtaja opetti opetuslapsilleen tuomitsemista koskevia asioita, Hän puhui pienestä puupalasesta roskana ja suuresta puukapulasta hirtenä. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 7:3 ja pyydä luokan jäseniä panemaan merkille, mitä Vapahtaja opetti muiden tuomitsemisesta.

  • Mitä roska ja hirsi Vapahtajan vertauksessa saattaisivat kuvata?

  • Kuinka ilmaisisitte omin sanoin Vapahtajan opetuksen jakeessa 3?

Kehota kahta oppilasta tulemaan luokan eteen. Pyydä ensimmäistä oppilasta pitelemään hirttä silmiensä edessä. Kysy toiselta oppilaalta:

  • Haluaisitko pyytää oppilasta, jolla on hirsi, ottamaan silmästäsi roskan? Miksi et?

Kysy oppilaalta, jolla on hirsi:

  • Mitä sinun pitäisi tehdä, että näkisit riittävän selkeästi poistaaksesi roskan oppilastoverisi silmästä?

Kehota oppilasta, jolla on hirsi, lukemaan ensimmäisen presidenttikunnan jäsenen, presidentti Dieter F. Uchtdorfin seuraavat sanat:

Kuva
President Dieter F. Uchtdorf

”Tämä hirsien ja roskien tilanne näyttää liittyvän läheisesti kyvyttömyyteemme nähdä itsemme selkeästi. En ole varma siitä, miksi me kykenemme diagnosoimaan ja suosittelemaan parannuskeinoja niin hienosti muiden ihmisten ongelmiin, kun taas meillä on usein vaikeuksia nähdä omamme.” (”Herra, en kai se ole minä?”, Liahona, marraskuu 2014, s. 56.)

Kehota näitä kahta oppilasta istuutumaan. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 7:4–5 ja kehota luokan jäseniä panemaan merkille, kenen virheistä meidän pitäisi Vapahtajan mukaan olla huolissamme.

  • Pitäisikö meidän keskittyä huolehtimaan muiden virheistä ja oikaisemaan niitä vai keskittyä omiimme? Miksi?

  • Minkä sellaisen periaatteen voimme oppia näiden jakeiden perusteella, joka auttaa meitä olemaan tuomitsematta muita epävanhurskaasti? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta heidän tulee mainita seuraava periaate: Jos keskitymme pääsemään eroon omista synneistämme ja heikkouksistamme, todennäköisyys tuomita muita epävanhurskaasti pienenee.)

  • Kuinka tämä periaate voi auttaa meitä, kun näemme vian jossakussa toisessa?

Voisit antaa oppilaille pienen puunpalan, jonka he voivat säilyttää muistutuksena tästä periaatteesta. Kehota oppilaita pohtimaan syntejä tai heikkouksia, jotka he voisivat poistaa omasta elämästään. Kannusta heitä pyytämään Herralta apua päästäkseen eroon omista vioistaan sen sijaan, että he tuomitsisivat muita epävanhurskaasti.

Matteus 7:6–14

Vapahtaja opettaa, kuinka voi tavoitella henkilökohtaista ilmoitusta

Tee yhteenveto jakeesta Matt. 7:6 selittämällä, että Joseph Smithin raamatunkäännös tästä jakeesta auttaa meitä ymmärtämään, että Jeesus Kristus kutsui opetuslapsiaan lähtemään maailmaan saarnaamaan. Heidän tuli opettaa parannusta mutta pitää valtakunnan salaisuudet omana tietonaan. Toisin sanoen heidän ei pitänyt keskustella pyhistä asioista ihmisten kanssa, jotka eivät olleet valmiita ottamaan niitä vastaan. (Ks. JSR Matt. 7:9–11.)

Selitä, että Joseph Smithin raamatunkäännöksen jae Matt. 7:7 (ks. LDS Bible, Matthew 7:7, alaviite a) alkaa sanoilla: ”Sanokaa heille: Pyytäkää Jumalalta.” Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen jae 7 aloittaen sen näillä sanoilla. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä Herra käski opetuslastensa opettaa.

  • Mitä opetuslasten käskettiin sanoa ihmisille, jotka halusivat saada tietoa Jumalalta?

  • Minkä periaatteen voimme oppia jakeen 7 perusteella siitä, kuinka me voimme oppia ymmärtämään Jumalan antamaa pyhää tietoa? (Kun oppilaat ovat vastanneet, auta heitä huomaamaan seuraava periaate: Kun pyydämme, etsimme ja kolkutamme etsiessämme totuutta, taivaallinen Isä vastaa ja siunaa meitä henkilökohtaisella ilmoituksella.)

  • Mitä sanat pyytää, etsiä ja kolkuttaa kertovat siitä, mitä meidän täytyy tehdä saadaksemme henkilökohtaista ilmoitusta?

Kehota muutamaa oppilasta kertomaan tilanteesta, jolloin se, että he pyysivät, etsivät ja kolkuttivat, johti heidät saamaan henkilökohtaista ilmoitusta.

Tee yhteenveto jakeista Matt. 7:9–11 selittämällä, että Vapahtaja opetti, että aivan kuten rakastava isä ei antaisi kiveä tai käärmettä, kun hänen poikansa pyytää leipää tai kalaa, taivaallinen Isäkään ei kiellä henkilökohtaisen ilmoituksen lahjaa lapsiltaan, jotka pyytävät sitä.

Kannusta oppilaita osoittamaan uskoa pyytämällä, etsimällä ja kolkuttamalla, jotta he saisivat henkilökohtaista ilmoitusta ja ymmärrystä evankeliumista. Todista, että kun he tekevät sen uskossa ja kärsivällisesti, taivaallinen Isä vastaa.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 7:12–14. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja etsimään lisää totuuksia, joita Vapahtaja käski opetuslastensa opettaa. Kehota oppilaita kertomaan, mitä he saavat selville.

Matteus 7:15–27

Vapahtaja lupaa pelastuksen niille, jotka täyttävät Isän tahdon

Pyydä oppilaita kirjoittamaan taululle joitakin ajattelutapoja, jotka ovat yleisesti hyväksyttyjä maailmassa mutta jotka ovat vastoin taivaallisen Isän suunnitelmaa.

  • Miksi on tärkeää pystyä erottamaan, edistääkö joku henkilö tai ryhmä sellaista ajattelutapaa, joka on taivaallisen Isän suunnitelman vastainen?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 7:15. Kysy sen jälkeen:

  • Mistä Herra varoitti opetuslapsia? Kuinka nämä väärät profeetat saattavat Hänen mukaansa naamioitua?

Kuva
Elder M. Russell Ballard

Selitä, että vanhin M. Russell Ballard kahdentoista apostolin koorumista on varoittanut meitä oman aikamme vääristä profeetoista, joihin lukeutuu ”niin miehiä kuin naisiakin, jotka ovat itse nimittäneet itsensä kirkon oppien julistajiksi”, sekä niitä, ”jotka puhuvat ja julkaisevat sellaista, mikä on vastoin Jumalan tosi profeettoja ja jotka käännyttävät aktiivisesti muita piittaamatta lainkaan niiden iankaikkisesta hyvinvoinnista, joita he johtavat harhaan” (”Varokaa vääriä profeettoja ja vääriä opettajia”, Liahona, tammikuu 2000, s. 74).

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 7:16–20. Pyydä oppilaita seuraamaan mukana ja ottamaan selville, miten me voimme erottaa, onko joku väärä profeetta tai väärä opettaja.

  • Mikä on yksi tapa, jolla voimme erottaa, onko joku väärä profeetta tai väärä opettaja? (Kun oppilaat ovat vastanneet, kirjoita taululle seuraava totuus: Me voimme erottaa väärät profeetat heidän hedelmiensä perusteella.)

Näytä oppilaille kahta erilaista hedelmää. Kysy oppilailta, minkälaiset kasvit tuottavat kunkin hedelmän. Selitä, että samoin kuin hedelmän perusteella voi päätellä, mikä kasvi on kyseessä, me voimme tunnistaa väärät profeetat ja väärät opettajat heidän opetustensa, tekojensa ja käsitystensä perusteella.

  • Kuinka me voimme tämän totuuden pohjalta tunnistaa ihmisiä ja ryhmiä, joita meidän pitäisi varoa?

  • Kuinka taululla oleva luettelo ajattelutavoista liittyy tähän totuuteen?

Tee yhteenveto jakeista Matt. 7:21–23 selittämällä, ettei jokainen, joka julistaa uskovansa Jeesukseen Kristukseen, pääse Hänen valtakuntaansa, vaan taivasten valtakuntaan pääsevät ne, jotka täyttävät taivaallisen Isän tahdon ja tulevat tuntemaan Hänet.

Ota esille kivi ja lautasellinen hiekkaa. Kysy oppilailta, rakentaisivatko he talon mieluummin kalliolle vai hiekalle. Kehota heitä perustelemaan vastauksensa.

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 7:24–27.

  • Millaiset teot jakeessa 24 olevien Vapahtajan sanojen mukaan tekisivät jostakusta sellaisen kuin järkevä mies, joka rakensi kalliolle?

  • Millaiset teot jakeessa 26 olevien Vapahtajan sanojen mukaan tekisivät jostakusta sellaisen kuin tyhmä mies, joka rakensi hiekalle?

  • Mitä mielestänne sateet, tulvavesi ja myrskytuuli (ks. jae 27; ks. myös Hel. 5:12) näissä vertauksissa kuvaavat?

  • Mitä periaatteita Herran opetusten mukaan toimimisesta me voimme oppia näistä vertauksista? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta heidän tulee mainita seuraavat periaatteet: Jos kuulemme Herran opetukset ja toimimme niiden mukaan, niin Hän vahvistaa meitä kestämään koettelemuksemme. Jos kuulemme Herran opetukset mutta emme noudata niitä, niin meillä ei ole sitä tukea, jota tarvitsemme koettelemusten tullessa.)

Kehota oppilaita pohtimaan, mitä Herra on opettanut vuorisaarnassa (ks. Matt. 5–7). Kehota heitä olemaan kuin järkevä mies ja päättämään toimia Vapahtajan opettamien periaatteiden mukaan. Voit antaa oppilaille aikaa kirjoittaa, kuinka he aikovat toteuttaa elämässään yhtä tai useampaa tässä tai kolmessa aiemmassa oppiaiheessa opetettua periaatetta.

Kommentteja ja taustatietoja

Matteus 7:1–2. Tuomitkaa vanhurskaasti

Vanhin Dallin H. Oaks kahdentoista apostolin koorumista on opettanut periaatteita, jotka auttavat meitä tekemään vanhurskaita tuomioita mieluummin kuin lopullisia tuomioita:

”On olemassa kahdenlaista tuomitsemista: lopullista tuomitsemista, jota meitä kielletään tekemästä, ja väliaikaista tuomitsemista, johon meitä kehotetaan, mutta vanhurskauden periaatteita noudattaen. – –

Miksi Vapahtaja kielsi meitä antamasta lopullista tuomiota? Uskon, että tämä käsky annettiin, koska me uskottelemme antavamme lopullisen tuomion aina kun julistamme, että joku tietty henkilö menee helvettiin (tai taivaaseen) jostakin tietystä teosta tai jostakin tietystä ajasta lukien. – –

Me kaikki teemme arvioita valitessamme ystäviämme, päättäessämme, kuinka aiomme käyttää aikaamme ja rahojamme, sekä tietenkin valitessamme iankaikkista kumppaniamme. Jotkin näistä väliaikaisista arvioista ovat varmasti niiden joukossa, joista Vapahtaja puhui opettaessaan, että siihen, ’mikä laissa on tärkeintä’, sisältyy tuomitseminen (Matt. 23:23). – –

Kun meidän on tuomittava väliaikaisesti [tai tehtävä arvioita], meidän tulee huolehtia siitä, että tuomitsemme vanhurskaasti. Meidän tulee tavoitella päätöksissämme Hengen johdatusta. Meidän tulee rajoittaa tuomitsemisemme omaan taloudenhoitotehtäväämme kuuluviin asioihin. Milloin mahdollista, meidän tulee pidättyä tuomitsemasta ihmisiä, kunnes meillä on riittävästi tietoa tosiasioista. Niin pitkälle kuin mahdollista, meidän tulee tuomita olosuhteet eikä niinkään ihmisiä. Kaikessa tuomitsemisessamme meidän tulee soveltaa käytäntöön vanhurskaita tasovaatimuksia. Ja kaikessa tässä meidän täytyy muistaa käsky antaa anteeksi.” (”’Judge Not’ and Judging”, Ensign, elokuu 1999, s. 7, 9, 13.)

Matteus 7:15–20. ”Varokaa vääriä profeettoja. He tulevat luoksenne lampaiden vaatteissa”

Vanhin M. Russell Ballard kahdentoista apostolin koorumista on sanonut:

”Kun ajattelemme vääriä profeettoja ja vääriä opettajia, ajattelemme helposti ihmisiä, jotka kannattavat ilmeisen väärää oppia tai luulevat, että heillä on valtuus opettaa Kristuksen tosi evankeliumia omien tulkintojensa mukaan. Usein oletamme, että sellaiset ihmiset kuuluvat pieniin radikaaleihin ryhmiin yhteiskunnan laitamilla. Mutta minä toistan: On olemassa vääriä profeettoja ja vääriä opettajia, jotka ovat tai jotka ainakin väittävät olevansa kirkon jäseniä. On olemassa ihmisiä, jotka vailla valtuutta väittävät, että kirkko tukee heidän tuotteitaan tai menettelyään. Varokaa sellaisia. – –

Varokaa niitä, jotka puhuvat ja julkaisevat sellaista, mikä on vastoin Jumalan tosi profeettoja, ja jotka käännyttävät aktiivisesti muita piittaamatta lainkaan niiden iankaikkisesta hyvinvoinnista, joita he johtavat harhaan.” (”Varokaa vääriä profeettoja ja vääriä opettajia”, Liahona, tammikuu 2000, s. 74.)