Kirjasto
Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe: Matteus 6:1–13:23 (Viikko 3)


Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe

Matteus 6:1–13:23 (Viikko 3)

Valmisteluaineisto kotiopiskeluseminaarin opettajalle

Tiivistelmä kotiopiskeluseminaarin päivittäisistä oppiaiheista

Seuraavana on tiivistelmä tapahtumista, opeista ja periaatteista, joita oppilaat oppivat tutkiessaan lukualuetta Matt. 6:1–13:23 (viikko 3), mutta sinun ei ole tarkoitus opettaa sitä osana oppiaihettasi. Opettamasi oppiaihe keskittyy vain muutamiin näistä opeista ja periaatteista. Noudata Pyhän Hengen kehotuksia, kun mietit oppilaidesi tarpeita.

Päivä 1 (Matteus 6–7)

Kun oppilaat jatkoivat vuorisaarnan tutkimista, he oppivat seuraavaa: Jos teemme vanhurskaita tekoja ollaksemme otollisia taivaalliselle Isälle sen sijaan että tavoittelisimme toisten ihmisten huomiota, niin Hän palkitsee meidät julkisesti. Me emme voi palvella sekä Jumalaa että mammonaa. Kun pyydämme, etsimme ja kolkutamme etsiessämme totuutta, taivaallinen Isä vastaa ja siunaa meitä henkilökohtaisella ilmoituksella. Me voimme erottaa väärät profeetat heidän hedelmiensä perusteella.

Päivä 2 (Matteus 8–10)

Tässä oppiaiheessa oppilaat oppivat, että Jeesus voi parantaa meidät vaivoistamme ja sairauksistamme ja että Hän kutsuu apostoleja ja antaa heille valtuutensa. Oppilaat huomasivat myös, että kun olemme Herran palveluksessa, Hän innoittaa meitä siinä, mitä voimme tarvittaessa sanoa, ja jos kadotamme elämämme (annamme aikaamme) Jeesuksen Kristuksen tähden, niin me löydämme tarkoitusta elämäämme.

Päivä 3 (Matteus 11–12)

Oppilaat oppivat, että kun pyrimme hankkimaan tietoa Jeesuksesta Kristuksesta ja kun todistamme Hänestä, meidän oma todistuksemme Hänestä voi vahvistua, ja jos tulemme Jeesuksen Kristuksen luokse, Hän keventää kuormamme ja antaa meille levon. Lisäksi oppilaat oppivat, mitä tarkoittaa se, että omistautuu täysin Jumalalle ja korvaa pahat vaikutukset elämässään hyvillä.

Päivä 4 (Matteus 13:1–23)

Kun oppilaat tutkivat vertausta kylväjästä, he oppivat, että maailman huolet voivat häiritä meitä, kääntää keskittymisemme pois Herrasta ja tukahduttaa uskomme Jumalan sanaan ja tukahduttaa todistuksemme siitä. Estääksemme tätä tapahtumasta ja kokeaksemme kääntymyksen Vapahtajaan meidän täytyy ottaa vastaan Jumalan sana ja pyrkiä syventämään todistustamme.

Johdanto

Kuten lukuun Matt. 7 on kirjoitettu, Jeesus Kristus jatkoi vuorisaarnaansa opettamalla opetuslapsiaan tuomitsemaan vanhurskaasti. Hän antoi myös opetuksia henkilökohtaisen ilmoituksen saamisesta ja taivaallisen Isän tahdon tekemisestä.

Opetusehdotuksia

Huom. Viikon 1 ja tämän viikon päivän 3 kotiopiskeluoppiaiheessa oppilaat tutkivat pyhien kirjoitusten hallittavaa kohtaa Matt. 11:28–30. Voisit käyttää muutaman hetken tämän kohdan kertaamiseen oppilaidesi kanssa.

Matteus 7:1–5

Osana vuorisaarnaansa Jeesus Kristus opettaa opetuslapsiaan tuomitsemaan vanhurskaasti

Kirjoita ennen oppituntia taululle seuraava kysymys: Pitäisikö meidän tuomita muita vai ei? Kun oppitunti alkaa, kehota oppilaita vastaamaan tähän kysymykseen.

Ota esille kuva Vuorisaarna (Evankeliumiaiheinen kuvakirja, 2009, nro 39; ks. myös lds.org). Selitä, että jatkaessaan vuorisaarnaansa Jeesus opetti opetuslapsilleen tuomitsemista koskevia asioita.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 7:1. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä Herra opetti tuomitsemisesta. Selitä, että jae 1 tulkitaan usein virheellisesti siten, ettei meidän tulisi koskaan tuomita. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan JSR Matt. 7:1–2.

  • Mitä Vapahtaja opetti tuomitsemisesta?

  • Mitä vanhurskaasti tuomitseminen mielestänne tarkoittaa?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 7:2. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, mitä meille tapahtuu sen perusteella, kuinka me tuomitsemme muita. Kehota oppilaita kertomaan, mitä he saavat selville.

  • Mitä tapahtuu, jos me tuomitsemme vanhurskaasti? (Kun oppilaat ovat vastanneet, auta heitä huomaamaan seuraava periaate: Jos tuomitsemme muita vanhurskaasti, Jumala osoittaa meille samaa armollisuutta ja oikeudenmukaisuutta.)

Jos mahdollista, jaa jokaiselle oppilaalle monisteena seuraava selitys julkaisusta Lujana uskossa. Kehota yhtä oppilasta lukemaan se ääneen. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, millaisia tuomioita meidän tulee tai ei tule tehdä ja kuinka voimme tuomita vanhurskaasti.

”Joskus ihmisistä tuntuu, että on väärin tuomita muita millään tavalla. Vaikka onkin totta, ettei sinun pidä langettaa ihmisille tuomioita eli tuomita heitä epävanhurskaasti, sinun on arvioitava ajatuksia, tilanteita ja ihmisiä läpi elämäsi. – –

Arvioiminen on tärkeätä tahdonvapautesi käyttöä ja vaatii suurta huolellisuutta, etenkin kun arvioit muita ihmisiä. Vanhurskaiden tasovaatimusten täytyy olla kaikkien arviointiesi perustana. Muista, että ainoastaan Jumala, joka tuntee jokaisen ihmisen sydämen, voi tuomita ihmisiä lopullisesti (ks. Ilm. 20:12; 3. Nefi 27:14; OL 137:9). – –

Arvioi siinä määrin kuin mahdollista pikemminkin ihmisten tilanteita tuomitsematta itse ihmisiä. Milloin mahdollista, pidättäydy tuomitsemisesta, kunnes sinulla on riittävästi tietoa tosiasioista. Ole aina herkkä Pyhälle Hengelle, joka voi johdattaa sinua päätöksissäsi.” (Lujana uskossa – evankeliumiaiheinen hakuteos, 2005, s. 98–99.)

  • Millaisia tuomioita meidän pitäisi tehdä?

  • Kuinka voimme tuomita vanhurskaasti?

  • Mitä esimerkkejä on tilanteista, jolloin ihmisen pitäisi tehdä vanhurskas tuomio?

Ota esille pieni puupalanen ja pitkä, paksu puukapula. Selitä, että kun Vapahtaja opetti opetuslapsilleen tuomitsemista koskevia asioita, Hän puhui pienestä puupalasesta roskana ja suuresta puukapulasta hirtenä. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 7:3. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja kiinnittämään huomiota siihen, mitä Herra opettaa muiden tuomitsemisesta.

  • Mitä roska ja hirsi Vapahtajan vertauksessa saattaisivat kuvata? (Ne kuvaavat pieniä ja suuria vikoja, heikkouksia tai syntejä.)

  • Kuinka ilmaisisitte omin sanoin Vapahtajan opetuksen jakeessa 3?

Kehota kahta oppilasta tulemaan luokan eteen. Pyydä ensimmäistä oppilasta pitelemään hirttä silmiensä edessä. Kysy toiselta oppilaalta:

  • Haluaisitko pyytää oppilasta, jolla on hirsi, ottamaan silmästäsi roskan? Miksi et?

Kysy oppilaalta, jolla on hirsi:

  • Mitä sinun pitäisi tehdä, että näkisit riittävän selkeästi poistaaksesi roskan oppilastoverisi silmästä?

Kehota näitä kahta oppilasta istuutumaan. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 7:4–5. Kehota luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, kenen virheistä meidän pitäisi Vapahtajan mukaan olla huolissamme.

  • Pitäisikö meidän keskittyä huolehtimaan muiden virheistä ja oikaisemaan niitä vai keskittyä omiimme? Miksi?

  • Minkä sellaisen periaatteen voimme oppia näiden jakeiden perusteella, joka auttaa meitä olemaan tuomitsematta muita epävanhurskaasti? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta heidän tulee mainita seuraava periaate: Jos keskitymme pääsemään eroon omista synneistämme ja heikkouksistamme, todennäköisyys tuomita muita epävanhurskaasti pienenee. Kirjoita tämä periaate taululle.)

  • Kuinka tämä periaate voi auttaa meitä, kun näemme vian jossakussa toisessa?

Voisit antaa oppilaille pienen puunpalan, jonka he voivat säilyttää muistutuksena tästä periaatteesta. Kehota oppilaita pohtimaan syntejä tai heikkouksia, jotka he voisivat poistaa omasta elämästään. Kannusta heitä pyytämään Herralta apua päästäkseen eroon omista vioistaan sen sijaan, että he tuomitsisivat muita epävanhurskaasti.

Matteus 7:24–27

Vapahtaja lupaa pelastuksen niille, jotka tekevät Isän tahdon

Ota esille kivi ja lautasellinen hiekkaa. Kysy oppilailta, rakentaisivatko he talon mieluummin kalliolle vai hiekalle. Kehota heitä perustelemaan vastauksensa.

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen Matt. 7:24–27. Kehota luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, mikä Jeesuksen mukaan on kuin talon rakentamista kalliolle ja mikä on kuin talon rakentamista hiekalle.

  • Millaiset teot jakeessa 24 olevien Vapahtajan sanojen mukaan tekisivät jostakusta sellaisen kuin järkevä mies, joka rakensi kalliolle?

  • Millaiset teot jakeessa 26 olevien Vapahtajan sanojen mukaan tekisivät jostakusta sellaisen kuin tyhmä mies, joka rakensi hiekalle?

  • Mitä mielestänne sateet, tulvavesi ja myrskytuuli (ks. jae 27; ks. myös Hel. 5:12) näissä vertauksissa kuvaavat?

  • Mitä periaatteita Herran opetusten mukaan toimimisesta me voimme oppia näistä vertauksista? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta heidän tulee mainita seuraavat periaatteet: Jos kuulemme Herran opetukset ja toimimme niiden mukaan, niin Hän vahvistaa meitä kestämään koettelemuksemme. Jos kuulemme Herran opetukset mutta emme noudata niitä, niin meillä ei ole sitä tukea, jota tarvitsemme koettelemusten tullessa.)

Kehota oppilaita olemaan kuin järkevä mies päättämällä toimia Vapahtajan opettamien periaatteiden mukaan. Voit antaa oppilaille aikaa kirjoittaa, kuinka he aikovat toteuttaa elämässään yhtä tai useampaa tässä oppiaiheessa opetettua periaatetta tai periaatetta, jonka he ovat löytäneet tutkiessaan Vapahtajan vuorisaarnan loppuosaa.

Seuraava viikko (Matteus 13:24–17:27)

Kerro oppilaille, että seuraavalla viikolla he lukevat jumalattomasta salajuonesta, joka johti Johannes Kastajan kuolemaan. He saavat myös vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Miksi Herodes mestautti Johanneksen? Miksi Pietari vajosi veteen käveltyään ensin onnistuneesti vettä pitkin? Pyydä oppilaita miettimään, miltä tuntuu, kun läheinen ystävä tai perheenjäsen kuolee. Kehota heitä seuraavalla viikolla tutkiessaan pitämään silmällä sitä, kuinka Vapahtaja suhtautui rakkaan ihmisen kuolemaan ja mitä Kirkastusvuorella tapahtui.