Kirjasto
Oppiaihe 152: Johanneksen ilmestys 2–3


Oppiaihe 152

Johanneksen ilmestys 2–3

Johdanto

Johannes kirjoitti kirkon Vähässä-Aasiassa sijaitsevien seurakuntien seitsemälle enkelille eli palvelijalle ja välitti pyhille Herran antamat kiitoksen, ojennuksen ja varoituksen sanat. Johannes otti kirjeeseensä mukaan myös korotuksen lupaukset niille, jotka voittavat.

Opetusehdotuksia

Johanneksen ilmestys 2–3

Johannes kirjoittaa Jeesuksen Kristuksen sanat seitsemän seurakunnan johtajille

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Alkeisyhdistyksen ylimmässä johtokunnassa aiemmin palvelleen sisar Sydney S. Reynoldsin seuraavat sanat. Pyydä luokan jäseniä kuuntelemaan, mitä he voivat oppia näiden sanojen perusteella Herrasta.

Kuva
Sydney S. Reynolds

”Sisar Gayle Clegg Alkeisyhdistyksen ylimmästä johtokunnasta asui miehensä kanssa Brasiliassa usean vuoden ajan. Hiljattain sisar Clegg oli Alkeisyhdistyksen tehtävissä Japanissa. Kun hän tuli sunnuntaina kappeliin, hän huomasi japanilaisten pyhien joukossa brasilialaisen perheen. – – Hänellä oli vain hetki aikaa tervehtiä heitä, ja hän huomasi, että lapset ja äiti olivat hyvin innostuneita mutta isä tuntui varsin vaitonaiselta. ’Kokouksen jälkeen minulla on kyllä mahdollisuus puhua heidän kanssaan’, hän ajatteli, kun hänet ohjattiin nopeasti korokkeelle. Hän esitti puheensa englannin kielellä, ja se tulkattiin japaniksi, ja sitten hän tunsi innoitusta lausua todistuksensa myös portugaliksi. Hän epäröi, sillä portugalinkielistä kääntäjää ei ollut, ja 98 prosenttia ihmisistä ei ymmärtäisi, mitä hän sanoisi.

Kokouksen jälkeen brasilialainen isä tuli hänen luokseen ja sanoi: ’Sisar, tavat ovat täällä niin erilaisia, ja olen ollut yksinäinen. On vaikea tulla kirkkoon, kun ei ymmärrä mitään. Toisinaan mietin, olisiko parempi, jos vain lukisin kotona pyhiä kirjoituksia. Sanoin vaimolleni: ’Yritän vielä kerran’, ja tulin tänään omasta mielestäni viimeisen kerran. Kun sinä lausuit todistuksesi portugaliksi, Henki kosketti sydäntäni, ja tiesin, että kuulun juuri tänne. Jumala tietää minun olevan täällä, ja Hän auttaa minua.’” (”Hän tuntee teidät, Hän rakastaa teitä”, Liahona, marraskuu 2003, s. 76.)

  • Mitä me voimme oppia Herrasta tämän kokemuksen perusteella?

Kirjoita taululle seuraava vajaa virke: Koska Herra tuntee jokaisen meistä… Kehota oppilaita heidän tutkiessaan lukuja Ilm. 2–3 etsimään totuuksia, jotka auttavat heitä ymmärtämään, mitä Herra voi tehdä heidän hyväkseen, koska Hän tuntee heidät.

Selitä, että luvuissa Ilm. 2–3 on apostoli Johanneksen muistiin merkitsemät Jeesuksen Kristuksen sanat seitsemälle kirkon seurakunnalle Vähässä-Aasiassa (nykyisessä Turkissa).

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Ilm. 2:1–3, 6. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, mitä Herra tiesi pyhistä Efesoksessa.

  • Mitä Herra tiesi pyhistä Efesoksessa? (Selitä, että sana nikolaiitat [jae 6] voi viitata ryhmään, jonka jäsenet väittivät, että he voisivat tehdä sukupuolisyntejä rangaistuksetta, koska Jumalan armo pelastaisi heidät [ks. Bible Dictionary, ”Nicolaitans”].)

Tuo esiin, että näissä jakeissa sanotaan Herran kiittäneen pyhiä heidän hyvistä teoistaan. Täydennä taululla olevaa vajaata virkettä niin, että se kuuluu seuraavasti: Koska Herra tuntee jokaisen meistä, Hän voi antaa meille henkilökohtaista kiitosta…

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Ilm. 2:4–5. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä muuta Herra tiesi Efesoksen pyhistä.

  • Mitä muuta Herra tiesi Efesoksen pyhistä?

Tuo esiin, että Herra ojensi pyhiä heidän syntiensä vuoksi. Täydennä taululla oleva virke, niin että siitä välittyy seuraava totuus: Koska Herra tuntee jokaisen meistä, Hän voi antaa meille henkilökohtaista kiitosta ja ojennusta.

  • Millä tavoin me voimme saada henkilökohtaista kiitosta ja ojennusta Herralta?

  • Kuinka tieto siitä, että Herra voi antaa meille henkilökohtaista kiitosta ja ojennusta, voi vaikuttaa siihen, miten suhtaudumme henkilökohtaiseen pyhien kirjoitusten tutkimiseen ja rukoukseen? Kuinka se voi vaikuttaa siihen, kuinka suhtaudumme kirkkomme johtajien ja vanhempiemme neuvoihin?

  • Miksi meidän pitäisi pyrkiä saamaan Herralta henkilökohtaista kiitosta ja ojennusta?

  • Milloin te olette kokeneet Herran antaneen teille henkilökohtaista kiitosta tai ojennusta? Kuinka tämä kokemus auttoi teitä tietämään, että Herra tuntee teidät henkilökohtaisesti? (Varoita oppilaita kertomasta kokemuksista, jotka ovat pyhiä tai liian henkilökohtaisia.)

Kehota oppilaita pohtimaan, mistä teoista he arvelevat, että Herra saattaisi kiittää heitä, sekä mistä ajatuksista tai käyttäytymistavoista Herra saattaisi heitä ojentaa. Kannusta oppilaita asettamaan tavoite tehdä parannus, kun Herra ojentaa heitä.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Ilm. 2:7. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä Herra lupasi niille, jotka voittaisivat eli kestäisivät uskollisesti loppuun asti.

  • Mitä Herra lupasi niille, jotka voittaisivat eli kestäisivät vanhurskaudessa loppuun asti?

  • Mitä mielestänne tarkoittaa se, että ”syö elämän puusta”? (Ks. jae 7.)

  • Kuinka tämän lupauksen kuuleminen – sen jälkeen kun pyhät olivat saaneet henkilökohtaista ojennusta – on saattanut olla hyödyllinen Efesoksen pyhille?

Muistuta oppilaille, että Efesoksessa olevan kirkon seurakunnan lisäksi Herra puhui muille kirkon seurakunnille Vähässä-Aasiassa.

Järjestä oppilaat viideksi ryhmäksi ja anna jokaiselle ryhmälle yksi näistä pyhien kirjoitusten kohdista:

  1. Ilm. 2:8–11

  2. Ilm. 2:12–17

  3. Ilm. 2:18–29 (Anna ryhmälle, joka saa tämän kohdan, seuraava Joseph Smithin raamatunkäännös kohdasta Ilm. 2:26–27: ”Ja sille, joka voittaa ja pitää minun käskyni loppuun asti, minä annan voiman moniin valtakuntiin; ja hän hallitsee niitä Jumalan sanalla; ja ne ovat hänen käsissään kuin saviastiat savenvalajan käsissä; ja hän hallitsee niitä uskolla, kohtuudella ja oikeudenmukaisesti, aivan kuten minä olen saanut Isältäni” [LDS Bible, JST Revelation 2:26–27].)

  4. Ilm. 3:1–6 (Anna ryhmälle, joka saa tämän kohdan, seuraava Joseph Smithin raamatunkäännös kohdasta Ilm. 3:1–2: ”Ja kirkon palvelijalle Sardeksessa kirjoita: Nämä asiat sanoi hän, jolla on seitsemän tähteä, jotka ovat seitsemän Jumalan palvelijaa: Minä tiedän tekosi, että sinulla on nimi, että sinä elät ja olet kuollut. Ole sen vuoksi valpas ja vahvista niitä, jotka jäävät, jotka ovat valmiita kuolemaan, sillä minä en ole havainnut sinun tekojasi täydellisiksi Jumalan edessä.” [LDS Bible, JST Revelation 3:1, alaviite a; JST Revelation 3:2, alaviite a].)

  5. Ilm. 3:7–13

Kehota oppilaita lukemaan ryhmänsä saamat jakeet ja ottamaan selville, mitä Herra neuvoi pyhiä tekemään ja mitä siunauksia Hän lupasi heidän saavan, jos he tekisivät niin.

Kun ryhmillä on ollut riittävästi aikaa, kehota yhtä oppilasta kustakin ryhmästä kertomaan, mitä hänen ryhmänsä on löytänyt. Kehota yhtä oppilasta kirjoittamaan taululle (jakeen Ilm. 2:7 siunausten alle) ne luvatut siunaukset, jotka kukin ryhmä huomasi (ks. Ilm. 2:11, 17, 26; 3:5, 12). Kun luettelo on valmis, tuo esiin, että jokainen näistä lupauksista viittaa korotuksen siunausten saamiseen, joiden ehtona on, että kestämme uskollisesti loppuun asti.

  • Minkä periaatteen me voimme näiden jakeiden perusteella huomata siitä, mitä meidän täytyy tehdä saadaksemme korotuksen siunaukset? (Auta oppilaita huomaamaan seuraavankaltainen periaate: Jos voitamme, silloin me voimme saada korotuksen siunaukset.)

  • Mitähän meidän pitää voittaa saadaksemme korotuksen siunaukset?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Ilm. 3:14–17. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, millainen asenne kirkon jäsenten Laodikeassa piti voittaa, jotta he saisivat korotuksen.

  • Millainen asenne kirkon jäsenten Laodikeassa piti voittaa?

  • Mitä mielestänne tarkoittaa se, että nämä kirkon jäsenet olivat haaleita Jeesuksen Kristuksen opetuslapsia (ks. jae 15)? (Sanaa kuuma on saatettu käyttää kuvailemaan ihmistä, joka on täysin sitoutunut evankeliumiin, ja sanaa kylmä on saatettu käyttää kuvailemaan ihmistä, joka on täysin piittaamaton evankeliumin opetuksista ja liitoista. Haalea opetuslapsi saattaa olla sellainen, joka uskoo, että evankeliumi on totta, mutta ei ole täysin sitoutunut elämään sen mukaan.)

  • Mitä teidän mielestänne Jeesuksen Kristuksen haaleat opetuslapset saattaisivat tehdä tai olla tekemättä?

Kehota oppilaita miettimään, mitä he ovat tehneet seuratakseen Jeesusta Kristusta muutaman viime päivän aikana, ja ovatko he kuumia, kylmiä vai haaleita Jeesuksen Kristuksen opetuslapsia.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Ilm. 3:19. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja katsomaan, miksi Herra sanoi ojentavansa pyhiä Laodikeassa.

  • Sen perusteella, mitä Herra sanoi pyhille Laodikeassa, miksi Herra ojentaa meitä? (Auta oppilaita huomaamaan seuraavankaltainen totuus: Koska Herra rakastaa meitä, Hän ojentaa meitä, jotta tekisimme parannuksen.)

Kuva
Jesus at the Door

Ota esille kuva Jeesus ovella (Evankeliumiaiheinen kuvakirja, 2009, nro 65; ks. myös lds.org).

  • Mitä Vapahtaja tekee tässä kuvassa?

Lue ääneen seuraavat kysymykset ja kehota oppilaita pohtimaan vastauksiaan mielessään:

  • Mitä saattaisit ajatella, jos kuulisit kotisi ovelta koputuksen ja tajuaisit, että siellä on Vapahtaja?

  • Avaisitko oven?

Tuo esiin, että tämä kuva havainnollistaa Herran sanoja seurakunnalle Laodikeassa. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Ilm. 3:20. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, minkä siunauksen Herra tarjosi Laodikean pyhille ja mitä heidän tuli tehdä saadakseen sen.

  • Minkä siunauksen Herra tarjosi Laodikean pyhille?

  • Mitä heidän tuli tehdä, jotta he saisivat tuon siunauksen?

  • Minkä periaatteen me voimme oppia jakeesta 20? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta varmista, että he mainitsevat seuraavan periaatteen: Kun avaamme oven Vapahtajalle, Hän tulee luoksemme ja aterioi kanssamme.)

Auta oppilaita ymmärtämään, mitä aterioiminen Vapahtajan kanssa tarkoittaa, selittämällä, että muinaisessa Lähi-idän kulttuurissa jonkun kanssa aterioiminen oli toveruuden merkki. Se osoitti ystävyyden ja rauhan siteen olemassaoloa tai vähintäänkin sen tarjoamista.

  • Mitä jakeessa 20 mainittu oven avaaminen mielestänne kuvaa?

Selitä, että ihmiset, jotka avaavat oven Vapahtajalle ja aterioivat Hänen kanssaan, ovat ihmisiä, jotka tekevät parannuksen synneistään ja solmivat toveruuden Hänen ja taivaallisen Isämme kanssa.

Auta oppilaita ymmärtämään, mitä oven avaaminen saattaisi kuvata, kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan ääneen presidentti Spencer W. Kimballin seuraavat sanat:

Kuva
President Spencer W. Kimball

”Englantilainen taiteilija Holman Hunt – – näytti maalausta nimeltä ’Kristus sydämen ovella’ eräälle ystävälleen, kun tämä yhtäkkiä huudahti: ’Kuvassasi on yksi asia vialla.’

’Mikä se on?’ kysyi taiteilija.

’Ovessa, jolle Jeesus kolkuttaa, ei ole kädensijaa’, vastasi hänen ystävänsä.

’Ahaa’, vastasi Hunt, ’ei se ole virhe. Katsohan, tämä on ovi ihmisen sydämeen. Se voidaan avata vain sisäpuolelta.’

Ja niin se on. Jeesus voi seisoa ja kolkuttaa, mutta kukin meistä ratkaisee, avaammeko me.” (Ks. Anteeksiantamuksen ihme, 1975, s.198–199.)

  • Kuinkahan me voimme avata sydämemme Vapahtajalle?

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen Ilm. 3:21–22 ja etsimään Herran lupaus ja neuvo pyhille Laodikeassa.

Kehota oppilaita kuulemaan, ”mitä Henki sanoo” (jae 22), miettimällä sitä, mitä he ovat tänään oppineet. Kannusta heitä toimimaan sen innoituksen pohjalta, jota he mahdollisesti saavat.

Kommentteja ja taustatietoja

Johanneksen ilmestys 2:1–3:22. Herran ohjeita seitsemälle seurakunnalle

Lisää tietoa Herran ohjeista seitsemälle kirkon seurakunnalle on julkaisussa New Testament Student Manual (kirkon koululaitoksen oppikirja, 2014), s. 531–532.

Johanneksen ilmestys 2:11. ”Toinen kuolema”

”Kohdassa Ilm. 2:11 opetetaan, että uskollisiin ’ei toinen kuolema kajoa’. Sen sijaan jumalattomat ’joutuvat tuliseen järveen rikinkatkuisten lieskojen keskelle. Tämä on toinen kuolema.’ (Ilm. 21:8.) Palvellessaan seitsemänkymmenen johtokunnassa vanhin Earl C. Tingey selitti, että ’toinen kuolema on hengellinen. Se on ero Jumalasta.’ (’Suuri onnensuunnitelma’, Liahona, toukokuu 2006, s. 73.)

Eräässä mielessä me kaikki koimme hengellisen kuoleman, kun lähdimme Jumalan luota tullaksemme maan päälle. Tämä ensimmäinen ero ei kuitenkaan ole ’toinen kuolema’, joka mainitaan kohdassa Ilm. 2:11. Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta kaikki Jumalan lapset voittavat tämän ensimmäisen hengellisen kuoleman ja heidät tuodaan Jumalan eteen tuomittaviksi (ks. Hel. 14:16–17), minkä jälkeen useimmat ihmiset perivät jonkin kirkkauden valtakunnan. Toinen hengellinen kuolema julistetaan tuomiopäivänä niille, jotka kieltäytyvät tekemästä parannusta synneistään ja jotka tahallaan kapinoivat evankeliumin valoa ja totuutta vastaan, kuten Saatana teki [ks. OL 29:44–45; PKO, ’Kuolema, hengellinen’, scriptures.lds.org/fi]. Heidät erotetaan ikuisesti Jumalasta, ja heistä tulee kadotuksen poikia (ks. OL 76:30–37, 44).” (New Testament Student Manual, s. 534.)

Johanneksen ilmestys 2:14. ”Bileamin oppia”

”Bileam oli Vanhan testamentin profeetta, jonka toiminnasta on kirjoitettu luvuissa 4. Moos. 22–24 ja jakeessa 31:16. Hän näytti alkuun olevan uskollinen Herralle ja kansalleen kieltäytyen toistuvasti Balakin pyynnöstä kirota Israel. Bileam antoi kuitenkin periksi Balakin tarjoukselle rikkauksista ja opetti Balakille, kuinka saada Israelin sotajoukko heikkenemään sukupuolisynnin ja epäjumalanpalveluksen avulla (ks. 4. Moos. 25:1–5; 31:13–16). Suunnitelmaan kuului, että moabilaiset naiset viettelevät Israelin miehet ja taivuttavat heidät uhraamaan pakanajumalille tuhoten näin heidät hengellisesti.” (New Testament Student Manual, s. 534.)

Johanneksen ilmestys 2:17. ”Kätkettyä mannaa ja valkoisen kiven”

”Herra antoi elämää ylläpitävää mannaa israelilaisille ruoaksi heidän 40 vuotta kestäneen vaelluksensa aikana autiomaassa (ks. 2. Moos. 16:15, 35). Aivan kuten manna piti yllä fyysistä elämää, Jeesus Kristus on ’elämän leipä’, joka pitää yllä hengellistä elämää (Joh. 6:35, 48). Jakeessa Ilm. 2:17 mainittu kätketty manna tarkoittaa Jeesusta Kristusta. Jeesus on ’kätketty’ jumalattomilta. Mutta kuten Hän opetti luvussa Joh. 6, ne, jotka vertauskuvallisesti syövät Hänen lihaansa, saavat iankaikkisen elämän (ks. Joh. 6:47–58). – –

Lisätietoa valkoista kiveä koskevasta ilmoitetusta näkemyksestä on kohdassa OL 130:8–11.” (New Testament Student Manual, s. 535.)

Johanneksen ilmestys 2:28. ”Minä annan hänelle aamutähden”

”’Aamutähti’ on vertauskuva Jeesuksesta Kristuksesta (Ilm. 2:28; 22:16). Lupaus ’aamutähdestä’ annetaan ’sille, joka voittaa, sille, joka loppuun asti noudattaa minun tahtoani’ (Ilm. 2:26).” (New Testament Student Manual, s. 535.)

Johanneksen ilmestys 3:14. ”Aamen”

”Heprean ja kreikan kielissä sana ’aamen’ tarkoittaa totisesti, varmasti tai uskollisesti. Kohdassa Ilm. 3:14 Kristuksen uskollisuus ja totuudellisuus suurena ’Aamenena’ esitetään vastakohtana laodikealaisten haaleille asenteille (ks. myös Ilm. 3:15–16). Kun ’aamen’ lausutaan rukouksen tai saarnan päätteeksi, se on juhlallinen tapa vahvistaa sanottu tai ilmaista olevansa samaa mieltä sen kanssa. Vanhin Bruce R. McConkie on opettanut, että Vapahtajan nimitys ’Aamen’ osoittaa myös, että ’Hänessä ja Hänen kauttaan jumalallisen vahvistuksen sinetti painetaan kaikkiin Isän lupauksiin’ (Mormon Doctrine, 2. laitos, 1966, s. 32).” (New Testament Student Manual, s. 536.)