Kirjasto
Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe: Johanneksen ilmestys 1–11 (Viikko 31)


Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe

Johanneksen ilmestys 1–11 (Viikko 31)

Valmisteluaineisto kotiopiskeluseminaarin opettajalle

Tiivistelmä kotiopiskeluseminaarin päivittäisistä oppiaiheista

Seuraavassa on tiivistelmä tapahtumista, opeista ja periaatteista, joita oppilaat oppivat tutkiessaan lukuja Ilm. 1–11 (viikko 31), mutta sinun ei ole tarkoitus opettaa sitä oppiaiheesi osana. Opettamasi oppiaihe keskittyy vain muutamiin näistä opeista ja periaatteista. Noudata Pyhän Hengen kehotuksia, kun mietit oppilaidesi tarpeita.

Päivä 1 (Johanneksen ilmestys 1–3)

Kun oppilaat tutkivat apostoli Johanneksen ilmestystä, he oppivat, että kun luemme Herran sanoja ja pyrimme ymmärtämään ja noudattamaan niitä, meitä siunataan. Johannes opetti kirkon jäsenille, että Jeesus Kristus huolehtii ja välittää uskollisista seuraajistaan ja että Hän on kirkastettu ja ylösnoussut olento, jolla on valta kuoleman ja helvetin yli. Oppilaat oppivat myös, että kun avaamme oven Vapahtajalle, Hän tulee luoksemme ja aterioi kanssamme.

Päivä 2 (Johanneksen ilmestys 4–5)

Tässä oppiaiheessa oppilaat lukivat Jumalan Karitsaa koskevasta Johanneksen näystä ja oppivat seuraavat totuudet: Kun tunnustamme taivaallisen Isän suuruuden, me haluamme palvella ja ylistää Häntä. Jeesus Kristus on ainoa, joka on arvollinen ja kykenevä lunastamaan meidät. Kun ymmärrämme sen, mitä taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus ovat tehneet hyväksemme, ja tunnemme siitä kiitollisuutta, me haluamme palvella ja ylistää Heitä.

Päivä 3 (Johanneksen ilmestys 6–7)

Kun oppilaat saivat tietää seitsemästä sinetistä, he huomasivat, että jos kestämme uskollisesti ahdinkoa ja puhdistumme Jeesuksen Kristuksen sovituksen kautta, me pääsemme nauttimaan selestisestä kirkkaudesta Jumalan luona.

Päivä 4 (Johanneksen ilmestys 8–11)

Oppilaat kertasivat periaatteen, jonka he huomasivat päivän 3 oppiaiheessa, kun he saivat tietää seitsemännen sinetin avaamista koskevasta Johanneksen näystä.

Johdanto

Tämä oppiaihe voi auttaa oppilaita ymmärtämään, mitä Herra tekee hyväksemme, koska Hän tuntee meidät ja rakastaa meitä. Lisäksi se voi auttaa oppilaita tietämään, mitä heidän pitää tehdä, jotta he saisivat iankaikkisen elämän.

Opetusehdotuksia

Johanneksen ilmestys 2–3

Johannes kirjoittaa Jeesuksen Kristuksen sanat seitsemän seurakunnan johtajille

Huom. Voit hakea lisää tietoa Herran ohjeista seitsemälle kirkon seurakunnalle julkaisun New Testament Student Manual (kirkon koululaitoksen oppikirja, 2014) sivuilta 531–532.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Alkeisyhdistyksen ylimmässä johtokunnassa aiemmin palvelleen sisar Sydney S. Reynoldsin seuraavat sanat. Pyydä luokan jäseniä kuuntelemaan, mitä he voivat oppia näiden sanojen perusteella Herrasta.

Kuva
Sydney S. Reynolds

”Sisar Gayle Clegg Alkeisyhdistyksen ylimmästä johtokunnasta asui miehensä kanssa Brasiliassa usean vuoden ajan. Hiljattain sisar Clegg oli Alkeisyhdistyksen tehtävissä Japanissa. Kun hän tuli sunnuntaina kappeliin, hän huomasi japanilaisten pyhien joukossa brasilialaisen perheen. – – Hänellä oli vain hetki aikaa tervehtiä heitä, ja hän huomasi, että lapset ja äiti olivat hyvin innostuneita mutta isä tuntui varsin vaitonaiselta. ’Kokouksen jälkeen minulla on kyllä mahdollisuus puhua heidän kanssaan’, hän ajatteli, kun hänet ohjattiin nopeasti korokkeelle. Hän esitti puheensa englannin kielellä, ja se tulkattiin japaniksi, ja sitten hän tunsi innoitusta lausua todistuksensa myös portugaliksi. Hän epäröi, sillä portugalinkielistä kääntäjää ei ollut, ja 98 prosenttia ihmisistä ei ymmärtäisi, mitä hän sanoisi.

Kokouksen jälkeen brasilialainen isä tuli hänen luokseen ja sanoi: ’Sisar, tavat ovat täällä niin erilaisia, ja olen ollut yksinäinen. On vaikea tulla kirkkoon, kun ei ymmärrä mitään. Toisinaan mietin, olisiko parempi, jos vain lukisin kotona pyhiä kirjoituksia. Sanoin vaimolleni: ’Yritän vielä kerran’, ja tulin tänään omasta mielestäni viimeisen kerran. Kun sinä lausuit todistuksesi portugaliksi, Henki kosketti sydäntäni, ja tiesin, että kuulun juuri tänne. Jumala tietää minun olevan täällä, ja Hän auttaa minua.’” (”Hän tuntee teidät, Hän rakastaa teitä”, Liahona, marraskuu 2003, s. 76.)

  • Mitä me voimme oppia Herrasta tämän kokemuksen perusteella?

Kirjoita taululle seuraava vajaa virke: Koska Herra tuntee jokaisen meistä… Kehota oppilaita heidän tutkiessaan lukuja Ilm. 2–3 etsimään totuuksia, jotka auttavat heitä ymmärtämään, mitä Herra voi tehdä heidän hyväkseen, koska Hän tuntee heidät.

Selitä, että luvuissa Ilm. 2–3 on apostoli Johanneksen muistiin merkitsemät Jeesuksen Kristuksen sanat seitsemälle kirkon seurakunnalle Vähässä-Aasiassa (nykyisessä Turkissa).

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Ilm. 2:1–3, 6. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, mitä Herra tiesi pyhistä Efesoksessa.

  • Mitä Herra tiesi pyhistä Efesoksessa? (Selitä, että sana nikolaiitat [jae 6] voi viitata ryhmään, jonka jäsenet väittivät, että he voisivat tehdä sukupuolisyntejä rangaistuksetta, koska Jumalan armo pelastaisi heidät [ks. Bible Dictionary, ”Nicolaitans”].)

Tuo esiin, että näissä jakeissa sanotaan Herran kiittäneen pyhiä heidän hyvistä teoistaan. Täydennä taululla olevaa vajaata virkettä niin, että se kuuluu seuraavasti: Koska Herra tuntee jokaisen meistä, Hän voi antaa meille henkilökohtaista kiitosta…

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Ilm. 2:4–5. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä muuta Herra tiesi Efesoksen pyhistä.

  • Mitä muuta Herra tiesi Efesoksen pyhistä?

Tuo esiin, että Herra ojensi pyhiä heidän syntiensä vuoksi. Täydennä taululla oleva virke, niin että siitä välittyy seuraava totuus: Koska Herra tuntee jokaisen meistä, Hän voi antaa meille henkilökohtaista kiitosta ja ojennusta.

  • Millä tavoin me voimme saada henkilökohtaista kiitosta ja ojennusta Herralta? (Henkilökohtaisissa rukouksissamme, pyhiä kirjoituksia tutkiessa, kirkon johtajien ja vanhempien neuvojen sekä patriarkallisen siunauksen avulla.)

  • Kuinka tieto siitä, että Herra voi antaa meille henkilökohtaista kiitosta ja ojennusta, voi vaikuttaa siihen, miten suhtaudumme henkilökohtaiseen pyhien kirjoitusten tutkimiseen ja rukoukseen? Kuinka se voi vaikuttaa siihen, kuinka suhtaudumme kirkkomme johtajien ja vanhempiemme neuvoihin?

  • Miksi meidän pitäisi pyrkiä saamaan Herralta henkilökohtaista kiitosta ja ojennusta?

  • Milloin te olette kokeneet Herran antaneen teille henkilökohtaista kiitosta tai ojennusta? Kuinka tämä kokemus auttoi teitä tietämään, että Herra tuntee teidät henkilökohtaisesti? (Varoita oppilaita kertomasta kokemuksista, jotka ovat pyhiä tai liian henkilökohtaisia. Voisit itsekin kertoa jonkin kokemuksen.)

Kehota oppilaita pohtimaan, mistä teoista he arvelevat, että Herra saattaisi kiittää heitä, sekä mistä ajatuksista tai käyttäytymistavoista Herra saattaisi heitä ojentaa. Kannusta oppilaita asettamaan tavoite tehdä parannus, kun Herra ojentaa heitä.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Ilm. 2:7. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä Herra lupasi niille, jotka voittaisivat eli kestäisivät uskollisesti loppuun asti.

  • Mitä Herra lupasi niille, jotka voittaisivat eli kestäisivät vanhurskaudessa loppuun asti?

  • Mitä mielestänne tarkoittaa se, että ”syö elämän puusta”? (Ks. jae 7.)

  • Kuinka tämän lupauksen kuuleminen – sen jälkeen kun pyhät olivat saaneet henkilökohtaista ojennusta – on saattanut olla hyödyllinen Efesoksen pyhille?

Muistuta oppilaille, että Efesoksessa olevan kirkon seurakunnan lisäksi Herra puhui muille kirkon seurakunnille Vähässä-Aasiassa.

Järjestä oppilaat viideksi ryhmäksi ja anna jokaiselle ryhmälle yksi näistä pyhien kirjoitusten kohdista:

  1. Ilm. 2:8–11

  2. Ilm. 2:12–17

  3. Ilm. 2:18–29 (Anna ryhmälle, joka saa tämän kohdan, seuraava Joseph Smithin raamatunkäännös kohdasta Ilm. 2:26–27: ”Ja sille, joka voittaa ja pitää minun käskyni loppuun asti, minä annan voiman moniin valtakuntiin; ja hän hallitsee niitä Jumalan sanalla; ja ne ovat hänen käsissään kuin saviastiat savenvalajan käsissä; ja hän hallitsee niitä uskolla, kohtuudella ja oikeudenmukaisesti, aivan kuten minä olen saanut Isältäni” [LDS Bible, JST Revelation 2:26–27].)

  4. Ilm. 3:1–6 (Anna ryhmälle, joka saa tämän kohdan, seuraava Joseph Smithin raamatunkäännös kohdasta Ilm. 3:1–2: ”Ja kirkon palvelijalle Sardeksessa kirjoita: Nämä asiat sanoi hän, jolla on seitsemän tähteä, jotka ovat seitsemän Jumalan palvelijaa: Minä tiedän tekosi, että sinulla on nimi, että sinä elät ja olet kuollut. Ole sen vuoksi valpas ja vahvista niitä, jotka jäävät, jotka ovat valmiita kuolemaan, sillä minä en ole havainnut sinun tekojasi täydellisiksi Jumalan edessä.” [LDS Bible, Revelation 3:1, alaviite a; Revelation 3:2, alaviite a].)

  5. Ilm. 3:7–13

Kehota oppilaita lukemaan ryhmänsä saamat jakeet ja ottamaan selville, mitä Herra neuvoi pyhiä tekemään ja mitä siunauksia Hän lupasi heidän saavan, jos he tekisivät niin. Selitä, että vanhin Bruce R. McConkie kahdentoista apostolin koorumista on opettanut, että ”kätketty manna” jakeessa Ilm. 2:17 on ”elämän leipä, Jumalan hyvä sana, Hänen opetuksensa, joka on Elämän Leipä – kaikki se on kätketty lihalliselta [eli maailmalliselta] mieleltä. Ne, jotka syövät sitä, eivät enää koskaan ole nälissään; iankaikkinen elämä on heidän lopullinen perintönsä.” (Doctrinal New Testament Commentary, 3 osaa, 1965–1973, osa 3, s. 451.)

Kun ryhmillä on ollut riittävästi aikaa, kehota yhtä oppilasta kustakin ryhmästä kertomaan, mitä hänen ryhmänsä on löytänyt. Kehota yhtä oppilasta kirjoittamaan taululle (jakeen Ilm. 2:7 siunausten alle) ne luvatut siunaukset, jotka kukin ryhmä huomasi (ks. Ilm. 2:11, 17, 26; 3:5, 12). Kun luettelo on valmis, tuo esiin, että jokainen näistä lupauksista viittaa korotuksen siunausten saamiseen, joiden ehtona on, että kestämme uskollisesti loppuun asti.

  • Minkä periaatteen me voimme näiden jakeiden perusteella huomata siitä, mitä meidän täytyy tehdä saadaksemme korotuksen siunaukset? (Auta oppilaita huomaamaan seuraavankaltainen periaate: Jos voitamme, silloin me voimme saada korotuksen siunaukset.)

Selitä, että ne, jotka saavat korotuksen siunaukset, ovat niitä, jotka Jumalan armon avulla voittavat kaikki esteet, jotka voisivat estää heitä palaamasta Hänen luokseen. Niihin sisältyvät maailmallisuus, koettelemukset, synti ja kuolema.

Pyydä oppilaita ajattelemaan, mitä heidän pitää voittaa omassa elämässään. Kehota heitä rukoilemaan ja pyytämään taivaalliselta Isältä apua niiden esteiden voittamiseen, jotka voisivat estää heitä palaamasta Hänen luokseen. Todista taivaallisen Isän voimasta auttaa heitä voittamaan mikä tahansa este.

Seuraava viikko (Johanneksen ilmestys 12–22)

Kysy oppilailta, ovatko he koskaan miettineet viimeistä tuomiota ja tapahtumia kuolevaisuutta edeltävässä elämässä. Mitä apostoli Johannes kirjoitti taivaassa käydystä sodasta? Kuinka moni karkotettiin Saatanan kanssa? Millainen viimeinen tuomio tulee olemaan? Minkä perusteella meidät tuomitaan, kun seisomme Jumalan edessä? Kuinka Johannes kuvasi selestistä loistoa? Selitä, että kun he tulevalla viikolla tutkivat lukuja Ilm. 12–22, he saavat tietää vastauksia näihin kysymyksiin.