Kirjasto
Oppiaihe 46: Luukas 5


Oppiaihe 46

Luukas 5

Johdanto

Kun Pietari, Jaakob ja Johannes olivat Vapahtajan avulla saaneet ihmeellisellä tavalla suuren kalansaaliin, he jättivät kaiken seuratakseen Vapahtajaa ja tullakseen ihmisten kalastajiksi. Jeesus paransi spitaalisen ja halvaantuneen. Hän kutsui Matteuksen opetuslapsekseen ja opetti, että Hän tuli kutsumaan syntisiä parannukseen. Lisäksi Jeesus opetti vertauksen uudesta viinistä ja vanhoista leileistä.

Opetusehdotuksia

Luukas 5:1–11

Herra kutsuu Pietarin, Jaakobin ja Johanneksen ihmisten kalastajiksi

Kirjoita taululle seuraava kysymys: Milloin teitä on pyydetty tekemään jotakin, vaikka ette ole tienneet kaikkia syitä sen tekemiseen? Pyydä oppilaita pohtimaan kysymystä ja kehota muutamaa heistä kertomaan kokemuksistaan.

  • Miksi voi olla vaikeaa noudattaa ohjeita, jos ei ymmärrä niiden syitä?

  • Mitä kirkon johtajien käskyjä tai neuvoja joidenkin nuorten saattaisi olla vaikea noudattaa, jos he eivät ymmärrä täysin niiden syitä? (Voisit kirjoittaa oppilaiden vastauksia taululle.)

Kehota oppilaita etsimään jakeista Luuk. 5:1–11 jokin sellainen periaate, joka voi auttaa heitä, kun he eivät täysin ymmärrä, miksi heitä pyydetään noudattamaan Herran neuvoja tai käskyjä.

Kehota muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen jakeet Luuk. 5:1–5. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä Vapahtaja pyysi Simonia (Pietaria) tekemään sen jälkeen kun Hän oli päättänyt saarnaamisen. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he löytävät.

  • Mitä Simon kertoi Vapahtajalle heidän aiemmista yrityksistään saada kalaa?

  • Mitä Simonin oma kalastuskokemus on mahtanut saada hänet ajattelemaan, kun Vapahtaja käski hänen laskea verkot uudelleen?

  • Mitä sellaista Simon sanoi, mikä osoitti Hänen luottavan Herraan?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Luuk. 5:6–9 ja pyydä luokan jäseniä ottamaan selville, mitä tapahtui, kun Simon teki niin kuin Herra pyysi.

  • Mitä tapahtui, kun Simon teki niin kuin Herra pyysi?

  • Minkä periaatteen me voimme oppia Simonin auliudesta tehdä se, mitä Herra pyysi, vaikkei hän ymmärtänytkään syytä siihen? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta varmista, että he mainitsevat seuraavan periaatteen: Jos teemme, mitä Herra pyytää, silloinkin kun emme ymmärrä syytä siihen, Hän voi suoda suurempia siunauksia kuin olisimme voineet odottaa. Kirjoita tämä periaate taululle käyttämällä oppilaiden sanoja.)

  • Millä tavoin eläminen tämän periaatteen mukaan edellyttää meitä luottamaan Jeesukseen Kristukseen?

Auta oppilaita ymmärtämään tämä periaate kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan ääneen kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Richard G. Scottin seuraavat sanat. Voisit antaa ne oppilaille monisteena.

Kuva
Elder Richard G. Scott

”Tämän elämän aikana saadaan kokemusta syvästä luottamuksesta – luottamuksesta Jeesukseen Kristukseen, luottamuksesta Hänen opetuksiinsa, luottamuksesta kykyymme elää Pyhän Hengen johdattamina ja kuuliaisina opetuksille, jotka tuovat iloa tässä elämässä ja merkityksellisen, äärettömän onnellisen iankaikkisen olemassaolon. Luottamus merkitsee sitä, että on auliisti kuuliainen tietämättä lopputulosta alusta asti (ks. Sananl. 3:5–7). Kantaakseen hedelmää luottamuksenne Herraan täytyy olla voimakkaampi ja kestävämpi kuin luottamuksenne omiin henkilökohtaisiin tunteisiinne ja kokemuksiinne.” (Ks. ”Luota Herraan”, Valkeus, tammikuu 1996, s. 16.)

  • Kuinka me voimme kasvattaa tällaista luottamusta Vapahtajaan?

  • Kuinka te tai perheenne olette saaneet suurempia siunauksia kuin odotitte noudattamalla Herran ohjeita silloinkin kun ette täysin ymmärtäneet syitä niihin? (Vastauksiin saattaisi sisältyä kokemuksia, jotka auttoivat oppilaita viimein ymmärtämään, miksi Herra on antanut sellaisia ohjeita.)

Kehota oppilaita kirjoittamaan sellaiseen paperiin, jonka he voivat viedä mukanaan kotiin, joitakin Herralta saatuja neuvoja tai käskyjä, joita he voisivat noudattaa uskollisemmin, vaikka he eivät täysin ymmärräkään syitä sen tekemiseen. (Jos aikaa on, voisit kehottaa oppilaita katsomaan ideoita kirjasesta Nuorten voimaksi, 2011.)

Tee yhteenveto jakeista Luuk. 5:10–11 selittämällä, että Pietari, Jaakob ja Johannes jättivät kalastusveneensä ja verkkonsa seuratakseen Jeesusta.

Luukas 5:12–26

Jeesus parantaa spitaalisen ja halvaantuneen

Näytä oppilaille seuraavia tarvikkeita (tai piirrä niistä kuvat tauluun): ruisku, side, saippua ja jääpussi.

  • Kuinka nämä tarvikkeet voivat auttaa ihmistä parantumaan sairaudesta tai vammasta?

  • Mistä muusta kuin sairaudesta tai fyysisestä vammasta jonkun saattaisi olla tarpeen parantua? (Kirjoita oppilaiden vastaukset taululle. Mahdollisia vastauksia: synti, riippuvuus, epätoivo ja katkeruus.)

Kehota oppilaita heidän tutkiessaan jakeita Luuk. 5:12–25 etsimään periaatteita, jotka opettavat meille, mitä me voimme tehdä auttaaksemme itseämme ja muita kokemaan tarvittavan parantumisen.

Jäljennä taululle seuraava taulukko ja kehota oppilaita jäljentämään se seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa:

Samankaltaisuudet

Erilaisuudet

Kirjoita taululle seuraavat pyhien kirjoitusten viitteet: Luuk. 5:12–15 ja Luuk. 5:17–25. Selitä, että nämä jakeet liittyvät siihen, kun Vapahtaja paransi kaksi miestä. Toisella miehistä oli spitaali ja toinen oli halvaantunut. Järjestä oppilaat pareiksi. Pyydä heitä lukemaan kumpikin kertomus parinsa kanssa ja keskustelemaan seuraavista kysymyksistä:

  • Millä tavoin nämä kaksi parantamistapausta ovat samanlaisia? Millä tavoin ne ovat erilaisia?

  • Mikä osuus uskolla oli kummassakin kertomuksessa?

Pyydä oppilaita kirjoittamaan taulukkoonsa, mitä he löytävät. Kehota oppilaita riittävän ajan kuluttua kertomaan, mitä he saivat selville. Voisit pyytää oppilaita merkitsemään ilmauksen ”Jeesus näki heidän uskonsa” jakeessa 20. Varmista, että oppilaat ymmärtävät, että niiden miesten usko, jotka toivat halvaantuneen Vapahtajan luo, vaikutti tämän miehen parantumiseen.

  • Mitä periaatteita me voimme näiden tapahtumien perusteella oppia siitä, kuinka meidät voidaan parantaa ja mitä me voimme tehdä auttaaksemme muita parantumaan? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta varmista, että he mainitsevat seuraavat periaatteet: Kun osoitamme uskoa ja tulemme Vapahtajan luokse, Hän voi parantaa meidät. Me voimme auttaa muita tulemaan Vapahtajan luokse niin että heidät voidaan parantaa. Kirjoita nämä periaatteet taululle.)

  • Millä tavoin me voimme tulla Vapahtajan parantamiksi? (Auta oppilaita ymmärtämään, että Vapahtaja voi poistaa meistä meidän heikkoutemme tai Hän voi antaa meille rohkeutta, uskoa, lohtua ja rauhaa, joita tarvitsemme kestääksemme tai voittaaksemme heikkoutemme.)

Pyydä oppilaita pohtimaan taululle kirjoitettuja heikkouksia, joista ihmiset kenties tarvitsevat parantumista.

  • Mitä te voisitte tehdä ollaksenne apuna ihmisten tuomisessa Vapahtajan luo, jotta he saisivat Hänen parantavaa voimaansa?

  • Milloin te tai joku tuntemanne henkilö olette parantuneet osoittamalla uskoa Vapahtajaan? (Muistuta oppilaille, ettei heidän pidä kertoa kokemuksista, jotka ovat liian henkilökohtaisia tai yksityisiä.)

  • Milloin olette nähneet jonkun tuovan jonkun muun Herran luokse saamaan Vapahtajan parantavaa voimaa?

Pyydä oppilaita pohtimaan, mitä he voivat tehdä osoittaakseen suurempaa uskoa Jeesukseen Kristukseen, jotta he parantuisivat, saisivat anteeksi tai saisivat lohtua, tai mitä he voivat tehdä tuodakseen ystävän tai jonkun muun henkilön Vapahtajan luokse. Kannusta heitä toimimaan sen innoituksen pohjalta, jota he mahdollisesti saavat.

Luukas 5:27–35

Lainopettajat ja fariseukset kysyvät, miksi Jeesus aterioi publikaanien ja syntisten kanssa

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Luuk. 5:27–28 ja pyydä luokan jäseniä panemaan merkille Vapahtajan kutsu Leeville. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he löytävät.

  • Mikä Leevin tavassa vastata Vapahtajan kutsuun tekee teihin vaikutuksen?

Muistuta oppilaille, että Leeviä kutsuttiin myös Matteukseksi (ks. Matt. 9:9). Hän oli publikaani eli hän keräsi muilta juutalaisilta veroja Rooman valtakunnalle. Yleensä juutalaiset vihasivat publikaaneja ja pitivät heitä hylkiöinä, syntisinä ja jopa Israelin kansakunnan pettureina. Tee yhteenveto jakeista Luuk. 5:29–35 selittämällä, että Jeesuksen ollessa aterialla Leevin ja muiden kanssa lainopettajat ja fariseukset tuomitsivat Hänet siitä, että Hän aterioi syntisten kanssa. Jeesus opetti, että Hän tuli kutsumaan syntisiä parannukseen.

Luukas 5:36–39

Jeesus esittää vertauksen uudesta viinistä vanhoissa leileissä

Selitä, että Vapahtaja käytti vertausta opettaakseen lainopettajia ja fariseuksia. Kehota muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen jakeet Luuk. 5:36–39. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, mitä esineitä Vapahtaja käytti vertauksessaan.

  • Mitä esineitä Vapahtaja käytti opettaakseen vertauksensa?

Näytä oppilaille uutta kangasta ja vanhaa kangasta, jossa on reikä. Selitä, että ”uusi viitta” jakeessa 36 tarkoittaa kangasta, joka ei ole vielä kutistunut. Vanhaa kangasta ei voi paikata uudella kankaalla, koska kun uusi kangas kutistuu, se tekisi reiästä aiempaa suuremman. Samalla tavoin Jeesuksen Kristuksen evankeliumi ei ollut vain vanhojen uskomusten ja käytäntöjen paikkaamista vaan totuuden täydellinen palautus.

Kerro oppilaille, että Raamatun englanninkielisen MAP-laitoksen jakeen 37 alaviitteessä kerrotaan, että leilit ovat ”nahkaisia laukkuja tai astioita” (ks. LDS Bible, Luke 5:37, alaviite a). Jos mahdollista, näytä oppilaille pala uutta ja vanhaa nahkaa.

  • Mitä eroa on uudella ja vanhalla nahkalla? (Uusi nahka on pehmeää ja taipuisaa, vanha nahka on kovaa ja menee helposti rikki.)

Selitä, että kun nahkaleileihin pannaan käymään uutta viiniä, sisälle muodostuu kaasua, joka venyttää nahkaa. Kun viinileili on sitten tällä tavoin jo venynyt, niin jos siinä yrittää uudelleen käyttää uutta viiniä, se voi saada leilin halkeamaan.

Vertauksessa uusi viini edustaa Vapahtajan opetuksia ja ikuisen evankeliumin täyteyttä, ja vanha viini edustaa fariseusten noudattamia käytäntöjä, perinnäissääntöjä ja uskomuksia Mooseksen lain mukaisesti.

  • Millä tavoin ”vanhat leilit” voisivat kuvata lainopettajia ja fariseuksia? (Aivan kuten vanhat leilit ovat liian joustamattomia pitämään uutta viiniä sisällään, lainopettajat ja fariseukset olivat kovasydämisiä ja haluttomia muuttumaan ottaakseen vastaan Vapahtajan ja Hänen opetuksensa.)

  • Keitä ”uudet leilit” voisivat kuvata? (Niitä ihmisiä, jotka olivat nöyriä ja halukkaita muuttumaan ottaakseen vastaan Vapahtajan ja Hänen opetuksensa.)

  • Mitä me voimme oppia tämän vertauksen pohjalta siitä, mitä meidän pitää tehdä ottaaksemme vastaan Vapahtajan ja Hänen evankeliuminsa? (Oppilaiden tulee huomata seuraavankaltainen periaate: Ottaaksemme vastaan Vapahtajan ja Hänen evankeliuminsa meidän on oltava nöyriä ja halukkaita muuttumaan. Kehota oppilaita harkitsemaan tämän periaatteen kirjoittamista pyhien kirjoitustensa marginaaliin kohdan Luuk. 5:36–39 viereen.)

Auta oppilaita ymmärtämään tämä periaate kehottamalla heitä kertaamaan luku Luuk. 5 ja panemaan merkille esimerkkejä siitä, kuinka ihmiset olivat kovasydämisiä ja taipumattomia asenteissaan Vapahtajaa ja Hänen opetuksiaan kohtaan, sekä esimerkkejä siitä, kuinka ihmiset olivat nöyriä ja halukkaita muuttumaan ja kehittymään seuraamalla Vapahtajaa. Kehota muutamia oppilaita kertomaan, mitä he löytävät.

Päätä tämä oppiaihe omaan todistukseesi luvussa Luuk. 5 opetetuista periaatteista.

Kommentteja ja taustatietoja

Luukas 5:23. ”Kumpi on helpompaa, sanoa: ’Sinun syntisi on annettu anteeksi’, vai sanoa: ’Nouse ja kävele’?”

Presidentti Harold B. Lee on opettanut seuraavaa suurimmista nykyajan ihmeistä:

”Suurimpia ihmeitä, mitä nykyään näen, eivät välttämättä ole ruumiillisesti sairaiden parantamiset, vaan suurimpia näkemiäni ihmeitä ovat sairaiden sielujen parantamiset – ihmisten, jotka ovat sairaita sielultaan ja hengeltään, jotka ovat masentuneita ja sekavassa mielentilassa, joiden hermot ovat luhistumaisillaan. Kaikki tällaiset me pyrimme tavoittamaan, sillä he ovat kallisarvoisia Herran silmissä, emmekä me halua, että yksikään tuntisi itsensä unohdetuksi.” (Ks. ”Seisokaa pyhässä paikassa”, Valkeus, maaliskuu 1974, s. 126.)

Luukas 5:21–24. ”Kuka muu kuin Jumala voi antaa syntejä anteeksi?”

Kommentoidessaan sitä, kuinka lainopettajat ja fariseukset kyseenalaistivat Vapahtajan valtuuden antaa anteeksi syntejä, vanhin Bruce R. McConkie kahdentoista apostolin koorumista on opettanut seuraavaa:

”Tämä tapahtuma Herramme elämässä oli näkyvä ja kiistaton todiste siitä, että Hän oli Messias, ja tämän ymmärsivät ne, joiden keskuudessa Hän palveli. Hän oli lausunut lukuisia sanallisia todistuksia siitä, että Jumala oli Hänen Isänsä, ja oli esittänyt tämän henkilökohtaisen todistuksen tueksi ennennäkemätöntä saarnaamista ja parantamista. Nyt Hänen tarkoituksenaan oli ilmoittaa, että Hän oli tehnyt, mitä kukaan muu kuin Jumala ei voisi tehdä, ja todistaa tehneensä sen antamalla vielä yhden ilmauksen Isänsä voimasta.

Sekä Jeesus että lainopettajat, jotka olivat sillä kertaa läsnä, tiesivät, ettei kukaan muu kuin Jumala voi antaa syntejä anteeksi. Siksi selkeänä ja vaikuttavana todistuksena siitä, että Jumalan voima oli Hänessä – –, Jeesus teki sen, mitä kukaan huijari ei olisi pystynyt tekemään – Hän osoitti jumalallisen voimansa parantamalla miehen, joka oli saanut synnit anteeksi.” (Doctrinal New Testament Commentary, 3 osaa, 1965–1973, osa 1, s. 177–178.)

Luukas 5:20. ”Kun Jeesus näki heidän uskonsa”

Viitatessaan kertomukseen halvaantuneesta miehestä ja ilmaukseen ”kun Jeesus näki heidän uskonsa” (Luuk. 5:20, kursivointi lisätty) vanhin Chi Hong (Sam) Wong seitsemänkymmenen koorumista on opettanut:

”Myös meidän yhdistetty uskomme vaikuttaa muiden hyvinvointiin.

Keitä olivat ne ihmiset, joihin Jeesus viittasi? Heidän joukossaan on hyvinkin saattanut olla ne neljä, jotka kantoivat halvaantunutta miestä, mies itse, ihmiset, jotka olivat rukoilleet hänen puolestaan, ja kaikki ne, jotka olivat kuuntelemassa Jeesuksen saarnaamista ja tunsivat sydämessään hillittyä iloa pian ilmitulevasta ihmeestä. Heidän joukossaan voi olla myös puoliso, isä tai äiti, poika tai tytär, lähetyssaarnaaja, kooruminjohtaja, Apuyhdistyksen johtaja, piispa ja kaukainen ystävä. Me kaikki voimme auttaa toinen toistamme. Meidän tulee aina tehdä innokkaasti työtä pyrkien pelastamaan avun tarpeessa olevia.” (”Pelastakaa ykseydessä”, Liahona, marraskuu 2014, s. 16.)