Kirjasto
Oppiaihe 44: Luukas 2


Oppiaihe 44

Luukas 2

Johdanto

Joosef ja Maria matkasivat Betlehemiin, missä Jeesus syntyi. Paimenet noudattivat enkelin ohjeita etsiä vastasyntynyt Jeesus, ja sitten he julistivat Jeesuksen syntymää muille. Simeon siunasi Jeesuksen temppelissä, ja Hanna lausui todistuksensa, että Lunastaja oli syntynyt. ”Jeesukselle karttui ikää ja viisautta; Jumalan ja ihmisten suosio seurasi häntä” (Luuk. 2:52).

Opetusehdotuksia

Luukas 2:1–20

Jeesus syntyy Betlehemissä

Voisit pyytää luokan jäseniä laulamaan hengellisessä tuokiossa laulun ”Riemuitse, maa” (MAP-lauluja, 125) tai jonkin muun joululaulun.

Kuva
Joseph and Mary Travel to Bethlehem

Ota esille kuva Joosef ja Maria matkaavat Betlehemiin (Evankeliumiaiheinen kuvakirja, 2009, nro 29; ks. myös lds.org). Pyydä oppilaita miettimään, kuinka paljon he tietävät Vapahtajan syntymään liittyvistä tapahtumista.

Valmista oppilaita tutkimaan jakeita Luuk. 2:1–20 kehottamalla heitä suorittamaan seuraava oikein–väärin-tietovisa. (Valmista ennen oppituntia moniste tietovisasta jokaiselle oppilaalle.)

Kuva
handout, true-false quiz

Oikein–väärin-tietovisa (Luuk. 2:1–20)

Uusi testamentti, seminaarinopettajan kirja – Oppiaihe 44

  • ____ 1. Maria ja Joosef menivät Betlehemiin kirjoittautumaan veroluetteloon.

  • ____ 2. Marian ja Joosefin oli matkattava 44 kilometriä Nasaretista Betlehemiin.

  • ____ 3. Maria laski Jeesus-lapsen seimeen, koska majatalo oli täynnä.

  • ____ 4. Paimenet seurasivat tähteä tallin luo, jossa Jeesus oli.

  • ____ 5. Marian ja Joosefin jälkeen ensimmäiset ihmiset, jotka aikakirjan mukaan näkivät Jeesuksen, olivat paimenia.

  • ____ 6. Enkeli kielsi paimenia kertomasta kenellekään, mitä he olivat nähneet.

Kehota oppilaita etsimään vastaukset tietovisaan, kun he tutkivat lukua Luuk. 2.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Luuk. 2:1–5. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, miksi Joosef ja Maria matkasivat Betlehemiin.

  • Miksi Joosef ja Maria matkasivat Betlehemiin? (Tuo esiin, että verollepano tarkoitti väestölaskentaa eli ihmisten rekisteröintiä verotustarkoituksiin.)

Kehota oppilaita ottamaan kolmoissidoksen lopusta esiin Raamatun kartta nro 11, ”Pyhä maa Uuden testamentin aikaan”. Pyydä oppilaita etsimään kartasta Nasaret ja Betlehem ja laskemaan annettua mittakaavaa käyttäen suurin piirtein, kuinka kauas Joosef ja Maria matkasivat. Kun oppilaat ovat vastanneet, selitä, että matka Nasaretista Betlehemiin on noin 140 kilometriä, joten matkanteko jalkaisin veisi Joosefilta ja Marialta ainakin neljä tai viisi päivää, ehkä kauemminkin Marian raskauden vuoksi.

Pyydä oppilaita pohtimaan, millaiset heidän mielestään olisivat asianmukaiset olosuhteet, joissa maailman Luoja ja Vapahtaja voisi syntyä.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Luuk. 2:6–7. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, millaisissa olosuhteissa Jeesus syntyi.

  • Vaikka Jeesuksella on ainutlaatuisen tärkeä asema Jumalan ainosyntyisenä Poikana lihassa, millaisissa olosuhteissa Hän syntyi?

Kehota useita oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen jakeet Luuk. 2:8–14. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja kiinnittämään huomiota siihen, kuinka Vapahtajan syntymästä ilmoitettiin. Kehota oppilaita kertomaan, mitä he saavat selville. Ota esille kuva Enkeli ilmestyy paimenille (Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nro 31; ks. myös lds.org).

Kuva
The Angel Appears to Shepherds
  • Mitä me voimme jakeen 10 mukaan kokea, koska Vapahtaja syntyi? (Kun oppilaat ovat vastanneet, kirjoita taululle seuraava totuus: Koska Vapahtaja syntyi maan päälle, me voimme kokea suurta iloa.)

Kun oppilaat jatkavat luvun Luuk. 2 tutkimista, kehota heitä panemaan merkille esimerkkejä siitä, kuinka tieto Vapahtajan syntymästä toi iloa muille.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Luuk. 2:15–20. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja kiinnittämään huomiota siihen, kuinka paimenet suhtautuivat enkelin sanomaan.

  • Mitkä ilmaukset osoittavat, kuinka paimenet suhtautuivat enkelin sanomaan? (Voit ehdottaa, että oppilaat merkitsevät ilmaukset ”nyt Betlehemiin” (jae 15) ja ”he lähtivät kiireesti” (jae 16).

  • Mistä paimenet saivat todistuksen, koska he noudattivat tätä sanomaa?

  • Mitä paimenet tekivät saatuaan oman todistuksen Jeesuksesta Kristuksesta?

  • Mistähän syystä paimenet kertoivat muille, mitä he olivat kokeneet?

  • Minkä periaatteen me voimme oppia tämän kertomuksen perusteella siitä, mitä tapahtuu, kun saamme henkilökohtaisen todistuksen Jeesuksesta Kristuksesta? (Oppilaiden tulee omin sanoin ilmaista seuraavankaltainen periaate: Kun saamme henkilökohtaisen todistuksen Jeesuksesta Kristuksesta, me haluamme kertoa siitä muille.)

Kehota oppilaita miettimään tilannetta, jolloin he ovat tunteneet halua lausua muille todistuksensa Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen evankeliumistaan. Kannusta heitä pohtimaan, mikä sai aikaan tuon halun. Kehota muutamia oppilaita kertomaan luokalle kokemuksistaan.

Luukas 2:21–39

Simeon ja Hanna julistavat Jeesuksen olevan maailman Vapahtaja

Tee yhteenveto jakeista Luuk. 2:21–24 selittämällä, että Jeesuksen synnyttyä Maria ja Joosef veivät Hänet temppeliin juutalaisen lain mukaisesti (ks. 2. Moos. 13:2). Sinä päivänä kaksi ihmistä, jotka olivat temppelissä, tunnistivat Jeesus-lapsen Messiaaksi. Kehota nuoria miehiä luokassa lukemaan itsekseen jakeista Luuk. 2:25–32 kertomus Simeonista. (Sinun on ehkä syytä selittää, että ilmaus ”odotti Israelille luvattua lohdutusta” jakeessa 25 tarkoittaa, että odotti Messiaan tuloa.) Kehota nuoria naisia lukemaan itsekseen jakeista Luuk. 2:36–38 kertomus Hannasta. Kun oppilaat lukevat tehtäväksi saamiaan jakeita, kehota heitä etsimään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:

  • Kuinka tieto Vapahtajan syntymästä toi iloa tälle henkilölle?

  • Millä tavoin hän todisti Jeesuksesta Kristuksesta?

Kuva
Simeon Reverencing the Christ Child

Kehota riittävän ajan kuluttua yhtä nuorta miestä nousemaan seisomaan, tiivistämään lukemansa kertomus ja kertomaan vastauksensa edellä oleviin kysymyksiin. Ota esille kuva Simeon osoittaa kunnioitusta Kristus-lapselle (Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nro 32; ks. myös lds.org).

Tee yhteenveto jakeista Luuk. 2:33–35 selittämällä, että Simeon siunasi myös Mariaa ja Joosefia.

Kehota yhtä nuorta naista nousemaan seisomaan, tiivistämään lukemansa kertomus ja kertomaan vastauksensa edellä oleviin kysymyksiin.

Kehota oppilaita selittämään, kuinka tieto siitä, että Vapahtaja syntyi, voi tuoda iloa meille. Kutsu sitten halukkaita lausumaan todistuksensa Jeesuksesta Kristuksesta luokalle.

Tiivistä jae Luuk. 2:39 selittämällä, että näiden tapahtumien jälkeen Maria, Joosef ja Jeesus palasivat Nasaretiin.

Luukas 2:40–52

Nuori Jeesus opettaa temppelissä

Kehota oppilaita kirjoittamaan seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa yksi alue, jolla he haluaisivat kehittyä. Kehota muutamaa, jotka haluavat, kertomaan luokan jäsenille, mitä he kirjoittivat. (Muistuta oppilaille, ettei heidän pidä kertoa mitään, mikä on liian henkilökohtaista tai yksityistä.)

  • Kuinka tieto siitä, millainen Jeesus oli nuorena, voisi auttaa teitä nyt, kun olette nuoria?

Selitä, että meillä on hyvin vähän yksityiskohtia Jeesuksen nuoruudesta, mutta ne, jotka on merkitty muistiin, voivat olla suurena siunauksena ja ohjeena meille, kun pyrimme kehittymään. Kun oppilaat tutkivat loppuosaa luvusta Luuk. 2, kehota heitä etsimään totuuksia, jotka voivat auttaa meitä tietämään, mille alueille meidän pitäisi keskittyä, kun pyrimme tulemaan paremmiksi.

Kuva
Jesus Praying with His Mother

Ota esille kuva Jeesus rukoilee äitinsä kanssa (Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nro 33; ks. myös lds.org). Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Luuk. 2:40. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, kuinka Luukas kuvaili Jeesuksen lapsuutta. Kehota oppilaita kertomaan, mitä he saavat selville.

Kehota muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen jakeet Luuk. 2:41–47. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja kiinnittämään huomiota siihen, mitä Jeesus teki ollessaan 12-vuotias.

  • Miksi Jeesus oli jäänyt temppeliin? (Kehota oppilaita lukemaan Pyhien kirjoitusten oppaasta JSR Luuk. 2:46 ja ottamaan selville, kuinka Joseph Smithin raamatunkäännös selventää sitä, mitä Jeesus teki temppelissä, ja kuinka tämä tarkennus sopii paremmin jakeessa Luuk. 2:47 olevaan kuvaukseen tapahtumasta.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Luuk. 2:48–50. Pyydä oppilaita seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä Jeesus sanoi Marialle ja Joosefille, kun he löysivät Hänet.

Sen sijaan että pyytäisit yhtä oppilasta lukemaan jakeet Luuk. 2:48–50, voit näyttää The Life of Jesus Christ Bible Videos -sarjan videon ”Young Jesus Teaches in the Temple” [Nuori Jeesus opettaa temppelissä] (2.30), joka on sivustolla lds.org.

  • Mitä Jeesus sanoi Marialle ja Joosefille, kun he löysivät Hänet?

  • Mitä tämä tapahtuma paljastaa siitä, mitä Jeesus tiesi omasta todellisesta alkuperästään ja millainen Hän oli luonteeltaan nuoruudessaan?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Luuk. 2:51–52. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja etsimään tapoja, joilla Jeesus varttui.

  • Mitä tarkoittaa ilmaus ”Jeesukselle karttui – – viisautta”? (Että Hän varttui henkisesti.) Entä ilmaus, että Hänelle ”karttui ikää”? (Että Hän varttui fyysisesti.) Entä ilmaus, että ”Jumalan – – suosio seurasi häntä”? (Että Hän kasvoi hengellisesti.) Entä ilmaus ”ihmisten suosio seurasi häntä”? (Että Hän kehittyi sosiaalisesti.)

  • Kuinka ilmaisisitte jakeen 52 perusteella periaatteen, joka voi ohjata meitä noudattamaan Jeesuksen esimerkkiä? (Oppilaiden tulee huomata seuraavankaltainen periaate: Me voimme noudattaa Jeesuksen esimerkkiä hankkimalla viisautta ja kasvamalla fyysisesti, hengellisesti ja sosiaalisesti.)

  • Miksi meidän on tärkeää kehittyä jokaisella näistä neljästä osa-alueesta? (Jotta meistä voi tulla tasapainoisia ihmisiä.)

  • Kuinka teitä on siunattu, kun olette pyrkineet noudattamaan Jeesuksen esimerkkiä kehittämällä itseänne näillä osa-alueilla?

Kirjoita taululle seuraavat otsikot ja kehota oppilaita jäljentämään ne seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa: Älyllinen, Fyysinen, Hengellinen ja Sosiaalinen. Pyydä oppilaita kirjoittamaan kuhunkin näistä kohdista yksi tavoite, jolla he voivat kehittyä. Kannusta heitä toimimaan näiden tavoitteiden mukaan. Lausu lopuksi oma todistuksesi tämän päivän oppiaiheessa esiin tuoduista totuuksista.

(Tietovisan vastaukset ovat seuraavat: 1. Oikein; 2. Väärin; 3. Oikein; 4. Väärin; 5. Oikein; 6. Väärin.)

Kuva
scripture mastery icon
Pyhien kirjoitusten hallittavien kohtien kertaaminen

Kertaaminen auttaa oppilaita muistamaan, mistä pyhien kirjoitusten hallittavat kohdat löytyvät. Käytä pyhien kirjoitusten hallittavien kohtien kortteja tai pyydä oppilaita tekemään omat korttinsa kirjoittamalla tyhjien korttien tai paperilappujen toiselle puolelle kohdasta avainsanoja tai merkityksiä ja toiselle puolelle kohdan viite. Järjestä oppilaat pareiksi. Pyydä heitä kortteja käyttäen kyselemään kohtia toisiltaan. Kehota oppilaita käyttämään näitä kortteja usein kyselläkseen kohtia itseltään ja toisiltaan. Voisit käyttää korteissa olevia vihjeitä ja järjestää luokassa pyhien kirjoitusten metsästystoiminnan (ks. ”Pyhien kirjoitusten metsästys” tämän oppikirjan liitteessä).

Kommentteja ja taustatietoja

Luukas 2:7. ”Hän synnytti pojan, esikoisensa”

Vanhin D. Todd Christofferson kahdentoista apostolin koorumista on opettanut Vapahtajan syntymän olosuhteista seuraavaa:

”Meistä on merkittävää, että itse Jumalan Poika, entisaikojen suuri Jehova, syntyi tähän kuolevaiseen maailmaan mitä vaatimattomimmissa olosuhteissa. Majatalo olisi ollut riittävän vaatimaton, mutta paikkana ei ollut edes majatalo vaan talli, ja pienokainen laskettiin heinien päälle seimeen, josta tavalliset eläimet söivät. Itsensä alentamisessa suurempi seikka on kuitenkin se, että Jeesus yleensäkin alistui kuolevaisuuteen, vaikka Hän olisi syntynyt kaikkein parhaimmissa ja hienoimmissa olosuhteissa. Paavalin tavoin me ihmettelemme sitä, että syntien sovittamiseksi ’Jumala – – lähetti tänne oman Poikansa syntisten ihmisten kaltaisena’ [Room. 8:3] – ja että Hän tulisi tänne pienokaisena, että Hän olisi lapsi ja sitten aikuisena kärsisi ’koetuksia ja ruumiin tuskaa, nälkää, janoa ja uupumusta’ [Moosia 3:7] ja myös kuoleman.

Kuinka voi olla, että Hän, joka on hallinnut korkealla taivaissa, itse maan Luoja, alentaisi itsensä niin, että syntyisi ’lihan tavan mukaan’ (1. Nefi 11:18) ja kulkisi jalkojensa korokkeella (ks. 1. Nefi 17:39) köyhänä, halveksittuna ja pahoinpideltynä sekä lopulta ristiinnaulittuna?” (”Jumalan ja Ihmisen itsensä alentaminen”, ensimmäisen presidenttikunnan jouluhartaus, 7. joulukuuta 2014, lds.org/broadcasts).

Luukas 2:19. ”Maria kätki sydämeensä kaiken, mitä oli tapahtunut, ja tutkisteli sitä”

Vaikka on hyvin tärkeää, että me lausumme todistuksemme muille, presidentti Boyd K. Packer kahdentoista apostolin koorumista on opettanut, että meidän tulee kertoa pyhistä kokemuksistamme vain silloin kun tunnemme innoitusta tehdä niin:

”[Ei] ole viisasta puhua jatkuvasti epätavallisista hengellisistä kokemuksista. Niitä on suojeltava huolellisesti, ja niistä tulee kertoa vain silloin, kun Henki itse kehottaa tekemään niin toisten siunaukseksi. – –

Kuulin kerran presidentti Marion G. Romneyn neuvovan lähetysjohtajia ja heidän puolisoitaan: ’– – Jos puhuisin liian kevyesti pyhistä asioista, Herra ei sen jälkeen luottaisi minuun.’

Uskon, että meidän tulee kätkeä nämä asiat ja tutkistella niitä sydämessämme, kuten Luukas kertoo Marian tehneen niille jumalallisille asioille, jotka liittyivät Jeesuksen syntymään.” (”Herran lamppu”, Valkeus, heinäkuu 1983, s. 31.)

Luukas 2:47. ”Kaikki, jotka kuulivat mitä hän puhui, ihmettelivät hänen ymmärrystään ja hänen antamiaan vastauksia”

Profeetta Joseph Smith on opettanut seuraavaa Jeesuksen Kristuksen nuoruudesta:

”Hänellä oli jo poikana kylliksi älyä kyetäkseen hallitsemaan ja vallitsemaan juutalaisten valtakuntaa, ja Hän pystyi keskustelemaan kaikkein viisaimpien ja syvällisimpien lainopettajien ja jumaluusoppineiden kanssa ja saattamaan heidän teoriansa ja tapansa näyttämään hullutukselta Hänen viisauteensa verrattuina. Mutta Hän oli vasta poika ja vailla ruumiinvoimia edes oman itsensä puolustamiseen, ja alttiina kylmälle, nälälle ja kuolemalle.” (Profeetta Joseph Smithin opetuksia, toim. Joseph Fielding Smith,1985, s. 388–389.)