Kirjasto
Oppiaihe 78: Johannes 18–19


Oppiaihe 78

Johannes 18–19

Johdanto

Juutalaisjohtajien vangittua Jeesuksen ja kuulusteltua Häntä he toimittivat Hänet Pilatuksen luo kuultavaksi ja tuomittavaksi. Pilatus suostui Jeesuksen ristiinnaulitsemiseen, vaikka hän vakuuttuikin siitä, että Jeesus oli syytön. Ristillä ollessaan Vapahtaja antoi äitinsä apostoli Johanneksen hoiviin. Ristiinnaulitsemisen jälkeen Jeesuksen ruumis pantiin hautaan.

Opetusehdotuksia

Johannes 18:1–32

Juutalaisjohtajat vangitsevat Jeesuksen, kuulustelevat Häntä ja vievät Hänet sitten Pilatuksen luo

Kirjoita taululle seuraava kysymys:

Milloin on vaikeinta huolehtia muiden hyvinvoinnista?

Kehota muutamia oppilaita selittämään, kuinka he vastaisivat taululla olevaan kysymykseen.

Selitä, että Jeesus Kristus ja roomalainen maaherra Pilatus päättivät pitää tärkeinä eli arvostaa eri asioita tapahtumissa, joita kuvataan luvuissa Joh. 18–19. Kirjoita vastakkaisille puolille taulua Jeesuksen Kristuksen huolenaiheita ja Pilatuksen huolenaiheita. Kehota oppilaita heidän tutkiessaan lukuja Joh. 18–19 etsimään totuus, joka voi auttaa heitä tietämään, minkä huolenaiheiden pitäisi olla etusijalla heidän elämässään.

Tee yhteenveto jakeista Joh. 18:1–3 selittämällä, että kun Jeesus oli kärsinyt Getsemanen puutarhassa, Juudas Iskariot saapui ylipappien ja fariseusten lähettämien sotilaiden kanssa vangitsemaan Jeesusta.

  • Jos tietäisitte, että joukko aseistautuneita miehiä olisi tulossa vangitsemaan ja lopulta surmaamaan teidät, miten mahtaisitte reagoida?

Kehota useita oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen jakeet Joh. 18:4–11 ja Luuk. 22:50–51. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, kuinka Jeesus reagoi, kun tämä ryhmä saapui.

  • Mitä Jeesus sanoi niille, jotka tulivat vangitsemaan Häntä? (Voit selittää, että sanat näiden jakeessa Joh. 18:8 ja niistä jakeessa Joh. 18:9 tarkoittavat apostoleja, jotka olivat Jeesuksen kanssa.)

  • Mistä Jeesus Kristus näiden jakeiden mukaan oli huolissaan? (Kun oppilaat vastaavat, kirjoita taululle seuraavat ilmaukset otsikon ”Jeesuksen Kristuksen huolenaiheita” alle: apostoliensa suojeleminen; palvelijan korvan parantaminen; taivaallisen Isän tahdon tekeminen.)

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen seuraava yhteenveto jakeista Joh. 18:12–32:

Jeesus antoi sotilasosaston vangita Hänet. Sotilaat veivät Hänet yhden juutalaisjohtajan, Hannaksen, luo ja sitten ylipappi Kaifaksen luo, joka pyrki saamaan Jeesuksen tuomituksi kuolemaan. Pietari ja eräs toinen opetuslapsi seurasivat Jeesusta. Kun kolme eri ihmistä kysyi Pietarilta, oliko hän yksi Jeesuksen opetuslapsista, Pietari kielsi joka kerta tuntevansa Jeesuksen. Kaifaksen kuulusteltua Jeesusta juutalaisjohtajat veivät Hänet kuultavaksi ja tuomittavaksi Pilatuksen luo, joka oli Juudeasta vastaava roomalainen maaherra. Vain roomalaisilla oli Jerusalemissa valtuus langettaa kuolemantuomio.

Selitä, että tämä oikeudenkäynti on saattanut tapahtua Antonian linnoituksessa lähellä temppeliä. (Voisit kehottaa oppilaita ottamaan Pyhien kirjoitusten oppaasta esiin Raamatun kartan nro 12, ”Jerusalem Jeesuksen aikaan”, ja etsimään sieltä Antonian linnoituksen [kartassa kohde 3].)

Johannes 18:33–19:16

Jeesus Kristus on kuultavana Pilatuksen edessä

Kehota kahta oppilasta lukemaan ääneen, ensimmäistä Vapahtajan sanat ja toista Pilatuksen sanat, jotka on tallennettu jakeisiin Joh. 18:33–37. (Voisit kehottaa näitä oppilaita ennen oppituntia etsimään kohdat, jotka he tulevat lukemaan.) Voit itse olla kertojana tai pyytää kolmatta oppilasta kertojaksi. Kun nämä oppilaat lukevat osansa, pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, mitä Pilatus halusi tietää Jeesuksesta.

  • Mitä Pilatus jakeen Joh. 18:33 mukaan halusi tietää Jeesuksesta?

Selitä, että juutalaisjohtajat syyttivät Jeesusta siitä, että Hän väitti olevansa juutalaisten kuningas, sillä jos Jeesus väittäisi olevansa kuningas, Häntä voitaisiin syyttää kansankiihotuksesta tai maanpetoksesta Rooman hallitusta vastaan (ks. Joh. 19:12), rikoksesta, josta rangaistiin kuolemalla.

  • Mitä Jeesus selitti Pilatukselle? (Hänen valtakuntansa ei ollut ”tästä maailmasta” [Joh. 18:36], ja Hän oli tullut maailmaan ”[todistamaan] totuuden puolesta” [Joh. 18:37].)

Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen Joh. 18:38–40 ja panemaan merkille, mihin johtopäätökseen Pilatus tuli Jeesuksesta.

  • Mihin johtopäätökseen Pilatus tuli Jeesuksesta? (Hän sanoi, ettei hän voinut havaita Jeesuksen syyllistyneen mihinkään rikokseen [ks. jae 38].)

  • Mitä Pilatus jakeen 39 mukaan yritti tehdä saadakseen Jeesuksen vapaaksi?

Tee yhteenveto jakeista Joh. 19:1–5 selittämällä, että roomalaiset sotilaat ruoskivat Jeesuksen ja pilkkasivat Häntä. Sitten Pilatus esitteli Jeesuksen kansalle.

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen Joh. 19:4, 6 ja kiinnittämään huomiota siihen, mitä Pilatus toisti juutalaisille (ettei Jeesus ollut syyllistynyt mihinkään rikokseen).

  • Mitä Pilatus luultavasti uskoi, että oli oikein tehdä, kun otatte huomioon Pilatuksen toistuvat vakuutukset, ettei hän havainnut Jeesuksen syyllistyneen mihinkään rikokseen?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Joh. 19:7. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä juutalaisjohtajat kertoivat Pilatukselle Jeesuksesta.

Kehota oppilaita, jotka lukivat Pilatuksen, Jeesuksen ja kertojan osat, jatkamaan rooleissaan ja lukemaan ääneen jakeet Joh. 19:8–11. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, miten Pilatus reagoi kuullessaan, että Jeesus oli sanonut olevansa Jumalan Poika.

  • Kuinka Pilatus reagoi, kun juutalaisjohtajat olivat kertoneet hänelle, että Jeesus oli sanonut olevansa Jumalan Poika?

  • Jos te olisitte olleet Pilatuksen asemassa, miltä teistä olisi mahtanut tuntua kuultuanne, mitä Jeesus sanoi teidän vallastanne maaherrana? Miksi?

Selitä, että Jeesuksen jakeeseen 11 tallennetut sanat, että juutalaisjohtajat ovat suurempia syyllisiä, antoivat ymmärtää, että jos Pilatus antaisi periksi väkijoukon vaatimukselle ja määräisi Jeesuksen ristiinnaulittavaksi, Pilatus syyllistyisi syntiin mutta ei samassa määrin kuin ne, jotka aktiivisesti havittelivat Jeesuksen kuolemaa.

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen Matt. 27:19 ja panemaan merkille, mitä Pilatuksen vaimo neuvoi miestään tekemään. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he löytävät.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Joh. 19:12–15. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, mitä Pilatus pyrki tekemään Jeesukselle ja kuinka juutalaiset reagoivat.

  • Mitä Pilatus jakeen 12 mukaan pyrki tekemään?

  • Mitä juutalaisjohtajat sanoivat Pilatukselle, kun he saivat tietää, että hän halusi vapauttaa Jeesuksen?

Muistuta oppilaille, että keisari oli antanut Pilatukselle hänen asemansa Juudean maaherrana. Useissa aiemmissa tapauksissa Pilatus oli määrännyt roomalaiset sotilaat surmaamaan juutalaisia, ja hän oli häpäissyt heidän pyhiä uskonnollisia perinnäissääntöjään. Pilatuksen teoista oli kerrottu keisarille, ja keisari oli nuhdellut Pilatusta (ks. James E. Talmage, Jeesus Kristus, 1982, s. 455–456).

  • Mitä Pilatukselle olisi saattanut tapahtua, jos juutalaiset olisivat raportoineet, ettei hän ollut ”keisarin ystävä” (jae 12)? (Jos keisari olisi epäillyt, ettei Pilatus ollut hänelle uskollinen, keisari olisi saattanut viedä Pilatukselta tämän aseman ja vallan maaherrana.)

Tuo esiin, että Pilatuksen oli tehtävä päätös joko suojella omia etujaan tai vapauttaa Vapahtaja, jonka hän tiesi syyttömäksi.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Joh. 19:16. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä Pilatus päätti tehdä.

  • Mitä Pilatus päätti tehdä?

  • Mitä tämä päätös osoittaa siitä, mistä Pilatus oli todennäköisimmin huolissaan? (Kun oppilaat vastaavat, kirjoita taululle otsikon ”Pilatuksen huolenaiheita” alle: hän itse; hänen asemansa ja valtansa.)

  • Minkä periaatteen me voimme oppia Pilatuksen päätöksestä asettaa omat etunsa Vapahtajan vapauttamisen edelle, vaikka hän tiesi Vapahtajan olevan syytön? (Kun oppilaat ovat vastanneet, kirjoita taululle seuraava periaate: Omien etujemme asettaminen oikein tekemisen edelle johtaa meidät syntiin.)

  • Missä tilanteissa me saattaisimme tuntea houkutusta asettaa omat etumme sen edelle, että tekisimme oikein?

  • Mitä voimme tehdä voittaaksemme kiusauksen asettaa omat etumme sen edelle, että tekisimme oikein?

Kehota oppilaita ottamaan selville, mitä he voivat oppia Kristuksen luonteesta verrattuna Pilatuksen luonteeseen, kun he tutkivat Jeesuksen Kristuksen elämän viimeisiä hetkiä kuolevaisuudessa.

Johannes 19:17–42

Jeesus ristiinnaulitaan ja Hänen ruumiinsa pannaan hautaan

Tee yhteenveto jakeista Joh. 19:17–24 selittämällä, että Jeesus kantoi ristinsä Golgatalle, missä Hänet ristiinnaulittiin.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Joh. 19:25–27. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja kiinnittämään huomiota siihen, keitä oli paikalla, kun Jeesus ristiinnaulittiin.

  • Keitä seisoi lähellä ristiä, kun Jeesus ristiinnaulittiin? (Kun oppilaat ovat vastanneet, selitä, että ilmaus ”hänen – – rakkain opetuslapsensa” [jae 26] tarkoittaa apostoli Johannesta.)

  • Kenestä Jeesus jakeiden 26–27 mukaan oli huolissaan riippuessaan ristillä? Mitä Hän käski Johannesta tekemään? (Pitämään huolta Hänen äidistään aivan kuin tämä olisi Johanneksen oma äiti. Kirjoita taululle otsikon ”Jeesuksen Kristuksen huolenaiheita” alle Hänen äitinsä hyvinvointi.)

Mikäli mahdollista, anna oppilaille monisteena kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin David A. Bednarin seuraavat sanat. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ne ääneen.

Kuva
Elder David A. Bednar

”Luonne ilmenee – – voimassa huomata toisten ihmisten kärsimys, kun me itse kärsimme, kyvyssä havaita muiden nälkä, kun me olemme nälkäisiä, ja voimassa auttaa ja osoittaa myötätuntoa muiden hengelliselle piinalle, kun me olemme keskellä omaa hengellistä ahdinkoamme. Näin luonnetta osoitetaan katsomalla ja kurkottamalla ulospäin, kun luonnollinen ja vaistomainen reaktio on olla itsekeskeinen ja kääntyä sisäänpäin. Jos sellainen kyky on todellakin moraalisen luonteen tärkein kriteeri, niin maailman Vapahtaja on täydellinen esimerkki sellaisesta johdonmukaisesta ja laupiaasta luonteesta.” (”The Character of Christ”, Brigham Youngin yliopiston Idahon kampuksen uskontosymposium, 25. tammikuuta 2003, s. 2–3.)

  • Sen perusteella, mitä olemme saaneet luvuista Joh. 18–19 tietää Vapahtajan luonteesta, mitä me voimme tehdä noudattaaksemme Hänen esimerkkiään? (Kun oppilaat ovat vastanneet, kirjoita taululle seuraava totuus: Me voimme noudattaa Vapahtajan esimerkkiä päättämällä auttaa muita silloinkin kun itse olemme avun tarpeessa.)

  • Kuinka me voimme voittaa halun olla huolissamme ensisijaisesti itsestämme ja päättää auttaa muita silloinkin kun saatamme itse olla avun tarpeessa?

  • Milloin olette nähneet jonkun noudattavan Vapahtajan esimerkkiä päättämällä auttaa muita silloinkin kun hän on ollut avun tarpeessa?

Voit lausua todistuksesi Jeesuksesta Kristuksesta ja täydellisestä esimerkistä, jonka Hän antoi asettamalla muiden tarpeet omiensa edelle. Kehota oppilaita kirjoittamaan seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa, mitä he aikovat tehdä noudattaakseen Vapahtajan esimerkkiä.

Tee yhteenveto jakeista Joh. 19:28–42 selittämällä, että Jeesuksen annettua henkensä Joosef Arimatialainen pyysi Pilatukselta Jeesuksen ruumista. Joosef ja Nikodemos valmistivat sitten Vapahtajan ruumiin ja asettivat sen hautaan, jonka Joosef oli lahjoittanut.

Kommentteja ja taustatietoja

Johannes 18:5–8. ”Minä se olen”

”Nämä sanat [Minä se olen] on käännetty kreikankielisestä ilmauksesta egō eimi, jota käytetään monissa muissakin paikoissa Johanneksen evankeliumia viittaamaan Jeesuksen Kristuksen jumalallisuuteen. – – Vapahtajan sanottua nämä sanat miehet ja sotilaat ’perääntyivät ja kaatuivat maahan’ (Joh. 18:6), ’ilmeisesti kykenemättöminä käyttämään valtaa Jeesukseen, ellei heidän sallittu tehdä niin’ (Bruce R. McConkie, Doctrinal New Testament Commentary, osa 1, s. 780). ’Kristuksen olemuksen yksinkertainen arvokkuus ja lempeä mutta silti alistava väkevyys osoittautuivat voimallisemmiksi kuin vahvat kädet ja väkivallan aseet’ (James E. Talmage, Jeesus Kristus, 1982, s. 431). Tämä yksityiskohta osoittaa, että Vapahtajalla oli kyky voittaa vangitsijansa mutta että Hän alistui vapaaehtoisesti vangitsemiseen ja ristiinnaulitsemiseen.” (New Testament Student Manual, kirkon koululaitoksen oppikirja, 2014, s. 256.)

Johannes 19:12, 16. Miksi Pilatus teki päätöksen, jonka hän tiesi olevan väärä?

Vanhin James E. Talmage kahdentoista apostolin koorumista on antanut tämän hyödyllisen näkemyksen siihen, miksi Pilatus teki päätöksen, jonka hän tiesi olevan väärä:

”Missä piili Pilatuksen heikkouden syy? Hänhän oli keisarin edustaja, keisarillinen prokuraattori, jolla oli valta ristiinnaulita tai pelastaa; virallisestihan hän oli yksinvaltias. Hänen vakuuttuneisuuttaan Kristuksen syyttömyydestä ja hänen haluaan pelastaa Hänet ristiltä ei käy epäileminen. Miksi Pilatus horjui, empi, epäröi ja lopulta antoi periksi vastoin omaatuntoaan ja tahtoaan? Siksi, että hän kaikesta huolimatta olikin enemmän orja kuin vapaa. Hän oli menneisyytensä orja. Hän tiesi, että jos hänestä kanneltaisiin Roomassa, hänen turmeltuneisuutensa ja julmuutensa, hänen harrastamansa kiristystoimet ja hänen toimeen panemansa aiheeton verilöyly esitettäisiin kaikki häntä vastaan. Hän oli Rooman hallitusmies, mutta kansa, jota hän virkansa puolesta hallitsi, pääsi iloitsemaan nähdessään hänen kyyristyvän, kun se viuhautti hänen päänsä yläpuolella ilkeästi läjähtävää ruoskaa: uhkausta ilmoittaa hänestä hänen keisarilliselle herralleen, Tiberiukselle.” (Jeesus Kristus, 1982, s. 450.)

Vanhin Talmage huomautti edelleen, että ”Pilatus tiesi, mikä oli oikein, mutta häneltä puuttui moraalista rohkeutta tehdä oikein” (ks. Jeesus Kristus, s. 455).

Johannes 19:31–36. ”Juutalaiset pyysivät Pilatukselta, että ristiinnaulituilta lyötäisiin sääriluut poikki”

Ristiinnaulitut elivät joskus tuskissaan monta päivää ennen kuin kuolivat. Kun ristiinnaulitut olivat kuolleet, roomalaiset jättivät yleensä ruumiit ristille pelotellakseen muita mahdollisia rikoksentekijöitä. Mooseksen laki kielsi kuitenkin jättämästä rikollisten ruumiita roikkumaan puuhun yön yli (ks. 5. Moos 21:22–23). Lisäksi Jeesuksen ristiinnaulitsemista seuraava päivä oli sapatti. Siksi juutalaisjohtajat, jotka halusivat, että ruumiit vietäisiin ristiltä ennen kuin sapatti alkaisi auringon laskiessa, pyrkivät kiirehtimään kolmen ristillä olevan miehen kuolemaa pyytämällä, että näiden sääriluut lyötäisiin poikki. Se saisi uhrit kärsimään rinnan kouristelusta ja estäisi heitä hengittämästä, koska he eivät voisi enää käyttää sääriään painonsa tukemiseen. Lyötyään poikki kahden muun ristiinnaulitun miehen sääret roomalaiset sotilaat huomasivat, että Jeesus oli jo kuollut, joten heidän ei tarvinnut katkaista Hänen sääriluitaan.

Tämä tärkeä hetki ristillä täytti erään Vanhan testamentin profetian: ”Herra varjelee häntä, ei yksikään hänen luunsa murru” (Ps. 34:21). Lisäksi Herra oli antanut Israelille ohjeen, ettei pääsiäislampaalta, joka oli esikuva Jeesuksen uhraamisesta Jumalan Karitsana, saanut katkoa luita (ks. 2. Moos. 12:46).