Kirjasto
Oppiaihe 73: Johannes 13


Oppiaihe 73

Johannes 13

Johdanto

Syötyään pääsiäisaterian Jeesus pesi apostoliensa jalat ja ilmaisi Juudaksen olevan Hänen kavaltajansa. Vaikka Jeesuksen palvelutyön viimeinen viikko kuolevaisuudessa oli täynnä kuohuntaa, Hän keskittyi opetuksissaan kuuliaisuuteen, palvelemiseen ja rakkauteen – ominaisuuksiin, jotka luonnehtivat Hänen elämäänsä ja joiden tulisi luonnehtia kaikkina aikoina Hänen opetuslastensa elämää.

Opetusehdotuksia

Johannes 13:1–17

Jeesus pesee apostoliensa jalat

Piirrä ennen oppituntia taululle seuraava kuvio:

Kuva
happiness continuum

Lue seuraavat kysymykset ääneen ja kehota oppilaita pohtimaan, kuinka he vastaisivat niihin (selitä, ettei heidän tarvitse vastata ääneen):

  • Mihin kohtaan asettaisit itsesi tällä asteikolla?

  • Haluaisitko olla onnellisempi kuin olet tällä hetkellä?

  • Tuleeko mieleesi joku, jota haluaisit auttaa olemaan onnellisempi?

Kehota oppilaita heidän tutkiessaan lukua Joh. 13 etsimään periaate, joka auttaa heitä tietämään, mitä he voivat tehdä ollakseen onnellisempia.

Auta oppilaita ymmärtämään luvun Joh. 13 taustaa muistuttamalla heille, että Jeesus vietti pääsiäisjuhlaa apostoliensa kanssa. Tee yhteenveto jakeista Joh. 13:1–3 selittämällä, että nauttiessaan viimeisen aterian apostoliensa kanssa ennen ristiinnaulitsemistaan Jeesus tiesi, että Hänet surmattaisiin pian ja että Hän palaisi taivaallisen Isänsä luo.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Joh. 13:4–5. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, mitä Jeesus teki, kun Hän ja Hänen apostolinsa olivat päättäneet pääsiäisaterian. Selitä, että ilmaus ”riisui viittansa” jakeessa 4 tarkoittaa sitä, että Jeesus otti yltään päällysvaatteen kuten meidän aikanamme joku riisuisi takin.

  • Minkä palveluksen Vapahtaja teki opetuslapsilleen?

Selitä, että ”Uuden testamentin aikoina ihmisillä oli usein jalassaan sandaalit, he kävelivät enimmäkseen pölyisillä teillä, joille karttui eläinten jätteitä, ja heillä oli käytössään pesuvettä vain silloin tällöin. Heidän jalkansa tulivat todella likaisiksi, ja toisen ihmisen jalkojen peseminen olisi voinut olla vastenmielinen tehtävä. – – Tämän vieraanvaraisuutta osoittavan tavan hoitivat yleensä vähäpätöisimmässä asemassa olevat palvelijat.” (New Testament Student Manual, kirkon koululaitoksen oppikirja, 2014, s. 242.) Tällä viimeisellä aterialla ”Kristus nousi hiljaisena, vyötti itsensä niin kuin orja tai palvelija olisi tehnyt, ja polvistui pesemään apostolien jalat” (Jeffrey R. Holland, ”Hän osoitti heille – – rakkautta loppuun asti”, Liahona, syyskuu 2002, s. 11).

Kuva
Jesus Washing the Apostles’ Feet

Ota esille kuva Jeesus pesee apostolien jalat (Evankeliumiaiheinen kuvakirja, 2009, nro 55; ks. myös lds.org).

  • Jos te olisitte olleet paikalla, kun Jeesus pesi apostoliensa jalat, kuinka olisitte mahtaneet reagoida, jos Jeesus olisi alkanut pestä teidän jalkojanne?

  • Mitä apostolien jalkojen peseminen kertoo Jeesuksen luonteesta?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen JSR Joh. 13:8. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä Pietari sanoi, kun Vapahtaja alkoi pestä hänen jalkojaan.

  • Mitä Pietari sanoi kohdan JSR Joh. 13:8 mukaan, kun Vapahtaja alkoi pestä hänen jalkojaan?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen JSR Joh. 13:9–10. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, kuinka Pietari suhtautui siihen, mitä Herra sanoi hänelle.

  • Mitä me opimme Pietarista sen perusteella, miten hän jakeen 9 mukaan suhtautui siihen, mitä Herra sanoi hänelle? (Pietari kunnioitti Herraa ja halusi täysin seurata Häntä.)

Selitä, että pesemällä apostoliensa jalat Vapahtaja paitsi suoritti kauniin palveluteon myös täytti Mooseksen lain ja asetti pyhän toimituksen (ks. Bruce R. McConkie, Doctrinal New Testament Commentary, 3 osaa, 1965–1973, osa 1, s. 708–709). Tämä toimitus palautettiin meidän taloudenhoitokaudellamme profeetta Joseph Smithin kautta (ks. OL 88:74–75, 137–141).

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Joh. 13:11. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja kiinnittämään huomiota siihen, miksi Jeesus sanoi apostolien olevan ”puhtaita, mutta eivät kaikki”.

  • Kehen Vapahtaja viittasi sanoessaan, että apostolit olivat ”puhtaita, mutta eivät kaikki”? (Juudas Iskariotiin, joka pian kavaltaisi Hänet.)

Kehota muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen Joh. 13:12–17. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä Vapahtaja opetti apostoleilleen pestyään heidän jalkansa.

  • Minkä sellaisen esimerkin Vapahtaja jakeiden 13–16 mukaan antoi, jota Hän kehotti apostolejaan noudattamaan? (Vaikka Vapahtaja oli herra ja opettaja [ks. jae 13] ja suurin kaikista, Hän palveli muita.)

  • Minkä siunauksen me saamme Vapahtajan apostoleilleen jakeessa 17 antaman lupauksen perusteella, kun noudatamme Hänen esimerkkiään palvelemalla muita? (Oppilaiden tulee omia sanojaan käyttäen ilmaista seuraavankaltainen periaate: Kun noudatamme Vapahtajan esimerkkiä palvelemalla muita, me olemme onnellisempia.)

  • Mistähän syystä me olemme onnellisempia, jos palvelemme muita kuten Vapahtaja teki?

Pyydä oppilaita miettimään tilannetta, jolloin he ovat olleet onnellisempia, koska he ovat noudattaneet Vapahtajan esimerkkiä palvelemalla muita. Kehota muutamaa oppilasta kertomaan kokemuksistaan luokalle. Voit kertoa jonkin omakohtaisen kokemuksesi.

Auta oppilaita ymmärtämään yksi tapa, jolla he voisivat toteuttaa tätä periaatetta käytännössä, kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan ääneen kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin M. Russell Ballardin seuraavat sanat:

Kuva
Elder M. Russell Ballard

”Pyytäkää aamurukouksessanne jokaisena uutena päivänä taivaallista Isää johdattamaan teitä huomaamaan tilaisuus palvella yhtä Hänen kallisarvoisista lapsistaan. Kulkekaa sitten päivän läpi sydän täynnä uskoa ja rakkautta etsien jotakuta autettavaa. – – Jos teette näin, hengellinen herkkyytenne laajenee ja huomaatte sellaisia tilaisuuksia palvella, joiden ette tajunneet ennen olevan mahdollisia.” (”Tehkää innokkaasti työtä”, Liahona, marraskuu 2012, s. 31.)

  • Kuinka me vanhin Ballardin mukaan voimme löytää tilaisuuksia palvella muita?

Kannusta oppilaita noudattamaan Vapahtajan esimerkkiä palvelemalla muita. Voisit kehottaa oppilaita valmistautumaan muutaman seuraavan oppitunnin aikana kertomaan kokemuksiaan muiden palvelemisesta.

Johannes 13:18–30

Jeesus paljastaa kavaltajansa

Tee yhteenveto jakeista Joh. 13:18–30 selittämällä, että kun Jeesus oli opettanut apostoleilleen, että he olisivat onnellisia, jos he palvelisivat muita, Hän sanoi, että yksi heistä kavaltaisi Hänet. Kun Johannes kysyi Jeesukselta, kuka kavaltaisi Hänet, Jeesus paljasti, että yksi apostoleista (Juudas) kavaltaisi Hänet.

Johannes 13:31–38

Jeesus opettaa opetuslapsiaan rakastamaan toinen toistaan

Kysy oppilailta, onko jotakuta heistä syytetty siitä, etteivät he ole kristittyjä tai Jeesuksen Kristuksen tosi opetuslapsia, koska he ovat Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäseniä. Jos joku oppilaista nostaa kätensä, kysy, kuinka he suhtautuivat syytöksiin, etteivät he ole kristittyjä. Jos kenelläkään ei ole tällaista kokemusta, kysy:

  • Kuinka suhtautuisitte, jos joku kertoisi teille, ettette te ole kristittyjä?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Joh. 13:34–35. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, minkä Vapahtaja sanoi auttavan muita huomaamaan, että apostolit olivat Jeesuksen Kristuksen opetuslapsia.

  • Minkä käskyn Jeesus jakeen 34 mukaan antoi apostoleilleen?

  • Mitä muut jakeen 35 mukaan tietäisivät, jos apostolit rakastaisivat toisiaan kuten Jeesus rakasti heitä?

  • Minkä periaatteen me voimme oppia siitä, mitä Vapahtaja opetti apostoleilleen? (Oppilaiden tulee omia sanojaan käyttäen huomata seuraavankaltainen periaate: Kun rakastamme toisiamme kuten Jeesus Kristus rakastaa meitä, muut tietävät meidän olevan Hänen opetuslapsiaan.)

  • Sen perusteella, mitä olette tänä vuonna saaneet tietää Jeesuksesta Kristuksesta, millä tavoin Hän osoittaa rakastavansa ihmisiä?

Auta oppilaita tuntemaan tämän heidän juuri huomaamansa periaatteen totuus ja tärkeys kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan ääneen kertomus, jonka on esittänyt seitsemänkymmenen koorumin jäsen, vanhin Paul E. Koelliker:

Kuva
Elder Paul E. Koelliker

”Kaksi nuorta lähetyssaarnaajaa koputti oveen toivoen löytävänsä jonkun, joka ottaisi heidän sanomansa vastaan. Ovi avautui, ja melko suurikokoinen mies tervehti heitä epäystävällisellä äänellä: ’Enkö minä jo kieltänyt teitä koputtamasta oveeni? Varoitin teitä aiemmin, että jos vielä tulette takaisin, saisitte tuntea sen nahoissanne. Jättäkää minut rauhaan.’ Hän sulki oven nopeasti.

Kun vanhimmat kävelivät poispäin, vanhempi ja kokeneempi lähetyssaarnaaja laski käsivartensa nuoremman olalle lohduttaakseen ja kannustaakseen häntä. Heidän tietämättään mies katseli heitä ikkunasta ollakseen varma, että he ymmärsivät hänen sanansa. Hän oli täysin varma, että hän näkisi heidän nauravan ja vähättelevän hänen tylyä suhtautumistaan heidän vierailuyritykseensä. Mutta kun hän näki tuon ystävällisyyden osoituksen noiden kahden lähetyssaarnaajan välillä, hänen sydämensä heltyi saman tien. Hän avasi oven uudelleen ja pyysi lähetyssaarnaajia tulemaan takaisin ja kertomaan sanomansa hänelle.

– – Tämä periaate toistemme rakastamisesta ja siitä, että kehitymme kyvyssämme olla Kristus-keskeisiä ajatuksissamme, puheissamme ja toimissamme, on olennaista siinä, että meistä tulee Kristuksen opetuslapsia.” (”Hän rakastaa meitä todella”, Liahona, toukokuu 2012, s. 17.)

  • Kuinka tässä kertomuksessa kuvatut lähetyssaarnaajat noudattivat Herran neuvoa rakastaa toinen toistaan?

Kehota oppilaita laulamaan laulu ”Rakastakaa toisianne” (MAP-lauluja, 192) ja pyydä heitä ajattelemaan jotakuta tuntemaansa henkilöä, jonka helposti tunnistaa Jeesuksen Kristuksen opetuslapseksi sen rakkauden johdosta, jota hän osoittaa muille. Kehota oppilaita laulun laulamisen jälkeen mainitsemaan sen ihmisen nimi, jota he ajattelivat, ja selittämään, millä erityisellä tavalla tuo henkilö osoittaa rakkauttaan muita kohtaan. Voisit kertoa luokalle myös jostakusta, jota itse ajattelit.

Kehota oppilaita kirjoittamaan seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa, mitä he aikovat tehdä rakastaakseen enemmän muita, kuten Vapahtaja rakastaa heitä.

Tee yhteenveto jakeista Joh. 13:36–38 selittämällä, että kun Pietari oli julistanut olevansa valmis antamaan henkensä Jeesuksen Kristuksen puolesta, Jeesus sanoi Pietarille, että tämä kieltäisi Hänet kolme kertaa ennen kuin kukko laulaisi.

Kuva
scripture mastery icon
Pyhien kirjoitusten hallittavien kohtien kertaaminen

Johda oppilaat pyhien kirjoitusten kohtien metsästykseen käyttämällä vihjeitä auttaaksesi heitä harjoittelemaan, miten he löytävät nopeasti kohdat pyhistä kirjoituksistaan. Vihjeinä voisit käyttää avainsanoja, selostuksia taustasta, oppeja ja periaatteita sekä soveltamisajatuksia pyhien kirjoitusten hallittavien kohtien korteista. Voisit myös keksiä omia vihjeitä. Pyhien kirjoitusten kohtien metsästystoiminnat, joissa oppilaat kilpailevat kohtien löytämisessä, voivat auttaa heitä osallistumaan aktiivisesti hallittavien kohtien oppimiseen. Kun käytät pyhien kirjoitusten kohtien metsästystoimintoja, tee se tavalla, joka ei loukkaa kenenkään tunteita eikä loukkaa Henkeä. Auta oppilaita välttämään pyhien kirjoitustensa epäkunnioittavaa kohtelua ja liikaa kilpailuhenkisyyttä. Voisit myös antaa oppilaiden kilpailla mieluummin jonkin tavoitteen saavuttamiseksi kuin toisiaan vastaan. Oppilaat voisivat esimerkiksi kilpailla opettajaa vastaan, tai he voisivat kilpailla siinä, pystyykö jokin tietty prosentti luokasta löytämään jonkin tietyn kohdan jossakin tietyssä ajassa.

Kommentteja ja taustatietoja

Johannes 13:1–17. Vapahtaja pesee opetuslastensa jalat

Vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt, että pesemällä opetuslasten jalat Vapahtaja osoitti vankkumatonta omistautumistaan opetuslapsilleen:

”Kristus nousi hiljaisena, vyötti itsensä niin kuin orja tai palvelija olisi tehnyt, ja polvistui pesemään apostolien jalat (ks. Joh. 13:3–17). Tämä pieni uskovien piiri vastikään perustetussa valtakunnassa oli pian kohtaava ankarimman siihenastisen koetuksensa, ja niin Hän sysäsi syrjään oman kasvavan tuskansa voidakseen vielä kerran palvella ja vahvistaa heitä. Sillä, että kukaan ei pessyt Hänen jalkojaan, ei ole merkitystä. Ihmeellisellä nöyryydellä Hän jatkoi heidän opettamistaan ja pesemistään. Hän oli viimeiseen asti – ja sen ylikin – heidän uskollinen palvelijansa.” (”Hän osoitti heille – – rakkautta loppuun asti”, Liahona, syyskuu 2002, s. 11.)

Johannes 13:4–12. Jalkojen peseminen on evankeliumin toimitus

Joseph Smithin raamatunkäännös tarjoaa lisävaloa opetuslasten jalkojen pesemiseen: ”Nyt tämä oli juutalaisten tapana heidän lakinsa mukaan; sen vuoksi Jeesus teki tämän, jotta laki tulisi täytetyksi” (JSR Joh. 13:10).

Vanhin Bruce R. McConkie kahdentoista apostolin koorumista on opettanut:

”Tämän täysi merkitys ei ole ilmeistä satunnaiselle lukijalle eikä sen pitäisikään olla, sillä jalkojen peseminen on pyhä toimitus, joka on varattu tehtäväksi pyhissä paikoissa niille, jotka tekevät itsestään kelvollisia. On kuitenkin ilmeistä, että juutalaisillakin oli temppelissään suoritettavia pyhiä toimituksia, mutta tieto niistä ei ole säilynyt eikä se voisi olla missään kirjallisuudessa, joka on tullut meille asti.” (The Mortal Messiah, 4 osaa, 1979–1981, osa 4, s. 38–39.)

Varoituksen sana: Sinun ei tarvitse käsitellä vanhin McConkien lausuntoa yksityiskohtaisemmin temppelissä suoritettavasta pyhästä jalkojenpesutoimituksesta ”niille, jotka tekevät itsestään kelvollisia”. Muista tämä presidentti Spencer W. Kimballin varoitus:

”Toisinaan joku esittää kysymyksiä tai yrittää puhua toimituksista, jotka eivät ole hänen tiedossaan eivätkä kuulu hänen kirkon tehtäväänsä. Opettaja tekee karhunpalveluksen oppilailleen, kun hän herättää uteliaisuutta tai kannustaa keskustelemaan noista asioista, jotka eivät kuulu heidän elämäänsä tai heidän kokemuksiinsa – tietyistä siunauksista, joita kosketellaan pyhissä kirjoituksissa, tietyistä mahdollisuuksista, jotka ovat rajoitettuja ja joita voivat antaa vain ne, joilla on erityinen valtuus, ja erityisissä olosuhteissa. – – Olisi varmasti viisasta, että opettajamme jättäisivät nämä aiheet rauhaan eivätkä huolestuttaisi niillä itseään eivätkä oppilaitaan.” (”The Ordinances of the Gospel”, puhe seminaarien ja uskontoinstituuttien henkilökunnalle, 18. kesäkuuta 1962, s. 2–3.)

Johannes 13:17. ”Kun – – toimitte sen mukaisesti, te olette autuaat”

Presidentti Thomas S. Monson on sanonut, että onni tulee muiden palvelemisesta:

”Löytääksemme todellista onnea meidän täytyy etsiä sitä keskittyen muuhun kuin itseemme. Kukaan ei ole oppinut elämän tarkoitusta ennen kuin hän on luovuttanut itsensä lähimmäisensä palvelemiseen. Muiden palveleminen on sukua velvollisuudelle, jonka täyttäminen tuottaa todellista iloa.” (”Guideposts for Life’s Journey”, Brigham Youngin yliopiston hartaustilaisuuden puhe 13. marraskuuta 2007, s. 4, speeches.byu.edu.)

Johannes 13:23. ”Yksi opetuslapsista – – oli aterialla hänen vieressään”

”Uuden testamentin aikoina ne, jotka olivat virallisella aterialla, loikoivat matalilla tyynyillä, jotka oli asetettu pöytien ympärille, nojaten vasempaan käsivarteensa pää pöytään päin ja jalat poispäin pöydästä. Näin ollen vieras, joka istui isännän oikealla puolella, olisi nojautunut kohti isäntää. Tämä näyttää olleen paikka, jolla apostoli Johannes istui ollessaan Jeesuksen vieressä aterian aikana (vrt. Luuk. 16:22). Tältä paikalta Johannes, opetuslapsi, ’joka oli Jeesukselle rakkain’, olisi voinut käydä kahdenkeskistä keskustelua Vapahtajan kanssa niin, etteivät muut aterialla olleet olisi kuulleet sitä, kuten keskustelua Juudaksen kavaltamisesta (ks. Joh. 13:23–28).” (New Testament Student Manual, kirkon koululaitoksen oppikirja, 2014, s. 242.)

Johannes 13:34–35. ”Rakastakaa toisianne”

Vanhin Joseph B. Wirthlin kahdentoista apostolin koorumista on puhunut rakkauden ja opetuslapseuden tärkeydestä:

”Rakkaus on opetuslapseuden tien alku, puoliväli ja loppu. – – Lopussa rakkaus johtaa meidät iankaikkisen elämän kirkkauteen ja loistoon. – –

Kun Jeesus antoi opetuslapsilleen uuden käskyn: ’Rakastakaa toisianne! Niin kuin minä olen rakastanut teitä’ [Joh. 13:34], Hän antoi heille suuren avaimen onneen tässä elämässä ja kirkkauteen tulevassa.

Rakkaus on kaikista käskyistä suurin – kaikki muut pohjautuvat siihen. Siihen me elävän Kristuksen seuraajat keskitymme.” (”Suurin käsky”, Liahona, marraskuu 2007, s. 28–31.)

Lainattuaan kohtaa Joh. 13:34–35 vanhin M. Russell Ballard kahdentoista apostolin koorumista opetti:

”Vapahtajan kuvaama rakkaus on aktiivista rakkautta. Se ei ilmene suurin ja sankarillisin teoin vaan pikemminkin yksinkertaisin ystävällisin ja palvelevin teoin.” (”Iloa rakastavasta palvelemisesta”, Liahona, toukokuu 2011, s. 47.)

Presidentti Dieter F. Uchtdorf ensimmäisestä presidenttikunnasta on sanonut:

”Rakkaus on Kristuksen opetuslasta määrittävä ominaisuus” (”Suurin käsky”, Liahona, marraskuu 2009, s. 22).