Kirjasto
Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe: Kirje kolossalaisille – 1. kirje Timoteukselle (Viikko 26)


Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe

Kirje kolossalaisille1. kirje Timoteukselle (Viikko 26)

Valmisteluaineisto kotiopiskeluseminaarin opettajalle

Tiivistelmä kotiopiskeluseminaarin päivittäisistä oppiaiheista

Seuraavassa on tiivistelmä tapahtumista, opeista ja periaatteista, joita oppilaat oppivat tutkiessaan lukualuetta Kol. – 1. Tim. (viikko 26), mutta sinun ei ole tarkoitus opettaa sitä oppiaiheesi osana. Opettamasi oppiaihe keskittyy vain muutamiin näistä opeista ja periaatteista. Noudata Pyhän Hengen kehotuksia, kun mietit oppilaidesi tarpeita.

Päivä 1 (Kirje kolossalaisille)

Kirjeessään kolossalaisille Paavali opetti, että Jeesus Kristus on Lunastaja, taivaallisen Isän henkilasten esikoinen, kaiken Luoja, kirkon pää ja ensimmäinen, joka on noussut kuolleista. Oppilaat oppivat myös, että me voimme tehdä sovinnon Jumalan kanssa Jeesuksen Kristuksen sovituksen avulla, jos pysymme lujina ja horjumattomina uskossamme. Lisäksi kun juurrumme Jeesukseen Kristukseen ja rakennamme elämämme Hänen varaansa, me voimme välttyä maailmallisten oppien ja perinnäisten käsitysten eksytykseltä.

Päivä 2 (1. kirje tessalonikalaisille)

Tässä kirjeessä Tessalonikan pyhille Paavali kiitti heitä heidän uskollisuudestaan ja opetti heille totuuksia Herran toisesta tulemisesta. Tutkiessaan tätä kirjettä oppilaat oppivat seuraavat totuudet: Kun opetamme Jeesuksen Kristuksen evankeliumia Jumalan sanalla ja voimalla, me voimme auttaa muita tulemaan Herran ja Hänen palvelijoidensa seuraajiksi. Me voimme julistaa evankeliumia esimerkillämme. Uskolliset pyhät, jotka kuolevat ennen Kristuksen toista tulemista, nousevat kuolleista Hänen tullessaan jälleen. Uskolliset pyhät, jotka ovat elossa Jeesuksen Kristuksen toisen tulemisen aikaan, temmataan Häntä vastaan Hänen tullessaan. Jos olemme uskollisia ja tarkkaamme Jeesuksen Kristuksen toista tulemista edeltäviä merkkejä, niin me olemme valmiit, kun Hän tulee jälleen.

Päivä 3 (2. kirje tessalonikalaisille)

Tutkiessaan tätä Paavalin Tessalonikan pyhille osoittamaa kirjettä, jossa selvennetään totuuksia Jeesuksen Kristuksen toisesta tulemisesta, oppilaat oppivat, että jos uskollisesti kestämme vastustusta ja ahdinkoja kärsivällisyydessä ja uskossa, meidät voidaan hyväksyä Jumalan valtakuntaan. Paavali opetti, että Jeesuksen Kristuksen toisessa tulemisessa vanhurskaat pääsevät ahdingoista ja jumalattomat joutuvat kadotukseen. Hän opetti myös, että ennen Jeesuksen Kristuksen toista tulemista tapahtuisi luopumus. Oppilaat oppivat myös, että meitä käsketään pyrkimään omavaraisuuteen ja auttamaan muita.

Päivä 4 (1. kirje Timoteukselle)

Tästä Paavalin kirjeestä Timoteukselle, nuorelle pappeusjohtajalle Efesoksessa, oppilaat oppivat, että pappeusjohtajilla on velvollisuus varmistaa, että kirkossa opetetaan tosi oppia ja oikeita käytäntöjä. He oppivat myös, että rahanhimo johtaa jumalattomuuteen ja luopumukseen. Toisaalta, jos turvaamme elävään Jumalaan ja teemme runsaasti hyviä tekoja, niin me voimme voittaa omaksemme iankaikkisen elämän.

Johdanto

Paavali kirjoitti Timoteukselle, joka oli pappeusjohtaja Efesoksessa, ja neuvoi häntä olemaan esimerkki uskovista.

Opetusehdotuksia

Huom. Tällä viikolla oppilaat tutkivat pyhien kirjoitusten hallittavaa kohtaa 2. Tess. 2:1–3. Voisit kerrata tämän kohdan oppilaiden kanssa pyytämällä heitä tiivistämään sen opettamat totuudet. Voit auttaa oppilaita muistamaan osan tästä kohdasta niin, että sanotte kaikki yhteen ääneen muutamaan kertaan jakeen 3.

1. kirje Timoteukselle 4

Paavali kuvailee Jeesuksen Kristuksen uskollisen palvelijan ominaisuuksia

Tuo luokkaan paperiliitin, pätkä lankaa, teippiä ja magneetti. Sido langan toiseen päähän paperiliitin ja teippaa sitten langan toinen pää pöytään. Pidä magneettia lähellä paperiliitintä niin ettei magneetti kosketa sitä. Magneetin voiman pitäisi saada paperiliitin siirtymään kohti magneettia. Siirrä magneettia osoittaaksesi, kuinka se vaikuttaa paperiliittimen liikkeisiin.

  • Jos paperiliitin kuvaa ihmistä, mitä magneetti voisi kuvata?

Pyydä oppilaita miettimään, millä tavoin he ovat olleet magneetin kaltaisia ja vaikuttaneet muihin. Kehota heitä heidän tutkiessaan lukua 1. Tim. 4 etsimään jokin periaate, joka opettaa meille, kuinka me voimme olla myönteisenä vaikutuksena muiden elämässä.

Tee yhteenveto jakeista 1. Tim. 4:1–11 selittämällä, että Paavali profetoi, että ”viimeisinä aikoina” (jae 1) jotkut kirkon jäsenet luopuisivat uskosta ja seuraisivat vääriä opetuksia ja käytäntöjä kuten ”kieltävät menemästä naimisiin” (jae 3). Paavali kehotti Timoteusta ravitsemaan pyhiä tosi opilla.

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen 1. Tim. 4:12 ja kiinnittämään huomiota siihen, mitä Paavali neuvoi Timoteusta tekemään. Selitä, että englanninkielisen kuningas Jaakon raamatunkäännöksen mukaan sana ”uskoville” pitäisi kääntää sanaksi ”uskovista”. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he saavat selville.

  • Mitä teidän mielestänne tarkoittaa se, että näyttää ”hyvää esimerkkiä” uskovista? (Voisit ehdottaa, että oppilaat merkitsevät tämän ilmauksen pyhiin kirjoituksiinsa ja korvaavat sanan ”uskoville” sanalla ”uskovista”.)

  • Millä tavoin Paavali neuvoi Timoteusta näyttämään hyvää esimerkkiä uskovista? (Kirjoita oppilaiden vastaukset taululle.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen 1. Tim. 4:13–16. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja etsimään muita Paavalin antamia neuvoja, jotka auttaisivat Timoteusta näyttämään hyvää esimerkkiä uskovista.

  • Mitkä muut Paavalin neuvot ovat kenties auttaneet Timoteusta näyttämään hyvää esimerkkiä uskovista?

  • Miksi Paavali jakeen 15 mukaan käski Timoteusta pohtimaan Paavalin opettamia oppeja ja antautumaan täysin niiden mukaiseen elämään? (Jotta muut näkisivät, kuinka niistä oli hyötyä Timoteukselle.)

  • Mitä voi jakeessa 16 olevien Paavalin opetusten mukaan seurata, kun me pyrimme näyttämään hyvää esimerkkiä Jeesukseen Kristukseen uskovista? (Kirjoita oppilaiden sanoja käyttäen taululle seuraavankaltainen periaate: Jos näytämme hyvää esimerkkiä Jeesukseen Kristukseen uskovista, me voimme auttaa pelastuksen tuomisessa itsellemme ja muille.)

  • Kuinka se, että näyttää hyvää esimerkkiä ihmisestä, joka uskoo Jeesukseen Kristukseen ja seuraa Häntä, voi auttaa pelastuksen tuomisessa muille?

Kehota oppilaita tarkastelemaan taululla olevaa luetteloa ja pohtimaan tapoja, joilla Timoteuksen tuli näyttää hyvää esimerkkiä uskovista (ks. 1. Tim. 4:12). Pyydä luokan jäseniä kuvailemaan, millä tavoin joku voi näyttää hyvää esimerkkiä kussakin näistä asioista.

Voisit näyttää jommankumman seuraavista videoista: ”Ei kiroilla -kerho” (4.57) tai ”Kadonnut käsilaukku” (2.40). Kumpikin video on sivustolla lds.org. Pyydä oppilaita katsomaan, kuinka nuori mies tai nuori nainen videolla on hyvä esimerkki Jeesukseen Kristukseen uskovista.

  • Milloin joku on näyttänyt hyvää esimerkkiä uskovista teille jollakin Paavalin mainitsemista tavoista? (Voit kertoa myös jonkin kokemuksen omasta elämästäsi.)

Kehota oppilaita kirjoittamaan seminaarimuistivihkoonsa tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa tavoite siitä, kuinka he voivat näyttää hyvää esimerkkiä Jeesukseen Kristukseen uskovista ja näin auttaa pelastuksen tuomisessa itselleen ja muille.

Seuraava viikko (2. kirje Timoteukselle 1Kirje heprealaisille 4)

Kehota oppilaita miettimään haasteita, joita Jeesuksen Kristuksen opetuslapsilla on tänä aikana. Selitä, että kun he jatkavat Paavalin opetusten tutkimista tulevalla viikolla, he oppivat totuuksia, jotka auttavat heitä pysymään uskollisina vaikeuksista ja vainoista huolimatta.