Kirjasto
Oppiaihe 84: Apostolien teot 3


Oppiaihe 84

Apostolien teot 3

Johdanto

Pietari ja hänen seurassaan ollut Johannes paransivat temppelin portilla miehen, joka oli syntynyt rampana. Sitten Pietari opetti ihmisiä, jotka olivat nähneet tämän miehen parantamisen. Hän todisti Jeesuksesta Kristuksesta, kehotti heitä tekemään parannuksen ja profetoi evankeliumin palautuksesta myöhempinä aikoina.

Opetusehdotuksia

Apostolien teot 3:1–11

Pietari ja Johannes parantavat miehen, joka oli syntynyt rampana

Kehota oppilaita miettimään tilannetta, jolloin he ovat pyytäneet jotakin tiettyä asiaa (ehkä syntymäpäivä- tai joululahjaksi) mutta ovat saaneet sen sijaan jotakin muuta. Pyydä muutamaa heistä kertomaan kokemuksistaan ja selittämään, miltä heistä tuntui, kun he eivät saaneet haluamaansa.

  • Kuinka saattaisimme verrata näitä kokemuksia siihen, kun pyydämme rukoilemalla siunauksia taivaalliselta Isältä? (Taivaallinen Isä ei aina vastaa rukouksiimme siten kuin odotamme eikä anna siunauksia, joita pyydämme.)

Pyydä oppilaita pohtimaan kokemuksia, joissa he eivät ole saaneet taivaalliselta Isältä odottamaansa vastausta tai siunausta.

Kehota luokan jäseniä heidän tutkiessaan lukua Ap. t. 3 etsimään periaate, joka auttaa heitä, kun he eivät saa Herralta niitä vastauksia tai siunauksia, joita he odottavat.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Ap. t. 3:1–3. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, kenet Pietari ja Johannes tapasivat temppelin portilla.

  • Kenet Pietari ja Johannes tapasivat temppelin portilla?

  • Mitä tarkoittaa se, että tämä mies ”pyysi heiltä almua” (jae 3)? (Voit halutessasi selittää, että almut ovat sitä, mitä ihmiset lahjoittavat köyhille.)

Tuo esiin, että jakeesta Ap. t. 4:22 selviää ramman miehen olleen yli 40-vuotias.

  • Kun ottaa huomioon, ettei tämä rampa mies ollut pystynyt kävelemään 40 vuoteen, missähän kunnossa hänen jalkansa mahtoivat olla?

Kehota luokan jäseniä miettimään, miltä tuntuisi olla ramman miehen asemessa.

  • Millä tyypillisillä tavoilla ihmiset saattaisivat suhtautua henkilöön, joka on tämän miehen tilanteessa?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Ap. t. 3:4–7. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja ottamaan selville, mitä Pietari teki tämän miehen hyväksi.

  • Mitä Pietari teki tämän miehen hyväksi?

  • Mikä kiinnittää eniten huomiotanne Pietarin teoissa ja sanoissa?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Ap. t. 3:8 ja pyydä luokan jäseniä panemaan merkille, mitä tämä mies teki sen jälkeen kun Pietari ”auttoi hänet ylös” (jae 7)?

  • Mitä mies teki Pietarin autettua hänet ylös?

  • Millä tavoin siunaus, jonka tämä mies sai, oli suurempi kuin ne almut, joita hän oli alkuun pyytänyt?

Kannusta oppilaita muistelemaan kokemusta, jolloin he ovat saaneet taivaalliselta Isältä vastauksen tai siunauksen, joka oli erilainen kuin se vastaus tai siunaus, jota he olivat odottaneet.

  • Minkä sellaisen totuuden me voimme oppia kohdasta Ap. t. 3:1–8, joka voi auttaa meitä, kun me emme saa taivaalliselta Isältä sitä vastausta tai siunausta, jota odotamme? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta heidän tulee huomata seuraava totuus: Taivaallinen Isä ei kenties vastaa rukouksiimme tavoilla, joita haluamme tai odotamme Häneltä, mutta Hänen vastauksensa ovat meille aina suuremmaksi hyväksi. Kirjoita tämä totuus taululle. Voisit kehottaa oppilaita kirjoittamaan sen pyhien kirjoitustensa marginaaliin jakeen 6 viereen.)

  • Kuinka taivaallinen Isä saattaisi vastata rukouksiimme eri tavoin kuin me haluamme tai odotamme Hänen tekevän? (Hän saattaisi esimerkiksi antaa meille voimaa kestää koettelemus sen sijaan, että Hän poistaisi sen, tai Hän saattaisi antaa meille viisautta auttaakseen meitä ratkaisemaan ongelman sen sijaan, että Hän ratkaisisi sen puolestamme.)

Selitä, että jakeisiin Ap. t. 3:1–8 tallennetusta kertomuksesta käy selkeästi ilmi, että se, mitä tämä mies sai, oli suurempaa kuin mitä hän oli pyytänyt. Muissa tapauksissa ei ehkä kuitenkaan ole yhtä selvää, että se, mitä me saamme, on suurempaa kuin mitä olemme pyytäneet.

  • Kuinka taululle kirjoitetun totuuden muistaminen voi auttaa meitä, kun saamme rukoukseen vastauksen, joka eroaa odottamastamme vastauksesta?

Kehota oppilaita pohtimaan kokemuksia, jolloin Herran vastaus heidän rukouksiinsa on ollut erilainen kuin heidän haluamansa vastaus, mutta se on koitunut heille suuremmaksi hyväksi. Pyydä muutamia oppilaita kertomaan kokemuksistaan. Voisit kertoa jonkin omankin kokemuksesi.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Ap. t. 3:9–11. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja kiinnittämään huomiota siihen, kuinka ihmiset suhtautuivat tämän miehen parantumiseen.

  • Kuinka ihmiset suhtautuivat tämän miehen parantumiseen?

Apostolien teot 3:12–26

Pietari todistaa Jeesuksesta Kristuksesta ja saarnaa parannusta

Kehota luokan jäseniä kuvittelemaan, että he olisivat olleet temppelillä niiden ihmisten joukossa, jotka näkivät ramman miehen parantumisen. Tuo esiin, että nämä ihmiset olivat temppelin portista sisään astuessaan usein nähneet tämän ramman miehen kerjäämässä, mutta miehen parannuttua he näkivät hänen hyppelevän ja kävelevän.

  • Jos te olisitte olleet temppelillä olleiden ihmisten joukossa, kuinka arvelette, että näkemyksenne Pietarista ja Johanneksesta olisi mahtanut muuttua nähtyänne tämän ihmeen?

Järjestä oppilaat pareiksi. Kehota kutakin paria lukemaan yhdessä ääneen Ap. t. 3:12–16 ja ottamaan selville, kuinka Pietari selitti ramman miehen parantumisen väkijoukolle. Kysy riittävän ajan kuluttua:

  • Ottiko Pietari itse kunnian siitä, että hän oli parantanut tämän miehen?

  • Millä voimalla Pietari sanoi miehen parantuneen? (Kun oppilaat ovat vastanneet, kirjoita taululle seuraava totuus: Jeesuksen Kristuksen palvelijat voivat tehdä ihmeitä uskomalla Hänen nimeensä.)

Selitä, että Pietari käytti tätä tilaisuutta opettaakseen ihmisille, että Jeesus Kristus, jonka Hänen oma kansansa oli äskettäin tuominnut kuolemaan, oli voittanut kuoleman ylösnousemuksellaan.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Ap. t. 3:17–21 ja selitä sitten, että Joseph Smithin raamatunkäännös jakeen 20 loppuosasta kuuluu seuraavasti: ”… Voidellun, jonka te olette ristiinnaulinneet” (LDS Bible, Acts 3:20, alaviite b). Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, minkä kutsun Pietari esitti ihmisille.

  • Mitä Pietari kutsui ihmisiä tekemään?

Auta oppilaita ymmärtämään Pietarin sanoma tuomalla esiin, että Pietari puhui ihmisille, jotka olivat vaatineet Jeesuksen Kristuksen ristiinnaulitsemista tai hyväksyneet sen (ks. Ap. t. 3:14–15). Kehota yhtä oppilasta lukemaan profeetta Joseph Smithin seuraavat sanat:

Kuva
Prophet Joseph Smith

”[Pietari] ei sanonut heille: ’Katukaa siis syntejänne, jotta ne pyyhittäisiin pois’, vaan hän sanoi: ’Katukaa siis ja kääntykää, jotta syntinne voitaisiin pyyhkiä pois, kun virvoituksen ajat tulevat Herran luota’ [Ap. t. 3:19].

– – Heitä ei voitu kastaa syntien anteeksisaamiseksi, koska he olivat vuodattaneet viatonta verta.” (Julkaisussa History of the Church, osa 6, s. 253.)

Tuo esiin ilmaus ”jotta Herra antaisi tulla virvoituksen ajan ja lähettäisi Jeesuksen” (jae 20).

  • Mihin tämä ilmaus mielestänne viittaa?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Bruce R. McConkien seuraavat sanat:

Kuva
Elder Bruce R. McConkie

”Tämän määrätyn ajan, tämän virvoituksen ajan, on määrä olla Ihmisen Pojan toisessa tulemisessa, päivänä, jolloin Herra lähettää Kristuksen jälleen maan päälle.

– – Se on aika, jolloin ’maa uudistetaan ja se saa paratiisillisen kirkkautensa’ (UK 10). Se on Jesajan näkemän ’uuden maan’ aika (Jes. 65:17), maan, jolloin jumalattomuus loppuu, jolloin tuhatvuotinen aikakausi alkaa.” (Julkaisussa Conference Report, lokakuu 1967, s. 43.)

Kuva
The Second Coming

Ota esille kuva Toinen tuleminen (Evankeliumiaiheinen kuvakirja, 2009, nro 66; ks. myös lds.org). Kirjoita taululle kuvan lähelle sille nimitys Virvoituksen aika.

  • Kuinka maa tullaan virvoittamaan Jeesuksen Kristuksen toisessa tulemisessa? (Se puhdistetaan jumalattomuudesta.)

Tuo esiin ilmaus ”siihen aikaan saakka, jolloin kaikki pannaan kohdalleen” (jae 21).

  • Mihin teidän mielestänne ilmaus ”siihen aikaan saakka, jolloin kaikki pannaan kohdalleen” viittaa? (Voit tuoda esiin, että englanninkielisessä kuningas Jaakon raamatunkäännöksessä jakeen Ap. t. 3:21 alaviite auttaa oppilaita ymmärtämään, että sillä viitataan evankeliumin palautukseen myöhempinä aikoina (ks. LDS Bible, Acts 3:21, alaviite a). Jeesus Kristus olisi taivaassa luopumuksen ajan, joka tulisi, mutta Hän palaisi maan päälle aloittamaan kaiken evankeliumiin kuuluvan kohdalleen asettamisen eli palauttamisen. Voit myös selittää, että Pietari käytti ilmausta ”siihen aikaan saakka, jolloin kaikki pannaan kohdalleen” kuvaamaan tilanteita, jolloin Jeesus Kristus kävisi maan päällä ennen toista tulemistaan.)

  • Milloin Jeesus Kristus on käynyt maan päällä osana evankeliumin palautusta myöhempinä aikoina? (Oppilaat saattavat mainita Vapahtajan ilmestymisen Joseph Smithin ensimmäisessä näyssä [ks. JS–H 17] ja Kirtlandin temppelissä [ks. OL 110:2–5].)

Kuva
The First Vision

Ota esille kuva Ensimmäinen näky (Evankeliumiaiheinen kuvakirja, 2009, nro 90; ks. myös lds.org). Kirjoita taululle kuvan lähelle sille nimitys Kaiken kohdalleen panemisen aika.

  • Ketkä ovat jakeen 21 mukaan Pietarin lisäksi puhuneet evankeliumin palauttamisesta? (Oppilaiden tulee mainita omia sanojaan käyttäen seuraava oppi: Profeetat kaikkina aikoina ovat ennustaneet evankeliumin palauttamisen myöhempinä aikoina.)

Tee yhteenveto jakeista Ap. t. 3:22–26 selittämällä, että Pietari todisti, että kuten Mooses, ”samoin ovat muut profeetat, niin Samuel kuin kaikki myöhemmätkin” (jae 24), puhuneet Jeesuksesta Kristuksesta ja varoittaneet Hänen torjumisensa seurauksista (ks. jae 23).

Voit päättää oppiaiheen todistamalla, että Jeesus Kristus on tullut maan päälle osana evankeliumin palautusta myöhempinä aikoina ja että Hän palaa toisessa tulemisessaan puhdistamaan maan jumalattomuudesta.

Kuva
scripture mastery icon
Pyhien kirjoitusten hallinta – Ap. t. 3:19–21

Auta oppilaita ymmärtämään, kuinka he voivat käyttää kohtaa Ap. t. 3:19–21 lähetystyötilanteissa, esittelemällä seuraava tilanne: Tutkija kysyy: ”Missä kohdassa Raamattua sanotaan, että evankeliumi palautettaisiin viimeisinä aikoina?”

Järjestä oppilaat pareiksi. Pyydä jokaista paria valmistamaan vastaus tähän kysymykseen käyttämällä kohtaa Ap. t. 3:19–21 ja ainakin yhtä muuta Raamatun kohtaan. Voisit kannustaa heitä katsomaan Pyhien kirjoitusten oppaasta aiheartikkelia ”Evankeliumin palautus”.

Kehota riittävän ajan kuluttua yhtä oppilasta esittämään luokan edessä roolileikissä tutkijaa ja yhtä oppilasparia esittämään lähetyssaarnaajia. Pyydä oppilasparia, joka esittää lähetyssaarnaajia, kertomaan valmistelemansa vastaus oppilaalle, joka esittää tutkijaa.

Kommentteja ja taustatietoja

Apostolien teot 3:6. ”Mitä minulla on, sitä minä sinulle annan”

Palvellessaan uskontokasvatuksen dekaanina Brigham Youngin yliopistossa vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista selitti:

”Pietarilla ei ollut rahaa mutta hänellä oli rikkauksia: siihen, mitä Pietarilla oli, sisältyi jokainen Jumalan valtakunnan avain maan päällä, pappeuden voima herättää kuolleet, usko vahvistaa luita ja jänteitä, kristillisen toveruuden vahva oikea käsi. Hän ei voinut antaa hopeaa eikä kultaa, mutta hän voi antaa sellaista, mitä hankitaan aina ’ilmaiseksi [ja] maksutta’ (Jes. 55:1) – ja sitä hän antoi.” (”The Lengthening Shadow of Peter”, Ensign, syyskuu 1975, s. 30.)

Apostolien teot 3:7. ”Pietari tarttui miestä oikeasta kädestä ja auttoi hänet ylös”

Vanhin Bruce R. McConkie kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt, että kertomus siitä, kuinka Pietari paransi ramman miehen, havainnollistaa totuutta, että siunauksia antaessaan pappeudenhaltijat toimivat Jeesuksen Kristuksen sijasta:

”Pietari ei pyytänyt Herraa parantamaan rampaa, hän ei rukoillut Jumalaa vuodattamaan armoaan ja parantavaa voimaansa ramman miehen päälle. Sen sijaan hän itse käski Herran nimessä toimien ja jo saamansa pappeuden valtuuden nojalla ihmettä tapahtumaan. Pietari oli Herran palvelija, Hänen edustajansa ja asiamiehensä. Pietari seisoi Kristuksen paikalla ja sijalla tekemässä sitä, mitä Mestari olisi tehnyt, jos olisi ollut henkilökohtaisesti paikalla.” (Doctrinal New Testament Commentary, 3 osaa, 1965–1973, osa 2, s. 46.)

Tämä totuus havainnollistuu myös kohdassa OL 36:2, jossa Herra sanoi: ”Minä panen käteni sinun päällesi [Edward Partridge] palvelijani Sidney Rigdonin käden kautta.”

Presidentti Harold B. Lee opetti erään toisen tärkeän totuuden käyttäen esimerkkinä Pietarin käytöstä sen jälkeen kun Pietari oli parantanut ramman miehen pappeuden voimalla:

”Näettekö tuon kuvan nyt tuosta jalosta sielusta, tuosta johtavasta apostolista, ehkäpä kädet tuon miehen harteilla ja sanomassa: ’No niin, hyvä mies, ole rohkea. Minä otan muutaman askeleen kanssasi. Kävellään yhdessä, niin vakuutan sinulle, että pystyt kävelemään, koska olet saanut siunauksen voimalla ja valtuudella, jonka Jumala on antanut meille miehinä, Hänen palvelijoinaan.’ Silloin mies hypähteli ilosta.

Te ette voi nostaa toista sielua, ellette itse ensin ole korkeammalla. Jos haluatte pelastaa ihmisen, teidän on varmistuttava, että itse olette esimerkkinä siitä, millainen haluaisitte hänen olevan. Ette voi sytyttää tulta toisen sielussa, ellei se pala omassanne.” (”Stand Ye in Holy Places”, Ensign, heinäkuu 1973, s. 123.)