Bibliotek
Lektion 40: Markus 9:30–50


Lektion 40

Markus 9:30–50

Inledning

Jesus berättade för lärjungarna om sin förestående död och uppståndelse och undervisade om vem som är den störste i hans rike. Han varnade för följderna av att förleda andra till att synda och sa åt sina lärjungar att ta avstånd från inflytanden som skulle kunna förleda dem att synda.

Lektionsförslag

Markus 9:30–37

Jesus förutsäger sin död och uppståndelse, och undervisar om vem som är den störste i Guds rike.

Ta med något till lektionen som luktar starkt och som eleverna känner igen (som en nyligen skalad apelsin eller lök eller nybakat bröd). Innan lektionen lägger du föremålet i klassrummet så att eleverna inte ser det.

Börja lektionen med att fråga eleverna om de märkt en ny doft när de kom in i klassrummet.

  • Påverkade lukten er att tänka eller göra något när ni kände den?

Framhåll att på samma sätt som en lukt kan påverka oss kan vi påverka andras tankar och uppförande. Be eleverna hitta sanningar i Markus 9:30–50 som kan hjälpa dem att tänka på det inflytande de har på andras försök att följa Frälsaren såväl som andras inflytande på dem.

Förklara att efter att ha drivit ut en oren ande ur en pojke (se Mark. 9:17–29), reste Frälsaren genom Galileen med lärjungarna. Be en elev läsa upp Markus 9:31–32. Be klassen att följa med i texten och se vilka händelser Frälsaren profeterade om.

  • Vilka händelser profeterade Frälsaren om?

Sammanfatta Markus 9:33–37 genom att förklara att när Jesus kom till Kapernaum undervisade han lärjungarna om vem som är den störste i Guds rike. Han sa också åt dem att i kyrkan ta emot de människor som ödmjukar sig som barn och som mottar honom (se JST, Mark 9:34–35). (Obs: Dessa lärdomar kommer att behandlas i större utsträckning i lektionen för Markus 10.)

Markus 9:38–50

Jesus varnar för att förleda andra i synd och att inte ta avstånd från ont inflytande

Be en elev läsa upp Markus 9:38. Be klassen följa med i texten och hitta den händelse som aposteln Johannes berättade för Frälsaren.

  • Vad berättade Johannes för Frälsaren?

Förklara att aposteln förbjöd mannen att driva ut onda andar eftersom han inte var i sällskap med de tolv apostlarna. Men Frälsaren sa åt dem att inte förbjuda mannen (vilket antyder att han var en rättfärdig man som hade myndighet) och undervisade att människor som hjälper hans representanter kommer att bli belönade (se Mark. 9:39–41).

Be en elev läsa upp Markus 9:42. Be klassen att följa med i texten och hitta Frälsarens varning. Förklara att i detta sammanhang innebär ordet förleder att påverka andra att snubbla, att leda vilse eller att påverka någon att synda eller överge sin tro.

  • Vilken grupp människor varnade Frälsaren att man inte skulle förleda till synd? (Du kan behöva förklara att ”dessa små som tror på [Jesus]” innefattar dem som är unga i tron, som ungdomar och nyomvända, såväl som hans ödmjuka, trofasta lärjungar i alla åldrar.)

  • Vilken varning gav Jesus dem som förleder hans lärjungar att synda? (Han antydde att det vore bättre att dö än att uppleva det intensiva lidandet och separationen från Gud som man får uppleva om man förleder andra till att synda.)

  • Vad kan vi lära oss av Frälsarens varning i vers 42? (Även om eleverna formulerar sina svar på olika sätt bör svaren uttrycka följande princip: Om vi förleder dem som tror på Gud att synda kommer vi att stå ansvariga inför Gud.)

  • Hur kan någon förleda en som tror på Jesus Kristus att synda?

Påminn eleverna om doften i klassrummet och det faktum att, precis som en doft, har vi ett positivt eller negativt inflytande på andra. Låt eleverna fundera på hur de påverkar människor som tror på Jesus Kristus.

För att förbereda eleverna på att se en annan princip som Frälsaren undervisade om, ber du en frivillig med snörskor att komma och ställa sig framför klassen. Be eleven att knyta upp och sedan knyta ena skon och bara använda en hand. Medan eleven försöker göra detta frågar du klassen:

  • Vilka utmaningar skulle ni möta om ni förlorade ena handen?

  • Vad, om något, skulle vara värt att förlora handen för?

Förklara att ett medvetet avlägsnande av en kroppsdel kallas amputering och kan utföras om en kroppsdel blivit allvarligt skadad, infekterad eller sjuk. Även om amputering och efterföljande återhämtning kan vara smärtsam och traumatisk, kan den hindra en infektion från att sprida sig till resten av kroppen och orsaka ännu större skada eller död.

Be en elev läsa upp Markus 9:43. Be klassen att följa med i texten och se vad Frälsaren sa om när det är bättre att förlora en hand än att behålla båda.

  • När är det bättre att förlora en hand än att behålla båda?

  • Tror ni att vi ska ta den lärdomen bokstavligt och hugga av handen som har förlett oss eller påverkat oss till att synda? (Du bör kanske förklara att Frälsaren inte sa att folk bokstavligen skulle hugga av sina händer. Snarare använde han ett bildligt uttryck för att betona vikten av sin undervisning.)

Be en elev att rita en bild av en person på tavlan. Medan eleven ritar, förklara att Joseph Smiths översättning av Markus 9:43–48 kan öka vår förståelse om Frälsarens undervisning i detta stycke. I de här verserna lär vi oss att Frälsaren använde handen, foten och ögat som symboler för inflytande i våra liv som kan förleda oss till synd. Berätta för eleven som ritat på tavlan att ringa in en hand, en fot och ett öga på bilden som han eller hon ritade. Be därefter eleven att gå och sätta sig.

Be flera elever turas om att läsa upp Joseph Smiths översättning, Markus 9:40–48 (i Handledning för skriftstudier). Be klassen att följa med i texten och se vad Jesus liknade vid en hand, en fot och ett öga som har förlett någon eller påverkat någon att synda. Du kan behöva förklara att ordet livet i Joseph Smiths översättning, Markus 9:40–41, 43 syftar på det eviga livet.

  • Enligt den översättningen, vad representerar den förledande handen, foten och ögat? (Handen representerar våra familjemedlemmar och vänner, foten representerar människor som vi ser upp till i hur vi tänker och agerar och ögat representerar våra ledare.)

Märk de här delarna med deras tolkningar på bilden som eleven ritade på tavlan.

  • Vad lärde Frälsaren oss att göra med orättfärdiga inflytanden eller sådant som förleder oss till synd?

  • Hur kan att ta avstånd från orättfärdiga inflytanden liknas vid att amputera en hand eller en fot?

  • Vad kan hända om vi inte tar avstånd från orättfärdiga inflytanden? Varför?

  • Vad kan vi lära oss av Frälsarens undervisning i dessa verser? (Eleverna kanske formulerar sina svar på olika sätt, men de bör lyfta fram följande sanning: Det är bättre att ta avstånd från orättfärdiga inflytanden än att det i slutändan ska finnas ett avstånd mellan oss och Gud. Använd elevernas ord och skriv den sanningen på tavlan.)

Be en elev läsa upp följande uttalande av äldste Walter F. González i de sjuttios kvorum: Be klassen att lyssna efter andra inflytanden som vi bör ta avstånd från.

Bild
Äldste Walter F. González

”Naturligtvis syftar detta inte bara på vänner utan på varje dåligt inflytande, till exempel olämpliga tv-program, nätsidor, filmer, böcker, spel eller olämplig musik. När vi ristar in denna princip i vår själ får vi hjälp att motstå frestelsen att ge efter för dåliga inflytanden (”I dag är dagen”, Liahona, nov. 2007, s. 55).

  • Vilka utmaningar kan komma av att vi tar avstånd från orättfärdiga inflytanden?

  • Hur kan vi veta hur man bäst tar avstånd från orättfärdiga inflytanden?

Förklara att ta avstånd från orättfärdiga inflytanden inte betyder att man behandlar andra otrevligt, fördömer andra eller vägrar umgås med människor som inte är trofasta medlemmar i kyrkan. Snarare ska vi ta avstånd från eller undvika människor som kan förleda oss till synd. Även om vi inte kan ta avstånd från eller undvika allt inflytande som kan förleda oss till synd, så välsignar Herren oss när vi försöker ta avstånd från det onda inflytande vi kan medan vi utvecklar självdisciplin att undvika inflytanden som vi inte helt kan ta bort.

För att hjälpa eleverna förstå den här principen bättre ber du två elever komma fram inför klassen. Be en elev läsa upp ett av följande scenarier och ställa tillhörande frågor till klassen. Be klassen svara på frågorna utifrån sanningarna de hittade i Markus 9:43–48.

Scenario 1. Jag har vänner som ofta uppmuntrar mig att vara med på aktiviteter som strider mot Guds bud. Men jag tror att jag kan vara ett gott inflytande på dem om jag fortsätter att vara med dem.

  • Skulle jag inte förlora min förmåga att påverka vännerna till det bättre om jag tog avstånd från dem? Vilket slags förhållande borde jag ha till dem?

  • Vad kan jag säga eller göra för att på ett lämpligt sätt ta avstånd från de vännerna?

Scenario 2. Jag har gillat ett populärt band i många år. I en del av deras senaste musik och intervjuer har de uppmuntrat till beteenden och tankar som går emot Herrens normer och lärdomar.

  • Det är väl bara musik och ord, eller hur? Så vad är faran med att fortsätta lyssna på dem och följa dem på sociala medier?

Tacka de frivilliga för deras hjälp och be dem gå och sätta sig igen. Fråga klassen:

  • Även om det kan vara svårt att ta avstånd från inflytanden som kan förleda oss till synd, vad kan vi vinna genom den uppoffringen? (Många välsignelser, som evigt liv.) Varför är denna belöning värd all uppoffring?

  • När har ni eller någon ni känner valt att ta avstånd från orättfärdiga inflytanden? (Påminn eleverna om att inte berätta något som är alltför personligt.) Vad var svårast med att ta avstånd från det inflytandet? Vilka välsignelser kom av att ni gjorde det?

Be eleverna att fundera på om det finns några inflytande i deras liv som kan förleda dem till synd. Be eleverna att skriva i sina anteckningsböcker eller studiedagböcker hur de ska ta avstånd från dessa inflytanden.

Sammanfatta Markus 9:49–50 genom att berätta att Frälsaren befallde sina lärjungar att hålla fred med varandra.

Avsluta genom att uppmuntra eleverna att följa de maningar de känt under lektionen.

Kommentarer och bakgrundsinformation

Markus 9:31. ”Människosonen”

”Människosonen” är ”en benämning som Jesus Kristus använde om sig själv (Luk. 9:22; 21:36). Den betyder Helighetens Människas Son. Helighetens Människa är ett av namnen på Gud Fadern. När Jesus kallade sig själv Människosonen var detta ett öppet tillkännagivande av hans gudomliga släktskap med Fadern. Denna titel eller benämning förekommer ofta i evangelierna. Nutida uppenbarelser bekräftar detta Frälsarens namns särskilda innebörd och helighet (L&F 45:39; 49:6, 22; 58:65; Mose 6:57)” (Handledning för skriftstudier, ”Människosonen”, scriptures.lds.org).

Markus 9:38–40. Mannen som drev ut orena andar i Frälsarens namn

Äldste Bruce R. McConkie de tolv apostlarnas kvorum förklarade att aposteln Johannes oroade sig för en man som drev ut orena andar i Frälsarens namn, antagligen för att han ”inte tillhörde den inre kretsen av lärjungar som reste, åt, sov och samtalade med Mästaren hela tiden. Lukas skriver: ’eftersom han inte följde’; alltså han är inte i vårt resande sällskap. Men av vår Herres svar är det tydligt att han var del av riket, en laglig förvaltare som handlade med myndighet av prästadömet och med trons makt. Antingen var han okänd för Johannes, som därför felaktigt antog att han inte hade myndighet, eller så antog Johannes felaktigt att makten att driva ut orena andar var begränsad till de tolv och inte sträckte sig till alla trofasta prästadömsbärare. De är fullt troligt att den som drev ut orena andar var en av de sjuttio. Det finns ingen uppteckning i Nya testamentet om att ett sjuttios första kvorum kallades, men när Jesus (senare) kallade ett sjuttios andra kvorum att tjäna, gav han dem uttryckligen makten att driva ut orena andar (Luk. 10:1–20)” (Doctrinal New Testament Commentary, 3 band [1965–1973], 1:417).

”Frälsarens svar till Johannes, som det står i Markus 9:40, försäkrade Johannes och de tolv att mannen var en lärjunge med myndighet, om än inte en apostel” (New Testament Student Manual [Kyrkans utbildningsverksamhet, studievägledning, 2014], s. 125).

Markus 9:42. ”För honom är det bättre att en kvarnsten läggs om hans hals”

Äldste Bruce R. McConkie i de tolv apostlarnas kvorum undervisade om Frälsarens varning i Markus 9:42:

”Få brott är så hemska och onda som den att undervisa falska lärosatser och leda själar bort från Gud och frälsning. … Om evig lycka är belöningen som ges till dem som undervisar sanning och för själar till frälsning, ska då inte de som undervisar falska lärosatser och för själar till fördömelse belönas med evig ånger? (L&F 18:10–16.) …

Det är bättre att dö och nekas välsignelserna av ett fortsatt jordeliv än att leva och leda själar från sanningen och därigenom samla evig förbannelse till sig själv” (Doctrinal New Testament Commentary, 3 band [1965–1973], 1:420).

Markus 9:43–48. Ta avstånd från inflytanden som kan förleda oss till synd

President Russell M. Nelson i de tolv apostlarnas kvorum lärde om när det är lämpligt att vi tar avstånd från dem som kan förleda oss till synd:

”Vem väljer ni att umgås med?

Ni kommer att umgås med många goda människor som också tror på Gud. Vare sig de är judar, katoliker, protestanter eller muslimer, så vet de troende att det finns absolut sanning! …

Under livets resa kommer ni också att bli bekanta med människor som inte tror på Gud. Många av dem har ännu inte funnit den gudomliga sanningen och vet inte var de ska söka den. Men ni, ungdom av ädel härkomst, kommer till deras undsättning. …

I ert umgänge med icke troende ska ni vara medvetna om att det kan finnas de som inte bryr sig om ert bästa (se L&F 1:16; 89:4). Så snart ni inser det bör ni fly från dem snabbt och för alltid (se 1 Tim. 6:5–6, 11)” (”Vad väljer ni?” Liahona, jan. 2015, s. 21).

Markus 9:43–48. ”Komma till Gehenna … där deras mask inte dör och elden inte släcks”

Ordet Gehenna som används i Markus 9:43, 45, 47 är en grekisk form av det hebreiska ordet ge hinnom, och betyder ”Hinnoms dal”. I den här dalen söder om Jerusalem offrade avgudadyrkande judar sina barn åt avguden Molok (2 Krön. 28:3; 33:6; Jer. 7:31; 19:2–6)” (se fotnot till Matt. 5:22; se även Bible Dictionary i kyrkans engelska utgåva av Bibeln, ”Hell”). Efter att konung Josia upphörde med dessa seder användes dalen ”som en plats att bränna stadens sopor (2 Kung. 23:10) och blev på så sätt en symbol för plågornas plats (Matt. 5:22, 29–30; 10:28; 18:9; 23:15, 33; Mark. 9:43, 45, 47; Luk. 12:5; Jak. 3:6). Uttrycket ’helveteseld’ kommer sannolikt av intrycket det gör på människans sinne att se detta ändlösa brännande och är bildligt talat det lidande som de som är medvetet olydiga mot Gud ska utstå” (Bible Dictionary i kyrkans engelska utgåva av Bibeln, ”Hell”).

Markus 9:44, 46 säger att de upproriska har mask som ”inte dör” (se fotnoten till Mark. 9:43). Vissa typer av mask tuggar genom sopor. Parasitmaskar ger sig på levande kroppar och orsakar olika sjukdomar och intensiv smärta. Sålunda representerar den mask som inte dör de upproriskas minnen och samvetskval som ständigt kommer att fräta på och plåga dem i nästa liv.