Bibliotek
Hemstudielektion: Johannes 16–21 (Studieavsnitt 16)


Hemstudielektion

Johannes 16–21 (Studieavsnitt 16)

Förberedelsematerial för läraren i hemstudieseminariet

Sammanfattning av dagliga hemstudielektioner

Följande sammanfattning av de lärosatser och principer som eleverna lärde sig när de studerade Johannes 16–21 (studieavsnitt 16) är inte avsedd att användas som del av din lektion. Den lektion som du håller fokuserar endast på några av dessa lärosatser och principer. Följ den Helige Andens maningar när du funderar över elevernas behov.

Dag 1 (Joh. 16)

Från det som Jesus lärde sina apostlar efter den sista måltiden, lärde sig eleverna att den Helige Anden kan föra oss in i all sanning och visa oss allt som ska ske. Eleverna lärde sig också att den Helige Anden uppenbarar sanning och undervisning som kommer från vår Himmelske Fader och Jesus Kristus. Eftersom Jesus Kristus har övervunnit världen, kan vi vara vid gott mod och ha frid.

Dag 2 (Joh. 17)

När eleverna studerade Jesu Kristi stora förbön, lärde de sig att för att få evigt liv måste vi lära känna vår himmelske Fader och hans Son, Jesus Kristus. De lärde sig också att som Jesu Kristi lärjungar ska vi vara i världen men inte av världen. När eleverna läste om hur Jesus bad att hans lärjungar skulle bli ett med honom och Fadern, lärde de sig att när vi kommer till Jesus Kristus och tar emot hans försonings välsignelser, kan vi bli ett med Fadern och Sonen.

Dag 3 (Joh. 18–19)

Från Pilatus själviska exempel lärde sig eleverna att när vi sätter våra egna intressen framför att göra det som är rätt, leder det oss till synd. När eleverna studerade Johannes skildring av korsfästelsen, lärde de sig att vi kan följa Frälsarens exempel genom att välja att hjälpa andra även när vi själva har det svårt.

Dag 4 (Joh. 20–21)

I den här lektionen studerade eleverna Johannes skildring av Jesu Kristi uppståndelse. De lärde sig att Jesus Kristus övervann döden genom sin uppståndelse. Från Thomas upplevelse lärde de sig att vi blir välsignade när vi väljer att tro på Jesus Kristus även om vi inte kan se honom.

Inledning

Den uppståndne Herren uppenbarade sig för sina lärjungar när de fiskade. På stranden åt Jesus tillsammans med sina lärjungar och bad Petrus visa sin kärlek till honom genom att föda hans får.

Lektionsförslag

Johannes 21:1–17

Den uppståndne Herren uppenbarar sig för några av sina lärjungar vid Tiberias sjö (Galileiska sjön)

Rita ett stort hjärta på tavlan.

Bild
hjärta

Be eleverna komma fram till tavlan och skriva två eller tre av sina favoritsaker i hjärtat på tavlan. Förklara att det kan vara personer, ägodelar eller aktiviteter.

När eleverna är klara, kan du också skriva ner några av dina favoritsaker.

Sammanfatta Johannes 21:1–2 med att förklara att efter att ha sett den uppståndne Herren vid två tillfällen, befann sig Petrus och några andra lärjungar på stranden vid Galileiska sjön (även kallad Tiberias sjö).

Be en elev läsa upp Johannes 21:3. Be klassen att följa med i texten och se vad Petrus bestämde sig för att göra.

  • Vilken aktivitet tror ni att Petrus skulle lägga till på vår lista över favoritsaker på tavlan? (När eleverna svarat skriver du fiska i hjärtat på tavlan.)

  • Hur länge fiskade Petrus och de andra lärjungarna? Hur mycket fångade de?

Be eleverna fundera över hur de tror att Petrus och de andra lärjungarna kan ha känt sig efter att ha fiskat en lång natt utan resultat.

Be en elev läsa upp Johannes 21:4–6. Be klassen följa med i texten och se vad som hände följande morgon.

  • Vad hände när lärjungarna hade fiskat hela natten utan framgång?

Sammanfatta Johannes 21:7–14 med att förklara att när lärjungarna kämpade för att lyfta nätet med fisk ner i båten, sa Johannes att mannen på stranden var Herren. Petrus kastade sig ivrigt i sjön och simmade mot Jesus medan de andra kom i båten. När lärjungarna anlände till stranden förberedde Jesus en måltid för dem.

Be en elev läsa upp följande uttalande av äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum:

Bild
Äldste Jeffrey R. Holland

”Efter en glädjefull återförening med den uppståndne Jesus hade Petrus ett samtal med Frälsaren som jag ser som en avgörande vändpunkt för apostlarnas verksamhet i allmänhet och absolut för Petrus personligen, som ledde till att denna klippa till man hängav sig till ett majestätiskt liv av tjänande och ledarskap. Jesus såg på de skadade små båtarna, de trasiga näten och en väldig hög med fisk, 153 stycken, och [talade] till sin främste apostel” (”Det största och främsta budet”, Liahona, nov. 2012, s. 83–84).

Be en elev läsa upp Johannes 21:15–17. Be klassen följa med i texten och se vilken fråga Jesus flera gånger ställde till Petrus. Uppmuntra gärna eleverna att markera det de hittar.

  • Vad frågade Jesus Petrus tre gånger?

  • När Jesus frågade: ”Älskar du mig mer än dessa”? (vers 15), vem tror ni då att ordet dessa syftade på? (Jesus kan ha syftat på högen med fisk eller på andra saker som hörde till en fiskares liv. Skriv följande fråga på tavlan, nära hjärtat: Älskar du mig mer än dessa?)

  • Hur svarade Petrus?

  • Hur skulle ni ha känt er om ni var i Petrus skor, och Herren hade frågat er tre gånger om ni älskade honom?

För att hjälpa eleverna förstå varför Jesus kan ha ställt denna fråga som Petrus besvarade tre gånger, ber du en elev läsa upp följande ord från äldste Holland:

Bild
Äldste Jeffrey R. Holland

”Jesus svarade (och återigen går jag här utanför skriften) kanske ungefär så här: ’Men Petrus, varför är du då här? Varför är vi tillbaks på samma strand, vid samma nät, och för samma samtal? Var det inte tydligt då och är det inte tydligt nu att om jag vill ha fisk, så kan jag få fisk? Det jag behöver, Petrus, är lärjungar – och jag behöver dem för alltid. Jag behöver någon som för mina får på bete och räddar mina lamm. Jag behöver någon som predikar mitt evangelium och försvarar min tro. Jag behöver någon som älskar mig, verkligen älskar mig, och älskar vad vår Fader i himlen har kallat mig att göra. … Så Petrus, för andra och antagligen sista gången ber jag dig att lämna allt det här och gå ut och undervisa och vittna, arbeta och tjäna trofast fram till den dag när de behandlar dig på samma sätt som de behandlade mig’” (”Det största och främsta budet”, s. 84).

  • Vilken princip kan vi lära oss från Herrens samtal med Petrus? (När eleverna svarat skriver du följande princip på tavlan: Om vi älskar Frälsaren och vår himmelske Fader mer än någonting annat, föder vi deras får.)

  • Vilka är vår himmelske Faders och Jesu Kristi får? Hur föder vi dem?

För att hjälpa eleverna förstå hur vi kan föda vår himmelske Faders och Jesu Kristi får, be en elev läsa följande ord från äldste Robert D. Hales i de tolv apostlarnas kvorum:

Bild
Äldste Robert D. Hales

”Det här är Kristi kallelse till varje kristen i dag: ’För mina lamm på bete. … Var en herde för mina får’ – sprid mitt evangelium till både ung och gammal och lyft, välsigna, trösta, uppmuntra och stärk dem, speciellt dem som tänker och tror annorlunda än vi gör” (”Var en mera kristen kristen”, Liahona, nov. 2012, s. 91).

För att hjälpa klassen förstå hur principen att älska Gud över allting annat kan tillämpas, be tre elever turas om att läsa upp följande scenarier för klassen. Efter varje scenario, ställer du frågorna i slutet.

  1. En grupp pojkar inbjuder en ung man att sitta med dem vid lunchen och han hoppas bli vän med dem. Under samtalet, börjar en av pojkarna i gruppen håna en annan pojke.

  2. En ung kvinna älskar att spela fotboll. Hon lägger många timmar varje vecka på att spela fotboll och har inte mycket tid för annat som hemafton och personliga skriftstudier.

  3. En ung man har varit väldigt upptagen med både skolan och sina fritidsaktiviteter. Hela veckan har han sett fram emot att spendera lite sällsynt tid med sina vänner på fredag kväll. Den kvällen, precis när han ska ringa en av dem, ringer hans hemlärarkamrat för att se om han kan följa med för att hjälpa en av deras tilldelade familjer med ett akut behov.

  • Vilka valmöjligheter har den här personen?

  • Vad skulle den här personen kunna göra för att visa sin kärlek till Herren? Hur skulle den handlingen visa kärlek till Herren?

Be en elev läsa upp följande uttalade från äldste Holland:

Bild
Äldste Jeffrey R. Holland

”Mina älskade bröder och systrar, jag vet inte säkert vad vi kommer att uppleva på domens dag, men jag skulle vara mycket förvånad om inte Gud någon gång under det samtalet ställer samma fråga till oss som han ställde till Petrus: ’Älskade du mig?’” (”Det största och främsta budet”, s. 84).

Bär ditt vittnesbörd om vikten av att välja att älska vår himmelske Fader och Jesus Kristus över allt annat och visa den kärleken genom att föda hans får.

Återgå till det som står i hjärtat på tavlan och frågan som står bredvid det: ”Älskar du mig mer än dessa?” Stryk under ordet dessa, och be eleverna besvara följande frågor i sina anteckningsböcker eller studiedagböcker:

  • Om Jesus ställde samma fråga till dig, vilka saker i ditt liv skulle han då kalla ”dessa”?

  • Hur skulle du besvara hans fråga?

När du avslutar evangelierna, ber du flera elever berätta vad de skrev för uppgiften i lektionen för dag 4 i sina studiedagböcker om den berättelse, händelse, eller lärdom från Frälsarens jordiska verksamhet som har hjälpt dem att tro eller fördjupat deras tro på att Jesus Kristus är Guds Son.

Nästa studieavsnitt (Apg. 1–5)

Be eleverna leta efter svar på följande frågor när de studerar Apostlagärningarna 1–5: Vem skulle leda kyrkan när Frälsaren hade dött och var uppstånden? Hur valdes andra apostlar ut? Vilket underverk skedde på pingstdagen? Hur påverkade den Helige Anden underverket som skedde den dagen? Vilket underverk utförde Petrus vid templet, och vad hände med honom på grund av det? Vad hände med Ananias och Sefira för att de hade ljugit för sin prästadömsledare?