Bibliotek
Hemstudielektion: Uppenbarelseboken 1–11 (Studieavsnitt 31)


Hemstudielektion

Uppenbarelseboken 1–11 (Studieavsnitt 31)

Förberedelsematerial för läraren i hemstudieseminariet

Sammanfattning av dagliga hemstudielektioner

Följande sammanfattning av de händelser, lärosatser och principer som eleverna lärde sig när de studerade Uppenbarelseboken 1–11 (studieavsnitt 31) är inte avsedd att användas som en del av din lektion. Den lektion som du håller fokuserar endast på några av dessa lärosatser och principer. Följ den Helige Andens maningar när du funderar över elevernas behov.

Dag 1 (Uppenbarelseboken 1–3)

När eleverna studerade aposteln Johannes uppenbarelse lärde de sig att när vi läser, försöker förstå och lyder Herrens ord, blir vi välsignade. Johannes undervisade kyrkans medlemmar om att Jesus Kristus vakar över och bryr sig om sina trofasta efterföljare, och att han är en förhärligad, uppstånden person som har makt över döden och helvetet. Eleverna lärde sig också att när vi öppnar dörren för Frälsaren, kommer han in till oss och håller måltid med oss.

Dag 2 (Uppenbarelseboken 4–5)

I den här lektionen läste eleverna om Johannes syn av Guds Lamm och lärde sig följande sanningar: När vi erkänner vår himmelske Faders storhet, önskar vi tillbe och prisa honom. Jesus Kristus är den ende som är värdig och kapabel till att återlösa oss. När vi erkänner och känner tacksamhet för vad vår himmelske Fader och Jesus Kristus har gjort för oss, önskar vi tillbe och prisa dem.

Dag 3 (Uppenbarelseboken 6–7)

När eleverna lärde sig om de sju sigillen fick de veta att om vi troget uthärdar svårigheter och blir renade genom Jesu Kristi försoning, får vi njuta celestial härlighet med Gud.

Dag 4 (Uppenbarelseboken 8–11)

Eleverna repeterade principen de hade hittat under lektionen dag 3, då de lärde sig om Johannes syn av när det sjunde sigillet bröts.

Inledning

Den här lektionen kan hjälpa eleverna förstå vad Herren gör för oss eftersom han känner och älskar oss. Dessutom kan den hjälpa eleverna förstå vad de behöver göra för att få evigt liv.

Lektionsförslag

Uppenbarelseboken 2–3

Johannes skriver Jesu Kristi ord till ledarna för de sju församlingarna

Obs: För mer information om Herrens anvisningar till kyrkans sju församlingar kan du hänvisa till New Testament Student Manual (Kyrkans utbildningsverksamhet, studievägledning, 2014), s. 531–532.

Be en elev läsa upp följande berättelse av syster Sydney S. Reynolds, tidigare medlem i Primärs generalpresidentskap. Be klassen lyssna efter vad de kan lära sig om Herren genom följande berättelse.

Bild
Sydney S. Reynolds

”Syster Gayle Clegg i Primärföreningens generalpresidentskap och hennes make bodde i flera år i Brasilien. Syster Gayle Clegg var nyligen på uppdrag för Primär i Japan. När hon på söndagen gick in i kapellet, lade hon märke till en brasiliansk familj bland de japanska heliga. … Hon hade bara någon minut på sig att hälsa på dem och fann att modern och barnen var entusiastiska medan fadern verkade ganska tystlåten. ’Jag kan prata med dem efter mötet’, tänkte hon när hon snabbt eskorterades till förhöjningen. Hon höll sitt tal på engelska, som tolkades till japanska, och sedan kände hon sig manad att också bära vittnesbörd på portugisiska. Hon tvekade eftersom det inte fanns någon som kunde tolka från portugisiska och 98 procent av de församlade inte skulle förstå vad hon sa.

Efter mötet kom den brasilianske fadern fram till henne och sa: ’Syster Clegg, allt är så annorlunda här och jag har känt mig så ensam. Det är inte lätt att gå till kyrkan och inte förstå det som sägs. Ibland har jag undrat om det inte vore bättre att läsa skrifterna hemma. Jag sa till min hustru: ”Jag försöker en gång till” och jag trodde att i dag skulle bli den sista gången. När du bar vittnesbörd på portugisiska rörde Anden mitt hjärta och jag visste att det är här jag hör hemma. Gud vet att jag är här, och han kommer att hjälpa mig.’” (”Han känner oss, han älskar oss”, Liahona, nov. 2003, s. 76).

  • Vad kan vi lära oss om Herren av den här upplevelsen?

Skriv följande ofullständiga mening på tavlan: Eftersom Herren känner var och en av oss … Be eleverna leta efter sanningar när de studerar Uppenbarelseboken 2–3 som kan hjälpa dem förstå vad Herren kan göra för dem, eftersom han känner dem.

Förklara att Uppenbarelseboken 2–3 innehåller aposteln Johannes uppteckningar om Jesu Kristi ord till de sju församlingarna i kyrkan i Mindre Asien (dagens Turkiet).

Be en elev läsa upp Uppenbarelseboken 2:1–3, 6. Be klassen följa med i texten och se vad Herren visste om de heliga i Efesus.

  • Vad visste Herren om de heliga i Efesus? (Förklara att benämningen nikolaiter i vers 6 skulle kunna syfta på en grupp vars medlemmar hävdade att de kunde begå sexuell synd utan straff eftersom Guds nåd skulle rädda dem [se Bible Dictionary, ”Nicolaitans”].)

Påpeka att de här verserna upptecknar att Herren berömde, eller lovordade, de heliga för deras goda gärningar. Lägg till ytterligare ord till meningen på tavlan så att det står: Eftersom Herren känner var och en av oss, kan han ge oss personligt beröm …

Be en elev läsa upp Uppenbarelseboken 2:4–5. Be klassen följa med i texten och se vad Herren visste mer om de heliga i Efesus.

  • Vad mer visste Herren om de heliga i Efesus?

Påpeka att Herren tillrättavisade de heliga på grund av deras synder. Avsluta meningen på tavlan så att följande sanning uttrycks: Eftersom Herren känner var och en av oss, kan han ge oss personligt beröm och tillrättavisning.

  • Hur kan vi få personligt beröm och personlig tillrättavisning av Herren? (Genom våra personliga böner, skriftstudier, råd från kyrkans ledare och föräldrar, samt patriarkaliska välsignelser.)

  • Hur kan vetskapen om att Herren kan ge oss personligt beröm och personlig tillrättavisning påverka vår inställning till våra personliga böner och skriftstudier? Hur kan den påverka vårt sätt att ta emot råd från våra föräldrar och ledare i kyrkan?

  • Varför borde vi göra en ansträngning att söka efter personligt beröm och personlig tillrättavisning av Herren?

  • När har ni upplevt att Herren har givit er personligt beröm eller personlig tillrättavisning? Hur hjälpte den upplevelsen er att veta att Herren känner er personligen? (Avråd eleverna från att berätta om upplevelser som är alltför heliga eller personliga. Berätta gärna själv om en upplevelse.)

Be eleverna begrunda vilka handlingar de tror att Herren skulle berömma dem för och även vilka tankar eller vilket uppförande Herren skulle tillrättavisa dem för. Uppmuntra eleverna att sätta som mål att omvända sig när Herren tillrättavisar dem.

Be en elev läsa upp Uppenbarelseboken 2:7. Be klassen följa med i texten och se vad Herren lovade dem som segrar, eller som trofast håller ut till änden.

  • Vad lovade Herren dem som segrar, eller som håller ut intill änden i rättfärdighet?

  • Vad tror ni menas med att ”äta av livets träd” (v. 7)?

  • Hur kan det ha varit till hjälp för de heliga i Efesus att höra om den här utlovade välsignelsen, efter att ha fått en personlig tillrättavisning?

Påminn eleverna om att Herren, utöver att tala till kyrkans församling i Efesus, talade till andra församlingar i kyrkan i Mindre Asien.

Dela klassen i fem grupper och ge varje grupp ett av följande skriftställen:

  1. Uppenbarelseboken 2:8–11

  2. Uppenbarelseboken 2:12–17

  3. Uppenbarelseboken 2:18–29; (Ge gruppen som får det här skriftstället en utskrift av Joseph Smiths översättning av Upp. 2:26–28: ”Den som segrar och håller mina bud ända till slutet, honom skall jag ge makt över många riken, och han skall styra dem med Guds ord; de skall i hans händer vara som lerkärlen i krukmakarens händer, och han skall styra dem genom tro och med rättvisa, såsom jag har fått den makten av min Fader.”)

  4. Uppenbarelseboken 3:1–6; (Ge gruppen som får det här skriftstället en utskrift av Joseph Smiths översättning av Upp. 3:1–2: ”Skriv till församlingens tjänare i Sardes: Så säger han som har de sju stjärnorna, vilka är Guds sju tjänare: Jag känner dina gärningar. Du har namnet om dig att du lever, men du är död. Vakna därför upp och stärk dem som är kvar, som är nära att dö. Ty jag har inte funnit att dina gärningar är fullkomliga inför min Gud.”)

  5. Uppenbarelseboken 3:7–13

Be eleverna läsa sina tilldelade verser i grupp och se vad Herren rådde de heliga att göra och vilka välsignelser han utlovade om de skulle göra det. Förklara att äldste Bruce R. McConkie i de tolv apostlarnas kvorum lärde att ”det dolda mannat” i Uppenbarelseboken 2:17 är ”livets bröd, Guds goda ord, lärosatserna från honom som är livets bröd – allt som är dolt för det köttsliga [eller världsliga] sinnet. De som äter av det skall aldrig mer hungra; evigt liv blir deras slutgiltiga arvedel” (Doctrinal New Testament Commentary, 3 band [1965–1973], 3:451).

Efter en stund ber du en representant från varje grupp att berätta för klassen vad gruppen hittade. Be en elev skriva på tavlan (under de utlovade välsignelserna i Upp. 2:7) vilka välsignelser varje grupp hittade (se Upp. 2:11, 17, 26; 3:5, 12). När listan är komplett påpekar du att vart och ett av de här löftena handlar om att ta emot upphöjelsens välsignelser, vilka är beroende av att vi trofast håller ut till änden.

  • Vilken princip hittar vi i de här verserna om vad vi måste göra för att få upphöjelsens välsignelser? (Hjälp eleverna urskilja en princip liknande den här: Om vi segrar, kan vi få upphöjelsens välsignelser.)

Förklara att de som får upphöjelsens välsignelser är de som, genom Guds nåd, övervinner alla hinder som skulle kunna hindra dem från att återvända till honom. Det inkluderar världslighet, prövningar, synd och död.

Låt eleverna fundera över vad de kan behöva övervinna i sina liv. Uppmana dem att be och fråga sin himmelske Fader om hjälp med att övervinna hinder som skulle kunna hindra dem från att återvända till honom. Vittna om vår himmelske Faders makt att hjälpa dem övervinna alla hinder.

Nästa studieavsnitt (Uppenbarelseboken 12–22)

Fråga eleverna om de någonsin har undrat över den yttersta domen och de händelser som inträffade i föruttillvaron. Vad skrev aposteln Johannes om striden i himlen? Hur många drevs ut tillsammans med Satan? Hur kommer den yttersta domen vara? Vad kommer vi att dömas för när vi står inför Gud? Hur beskrev Johannes den celestiala prakten? Förklara att när de studerar Uppenbarelseboken 12–22 den kommande veckan, får de veta svaren på de här frågorna.