Bibliotek
Hemstudielektion: 2 Petrusbrevet–Judas brev (Studieavsnitt 30)


Hemstudielektion

2 Petrusbrevet–Judas brev (Studieavsnitt 30)

Förberedelsematerial för läraren i hemstudieseminariet

Sammanfattning av dagliga hemstudielektioner

Följande sammanfattning av de händelser, lärosatser och principer som eleverna lärde sig när de studerade 2 Petrusbrevet–Judas brev (Studieavsnitt 30) är inte avsedd att användas som del av din lektion. Den lektion som du håller fokuserar endast på några av dessa grundläror och principer. Följ den Helige Andens maningar när du funderar över elevernas behov.

Dag 1 (2 Petrusbrevet)

Aposteln Petrus skrev det här brevet till de heliga för att hjälpa dem under förföljelser, prövningar och avfall inom kyrkan. När eleverna studerade Petrus ord fick de lära sig att profeter får skriften genom den Helige Anden och att falska lärare försöker bedra oss till att tro att synd leder till större frihet. Eleverna lärde sig också att vi kan förbereda oss för Frälsarens andra ankomst genom att leva gudfruktiga liv och ivrigt vänta på hans ankomst.

Dag 2 (1 Johannesbrevet)

I 1 Johannesbrevet lärde sig eleverna att om vi tar emot och följer profeternas och apostlarnas undervisning kan vi få gemenskap med Fadern och Sonen. Dessutom lärde de sig att när vi älskar Gud, älskar vi andra.

Dag 3 (2 Johannesbrevet–3 Johannesbrevet)

I aposteln Johannes två andra brev till de heliga fortsatte han att uttrycka bekymmer över avfälliga influenser i kyrkan. Från dessa brev lärde sig eleverna att när vi håller buden och är vaksamma, kan vi fortsätta njuta de evangeliets välsignelser som vi har fått; och om vi förblir i Kristi lära har vi Fadern och Sonen med oss. Eleverna lärde sig också att det ger glädje att leva efter evangeliet, inte bara till oss själva utan även till andra, och att kyrkans medlemmar borde ta emot och stödja alla Herrens tjänare.

Dag 4 (Judas brev)

När eleverna studerade Judas brev till de heliga, som upplevde våldsamt motstånd, fick de lära sig att Jesu Kristi lärjungar ska fortsätta kampen för Jesu Kristi evangelium och försvara den mot falska läror och förvrängda sedvänjor. Eleverna lärde sig också att apostlar och profeter varnar oss för och hjälper oss känna igen dem som försöker försvaga vår tro och lydnad; och att vi kan stå fasta i tron genom att bygga våra liv på Jesu Kristi evangelium.

Inledning

Aposteln Petrus uppmuntrade de heliga till att växa i sin kunskap om Jesus Kristus genom att försöka bli som honom. Han försäkrade dem om att denna andliga tillväxt skulle hjälpa dem göra sin ”kallelse och utkorelse fast” (2 Petr. 1:10).

Lektionsförslag

2 Petrusbrevet 1:1–11

Petrus undervisar om hur man får del av Jesu Kristi gudomliga natur

Obs: När ni diskuterar följande princip och skriftställen ska ni vara försiktiga med att inte diskutera ämnen som rör templets förrättningar och lärosatser.

Innan lektionen börjar skriver du följande uttalanden på tavlan (se ”Den inre viljan”, Nordstjärnan, juli 1987, s. 61):

”Vår uppgift är att bli vårt bästa jag” (Thomas S. Monson).

Dela upp klassen i par. Be dem läsa uttalandet på tavlan och med sin kamrat diskutera följande frågor:

  • Vad tror ni president Monson menade med att bli ”vårt bästa jag”?

  • Varför tror ni att det är viktigt att bli vårt bästa jag?

  • Vad kan hindra oss från att bli vårt bästa jag?

Uppmana eleverna att leta efter en sanning när de studerar 2 Petrusbrevet 1 som kan hjälpa dem veta hur de kan bli sitt bästa jag.

Sammanfatta 2 Petrusbrevet 1:1–2 med att förklara att Petrus skrev till kyrkans medlemmar som hade fått tro på Jesus Kristus men som kanske frestades att återgå till världens syndfulla vägar.

Be en elev läsa upp 2 Petrusbrevet 1:3–4. Be klassen följa med i texten och se vad Petrus undervisade om för att hjälpa de heliga förbli trofasta till sina vittnesbörd om Frälsaren.

  • Vad undervisade Petrus de heliga om enligt dessa verser?

  • Vad innebär det att ”få del av gudomlig natur”? (2 Petr. 1:4).

Be eleverna läsa 2 Petrusbrevet 1:5–7 tyst för sig själva och se vilka Jesu Kristi egenskaper Petrus uppmuntrade de heliga att utveckla. Be sedan eleverna att skriva de egenskaper de hittar på tavlan. Du kan även låta eleverna slå upp definitionerna av de här egenskaperna i en ordbok, om det är någon egenskap de vill förstå bättre.

Låt eleverna tänka på tillfällen när Frälsaren visade någon av de här gudomliga egenskaperna. Be flera elever berätta för klassen om sina tankar.

Skriv följande ofullständiga princip på tavlan: När vi utvecklar gudomliga egenskaper inom oss själva kan vi …

Be en elev läsa upp 2 Petrusbrevet 1:8–9. Be klassen följa med i texten och se vilka välsignelser vi kan få när vi utvecklar Frälsarens gudomliga egenskaper.

  • Vilka välsignelser kan vi få när vi utvecklar gudomliga egenskaper? (När eleverna har svarat avslutar du meningen på tavlan så att det står: När vi utvecklar gudomliga egenskaper inom oss själva kan vi lära känna Jesus Kristus.)

  • Varför tror ni att vi kan lära känna Jesus Kristus genom att utveckla gudomliga egenskaper?

Be en elev läsa upp 2 Petrusbrevet 1:10–11. Be klassen följa med i texten och leta efter en annan välsignelse som kan komma till dem som är flitiga i att utveckla gudomliga egenskaper.

  • Vilken välsignelse kan komma till dem som är flitiga i att utveckla Jesu Kristi gudomliga egenskaper? (Förklara att frasen ”att göra er kallelse och utkorelse fast” [vers 10] betyder att man i det här livet får Guds försäkran om evigt liv. Petrus syftade även på det här när han sa ”så mycket fastare står nu det profetiska ordet för oss” [2 Petr. 1:19]. Se även L&F 131:5.)

  • Vilken princip kan vi lära oss i de här verserna om varför vi borde vara flitiga i att utveckla vår gudomliga potential? (Eleverna kanske använder andra ord, men se till att de identifierar följande princip: Om vi är flitiga i att utveckla vår gudomliga potential i det här livet kan vi få Guds försäkran om evigt liv. Skriv den principen på tavlan.)

Be eleverna att tänka på personer de känner som har strävat flitigt efter att utveckla kristuslika egenskaper.

  • Vilka kristuslika egenskaper har personerna ni tänkte på utvecklat?

  • Hur har deras ansträngningar och egenskaper hjälpt dem och andra runt omkring dem?

Bär gärna vittnesbörd om att det hjälper oss att lära känna Kristus och förbereder oss för att ta emot evigt liv när vi utvecklar gudomliga egenskaper.

Låt eleverna skriva en gudomlig egenskap i sina anteckningsböcker eller studiedagböcker som de helst skulle vilja utveckla. Be dem skriva en specifik sak de kan göra för att utveckla den egenskapen.

Nästa studieavsnitt (Uppenbarelseboken 1–11)

Fråga eleverna om de någonsin har hört talas om Apokalypsen. Förklara att Uppenbarelseboken ofta kallas Apokalypsen, vilket är det grekiska ordet för ”uppenbarelse”. I Uppenbarelseboken beskrev aposteln Johannes en syn han hade fått som innehåller många profetior om vår tid och framtida händelser, inklusive Jesu Kristi andra ankomst och slutet på jorden. En stor del av Johannes syn består av symboler. Uppmuntra eleverna att leta efter symboler som visar hur det goda slutligen segrar över det onda, när de studerar Uppenbarelseboken.