Bibliotek
Hemstudielektion: Jakobs brev 2–1 Petrusbrevet 5 (Studieavsnitt 29)


Hemstudielektion

Jakobs brev 21 Petrusbrevet 5 (Studieavsnitt 29)

Förberedelsematerial för läraren i hemstudieseminariet

Sammanfattning av dagliga hemstudielektioner

Följande sammanfattning av de grundläror och principer som eleverna lärde sig när de studerade Jakobs brev 21 Petrusbrevet 5 (studieavsnitt 29) är inte avsedd att användas som del av din lektion. Den lektion som du håller fokuserar endast på några av dessa grundläror och principer. Följ den Helige Andens maningar när du funderar över elevernas behov.

Dag 1 (Jakobs brev 2–3)

Från Jakobs undervisning i de här kapitlen, lärde eleverna sig att Jesu Kristi trofasta lärjungar älskar alla människor oavsett deras omständigheter och att om vi begår en enda synd, är vi skyldiga inför Gud. De lärde sig också att vi visar sann tro på Jesus Kristus genom våra rättfärdiga gärningar. När de studerade Jakobs undervisning om att kontrollera vårt tal, upptäckte eleverna att huruvida vi lär oss att kontrollera vad vi säger kan ha en betydande verkan på våra liv och att Guds efterföljare strävar efter att använda sitt tal för rättfärdiga syften, inte för att sprida ondska.

Dag 2 (Jakobs brev 4–5)

När eleverna studerade de här kapitlen i Jakobs brev lärde de sig följande sanningar: När vi närmar oss Gud, närmar han sig oss. Om vi vet att göra det goda men inte gör det, syndar vi. De sjuka kan bli botade genom trons bön och prästadömets kraft.

Dag 3 (1 Petrusbrevet 1–2)

När de studerade Petrus undervisning, lärde eleverna sig följande sanningar: Även om vi upplever prövningar kan vi glädjas i Jesu Kristi försoning och i de framtida välsignelser Gud har lovat oss. Vår tro prövas och förädlas när vi trofast uthärdar prövningar. Vi blir frälsta genom Jesu Kristi dyrbara blod. Eftersom Jesus Kristus levde ett liv utan synd kunde han ge sitt liv som ett fullkomligt offer för oss. Jesus Kristus förutordinerades till att bli vår Återlösare. Gud kallar sina heliga att hålla sig borta och åtskilda från världen så att andra kan se deras exempel och prisa honom. Vi kan följa Frälsarens exempel genom att tålmodigt uthärda prövningar.

Dag 4 (1 Petrusbrevet 3–5)

Från Petrus uppmuntran till de heliga på sin tid, lärde eleverna sig att som Jesu Kristi efterföljare bör vi sträva efter att alltid vara beredda att dela med oss av och försvara vår tro med ödmjukhet och vördnad. De lärde sig också att evangeliet predikas för dem som har dött så att de ska ha samma möjligheter som dem som hör evangeliet under jordelivet. Petrus undervisade om att kyrkans ledare har ett ansvar att ta hand om och vaka över Guds hjord i kärlek och genom sina föredömen.

Inledning

Aposteln Jakob redde ut vissa missförstånd bland de heliga om vad sann tro är. Han undervisade också om relationen mellan tro och gärningar.

Lektionsförslag

Jakobs brev 2:14–26

Jakob undervisar om trons och gärningens roll i vår frälsning

Be eleverna föreställa sig att en ung man har insett att han har syndat. Han tror på Jesu Kristi försoning och på hans förmåga att frälsa honom. Han säger att allt han behöver göra är att tro och att Herren kommer förlåta honom, utan någon ansträngning från hans sida.

Be eleverna att begrunda huruvida denne unge mans tro räcker för att han ska få förlåtelse för sina synder.

Be en elev läsa Jakobs brev 2:14 för klassen. Be klassen följa med i texten och se vilken fråga om tro som Jakob ställde till de heliga.

  • Vilken fråga om tro ställde Jakob till de heliga?

  • Vilka slags gärningar tror ni att Jakob syftade på?

Påminn eleverna om att när de studerade lektionen om Jakobs brev 2 lärde de sig att aposteln Jakob korrigerade en falsk uppfattning om tro. Vissa människor hade den felaktiga uppfattningen att tro endast uttrycks verbalt. I Jakobs brev 2:14, använde Jakob ordet gärningar på ett annat sätt än aposteln Paulus hade använt det. När Paulus använde ordet gärningar, syftade han på Mose lags gärningar. När Jakob använde ordet gärningar, syftade han på hängivna eller rättfärdiga gärningar.

Förklara att Jakob använde en liknelse för att illustrera svaret på hans fråga i vers 14.

Be två elever att komma och ställa sig framför klassen. Be en av eleverna låtsas att vara en tiggare som ber om mat, kläder och tak över huvudet för att överleva. Be den andra eleven låtsas vara någon som kan hjälpa tiggaren. Be en tredje elev läsa upp Jakobs brev 2:15–16 medan de andra två eleverna spelar upp det som verserna beskriver.

  • Vad är det för fel på svaret som den tiggande eleven fick?

  • Skulle den andra elevens svar räcka för att hjälpa en tiggare?

Be klassen att tillsammans läsa eller läsa upp Jakobs brev 2:17–18 och se vad Jakob undervisade om tro. Påminn dem om att Jakobs brev 2:17–18 är ett nyckelskriftställe.

  • Vad tror ni menas med uttrycket ”Så är också tron i sig själv död, när den är utan gärningar” (v. 17)?

  • Hur hjälper Jakobs liknelse med tiggaren oss att förstå vad den meningen betyder?

  • Vad lärde Jakob ut om sann tro på Jesus Kristus, enligt vers 17? (Eleverna använder kanske andra ord, men de bör lyfta fram följande sanning: Vi visar sann tro på Jesus Kristus genom våra rättfärdiga gärningar. Skriv den sanningen på tavlan.)

Be en elev läsa upp Jakobs brev 2:19–20 för klassen. Förklara att i Joseph Smiths översättning av Jakobs brev 2:19 står det: ”Du tror att Gud är en. Det gör du rätt i. Också de onda andarna tror det, och bävar; du har gjort dig till deras like då du inte blivit erkänd som rättfärdig.” Be klassen att följa med i texten och se vilket exempel Jakob använde för att visa att bara för att man tror att Gud finns, så betyder det inte att man har tro på Gud.

  • Vilket exempel använde Jakob för att visa att bara för att man tror att Gud finns, så betyder det inte att man har tro på Gud?

Be en elev läsa upp följande uttalande av äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum:

Bild
Äldste David A. Bednar

”Sann tro inriktas i och på Herren Jesus Kristus och leder alltid till rättfärdiga gärningar. … Gärningar i sig själva utgör inte tro på Frälsaren, men att handla enligt riktiga principer utgör det centrala i tron. Således är ’tro utan gärningar … död’ (Jak. 2:20)” (”Be i tro,” Liahona, maj 2008, s. 95).

  • Vad utgör enligt äldste Bednar ”det centrala i tron”?

  • Varför är det viktigt att förstå att tro på Jesus Kristus både innebär att tro på honom och att handla enligt riktiga principer?

Påminn eleverna om den unga mannen i scenariot i början av lektionen.

  • Hur skulle insikten om att tro också kräver handling kunna hjälpa någon som söker förlåtelse för hans eller hennes synder?

Sammanfatta Jakobs brev 2:21–26 med att förklara att Jakob hänvisade till Abraham och Rahab som två exempel på människor som visade sin tro på Jesus Kristus genom sina handlingar. (Berättelsen om den modiga kvinnan Rahab finns i Josua 2:1–22.)

Be eleverna använda sina anteckningsböcker eller studiedagböcker för att skriva om ett tillfälle då de visade tro på Jesus Kristus genom sina handlingar och hur de blev välsignade på grund av det. Uppmuntra eleverna att också skriva ner sina vittnesbörd om Frälsaren och hur de tänker visa den tron genom sina handlingar. Be några elever berätta vad de skrivit för klassen.

Be eleverna att under bön fundera över hur de bättre kan utöva sin tro på Jesus Kristus genom att lyda honom. Uppmana dem att följa de maningar de får.

Nästa studieavsnitt (2 PetrusbrevetJudas)

Fråga eleverna varför de tror att människor väljer att synda även om de vet att det är fel. Be dem söka efter sanningar medan de studerar 2 Petrusbrevet till Judas nästa vecka, som kan hjälpa dem besvara följande frågor: Hur kan vi undvika att bli vilseledda av falska läror? Vad driver ut fruktan, enligt Johannes? Hur ska vi uttrycka vår kärlek för Gud? Vilka gudfruktiga egenskaper måste vi utveckla för att ärva evigt liv? Vilken varning fick vi angående dem vi väljer att umgås med?