Bibliotek
Lektion 75: Johannes 15


Lektion 75

Johannes 15

Inledning

Under Frälsarens jordiska verksamhets sista kväll, efter den sista måltiden, lärde han sina apostlar att han är den sanna vinstocken och att hans lärjungar är grenarna. Han gav sina lärjungar budet att älska varandra och varnade dem för den förföljelse de skulle uppleva på grund av att de förknippades med honom.

Lektionsförslag

Johannes 15:1–11

Jesus förklarar att han är den sanna vinstocken

Skriv följande ord på tavlan innan lektionen börjar: framgångsrik, olycklig, glad, död, eftersträvansvärd, oproduktiv, fruktbar, produktiv, välstånd och misslyckad.

Be eleverna föreställa sig att de om 60 år ser tillbaka på sina liv.

  • Vilka av de här orden skulle ni vilja beskrev era liv? Varför?

Bild
vinstock

Rita en bild av en vinstock på tavlan. Du skulle kunna föreslå att eleverna ritar av bilden i sina anteckningsböcker eller studiedagböcker. Förklara att Jesus använde en vinstock som metafor för att hjälpa sina lärjungar förstå hur de skulle leva fruktbara, produktiva och rika liv.

Be en elev läsa upp Johannes 15:1–5. Be klassen att följa med i texten och se vad den här metaforens olika delar symboliserar.

  • Vad symboliserar vinstocken? (På vinstocken skriver du Jesus Kristus.)

  • Vad symboliserar grenarna? (På grenarna skriver du Jesu Kristi lärjungar.)

  • Om Jesus Kristus är vinstocken och vi är grenarna, vad symboliserar frukten? (Frukten kan symbolisera de rättfärdiga gärningar och handlingar som Jesu Kristi lärjungar bör frambringa. På frukten skriver du rättfärdiga gärningar.)

  • Hur är vår himmelske Fader som en vingårdsman, enligt verserna 1–2? (Förklara att Gud Fadern planterade den sanna vinstocken [Jesus Kristus] från vilken alla andra kunde få näring.)

Visa klassen en liten gren eller kvist som du har skurit av från ett träd och förklara hur mycket du ser fram emot att kunna plocka frukt från den här grenen och äta den. Fråga klassen när de tror du ska kunna äta frukt från den här grenen.

  • Varför kommer den här grenen inte att producera någon frukt? (Eftersom den skurits av från trädet får den ingen näring för att producera frukt.)

Be en elev läsa upp Johannes 15:4–5. Be klassen att följa med i texten och se vad Frälsaren sa att en gren behöver för att det ska växa frukt på den.

  • Vad sa Jesus att en gren behöver för att det ska växa frukt? (Grenen måste förbli i vinstocken.)

  • På vilka sätt liknar den här grenen någon som har skilts eller skurits av från Frälsaren?

Föreslå att eleverna markerar varje gång orden förbli eller förblir nämns i verserna 4–5. Förklara att ordet förblir som används i de här verserna innebär att vi orubbligt och oavbrutet håller oss fast vid Jesus Kristus och hans kyrka (se Jeffrey R. Holland, ”Förbli i mig”, Liahona, maj 2004, s. 32).

  • Vad händer när vi förblir i, eller förblir fast förankrade vid Frälsaren, enligt vers 5? (Jesu Kristi lärjungar bär rik frukt.)

Skriv följande ofullständiga mening på tavlan: Om vi håller buden förblir vi i Frälsarens kärlek och …

För att hjälpa klassen förstå ett sätt som Jesus Kristus hjälper oss hålla buden på och förbli i hans kärlek, be en elev läsa upp följande ord:

”Det är … genom Herrens nåd som personer, genom tro på Jesu Kristi försoning och omvändelse från sina synder, får kraft och hjälp att utföra goda gärningar som de inte skulle kunna utföra av enbart sin egen förmåga. Denna nåd är en möjliggörande kraft som gör att män och kvinnor kan få del av evigt liv och upphöjelse efter det att de bemödat sig efter bästa förmåga” (Bible Dictionary i kyrkans engelska utgåva av Bibeln, ”Grace”).

  • Hur ger Jesus Kristus oss styrka att hålla buden?

Sammanfatta Johannes 15:6–8 med att förklara att Jesus undervisade om att de som inte förblir i honom är som grenen som skurits av. Den vissnar och dör, men de personer som förblir i Jesus Kristus frambringar rättfärdiga gärningar som ärar Gud.

  • Vad kan vi göra för att förbli i, eller förbli fast förankrade vid Frälsaren?

Be en elev läsa upp Johannes 15:9–11. Be klassen följa med i texten och se vad Jesus lärde sina apostlar att de skulle göra och vilka välsignelser de skulle få.

  • Vad lärde Jesus sina apostlar att göra?

  • Hur hjälper lydnad till buden oss att bli kvar i Frälsarens kärlek? (Förklara att även om Fadern och Sonen älskar oss med en fullkomlig och evig kärlek, kan vi få de fullständiga välsignelser de i sin kärlek vill ge oss, om vi håller deras bud [se 1 Ne. 17:35; L&F 95:12; 130:20–21].)

  • Varför lärde Jesus sina lärjungar att förbli i honom och frambringa rättfärdiga gärningar, enligt vers 11?

Fråga eleverna hur de skulle avsluta meningen på tavlan så att den bildar en princip, utifrån vad de läste i vers 11. (Använd elevernas egna ord och avsluta meningen på tavlan så att den uttrycker följande princip: Om vi håller buden förblir vi i Frälsarens kärlek och tar emot glädjens fullhet.)

  • Varför tror ni att vi kan få ta emot glädjens fullhet när vi förblir i Frälsaren?

Be eleverna tänka på någon de känner som upplever glädje tack vare att han eller hon förblir i Frälsaren. Be några elever berätta om den person de tänkte på och förklara varför den personen är ett bra exempel på den här principen. Du skulle också kunna be eleverna berätta hur de har känt glädje när de förblivit i Frälsaren.

Be eleverna att tänka på olika sätt som de kan förbli fast förankrade vid Frälsaren och därigenom få större glädje.

Johannes 15:12–17

Jesus befaller sina lärjungar att älska varandra

Skriv följande ord från president Russell M. Nelson i de tolv apostlarnas kvorum på tavlan. (Du hittar uttalandet i ”Jesu Kristi mission och verksamhet”, Liahona, apr. 2013, s. 24.)

”Det bästa beviset på vår vördnad för Jesus är helt visst när vi försöker efterlikna honom” (president Russell M. Nelson).

Stryk under orden vördnad och efterlikna på tavlan. Be eleverna förklara vad de understrukna orden betyder. (Vördnad betyder att visa stor kärlek och respekt och efterlikna betyder att ta efter eller följa.)

  • Varför tror ni att det bästa sättet att visa Jesus att vi älskar och respekterar honom är att försöka efterlikna honom?

Be en elev läsa upp Johannes 15:12. Be klassen följa med i texten och se hur Frälsaren bad oss efterlikna honom.

  • Vad har Jesus befallt oss att göra? (Eleverna kan använda egna ord men de bör lyfta fram följande sanning: Frälsaren har befallt oss att älska varandra så som han älskar oss. Uppmuntra eleverna att markera denna sanning i vers 12.)

  • Vad tror ni menas med att älska någon på det sätt som Jesus Kristus älskar er?

Be eleverna att tyst läsa Johannes 15:13–17 och leta efter hur Frälsaren har älskat oss. Efter en stund delar du upp dem i par och ber dem att diskutera med sin partner vad de hittade. Ställ sedan följande frågor:

  • Vad sa Frälsaren att det största beviset på kärlek är, enligt vers 13?

  • Hur visade han oss denna slags kärlek?

För att hjälpa eleverna bättre förstå vad det innebär att ge sitt liv, be en elev läsa följande ord från äldste Claudio R. M. Costa i de sjuttios kvorum:

Bild
Äldste Claudio R. M. Costa

”[Jesus Kristus] gav oss det främsta exemplet på kärlek, då han sa: ’Ingen har större kärlek än att han ger sitt liv för sina vänner’ [Joh. 15:13]. Senare sonade han våra synder och gav till sist sitt liv för oss alla.

Vi kan ge vårt liv för dem vi älskar, inte genom att dö för dem utan genom att leva för dem – ge av vår tid, alltid vara närvarande i deras liv, tjäna dem, vara uppmärksamma, tillgivna och visa alla i vår familj och alla människor sann kärlek – som Frälsaren lärde” (”Skjut inte upp till morgondagen det du kan göra i dag”, Liahona, nov. 2007, s. 74).

  • Vad är några exempel på hur vi, enligt äldste Costa, kan ge våra liv för andra?

  • När har någon gett sitt liv för er, på ett av de här sätten?

Be eleverna begrunda Frälsarens bud att vi ska älska andra som han älskar oss. Låt dem få några minuter på sig att skriva i sina anteckningsböcker eller studiedagböcker om någon som de tror att Frälsaren skulle vilja att de visade kärlek till och en plan för hur de ska göra det.

Johannes 15:18–27

Jesus varnar sina lärjungar för de förföljelser som ska drabba dem då de vittnar om honom

Förklara att när Frälsaren hade lärt sina lärjungar om att förbli i honom och visa kärlek till varandra, undervisade han dem om vad som skulle drabba dem på grund av det särskilda vittnesbörd de hade om honom och deras ansvar att dela med sig av det.

Be en elev läsa upp Johannes 15:18–20 och be klassen följa med i texten och se hur Jesus sa att världen skulle behandla hans lärjungar. (Förklara att i dessa verser syftar ”världen” på människor som är syndiga och motsätter sig Gud.)

  • Hur sa Jesus att världen skulle behandla hans lärjungar?

Du får gärna påpeka för eleverna att eftersom ”världen” hatar Frälsarens lärjungar, är det troligt att eleverna stöter på media och websidor med antimormonskt och hatfyllt innehåll. Vissa elever drabbas av utanförskap, hån och hot genom aggressivt beteende som nätmobbing.

Om det är passande skulle du kunna undervisa eleverna om hur och var de kan hitta svar på hatfyllda anklagelser mot kyrkan. Förutom att vända sig till vuxna som de litar på, kan eleverna hitta hjälp via resurser på nätet på mormonnewsroom.org, lds.org/topics, och seektruth.lds.org.

Sammanfatta Johannes 15:21–25 med att förklara att Jesus Kristus fastställde att de som hatar honom också hatar Fadern och att de får stå till svars för sina val.

Förklara att trots andras hat och förföljelser av Frälsarens efterföljare, såg Jesus Kristus till att världen kunde få ett vittnesbörd om honom. Be eleverna läsa Johannes 5:26–27 tyst för sig själva och se vem som skulle vittna om Jesus Kristus för världen.

  • Vem skulle vittna om Frälsarens gudomlighet? (Den Helige Anden och Frälsarens lärjungar.)

Be eleverna begrunda principerna och sanningarna i den här lektionen. Uppmuntra dem att tänka igenom vad de känt att de bör göra och följa de maningar som de eventuellt har fått av den Helige Anden.

Kommentarer och bakgrundsinformation

Johannes 15:4–5. Om vi förblir i Frälsaren frambringar vi rättfärdiga gärningar

Äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum undervisade om vad det innebär att förbli i Frälsaren:

”’Förbli i mig’ [Joh. 15:4] är ett begripligt och vackert begrepp i vår nuvarande bibels språk, men ’förbli’ är inget vanligt ord numera. Så min uppskattning för Herrens uppmaning ökade när jag för första gången läste den på ett annat språk. På spanska blir detta bekanta uttryck ’permaneced en mi.’ Liksom verbet ’förbli’, betyder permanecer ’att stanna kvar’, men till och med en [engelsktalande person] som jag förstår att det har samma rot som ’permanent’. Så detta betyder verkligen ’stanna – men stanna för alltid.’ Detta är uppmaningen som evangeliets budskap ger [alla] världen över. Kom, men kom för att stanna. Kom med övertygelse och uthållighet. Kom för alltid, för er egen skull och för alla de generationer som kommer efter er. …

Kristus är allt för oss och vi måste ’förbli’ i honom, för alltid, orubbligt, trofast och för evigt. För att evangeliets frukt ska blomstra och välsigna vårt liv måste vi vara säkert förankrade i honom, allas vår Frälsare, och i hans kyrka, som bär hans heliga namn. Han är vinstocken, vår sanna källa till styrka och den enda källan till evigt liv” (se ”Förbli i mig”,Liahona, maj 2004, s. 32).

Äldste James M. Paramore i de sjuttios kvorum lärde oss hur Gud överför sin kärlek och makt till dem som håller buden:

”Då vi ödmjukt söker vår himmelske Fader i bön och genom att lära och hålla hans befallningar, överför han till oss sin kärlek till andra och mycket av sin kraft. Tusentals bär vittne om att hans ord ’om ni håller mina bud, förblir ni i min kärlek’ (Joh. 15:10) är sanna. Vi börjar då, som Frälsaren sa, fästas såsom grenar på ”den sanna vinstocken” och erhålla samma styrka och kraft samt kan förvänta oss samma frukt. (Se Joh. 15:1–6.)” (”Älsken Varandra”, Nordstjärnan, okt. 1981, s. 95-96).

Johannes 15:8–14. ”Ni bär rik frukt”

President John Taylor lärde oss att vi måste vara ödmjuka, trofasta, hängivna och lydiga om vi ska bli fruktbara grenar:

”Som heliga säger ni: ’Jag tror jag förstår min plikt och jag utför den väl.’ Må så vara. Ni ser den lilla kvisten, den är grön, den går i blom; den är en sinnebild för livet. Den har en uppgift att fylla i trädet, den har sin plats, och är sammanfogad med stammen, grenarna och roten. Men skulle trädet kunna leva utan den? Ja, det skulle det. Kvisten behöver inte yvas och säga: ’Vad grön jag är och vad jag blomstrar, och vilken hälsosam ställning jag befinner mig i, och så bra det går för mig – jag är på rätt plats och jag gör det rätta.’ Men skulle du klara dig utan roten? Nej. Du har din uppgift att fylla, du har din plats i trädet. Det har också detta folk. När de gör sin del, när de ärar sina ämbeten, utövar sin religion och vandrar i lydnad till Herrens Ande, får de ta del av hans Ande, som ges till dem för deras nyttas skull. Och så länge de är ödmjuka, trofasta, hängivna och håller Guds lagar och bud, befinner de sig på sin rätta plats i trädet, de frodas; knopparna, blommorna, bladen och allt annat hos dem är som det ska, och de utgör en viktig del av trädet” (Deseret News, 16 dec. 1857, s. 323).

Johannes 15:13. ”Ingen har större kärlek”

President Gordon B. Hinckley delade med sig av sina känslor angående Johannes 15:13:

Jesus är min vän. Ingen annan har gett mig så mycket. ’Ingen har större kärlek än att han ger sitt liv för sina vänner’ (Joh. 15:13). Han gav sitt liv för mig. Han öppnade vägen till evigt liv. Endast en Gud kunde göra detta. Jag hoppas jag är värdig att vara hans vän” (”Mitt vittnesbörd”, Liahona, juli 2000, s. 85).