Bibliotek
Hemstudielektion: Matteus 18:1–22:26 (Studieavsnitt 5)


Hemstudielektion

Matteus 18:1–22:26 (Studieavsnitt 5)

Förberedelsematerial för läraren i hemstudieseminariet

Sammanfattning av dagliga hemstudielektioner

Följande sammanfattning av de händelser, lärosatser och principer som eleverna lärde sig när de studerade Matteus 18:1–22:26 (studieavsnitt 5) är inte avsedd att användas som en del av din lektion. Den lektion som du håller koncentreras bara på några av dessa lärosatser och principer. Följ den Helige Andens maningar när du funderar över elevernas behov.

Dag 1 (Matteus 18–20)

Av liknelsen om den obarmhärtige tjänaren lärde sig eleverna att om vi vill att Gud ska förlåta oss måste vi vara villiga att förlåta andra. De lärde sig också om äktenskapets helgd.

Dag 2 (Matteus 21:1–16)

När eleverna studerade Frälsarens segerrika intåg i Jerusalem lärde de sig att när vi offentligt erkänner och talar om Jesus Kristus kan vi hjälpa andra att utveckla en önskan att få veta mer om honom. Av Frälsarens utrensning av templet lärde sig eleverna att Herrens hus är en helig plats och han vill att vi visar det vördnad. De lärde sig också att när vi besöker templet kan Herren kan bota oss.

Dag 3 (Matteus 21:17–22:14)

Eleverna studerade hur Frälsaren förbannade ett fikonträd och sedan undervisade i templet med hjälp av flera liknelser. De lärde sig att för att gå in i Guds rike måste vi lyda vår himmelske Fader och omvända oss från våra synder i stället för att bara säga eller låtsas att vi lyder honom. En annan sanning som eleverna lärde sig var att vi som medlemmar i Jesu Kristi Kyrka har ansvaret att bära rättfärdig frukt.

Dag 4 (Matteus 22:15–46)

Eleverna lärde sig att Jesus fortsatte sin undervisning i templet och lärde folket att Herren förväntar sig att vi är goda medborgare som lyder landets lagar. Frälsaren lärde att de som inte beseglats genom prästadömsauktoritet till sin make eller maka i dödligheten eller genom ställföreträdande förrättningar i templet inte kommer att vara gifta i den kommande världen. Eleverna lärde sig också att om vi verkligen älskar Gud och vår nästa som oss själva, strävar vi efter att hålla alla Guds bud.

Inledning

Den här lektionen kan hjälpa eleverna förstå vikten av att ingå och hålla heliga förbund med Gud. De kan också lära sig om vikten av att glädjas när andra välsignas av Gud.

Lektionsförslag

Matteus 19:28–20:16

Jesus undervisar om evigt liv och berättar liknelsen om vingårdsarbetarna

Be en elev komma fram inför klassen. Säg till eleven att om han eller hon kan göra tio armhävningar så får han eller hon en liten belöning (som till exempel tio godisar). När eleven gjort tio armhävningar ger du honom eller henne belöningen och frågar sedan efter ännu en frivillig. Be den andra eleven göra en armhävning och fråga sedan klassen vilken belöning de tycker att den här eleven ska få och varför. Be de två eleverna återvända till sina platser. Tala om för klassen att eleven senare under lektionen kommer att få en belöning som grundar sig på det som klassen lär sig i skrifterna.

Förklara att när Jesus undervisade vid Judeens kust frågade Petrus vad lärjungarna skulle få för att de försakat sina världsliga ägodelar för att följa Frälsaren.

Be en elev läsa upp Matteus 19:28–30. Be klassen följa med och se vad Frälsaren svarade Petrus.

  • Vad kommer alla som försakar allt för att följa Frälsaren att få ärva, enligt vers 29?

Förklara att Frälsaren sedan berättade en liknelse för lärjungarna för att hjälpa dem förstå vår himmelske Faders önskan att ge alla sina barn möjligheten att få evigt liv. I den här liknelsen lejde en man arbetare vid olika tidpunkter under dagen för att arbeta i hans vingård. Förklara gärna att en normal arbetsdag på Nya testamentets tid skulle ha varat från ungefär 06.00 till 18.00, lite beroende på årstiden.

Skriv av följande uppställning på tavlan eller dela ut den till eleverna som ett utdelningsblad:

Arbetare (starttid)

Överenskommen lön

Arbetstimmar

Utbetalat belopp

Tidigt på morgonen (06.00)

Tredje timmen (09.00)

Sjätte timmen (12.00)

Nionde timmen (15.00)

Elfte timmen (17.00)

Be eleverna arbeta i små grupper. Be dem läsa Matteus 20:1–7 i sina grupper för att se hur länge varje grupp arbetare fick arbeta och vilken lön de kom överens om. (Förklara att en denar var ett romerskt mynt som motsvarade ungefär en arbetares dagslön.)

När de fått tillräckligt med tid ber du några elever komma fram till tavlan och fylla i de två första kolumnerna i uppställningen (eller så ber du dem fylla i utdelningsbladet de fått).

  • Vilka tycker ni bör få mest betalt?

Be en elev läsa upp Matteus 20:8–10. Be klassen följa med och se hur mycket var och en av grupperna med arbetare fick betalt.

  • Hur mycket fick var och en av grupperna med arbetare betalt? (När eleverna svarat skriver du 1 denar i var och en av rutorna i kolumnen med rubriken ”Utbetalat belopp”.)

  • Om ni tillhörde de arbetare som hade arbetat hela dagen, vilka tankar eller känslor hade ni kunnat få när ni fick samma lön som de som bara hade arbetat en timme?

Be en elev läsa upp Matteus 20:11–14. Be klassen följa med och se vad de som hade arbetat hela dagen sa till vingårdens herre och vad han sa till dem.

  • Vilket klagomål hade de som arbetat hela dagen?

  • Vad hade vingårdens herre att säga till svar?

  • Hur hade vingårdens herre varit rättvis mot dem som hade arbetat hela dagen?

För att hjälpa eleverna identifiera en sanning i den här liknelsen bör du förklara att lönen på en dinar kan symbolisera evigt liv, som det omnämns i Matteus 19:29. Skriv följande ofullständiga påstående på tavlan: Gud ger evigt liv till alla människor som …

  • Om lönen i den här liknelsen symboliserar evigt liv, vad kan då arbetet symbolisera? (Elevernas svar kan variera, men se till att betona att arbetet i den här liknelsen kan symbolisera att ingå och hålla heliga förbund med Gud. När eleverna svarat avslutar du sanningen på tavlan så här: Gud ger evigt liv till alla människor som väljer att ingå och hålla heliga förbund med honom.)

Påpeka att den här sanningen hjälper oss förstå vår himmelske Faders nåd mot människor som inte ingår eller håller förbund tidigt i livet och för dem som inte har möjlighet att göra det förrän efter att de har dött (L&F 137:7–8).

  • Varför tror ni det är viktigt för oss att veta att Gud ger evigt liv till alla människor som väljer att ingå och hålla heliga förbund med honom oavsett när det sker?

Påminn eleverna om den andra eleven som bara gjorde en armhävning och fråga:

  • Vilken belöning tycker ni att den här eleven ska få för en armhävning? (Ge eleven samma belöning som du gav eleven som gjorde tio armhävningar.)

Be en elev läsa upp Matteus 20:15–16. Be klassen följa med och se hur vingårdens herre svarade dem som klagade på hans godhet mot de andra arbetarna.

  • Vad tror ni att vingårdens herre menade när ha frågade ”ser du med onda ögon på att jag är så god” (v. 15)?

Förklara att äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum omformulerade frågan så här: ”Varför är du avundsjuk för att jag väljer att vara god?” (”Arbetarna i vingården”, Liahona, maj 2012, s. 31).

  • Förklara att det i vers 16 i kyrkans engelska utgåva av skrifterna finns en mening som inte finns i den svenska översättningen: ”Många är kallade men få är utvalda.” Vad betyder det? (Att vara kallad innebär att man uppmanas att delta i vår himmelske Faders verk. Att vara utvald innebär att ta emot hans välsignelser, bland andra evigt liv. Se även L&F 121:34–40.)

  • Vilken princip kan vi lära oss av vers 16? (Eleverna kan identifiera ett antal principer, som till exempel: Om vi väljer att vara avundsjuka när vår himmelske Fader välsignar andra, kan vi gå miste om de välsignelser han vill ge till oss.)

Läs upp följande uttalande av äldste Jeffrey R. Holland och be eleverna att fundera över hur de kan bli frestade att bli avundsjuka när vår himmelske Fader ger något till andra:

Bild
Äldste Jeffrey R. Holland

”Det kommer tillfällen i våra liv när någon annan får en oväntad välsignelse eller får ta emot ett speciellt erkännande. Får jag vädja till er att inte bli sårade – och absolut inte bli avundsjuka – när lyckan kommer till någon annan? Vi blir inte mindre värda för att någon annan får mera. Vi tävlar inte mot varandra för att se vem som är rikast eller har flest talanger eller är vackrast eller ens vem som är mest välsignad. Den kamp vi verkligen är inblandade i är mot synden. …

Avundsjuka, tjurighet eller försök att dra ner andra [höjer] inte din egen ställning, inte heller blir din egen självbild bättre av att du trycker ner någon annan. Så var god, och var tacksam för att Gud är god. Det gör livet gladare” (”Arbetarna i vingården”, Liahona, maj 2012, s. 31, 32).

Vittna om de sanningar eleverna identifierade i sina studier av liknelsen om vingårdsarbetarna.

Skriv följande mening på tavlan. Ge eleverna tid att avsluta meningen i sina anteckningsböcker eller studiedagböcker: På grund av det jag lärt mig av den här liknelsen ska jag …

Efter ett tag ber du några elever som känner sig bekväma med det att berätta för klassen vad de skrivit.

Nästa studieavsnitt (Matteus 23:1–26:30)

För att förbereda eleverna för nästa studieavsnitt ber du dem fundera över hur de på bästa sätt kan förbereda sig för Herrens andra ankomst. Vilka sanningar lärdes ut när Jesus Kristus berättade liknelserna om de tio jungfrurna, talenterna och fåren och getterna? Vilken förrättning instiftade Frälsaren för att ersätta den judiska påsken? Be eleverna att söka efter svar under sina studier den kommande veckan.