Bibliotek
Lektion 39: Markus 9:1–29


Lektion 39

Markus 9:1–29

Inledning

Jesus förvandlas inför Petrus, Jakob och Johannes. Jesus Kristus undervisade dem sedan om Johannes Döparens roll som en Elias som hade sänts att bereda vägen för Messias. När Jesus återvände till sina andra lärjungar bad en man honom att driva ut en oren ande ur hans son. Jesus drev ut den orena anden och undervisade sina lärjungar om behovet av bön och fasta.

Lektionsförslag

Markus 9:1–13

Jesus förvandlas inför Petrus, Jakob och Johannes och undervisar om Elias

Låt flera frivilliga ställa sig längst fram i klassrummet och kort visa en aktivitet som ökar fysisk styrka.

  • Varför kan någon tänkas vilja eller behöva öka sin fysiska styrka?

  • Hur kan fysisk styrka liknas vid andlig styrka, eller tro på Jesus Kristus?

  • I vilka situationer kan vår tro på Jesus Kristus prövas och verkligen behöva stärkas? (Skriv elevernas svar på tavlan.)

Be eleverna när de studerar Markus 9:1–29 att leta efter principer som hjälper dem stärka sin tro på Jesus Kristus.

Sammanfatta Markus 9:1–13 genom att förklara att det innehåller en berättelse om Jesu förvandling inför Petrus, Jakob och Johannes på förklaringsberget. Joseph Smiths översättning tydliggör att Jesus undervisade dessa apostlar om att Johannes Döparen hade uppfyllt profetian om en Elias, eller en som bereder vägen för Frälsarens ankomst (se JST, Mark 9:10).

Markus 9:14–29

Jesus driver ut en oren ande ur en mans son

Be en elev läsa upp Markus 9:14–15. Be klassen att följa med i texten och se vad Frälsaren mötte när han återvände från berget till sina andra lärjungar. Be eleverna berätta vad de hittar.

Be en elev att läsa Frälsarens ord och en annan elev att läsa faderns ord i berättelsen som följer i Markus 9:16–24 (du kan ge eleverna uppgiften innan lektionen börjar och be dem hitta sina respektive repliker). Du kan agera berättare eller låta en tredje elev göra det. Be de tillfrågade eleverna att läsa upp sina delar av Markus 9:16–18. Be klassen att följa med i texten och se vad fadern ville att Frälsarens lärjungar skulle göra.

  • Vad önskade fadern för sin son? (Du kan behöva förklara att sonen var besatt av en oren ande som orsakade förlorad talförmåga och hörsel [se Mark. 9:17, 25] och andra sjukdomar. Närhelst den orena anden fick tag i pojken började pojken skaka, tugga fradga, skära tänder och blev stel.)

Be eleverna föreställa sig att de är fadern och fundera på hur deras tro på Frälsaren och hans makt kan ha påverkats när lärjungarna inte kunde bota deras son.

Be de tillfrågade eleverna fortsätta läsa upp sina delar av Markus 9:19–22. Be klassen att följa med i texten och se hur fadern kan ha känt sig när han talade med Frälsaren.

  • Vad tror ni fadern kan ha känt när han talade med Frälsaren?

Be en elev att läsa upp följande uttalande av äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum. Be klassen lyssna efter vad äldste Holland ger oss för ytterligare insikt om denne faders känslor och vädjan.

Bild
Äldste Jeffrey R. Holland

”Utan något annat hopp utövar denne far den tro han har och vädjar till världens Frälsare: ’Om du kan, så förbarma dig över oss och hjälp oss’ [Mark. 9:22; kursivering tillagd]. Jag kan knappt läsa de här orden utan att gråta. Pluralpronomenet oss används förstås medvetet. Det mannen egentligen säger är: ’Hela vår familj vädjar. Det är en ständig kamp. Vi klarar det inte längre. Vår son ramlar i vattnet. Han ramlar i elden. Han är ständigt i fara och vi är ständigt oroade. Du är vårt sista hopp. Kan du hjälpa oss? Vi tar tacksamt emot vad som helst – någon liten välsignelse, bara en strimma hopp, att en del av bördan som pojkens mor bär på varje dag i livet ska lyftas’” (”Jag tror” Liahona, maj 2013, s. 93).

Be elev som fick rollen som Frälsaren att läsa upp Markus 9:23. Be klassen att följa med i texten och se vad Frälsaren undervisade denna far.

  • Vem behövde denne far tro på?

  • Vilken princip undervisade Frälsaren denne far? (Även om eleverna formulerar sina svar på olika sätt bör svaren uttrycka följande sanning: Om vi tror på Kristus förmår vi allt. Du skulle kunna föreslå att eleverna markerar orden i vers 23 som lär ut den principen.)

Framhåll att ”allt” avser alla rättfärdiga välsignelser som är i enlighet med Guds vilja, syften och tid.

  • Hur kan tro på den här principen hjälpa någon som möter svårigheter som verkar omöjliga att övervinna?

Be eleven som fick rollen som fadern att läsa upp Markus 9:24. Be klassen följa med i texten och se faderns svar på principen som Frälsaren undervisade om.

  • Hur skulle ni beskriva faderns tro i den stunden?

Be eleverna markera de två delarna i faderns svar. Be en elev läsa upp följande uttalande av äldste Jeffrey R. Holland. Be klassen lyssna efter vad faderns ord visar att vi kan göra i tider av svag tro, tvivel, eller rädsla.

Bild
Äldste Jeffrey R. Holland

”När fadern uppmanas att tro så visar han sin styrka först och endast efter det erkänner han sin begränsning. Hans första ord är bejakande och tveklösa: ’Jag tror.’ Jag säger till alla som vill ha större tro: Kom ihåg den här mannen! När du är rädd eller tvivlar eller har det svårt, håll fast vid det du redan har åstadkommit, även om det är begränsat. I den tillväxt vi alla måste erfara under jordelivet kommer var och en att ställas inför den andliga motsvarigheten av denna pojkes åkomma eller denna förälders desperation. När de stunderna kommer och problem uppstår, vars lösning inte uppnås omedelbart, håll då fast vid det du redan vet och var stark tills du får ytterligare kunskap” (”Jag tror”, Liahona, maj 2013, s. 93–94).

  • Vad kan vi lära oss av den här fadern om vad vi kan göra i tider av otro? (När eleverna har svarat skriver du följande ofullständiga mening på tavlan: Om vi håller fast vid det vi tror …)

  • Vad kan vi lära oss om att handskas med otro i andra delen av denne faders uttalande i vers 24? (När eleverna har svarat lägger du till följande ord på tavlan: och söker Herrens hjälp …)

Be en elev läsa upp Markus 9:25–27. Be klassen att följa med i texten och se vad Frälsaren gjorde som svar på faderns vädjan.

  • Vad gjorde Frälsaren som svar på faderns vädjan?

  • Hur skulle ni avsluta meningen på tavlan med tanke på vad ni lärt er av denna berättelse? (Efter att eleverna svarat, avsluta meningen på tavlan så att den förmedlar denna princip: Om vi håller fast vid det vi tror och söker Herrens hjälp, så stärker han vår tro.)

Hänvisa till situationerna på tavlan som ni diskuterade i början av lektionen.

  • Hur kan den här principen användas i sådana situationer?

  • Hur har ni eller någon ni känner fått Herrens hjälp i tider av otro genom att hålla fast vid tron och söka hans hjälp? (Berätta också gärna själv om dina erfarenheter.)

Uppmuntra dem att tillämpa denna princip i stunder av otro.

Påminn eleverna om att denne fader från början bad några av Jesus lärjungar att bota sonen. Låt eleverna föreställa sig att de är dessa lärjungar.

  • Vad skulle ni ha tänkt och känt efter att ha misslyckats med att driva ut en oren ande ur pojken?

Be en elev läsa upp Markus 9:28 och be klassen hitta frågan som lärjungarna ställde till Jesus.

  • Vilken fråga ställde lärjungarna till Jesus?

Be klassen läsa igenom Markus 9:19 och se hur Frälsaren beskriver människorna, inklusive sina lärjungar, som var närvarande. (Att de ”inte vill tro”.) Förklara att med inte vill tro menas här bristande tro på Jesus Kristus. Tro på Jesus Kristus är nödvändig för att prästadömsvälsignelser ska vara effektiva.

Be en elev läsa upp Markus 9:29. Be klassen följa med i texten och se Frälsarens svar på lärjungarnas frågor.

  • Vad undervisade Frälsaren sina lärjungar om?

  • Nämn att det i kyrkans engelska utgåva av Bibeln står att detta endast kan drivas ut av bön och fasta. Hur kan fasta och bön påverka någons tro? (Efter att eleverna har svarat, hjälp dem förstå följande sanning: Vi kan stärka vår tro på Jesus Kristus genom bön och fasta.)

Be en elev läsa upp följande uttalande från häftet Stå fast i din tro. Be klassen lyssna efter olika situationer när denna sanning kan tillämpas:

”Av detta [om när Jesus drev ut en ond ande ur en mans son] lär vi att bön och fasta kan ge ökad styrka åt dem som ger och tar emot prästadömets välsignelser. Detta kan också tillämpas på dina egna ansträngningar att efterleva evangeliet. Om du har en svaghet eller synd som du har kämpat med, kanske du behöver fasta och be för att få den hjälp eller förlåtelse du behöver. Liksom den onde ande som Kristus drev ut, kan din svårighet vara sådan att den bara kan övervinnas genom bön och fasta” (Stå fast i din tro: Liten uppslagsbok om evangeliet [2004], s. 39).

  • Enligt detta uttalande, i vilka situationer går denna sanning att tillämpa?

  • När har bön och fasta hjälpt dig att stärka din tro på Kristus och tillåtit dig att motta de rättfärdiga välsignelser du har önskat?

Be eleverna fundera på välsignelser som de önskar för sig själv och andra, som de kanske kan få genom att stärka sin tro på Jesus Kristus genom bön och fasta. Uppmana dem att skriva ner ett mål att be och fasta för dessa välsignelser nästa fastesöndag.

Bild
ikon för nyckelskriftställe
Repetition av nyckelskriftställen

Du kan titta i förväg på några av nyckelskriftställena som eleverna kanske inte ännu är bekanta med. Uppmana dem att läsa och markera dem. Du kan ge eleverna ett nyckelskriftställe vardera eller parvis och be dem att på ett papper rita bilder som visar de sanningar som undervisas i deras avsnitt. Ge dem möjlighet att förklara sina bilder för klassen. Du kan sätta upp bilderna för framtida referens.

(Obs: Aktiviteten kan göras i början eller i slutet av vilken lektion om helst, i mån av tid).

Kommentarer och bakgrundsinformation

Markus 9:22–24. Hålla fast vid det vi tror och söka hjälp att stärka vår tro

Äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum har gett oss följande råd angående att stärka vår tro:

”När problem kommer och frågor uppstår, börja inte din strävan efter mer tro genom att fokusera på det du inte har, så att du så att säga utgår från din ’otro’. … Jag ber dig inte att låtsas ha en tro som du inte har. Jag ber dig att vara sann mot den tro du har nu. Ibland beter vi oss som om ett uppriktigt uttryck om tvivel är en högre manifestation av moraliskt mod än vad ett uppriktigt uttryck om tro är. Det är det inte! Så låt oss alla komma ihåg det tydliga budskapet i den här redogörelsen från skrifterna: Var så uppriktig i dina frågor som du behöver vara. Livet är fullt av dem angående ett eller annat ämne. Men om du och din familj vill bli botade bör ni inte låta dessa frågor stå i vägen för att tron ska kunna utföra sitt underverk. …

När tvivel eller svårigheter uppstår, tveka inte att be om hjälp. Om vi vill ha hjälp lika ödmjukt och uppriktigt som den här fadern ville det så får vi den. I skrifterna kallas en sådan uppriktig önskan för ’ärligt uppsåt’, något som görs ’helhjärtat, utan hyckleri eller föreställning inför Gud’ [2 Ne. 31:13]. Jag vittnar om att som svar på en sådan vädjan sänder Gud alltid hjälp från båda sidor av slöjan för att stärka vår tro” (se ”Jag tror”, Liahona, maj 2013, s. 94).

Om någon av dina elever brottas med tvivel eller oro som uppstår från frågor om läran eller Frälsarens kyrkas historia, kan du be dem studera relevanta artiklar på kyrkans sidor Gospel Topics (se lds.org/topics).

Markus 9:28–29. Fasta förenad med bön

Äldste Joseph B. Wirthlin i de tolv apostlarnas kvorum lärde följande:

”Vi lägger märke till att i skrifterna är fastan nästan alltid sammanlänkad med bönen. Utan bönen är fastan inte fullständig, den betyder då bara att man går hungrig. Om vi vill att vår fasta ska betyda något mer än att bara gå utan mat, måste vi upplyfta våra hjärtan, våra sinnen och våra röster i bön till vår himmelske Fader. Fasta förenad med intensiv bön är en mäktig sak” (”Fastelagen” Liahona, juli 2001, s. 89).

För mer råd om att förena fasta med bön, bland annat hur det kan ge oss ökad andlig kraft i våra liv, se äldste Carl B. Pratt, ”Välsignelserna av att fasta på rätt sätt”, Liahona nov 2004, s. 47–49.