Bibliotek
Lektion 22: Matteus 19–20


Lektion 22

Matteus 19–20

Inledning

Jesus Kristus undervisade om äktenskapets helgd. Han betonade vikten av att välja evigt liv framför världslig rikedom och berättade liknelsen om vingårdsarbetarna. Jesus förutsade också sin död och undervisade sina lärjungar om att tjäna andra.

Lektionsförslag

Matteus 19:1–12

Frälsaren undervisar om äktenskapets helgd

Bild
unga nygifta

Visa en bild på ett lyckligt gift par som beseglats i templet. Påpeka att Herrens lära rörande äktenskap och skilsmässa på många sätt skiljer sig från världens uppfattningar.

  • Vilka är några av världens uppfattningar om äktenskap och skilsmässa? (Obs: Undvik att lägga för mycket tid på avvikande ämnen som till exempel samkönade äktenskap, vilket skulle kunna ta tid från andra viktiga principer i dagens lektion.)

Be eleverna att i sina studier av Matteus 19:1–12 söka efter Herrens lärdomar om äktenskap och skilsmässa och fundera över varför de här lärdomarna är viktiga för dem.

Be en elev läsa upp Matteus 19:1–3. Be klassen följa med och se vad fariseerna frågade Jesus. Be eleverna berätta vad de hittar.

Förklara att orden ”att skilja sig från sin hustru av någon anledning” (Matt. 19:3) handlar om att skilja sig från sin hustru av vilken anledning som helst, även om den är trivial eller självisk.

Be en elev läsa upp Matteus 19:4–6 och be klassen se vad Frälsaren undervisade om äktenskap och skilsmässa.

  • Vilka sanningar om äktenskapet lär vi oss hur Frälsaren svarade fariseerna? (Eleverna kan hitta flera sanningar, men se till att betona att äktenskapet mellan en man och en kvinna är en helig förbindelse som utformats och instiftats av Gud.)

Be en elev läsa upp Matteus 19:7 och be klassen titta efter ytterligare en fråga som fariseerna ställde till Frälsaren.

  • Vad frågade fariseerna Frälsaren?

Be en elev läsa upp Matteus 19:8–9 och be klassen se vad Frälsaren svarade.

  • Vad menade Frälsaren var skälet till att Mose tillät skilsmässa bland israeliterna? (På grund av att människorna var hårdhjärtade.)

För att ytterligare hjälpa eleverna förstå hur den här lärosatsen gäller vår tid ber du en elev läsa följande uttalande av äldste Dallin H. Oaks i de tolv apostlarnas kvorum:

Bild
Äldste Dallin H. Oaks

”Det slags äktenskap som krävs för upphöjelse – evigt i omfattning och gudalikt i kvalitet – har inget med skilsmässa att göra. I Herrens tempel vigs par för all evighet. Men en del äktenskap utvecklas inte till detta ideal. På grund av ’att [våra] hjärtan är så hårda’ [Matt. 19:8] verkställer Herren inte för närvarande följderna av den celestiala lagen. Han tillåter skilda personer att gifta sig igen utan den omoralens besudling som läggs fram i den högre lagen” (”Skilsmässa”, Liahona, maj 2007, s. 70).

Be gärna eleverna att dela med sig av sina vittnesbörd om att Gud har utformat och instiftat äktenskapet som en helig förbindelse mellan en man och en kvinna.

Matteus 19:13–30; 20:1–16

Jesus undervisar om evigt liv och berättar liknelsen om vingårdsarbetarna

Be en elev komma fram inför klassen. Säg till eleven att om han eller hon kan göra tio armhävningar så får han eller hon en liten belöning (som till exempel tio godisar). När eleven gjort tio armhävningar ger du honom eller henne belöningen och frågar sedan efter ännu en frivillig. Be den andra eleven göra en armhävning och fråga sedan klassen vilken belöning de tycker att den här eleven ska få och varför. Be de två eleverna återvända till sina platser. Tala om för klassen att eleven senare under lektionen kommer att få en belöning som grundar sig på det som klassen lär sig i skrifterna.

Sammanfatta Matteus 19:13–27 genom att förklara att Jesus uppmanade sina efterföljare att söka evigt liv i stället för världslig rikedom. Petrus frågade vad lärjungarna skulle få för att de försakat sina världsliga ägodelar för att följa Frälsaren. (Obs: Händelserna i de här verserna kommer att studeras mer ingående i lektionen om Markus 10.)

Be en elev läsa upp Matteus 19:28–30. Be klassen följa med och se vad Frälsaren svarade Petrus.

  • Vad kommer alla som försakar allt för att följa Frälsaren att få ärva, enligt vers 29?

Förklara att Frälsaren sedan berättade en liknelse för lärjungarna för att hjälpa dem förstå vår himmelske Faders önskan att ge alla sina barn möjligheten att få evigt liv. I den här liknelsen lejde en man arbetare vid olika tidpunkter under dagen för att arbeta i hans vingård. En normal arbetsdag på Nya testamentets tid skulle ha varat från ungefär 06.00 till 18.00, lite beroende på årstiden.

Skriv av följande uppställning på tavlan eller dela ut den till eleverna som ett utdelningsblad:

Arbetare (starttid)

Överenskommen lön

Arbetstimmar

Utbetalat belopp

Tidigt på morgonen (06.00)

Tredje timmen (09.00)

Sjätte timmen (12.00)

Nionde timmen (15.00)

Elfte timmen (17.00)

Be eleverna arbeta i små grupper. Be dem läsa Matteus 20:1–7 i sina grupper för att se hur länge varje grupp arbetare fick arbeta och vilken lön de kom överens om. (En denar var ett romersk mynt som motsvarade ungefär en arbetares dagslön.)

När de fått tillräckligt med tid ber du några elever komma fram till tavlan och fylla i de två första kolumnerna i uppställningen (eller så ber du dem fylla i utdelningsbladet de fått).

  • Vilka tycker ni bör få mest betalt?

Be en elev läsa upp Matteus 20:8–10 och be klassen se efter hur mycket var och en av grupperna med arbetare fick betalt.

  • Hur mycket fick var och en av grupperna med arbetare betalt? (När eleverna svarat skriver du 1 denar i var och en av rutorna i kolumnen med rubriken ”Utbetalat belopp”.)

  • Om ni tillhörde de arbetare som hade arbetat hela dagen, vilka tankar eller känslor hade ni kunnat få när ni fick samma lön som de som bara hade arbetat en timme?

Be en elev läsa upp Matteus 20:11–14. Be klassen följa med och se vad de som hade arbetat hela dagen sa till vingårdens herre och hur han svarade dem.

  • Vilket klagomål hade de som arbetat hela dagen?

  • Vad hade vingårdens herre att säga till svar?

  • Hur hade vingårdens herre varit rättvis mot dem som hade arbetat hela dagen?

För att hjälpa eleverna identifiera en sanning i den här liknelsen bör du förklara att lönen på en dinar kan symbolisera evigt liv, som det omnämns i Matteus 19:29. Skriv följande ofullständiga påstående på tavlan: Gud ger evigt liv till alla människor som …

  • Om lönen i den här liknelsen symboliserar evigt liv, vad kan då arbetet symbolisera? (Elevernas svar kan variera, men se till att betona att arbetet i den här liknelsen kan symbolisera att ingå och hålla heliga förbund med Gud. När eleverna svarat avslutar du sanningen på tavlan så här: Gud ger evigt liv till alla människor som väljer att ingå och hålla heliga förbund med honom.)

Påpeka att den här sanningen hjälper oss förstå vår himmelske Faders nåd mot människor som inte ingår eller håller förbund tidigt i livet och för dem som inte har möjlighet att göra det förrän efter att de har dött (L&F 137:7–8).

  • Varför tror ni det är viktigt för oss att veta att Gud ger evigt liv till alla människor som väljer att ingå och hålla heliga förbund med honom oavsett när det sker?

Påminn eleverna om den andra eleven som bara gjorde en armhävning och fråga:

  • Vilken belöning tycker ni att den här eleven ska få för en armhävning? (Ge eleven samma belöning som du gav eleven som gjorde tio armhävningar.)

Be en elev läsa upp Matteus 20:15–16. Be klassen följa med och se hur vingårdens herre svarade dem som klagade på hans godhet mot de andra arbetarna.

  • Vad tror ni att vingårdens herre menade när ha frågade ”ser du med onda ögon på att jag är så god” (v. 15)?

Förklara att äldste Jeffrey R. Holland i det tolv apostlarnas kvorum omformulerade frågan så här: Varför är du avundsjuk för att jag väljer att vara god?” (”Arbetarna i vingården”, Liahona, maj 2012, s. 31).

  • Förklara att det i vers 16 i kyrkans engelska utgåva av skrifterna finns en mening som inte finns i den svenska översättningen: ”Många är kallade men få är utvalda.” Vad betyder det? (Att vara kallad innebär att man uppmanas att delta i vår himmelske Faders verk. Att vara utvald innebär att ta emot hans välsignelser, bland andra evigt liv.)

  • Vilken princip kan vi lära oss av vers 16? (Eleverna kan identifiera ett antal principer, som till exempel: Om vi väljer att vara avundsjuka när vår himmelske Fader välsignar andra, kan vi gå miste om de välsignelser han vill ge till oss.)

Läs upp följande uttalande av äldste Jeffrey R. Holland och be eleverna att fundera över hur de kan bli frestade att bli avundsjuka när vår himmelske Fader ger något till andra:

Bild
Äldste Jeffrey R. Holland

”Det kommer tillfällen i våra liv när någon annan får en oväntad välsignelse eller får ta emot ett speciellt erkännande. Får jag vädja till er att inte bli sårade – och absolut inte bli avundsjuka – när lyckan kommer till någon annan? Vi blir inte mindre värda för att någon annan får mera. Vi tävlar inte mot varandra för att se vem som är rikast eller har flest talanger eller är vackrast eller ens vem som är mest välsignad. Den kamp vi verkligen är inblandade i är mot synden. …

Avundsjuka, tjurighet eller försök att dra ner andra [höjer] inte din egen ställning, inte heller blir din egen självbild bättre av att du trycker ner någon annan. Så var god, och var tacksam för att Gud är god. Det gör livet gladare” (”Arbetarna i vingården”, Liahona, maj 2012, s. 31, 32).

Vittna om de sanningar eleverna identifierade i sina studier av liknelsen om vingårdsarbetarna.

Skriv följande mening på tavlan. Ge eleverna tid att avsluta meningen i sina anteckningsböcker eller studiedagböcker: På grund av det jag lärt mig av den här liknelsen ska jag …

Efter ett tag ber du några elever som känner sig bekväma med det att berätta för klassen vad de skrivit.

Matteus 20:17–34

Jesus förutsade sin egen död och undervisade sina lärjungar om att tjäna andra

Sammanfatta Matteus 20:17–34 genom att förklara att Frälsaren förutsade att han skulle förrådas och dömas till döden när han återvände till Jerusalem. Han sa till sina lärjungar att de, hellre än att eftersträva en ställning eller auktoritet, skulle följa hans exempel och tjäna andra.

Kommentarer och bakgrundsinformation

Matteus 19:3–6. ”Vad Gud har fogat samman”

Äldste F. Burton Howard i de sjuttios kvorum förklarade att profeter länge undervisat om äktenskapets roll i Guds plan:

”Evigt äktenskap är en princip som grundlades före världens grundläggning och som instiftades på denna jord innan döden trädde in. Adam och Eva överlämnades åt varandra av Gud i Edens lustgård före fallet. Det står i skrifterna: ’När Gud skapade människor gjorde han dem lika Gud. Till man och kvinna skapade han dem. Han välsignade dem’ (1 Mos. 5:1–2; kursivering tillagd).

Profeterna har enhälligt lärt att fulländandet och kulmen av Guds stora plan för sina barns välsignelse är evigt äktenskap” (”Evigt äktenskap”, Liahona, maj 2003, s. 92).

Syster Julie B. Beck, som verkat som Hjälpföreningens generalpresident, lärde följande om varför äktenskapet instiftats av Gud:

”Vi vet att vi stod på vår Frälsare Jesu Kristi sida i den stora förjordiska konflikten för att bevara vår möjlighet att tillhöra en evig familj. … Vi tror på bildandet av eviga familjer. Det innebär att vi tror på att vi bör gifta oss” (”Vad sista dagars heliga kvinnor gör bäst: Stå starka och orubbliga”, Liahona, nov. 2007, s. 110).

Matteus 19:6–9. Skilsmässa

Äldste Dallin H. Oaks i de tolv apostlarnas kvorum talade om hur skilsmässor påverkar familjer:

”Det finns många goda medlemmar i kyrkan som har genomgått skilsmässa. … Vi vet att många av er är oskyldiga offer – medlemmar vars tidigare make eller maka ständigt förrådde heliga förbund eller lämnade hemmet eller vägrade att utföra de ansvar som följer med äktenskapet under en längre tid. …

Alla som upplevt skilsmässa vet hur ont det gör och vilket behov man har av försoningens helande kraft och hopp. Denna helande kraft och detta hopp finns där för dem och även för deras barn. …

Vi kan inte styra och vi ansvarar inte för andras val, även om de påverkar oss på ett så smärtsamt sätt. …

Oavsett utgången och oavsett hur svåra era erfarenheter är, har ni fått löfte om att ni inte kommer att vägras välsignelserna som kommer av en evig familjerelation om ni älskar Herren, håller hans bud och helt enkelt gör ert bästa” (”Skilsmässa”, Liahona, maj 2007, s. 70–71, 73).

Matteus 19:10–12. ”Det finns de som inte kan gifta sig”

Äldste Bruce R. McConkie i de tolv apostlarnas kvorum förklarade att människor för längesedan felaktigt trodde att ett liv i celibat var eftertraktansvärt:

”Det är tydligen så att de som gjorde sig själva till eunucker var män med falsk hednatro som uppsåtligt lemlästade sig själva i hopp om att det skulle bidra till deras frälsning. Det är uppenbart att det sanna evangeliet inte ställde några sådana krav. Uppsåtlig kastrering är inte en del av evangeliet; en sådan uppfattning gör våld på sanna principer för fortplantning och celestialt äktenskap” (Mormon Doctrine, 2:a uppl. [1966], s. 241).

Matteus 20:1–16. Liknelsen om vingårdsarbetarnas lön

Äldste Dallin H. Oaks i de tolv apostlarnas kvorum berättade om något viktigt vi kan lära oss av liknelsen om vingårdsarbetarnas lön:

”Precis som andra liknelser kan denna liknelse lära oss flera olika och värdefulla principer. Vad vi lär oss av den nu, är att Mästarens belöning i den slutliga domen inte kommer att grunda sig på hur länge vi har arbetat i vingården. Vi får inte vår himmelska belöning genom att stämpla med stämpelur. Vad som är viktigt är att vårt arbete på Herrens arbetsplats har fått oss att bli något. För några av oss tar detta längre tid än för andra. Det som är viktigt till sist är vad vi har blivit genom vårt arbete” (”Uppmaningen att bli något”, Liahona, jan. 2001, s. 42).