Seminaari
Viikko 12: Päivä 4, Oppi ja liitot 53–56


Viikko 12: Päivä 4

Oppi ja liitot 53–56

Johdanto

Kesäkuussa 1831 profeetta Joseph Smith sai ilmoitukset, jotka on tallennettuna luvuissa OL 53–55. Ilmoitukset sisälsivät Herran käskyjä joillekin kirkon jäsenille, jotka asuivat Ohiossa mutta muuttaisivat pian Missouriin. Näissä ilmoituksissa Herra puhui Sidney Gilbertille, Newel Knightille ja William W. Phelpsille antaen heille ohjeita, jotka liittyivät heidän tehtäviinsä kirkossa ja heidän taitoihinsa.

Oppi ja liitot 53

Herra kutsuu Sidney Gilbertin vanhimmaksi ja matkustamaan Joseph Smithin kanssa Missouriin

Kun Sidney Gilbert huomasi, ettei hänen nimensä ollut niiden lähetyssaarnaajien luettelossa, jotka kutsuttiin matkustamaan Missouriin (ks. OL 52:22–32), hän meni profeetta Joseph Smithin luo ja kysyi, mitä Herra haluaisi hänen tekevän. Joseph tiedusteli asiaa Herralta ja sai ilmoituksen, joka on tallennettuna luvussa OL 53. Ilmoituksessa Herra käski, että veli Gilbert piti asettaa vanhimmaksi ja että tämän tuli toimia piispa Edward Partridgen edustajana. Veli Gilbertin tehtävää olla piispan edustaja selitetään tarkemmin jakeissa OL 57:6–10, 15. Lisäksi Herra käski Sidneyä menemään Missouriin Joseph Smithin ja Sidney Rigdonin kanssa.

Mieti seuraavaa kokemusta, jossa eräs nuori nainen myös mietti, mitä Herra halusi hänen tekevän:

”Kiinassa Aleisha Cramer sai vastauksen rukouksiinsa. Vastaus oli samalla yksinkertainen ja silti vaikea toteuttaa. Hänen pitäisi luopua elinikäisistä unelmistaan, mennä kotiin ja elää keskivertoyliopisto-opiskelijan elämää. Vastaus yllätti hänet, mutta hän halusi tehdä sen, mitä Herra käski häntä tekemään.

Aleisha – – oli päässyt jalkapallon pelaamisessa huipulle. Hän oli saavuttanut useimmat tavoitteistaan ja edennyt aina Yhdysvaltain naisten maajoukkueen jäseneksi, mikä tarjosi hänelle mahdollisuuden päästä pelaamaan maailmanmestaruuskisoissa ja vuoden 2004 olympialaisissa.

Kuva
Aleisha Cramer

Hän oli menestynyt. Mutta se ei tehnyt häntä onnelliseksi.

’Minulla oli kaikkea’, Aleisha sanoi. ’Minulla oli hyvä perhe. Minulla oli ystäviä. Opiskelin BYU:ssa. Pelasin todella hyvin maajoukkueessa. Mutta jatkaisinko pyrkimistä maailmanmestaruuskisoihin ja tuntisinko silti tätä tyhjyyttä?’

Sitten ollessaan Kiinassa pelaamassa näytösotteluissa Aleisha heräsi eräänä yönä itkien. Hän tunsi ihanaa lämpöä, lohtua. ’Muistan, että laitoin käteni sydämelleni, ja sitten minulle vain tulivat nämä ajatukset: ”Sinun täytyy jäädä pois valtakunnallisesta joukkueesta. Ei ole hyvä, että rikot sapatinpäivän käskyä. Sinun on hyvä kulkea eri polkua. Kaikki kyllä järjestyy.”’ Hän kuvailee, että hän täyttyi Hengellä ja että kokemus toistui useana peräkkäisenä yönä.

Vaikka Aleisha oli ollut kirkon jäsen koko ikänsä, hänen kiinnostuksensa evankeliumia kohtaan oli kasvanut. Hän luki pyhiä kirjoituksia joka päivä ainakin puoli tuntia, ja hän oli huomannut, että hänen rukouksensa olivat muuttuneet. Aleisha kyseli Herralta, mitä Hän halusi hänen tekevän. Ja Kiinassa hän sai vastauksensa.

’En ole koskaan aiemmin tuntenut sellaista – sitä lohtua ja sitä lämpöä. Kunpa voisin saada sellaisia kokemuksia joka kerta, kun minulla on kysymyksiä. Kaikki vaikutti niin selkeältä. Se tuntui niin järkevältä.’

Aleisha toimi saamansa innoituksen mukaan. Hän sanoi: ’Kun saa innoitusta, sitä täytyy noudattaa heti silloin. Jos olisin sanonut: ”Kyllä, se on totta. Mutta minä todella haluan pelata maailmanmestaruuskisoissa, joten toimin innoituksen mukaan kisojen jälkeen”, silloin asiat eivät ehkä olisi järjestyneet sillä tavoin kuin niiden piti.’ – –

Kun Aleisha ei enää kuulunut valtakunnalliseen joukkueeseen, hän ehti kokeilemaan uusia asioita. Tänä aikana Aleisha alkoi seurustella erään nuoren miehen kanssa, joka opetti hänelle kitaransoittoa, ja myöhemmin he solmivat avioliiton temppelissä.

’Olen varma, että minua valmistettiin tähän muutokseen sen avulla, mitä tapahtui Kiinassa. Luovuin yhdestä asiasta ja sain jotakin paljon parempaa’, Aleisha kertoo.

– – Hän haluaa yhä tehdä uutterasti työtä, mutta nyt se on uutteraa työtä hänen oman perheensä hyväksi.

[Aleisha] kuuntelee kaikista suurenmoisinta valmentajaa, taivaallista Isäänsä – Häntä, joka osaa ohjata häntä ja antaa hänelle ohjausta ja innoitusta. Kuten Aleisha sanoo: ’Herra tuntee meidät jokaisen. Minusta se on asia, joka on erittäin hyvä tietää ja josta on hyvä olla todistus.’” (Janet Thomas, ”The Playmaker”, New Era, marraskuu 2003, s. 21, 23.)

Pohdi, millä tavoin sinä voit saada Herralta elämääsi koskevaa johdatusta.

Oppi ja liitot 54

Herra käskee Newel Knightia johtamaan Colesvillen pyhät Missouriin

Huhtikuussa 1831 Newel Knight johti ryhmän pyhiä Colesvillestä New Yorkin osavaltiosta pyhien luo Ohioon. Toukokuussa profeetta Joseph Smith antoi piispa Edward Partridgelle käskyn ohjata nuo pyhät asettumaan Thompsonissa Ohiossa olevalle maatilalle, jonka Leman Copley oli aiemmin sitoutunut antamaan (eli luvannut) antaa siihen tarkoitukseen. Pyhät kylvivät siellä viljaa ja alkoivat tehdä maatilalla muitakin parannuksia. Mutta vaikka he tekivät yhdessä työtä maatilan kohentamiseksi, heistä alkoi tulla itsekkäitä ja ahneita. Heidän tilanteensa paheni, kun Leman Copley palasi lähetystyöstään shakereiden parissa (ks. OL 49) ja alkoi epäillä uskoaan. Hän hylkäsi vielä kehittymässä olleen todistuksensa palautetusta evankeliumista ja käski pyhien lähteä maatilalta. Hän myös veloitti heiltä 60 dollaria. Koska Leman oli rikkonut lupauksensa, näillä pyhillä ei ollut enää asuinpaikkaa. Newel Knight ja muut kysyivät profeetalta, mitä heidän pitäisi tehdä.

Lue OL 54:1–3 ja merkitse, mitä Herra halusi näiden pyhien tekevän tilanteensa kohentamiseksi. Pohdi sitten seuraavaa kysymystä: Miksihän parannuksesta ja nöyryydestä olisi apua näille pyhille?

Lue OL 54:6 ja merkitse siunaus, joka annettiin niille, jotka pitivät lupauksen pyhittää omaisuutensa.

Täydennä jakeissa OL 54:1–6 Herran antamien opetusten pohjalta seuraava periaate: Jos pidämme liittomme ja noudatamme Herran käskyjä, me saamme .

Jokainen siunaus, jonka me saamme, on Herran armoteko. Yksi esimerkki Herran armosta on se, kun Hän antaa meille anteeksi meidän syntimme. Kun me pidämme lupaukset, jotka annamme kasteessa, ja noudatamme Jumalan käskyjä, me saamme armon paitsi tässä elämässä myös viimeisellä tuomiolla.

Vanhin David A. Bednar kahdentoista apostolin koorumista on puhunut muutamista tavoista, joilla Herra antaa meille armoa, kun me pidämme liittomme:

Kuva
Elder David A. Bednar

”Herran lempeät armoteot ovat niitä hyvin henkilökohtaisia ja yksilöllisiä siunauksia, voimaa, varjelusta, varmuutta, johdatusta, rakkautta osoittavaa hyvyyttä, lohdutusta, tukea ja hengellisiä lahjoja, joita me saamme Herralta Jeesukselta Kristukselta ja Hänen tähtensä ja kauttaan. – –

Herran lempeät armoteot eivät tapahdu umpimähkään tai pelkästään sattumanvaraisesti. Uskollisuus, kuuliaisuus ja nöyryys kutsuvat lempeitä armotekoja meidän elämäämme, ja Herran ajoitus on usein juuri se, joka auttaa meitä huomaamaan nämä tärkeät siunaukset ja arvostamaan niitä.” (”Herran lempeät armoteot”, Liahona, toukokuu 2005, s. 99–100.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi muutamista siunauksista, joita tunnet Herran antaneen sinulle hiljattain, koska olet ollut uskollinen liitoillesi ja kuuliainen Hänen käskyilleen.

Jakeissa OL 54:7–10 sanotaan, että kun nämä pyhät olivat menettäneet kotinsa Leman Copleyn maatilalla, Herra käski heitä matkustamaan Missouriin. Heidän oli määrä nimittää joku hoitamaan maksut matkan varrella ja tekemään työtä elantonsa eteen siellä, kunnes Herra valmistaisi heille paikan, jonne asettua. Lisäksi Herra neuvoi heitä olemaan kärsivällisiä ahdingossa.

Oppi ja liitot 55

Herra kutsuu William W. Phelpsin auttamaan kirkon aineiston kirjoittamisessa ja painamisessa

Ajattele lahjojasi tai kykyjäsi. Ajattele sitten lahjoja tai kykyjä, joita jollakulla ystävälläsi on. Koska meillä on erilaisia taitoja, me voimme auttaa Herran työssä eri tavoin.Jumala voi käyttää lahjojamme, kykyjämme ja taitojamme lastensa siunaukseksi. William W. Phelps on esimerkki tästä periaatteesta. Ennen kuin hän saapui Kirtlandiin Ohioon, hän oli ostanut itselleen Mormonin kirjan kaksi viikkoa sen jälkeen kun se oli tullut myyntiin. Se johti hänen kääntymykseensä.

Lue luvun OL 55 johdanto ja pane merkille yksi William W. Phelpsin kyvyistä tai taidoista. Lue sitten OL 55:4 ja pane merkille toinenkin hänen lahjoistaan. Herra kutsui veli Phelpsiä käyttämään lahjojaan ja kykyjään apuna kirkon aineistojen kirjoittamisessa ja painamisessa Missourissa (ks. OL 55:5). Veli Phelpsin pyrkimykset siellä olivat monin tavoin siunauksena kirkolle.

Kuva
William Phelps and Joseph Smith at printing press
  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Kuinka olet nähnyt Herran käyttävän ihmisten lahjoja ja taitoja muiden siunaukseksi?

    2. Millä tavoin sinun lahjasi tai taitosi voisivat siunata ja kohottaa muita sekä viedä Herran työtä eteenpäin?

Oppi ja liitot 56:1–13

Herra peruuttaa Ezra Thayren lähetystyökutsun ja kehottaa tätä tekemään parannuksen

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi henkilöstä, jonka tunnet ja joka on luopunut jostakin hänelle tärkeästä asiasta ollakseen kuuliainen jollekin käskylle. (Mahdollisia esimerkkejä: uhrausten tekeminen kirkkoon liittymiseksi, lähetystyöhön lähtemiseksi tai tiettyjen kirkon tasovaatimusten noudattamiseksi.)

Ezra Thayre oli saanut tehtävän asua Frederick G. Williamsin maatilalla Kirtlandissa Ohiossa ja tehdä siellä työtä Joseph Smith vanhemman kanssa. Maatilalla työskentelemisen lisäksi Ezra auttoi myös joidenkin maanhankintaa koskevien velkojen maksamisessa. Kun hänet kutsuttiin lähetystyöhön Missouriin Thomas B. Marshin kanssa (ks. OL 52:22), hän vaati kauppakirjaa siitä osuudesta kirkon maata, johon hän tunsi olevansa oikeutettu. Koska Ezra Thayre oli huolissaan omaisuudestaan ja rahoistaan, hän ei ollut valmis lähtemään siihen lähetystyöhön silloin kun Thomas oli valmis, ja niinpä Thomas meni profeetta Joseph Smithin luo ja kysyi, mitä hänen pitäisi tehdä.

Ilmoituksessa, joka on tallennettuna luvussa OL 56, Herra peruutti Ezra Thayren lähetystyökutsun ja määräsi veli Marshille uuden toverin. Sitten Herra varoitti ylpeydestä ja opetti pyhille, että Hänellä on heille varattuna paljon enemmän kuin vain maata ja rahaa.

Lue OL 56:3–5 ja pane merkille, mitä tapahtui sen vuoksi, että Ezra Thayre ei ollut valmis lähtemään Missouriin Thomas B. Marshin kanssa. Mitä Ezra menetti, koska ei ollut valmis lähtemään veli Marshin kanssa?

Jakeessa OL 56:4 meille opetetaan, että Herra voi käskeä tai peruuttaa käskyn niin kuin hyväksi näkee. Voisit merkitä ne sanat tai ilmaukset, jotka ilmentävät tätä periaatetta.

Seuraavassa on pyhistä kirjoituksista ja kirkon historiasta muutamia esimerkkejä siitä, kuinka Herra on antanut tai peruuttanut käskyn:

  • Kun Herra oli antanut Moosekselle ja hänen kansalleen korkeamman lain, Israelin lapset kapinoivat ja alkoivat palvella kultaista vasikkaa. Silloin Herra antoi heille vähäisemmän lain. (Ks. JST Exodus 32:14; PKO JSR 2. Moos. 33:20; 34:1–2.)

  • Palvelutyönsä aikana maan päällä Vapahtaja käski apostolien saarnata ainoastaan juutalaisille (ks. Matt. 10:5). Pian Vapahtajan kuoleman jälkeen Pietari sai ilmoituksen, että oli aika saarnata evankeliumia kaikkiin kansakuntiin kuuluville (ks. Matt. 28:19).

  • Tällä taloudenhoitokaudella Herra käski eräiden alkuaikojen pyhien harjoittaa pluraaliavioliittokäytäntöä. Profeetta Joseph Smithille ja monille muille kirkon johtajille tämä käsky oli vaikea mutta he noudattivat sitä. Vuosia myöhemmin saatuaan ilmoituksen presidentti Wilford Woodruff antoi kirjallisen lausunnon – manifestin – jonka kirkko hyväksyi viralliseksi ja sitovaksi 6. lokakuuta 1890. Tämä johti siihen, että pluraaliavioliittokäytännön harjoittaminen päättyi kirkossa (ks. VJ 1).

Lue OL 56:8–11 ja pane merkille, mitä Herra käski Ezra Thayrea tekemään sen jälkeen kun tämän lähetystyökutsu oli peruutettu. Onneksi Ezra päätti tehdä parannuksen, ja seitsemän kuukautta myöhemmin hänet kutsuttiin jälleen palvelemaan lähetyssaarnaajana Thomas B. Marshin kanssa (ks. OL 75:31).

Oppi ja liitot 56:14–20

Herra varoittaa pyhiä ahneudesta ja ylpeästä sydämestä

Toisinaan ihmiset ajattelevat, että ylpeys on ominaisuus, joka on vain rikkaiden sydämessä. Aina tämä ei kuitenkaan ole totta, kuten huomaat seuraavista jakeista.

Lue OL 56:16–17 ja huomaa, kuinka parannukseen haluton sydän voi ilmetä sekä ihmisessä, joka on rikas, että ihmisessä, joka on köyhä. Voisit merkitä, mitä löydät. Pohdi, miksi ylpeys ja ahneus voivat olla yleisesti esiintyviä piirteitä sekä rikkaissa että köyhissä.

Lue OL 56:18 ja pane merkille, millaisiksi Herra kuvailee niiden sydäntä ja mieltä, jotka ovat siunattuja. Käytä alaviitteitä ymmärtääksesi Herran käyttämiä sanoja.

Kuva
Vanhin D. Todd Christofferson

Vanhin D. Todd Christofferson kahdentoista apostolin koorumista on opettanut: ”Havitellessanne kääntymyksen siunausta voitte uhrata Herralle särkyneen eli parannusta tekevän sydämenne ja murtuneen eli kuuliaisen henkenne lahjan. Todellisuudessa se lahja olette te itse – se, mitä te olette, ja se, millaisiksi te olette tulossa.” (Ks. ”Kun olet kääntynyt”, Liahona, toukokuu 2004, s. 12.)

Lue OL 56:19–20 ja pane merkille, mitä siunauksia Herra on luvannut niille, joilla on nöyrä sydän. Sinun saattaa olla hyödyllistä tietää, että Herran ”palkka” tarkoittaa sitä, että Hän maksaa kaikesta hyvästä ja kaikesta pahasta, mitä on tehty.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Miten vertaisit jakeissa OL 56:18–20 kuvattuja siunauksia siihen omaisuuteen ja varallisuuteen, josta Ezra Thayre ja muut varhaiset pyhät ovat saattaneet olla huolissaan?

    2. Mitä sinä voit tehdä, jotta sinulla olisi sellainen sydän, joka saa näissä jakeissa luetellut siunaukset?

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut OL 53–56 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia tai oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: