Seminaari
Viikko 10: Päivä 1, Oppi ja liitot 41


Viikko 10: Päivä 1

Oppi ja liitot 41

Johdanto

Joulukuussa 1830 Herra käski New Yorkin osavaltiossa asuvia pyhiä muuttamaan Ohioon, jossa he saisivat Herran lain (ks. OL 37:3; 38:32). Profeetta Joseph Smith sai lukuun OL 41 sisältyvän ilmoituksen 4. helmikuuta 1831 – samana päivänä, jolloin hän saapui Ohioon. Tässä ilmoituksessa Herra antoi lisäohjeita, jotka auttaisivat pyhiä valmistautumaan Hänen lakinsa saamiseen. Lisäksi Hän kutsui Edward Partridgen kirkon ensimmäiseksi piispaksi.

Oppi ja liitot 41:1–8

Herra kuvailee, kuinka tulla Jeesuksen Kristuksen opetuslapseksi

Mitä sinä teet kernaasti tai minkä tekemisestä iloitset? Mitä arvelet Herran tekevän kernaasti? Mieti, mitä tarkoittaa se, että tekee kernaasti jotakin tai iloitsee jonkin tekemisestä.

Lue OL 41:1 ja pane merkille, mitä Herra tekee kernaasti. Huomaa, mitä meidän täytyy tehdä saadaksemme ”suurimpia kaikista siunauksista”, mitä Hän haluaa antaa meille.

Sen pohjalta, mitä Herra sanoi jakeessa 1, täydennä seuraava periaate: Herra kernaasti, kun me .

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Milloin olet tuntenut, että Herra on kernaasti siunannut sinua, koska olet kuullut Häntä?

    2. Mitä sinulle merkitsee tietää, että Herra tuntee iloa saadessaan siunata sinua siitä, että kuulet Häntä?

Profeetta Joseph Smith oli kuuliainen Herran neuvolle kokoontua Ohioon. Joseph ja Emma olivat muuttaneet jo seitsemän kertaa niiden neljän vuoden aikana, jotka he olivat olleet naimisissa, ja Emma oli juuri toipunut kuukauden kestäneestä sairaudesta ja oli seitsemännellä kuulla raskaana, kun he tammikuun 1831 loppupuolella lähtivät New Yorkin osavaltiosta matkatakseen reellä lähes 500 kilometriä Kirtlandiin Ohioon.

Kun Joseph ja Emma olivat saapuneet Kirtlandiin, he pysähtyivät Gilbertin ja Whitneyn kaupan eteen. ”[Joseph] juoksi portaat ylös ja astui sisälle kauppaan, missä liikekumppaneista nuorempi seisoi. ’Newel K. Whitney! Sinä olet se mies!’ hän huudahti ojentaen ystävällisesti kätensä aivan kuin vanhalle tutulle. ’En valitettavasti voi sanoa tuntevani teitä’, [Newel K. Whitney] vastasi tarttuen ojennettuun käteen automaattisesti. ’En voi kutsua teitä nimeltä, niin kuin te minua.’ ’Minä olen profeetta Joseph’, sanoi vieras hymyillen. ’Olet rukoillut minua tänne, mitä siis haluat minusta?’” (Julkaisussa History of the Church, osa 1, s. 146.)

Joseph selitti, että hän oli nähnyt näyssä Newelin rukoilevan häntä tulemaan Kirtlandiin. Whitneyt ottivat Joseph ja Emma Smithin ystävällisesti vastaan, ja Joseph ja Emma asuivat heidän luonaan useita viikkoja (ks. History of the Church, osa 1, s. 145–146).

Useimmat New Yorkin osavaltiossa asuvat pyhät muuttivat Ohioon Herran kokoontumiskäskyä seuranneiden viiden kuukauden aikana. Jotkut näistä kirkon jäsenistä joutuivat sen vuoksi tekemään suuria uhrauksia. He myivät omaisuutensa tappiolla tai yksinkertaisesti jättivät myymättä jääneet kotinsa ja maatilansa ja lähtivät Ohioon seuratakseen profeettaa. Lue seuraava kertomus ja huomaa esimerkki siitä, kuinka Herra siunasi näitä pyhiä siitä, että he kuulivat Herran käskyä muuttaa Ohioon:

Kuva
Lucy Mack Smith

Profeetta Joseph Smithin äiti Lucy Mack Smith johdatti 80 kirkon jäsenen ryhmän Fayettesta New Yorkin osavaltiosta Ohioon. Kun he matkasivat höyrylaivalla Cayugan ja Senecan kanavaa pitkin New Yorkin osavaltion Buffaloon, Lucy muistutti pyhille, että he ”tekivät matkaa Herran käskyn mukaan kuten isä Lehi teki, kun hän lähti Jerusalemista; ja jos he olisivat uskollisia, [heillä] oli yhtä hyvät syyt odottaa Jumalan siunauksia” (Kirkon historia aikojen täyttyessä, uskonto 341–343, 2005, s. 98).

Kun he saapuivat Buffaloon New Yorkin osavaltiossa, he tapasivat kirkon jäseniä Colesvillestä, jotka myös olivat matkalla Ohioon mutta olivat jo viikkoa aiemmin joutuneet jäämään Buffaloon. Kanavareitti oli tukkeutunut jäistä, joita oli ”kasaantunut yli kuuden metrin korkeudelle”, ja heille kerrottiin, että heidän saattaisi olla pakko ”jäädä satamaan vielä ainakin pariksi viikoksi”. Monet Lucyn ryhmän pyhistä lannistuivat. He olivat nälissään, ja jotkut lapsista olivat sairastuneet. He ostivat liput kansipaikoille erääseen toiseen laivaan ja lastasivat tavaransa ja Lucy sai järjestettyä naisille ja heidän sairaille lapsilleen väliaikaisen suojan seuraavaan aamuun saakka. (Ks. Kirkon historia aikojen täyttyessä, s. 99.)

Kun he jälleen olivat laivassa, Lucy todisti ryhmälleen: ”No niin, veljet ja sisaret, jos te kaikki esitätte toiveenne Korkeimmalle, että jää rikkoutuisi ja me pääsisimme vapaasti lähtemään, niin yhtä varmasti kuin Herra elää, niin tulee tapahtumaan.” Ja hän kuvaili, mitä seuraavaksi tapahtui: ”Samassa kuului ääni kuin ukkonen olisi jyrähtänyt. Kapteeni huusi: ’Jokainen mies paikalleen.’ Jää murtui ja jätti juuri ja juuri laivan mentävän väylän, joka oli niin kapea, että kun laiva kulki sitä pitkin, niin siipirattaiden lapoja iskeytyi räsähtäen irti. – – Olimme tuskin päässeet väylän läpi, kun jää sulkeutui jälleen, ja Colesvillen veljet jäivät Buffaloon eivätkä pystyneet seuraamaan meitä.” (Kirkon historia aikojen täyttyessä, s. 99.)

  1. Sen kertomuksen pohjalta, jonka luit Lucy Mack Smithin johtamasta pyhien ryhmästä, kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi yhteenveto siitä, millä tavoin nämä pyhät osoittivat uskonsa Herraan. Kirjoita myös siitä, kuinka heidän kokemuksensa tämän vaikean tilanteen aikana osoittaa, että Herra on tietoinen meistä ja auttaa meitä voittamaan haasteita, kun kuulemme Häntä.

Lue OL 41:2–4 ja ota selville, minkä käskyn ja mitä ohjeita Herra antoi ihmisille. Vedä seuraavaan luetteloon viiva niiden ohjeiden yli, joita pyhiä ei käsketty noudattaa:

  • Kokoontukaa yhteen ollaksenne yhtä mieltä Jumalan sanasta.

  • Vastaanottakaa laki uskon rukouksen kautta.

  • Katsokaa, että laki pidetään.

  • Kokoontukaa Jacksonin piirikuntaan Missourissa.

Merkitse jakeeseen OL 41:3 sen lain tarkoitus, joka ihmisten oli määrä saada heidän uskonsa rukouksen kautta. Tämä laki, johon Herra viittaa, on luvussa OL 42. Tutkit tätä lakia yksityiskohtaisesti muutamassa seuraavassa oppiaiheessa.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi kuvaus siitä, millä tavoin Jumalan lakien ja käskyjen saaminen on mielestäsi siunaus. Selitä lisäksi, kuinka Jumalan lait auttavat meitä toimimaan niin, että kaikki olisi oikein Hänen edessään (ks. OL 41:3).

Mieti, millä tavoin seuraavat kaksi käsitettä voisivat olla samanlaisia ja millä tavoin ne voisivat olla erilaisia:

Uskova

Opetuslapsi

Lue OL 41:5 ja täydennä seuraava periaate: Meistä tulee Jeesuksen Kristuksen opetuslapsia, kun me .

Onko Jeesuksen Kristuksen lakien uskomisen ja niiden vastaanottamisen välillä eroa? Vaikka Jumalan lakien uskominen on tärkeä osa sitä, että tulee Jeesuksen Kristuksen opetuslapseksi, niin Hänen lakiensa vastaanottaminen – niiden hyväksyminen ja noudattaminen – vahvistaa uskoamme Vapahtajaan.

  1. Jotta sinun on helpompi toteuttaa periaatetta, jonka mukaan meistä tulee Jeesuksen Kristuksen opetuslapsia, kun me vastaanotamme Hänen lakinsa ja elämme niiden mukaan, valitse Nuorten voimaksi -kirjasesta yksi tasovaatimus ja lue siitä. Kirjoita sitten pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, mitä haluaisit tehdä vastaanottaaksesi tämän tasovaatimuksen ja elääksesi sen mukaan hieman paremmin.

Jakeessa OL 41:7 Herra käski pyhiä rakentamaan talon, jossa Joseph Smith ja hänen perheensä voisivat asua ja jossa Joseph voisi jatkaa Raamatun kääntämistä. Pyhät noudattivat näitä käskyjä, ja rakennettiin pieni talo, jossa Joseph ja Emma asuivat muutamia kuukausia.

Oppi ja liitot 41:9–12

Herra kutsuu Edward Partridgen kirkon ensimmäiseksi piispaksi

Kuvittele, että seurakuntaanne tarvitaan uusi piispa. Tutki jaetta OL 41:9 ja merkitse sanoja tai ilmauksia, jotka opettavat seuraavaa periaatetta: Piispat ovat Jumalan kutsumia, kirkon jäsenet ovat hyväksyneet heidät, ja heidät on asetettu asianmukaisella valtuudella.

Ilmaus ”hänet tulee nimittää kirkon äänellä” tarkoittaa, että kirkon jäsenet ovat hyväksyneet henkilön, jonka Jumala on kutsunut. Ilmaus ”käyttämään kaiken aikansa kirkon töihin” kohdistettiin erityisesti Edward Partridgeen, ja se koskee myös johtavan piispakunnan jäseniä nykyään. Se ei koske seurakuntien piispoja, jotka jatkavat tavanomaista työtään samalla kun palvelevat kirkossa.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, miksi sinun on tärkeää tietää, että piispasi tai seurakuntanne johtaja on Jumalan kutsuma ja asetettu asianmukaisella pappeuden valtuudella.

Lue OL 41:11 ja pane merkille, mitä sellaisia ominaisuuksia Herra sanoi Edward Partridgella olevan, jotka voisivat auttaa häntä hänen kutsumuksessaan piispana. Voisit kirjoittaa pyhiin kirjoituksiisi huomautuksen, että sana vilppi viittaa pettämiseen tai tekopyhyyteen. Edward oli siis rehellinen ja nuhteeton mies.

  1. Lue OL 41:12 ja pane merkille Herran varoitus. Kirjoita sitten pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mitä mielestäsi tarkoittaa ”katsokaa – –, kuinka pidätte” Herran sanat?

    2. Millä tavoin sen tiedostaminen, mitä teet Herran sanoilla, on yhteydessä siihen, mitä olet oppinut Jeesuksen Kristuksen opetuslapsena olemisesta?

Kuva
Vanhin Neal A. Maxwell

Kun luet kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Neal A. Maxwellin seuraavia sanoja, mieti, miten ne ovat yhteydessä siihen, mitä olet tämän oppiaiheen pohjalta oppinut opetuslapsena olemisesta: ”Me teemme joka päivä päätöksen siitä, missä määrin me olemme [opetuslapsia]. Me vastaamme joka päivä kysymykseen: ’Kuka on Herran puolella? Kuka?’” (”Palvelijani Joseph”, Valkeus, heinäkuu 1992, s. 39.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvun OL 41 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: