Seminaari
Viikko 16: Päivä 2, Oppi ja liitot 75


Viikko 16: Päivä 2

Oppi ja liitot 75

Johdanto

Kirkon konferenssissa, joka pidettiin 25. tammikuuta 1832, profeetta Joseph Smith sai kaksi ilmoitusta, jotka kumpikin ovat luvussa OL 75. Ensimmäinen ilmoitus, joka on tallennettu jakeisiin 1–22, annettiin ryhmälle vanhimpia, jotka olivat tarjoutuneet lähtemään lähetystyöhön. Herra antoi näille vanhimmille käskyjä heidän lähetystyövelvollisuuksistaan ja määräsi heille lähetystyötoverit. Toinen ilmoitus, joka on tallennettu jakeisiin 23–36, annettiin toiselle ryhmälle vanhimpia, jotka halusivat tietää Herran tahdon heihin nähden. Herra käski näitä vanhimpia varmistamaan, että heidän perheistään huolehdittaisiin, ja ottamaan vastaan kutsun saarnata evankeliumia.

Oppi ja liitot 75:1–5

Herra puhuu niille, jotka haluavat saarnata evankeliumia

Kuinka monta vuotta on siihen, että sinä voit palvella kokoaikaisessa lähetystyössä? Kun ajattelet mahdollisuutta palvella kokoaikaisessa lähetystyössä, mitä siunauksia odotat saavasi siitä, että kerrot evankeliumista muille? Kirjoita muutamia niistä siunauksista annetulle viivalle:

Kuten on tallennettu lukuun OL 75, Herra on luvannut monia siunauksia niille, jotka Hän on kutsunut saarnaamaan evankeliumia. Hän on myös antanut heille ohjeita, jotka auttaisivat heitä menestymään. Lue OL 75:1–4 ja pane merkille, mitä Herra halusi vanhinten tekevän saarnatessaan evankeliumia. Voisit merkitä löytämäsi asiat pyhiin kirjoituksiisi.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, miksi mielestäsi on tärkeää, että lähetyssaarnaajat saarnaavat evankeliumia tavalla, jota Herra kuvailee näissä jakeissa.

Lue OL 75:5 ja katso, mitä Herra lupasi vanhimmille, jos he julistaisivat uskollisesti Hänen evankeliumiaan. Saattaa olla hyödyllistä tietää, että sana lyhteet tarkoittaa viljankorsia, jotka on leikattu ja sidottu kimppuihin. Se, että saa monia lyhteitä, tarkoittaa runsasta satoa. Mitähän lyhteet voisivat kuvastaa lähetystyössä?

Kuva
sheaves in a field

Lyhteitä pellolla

Sen lisäksi että saamme siunauksena työmme hedelmät, kun kerromme evankeliumista muille, Herra on luvannut iankaikkisia siunauksia jakeessa OL 75:5. Millä tavoin Herran lupaukset jakeessa 5 saattaisivat kannustaa sinua kertomaan evankeliumista muille?

  1. Sen avulla, mitä opit jakeesta 5, täydennä seuraava periaate pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi: Jos olemme uskollisia evankeliumin julistamisessa, Herra siunaa meitä…

Oppi ja liitot 75:6–22

Herra kutsuu lähetystyötoveripareja ja antaa heille käskyjä

Sen jälkeen kun Herra oli antanut käskyjä ja lupauksia vanhimmille, jotka olivat lähdössä lähetystyöhön, Hän yhdisti heidät toveripareiksi ja antoi kullekin toveriparille erityisiä käskyjä.

Lue OL 75:6–12, niin saat tietää, ketkä olivat ensimmäinen lähetyssaarnaajapari ja minkä lupauksen Herra antoi heille, jos he julistaisivat evankeliumia uskollisesti.

Sinun voi olla hyvä tietää, että lokakuun 29. päivänä 1831 William E. McLellin oli saanut kutsun palvella lähetystyössä Yhdysvaltain itäosissa ja hänen toverikseen kutsuttiin Samuel H. Smith (ks. OL 66:5–8). Alun perin William noudatti tätä kutsua. Hänen lähetystyönsä päättyi varhain, ja hän palasi Kirtlandiin Ohioon joulukuun lopussa 1831. Kuten jakeista OL 75:6–13 käy ilmi, Herra nuhteli William E. McLelliniä tämän nurinasta, peruutti kutsun palvella itäisissä osavaltioissa ja kutsui Orson Hyden hänen tilalleen Samuel Smithin toveriksi. Herra kuitenkin esitti Williamille armollisesti uuden kutsun julistaa evankeliumia Yhdysvaltain eteläosissa toverinaan Luke Johnson. William otti vastaan kutsun palvella, mutta hän ei jatkanut työtä uskollisesti. Pian hän väitti olevansa liian sairas jatkamaan lähetystyössä. Lähdettyään lähetystyöstään hän matkusti Hiramiin Ohioon ja solmi avioliiton Emiline Millerin kanssa.

Lue OL 75:11, 13–14 ja pane merkille, minkä lupauksen Herra toisti kullekin lähetyssaarnaajaparille, jos he olisivat uskollisia evankeliumin julistamisessa. Voisit merkitä näistä jakeista ne ilmaukset, jotka vakuuttavat meille, että jos olemme uskollisia evankeliumin julistamisessa, Herra on meidän kanssamme.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi jostakin kokemuksesta, joka sinulla tai jollakulla tuntemallasi henkilöllä on ollut ja joka on saanut sinut vakuuttuneeksi siitä, että Herra on meidän kanssamme, kun me kerromme uskollisesti evankeliumista muille.

  2. Kuvittele, että sinulla on ystävä tai sukulainen, jolla on vaikeuksia palvellessaan kokoaikaisessa lähetystyössä. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi kannustuskirje tälle henkilölle käyttäen apunasi niitä periaatteita, joita olet oppinut tämän päivän oppiaiheessa. Kerro kirjeessäsi, mitä lähetyssaarnaajat voivat tehdä julistaakseen evankeliumia uskollisemmin ja mitä siunauksia koituu niille, jotka tekevät niin. (Jos tunnet jonkun kokoaikaisen lähetyssaarnaajan, voisit kirjoittaa kirjeen hänelle. Kirjoita sitten pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi merkintä siitä, että olet tehnyt niin.)

Kuva
Gordon B. Hinckley as young missionary

Gordon B. Hinckley lähetyssaarnaajana Englannissa saarnaamassa Lontoon Hyde Parkissa

Me saatamme kohdata haasteita pyrkiessämme olemaan uskollisia evankeliumin julistamisessa. Eräässä presidentti Gordon B. Hinckleyä koskevassa artikkelissaan kahdentoista apostolin koorumin jäsen, vanhin Jeffrey R. Holland kirjoitti kamppailusta, jonka presidentti Hinckley kävi palvellessaan nuorena lähetyssaarnaajana Englannissa:

”Vanhin Hinckley – – koki jonkin verran sitä masennusta, joka on tuttua uuteen maahan uusiin oloihin joutuneille lähetyssaarnaajille. Hän ei ollut fyysisesti aivan terve, ja hän muistelee menoaan ensimmäiseen katukokoukseensa – –: ’Olin kauhuissani. Astuin pienelle korokkeelle ja katsoin koolla olevaa ihmisjoukkoa. – – He näyttivät melko uhkaavilta ja pahansuovilta, mutta jollakin tavoin sain sanottavani sanotuksi.’

Allapäin ja vailla menestystä lähetystyöpyrkimyksissä Gordon kirjoitti isälleen kirjeen ja sanoi: ’Tuhlaan omaa aikaani ja sinun rahojasi. En näe mitään mieltä täällä olemisessani.’ Aikanaan hänen isältään tuli lempeä mutta ytimekäs vastaus. Tuossa kirjeessä sanottiin: ’Rakas Gordon. Olen saanut sinun [kyseisenä ajankohtana päiväämäsi] kirjeen. Minulla on vain yksi ehdotus. Unohda itsesi ja ryhdy työhön. Rakkaudella, isäsi.’

Presidentti Hinckley sanoo tuosta hetkestä: ’Mietin hänen vastaustaan, ja sitten seuraavana aamuna pyhien kirjoitusten tunnillamme luimme tämän suurenmoisen Herran sanan: ”Sillä se, joka tahtoo pelastaa elämänsä, kadottaa sen, mutta joka elämänsä minun tähteni ja evankeliumin tähden kadottaa, on sen pelastava” (Mark. 8:35).

Tuo yksinkertainen toteamus, tuo lupaus, kosketti minua. Polvistuin ja lupasin Herralle, että yrittäisin unohtaa itseni ja ryhtyä työhön. Pidän sitä elämäni päätöksenteon päivänä. Voin katsoa kaiken siitä pitäen minulle tapahtuneen hyvän olevan peräisin päätöksestä, jonka sillä hetkellä tein.’” (Ks. ”Presidentti Gordon B. Hinckley – kallionluja ja vuorenvahva”, Valkeus, kesäkuu 1995, erikoisliite, s. 12, 14.)

Kuten on tallennettu jakeisiin OL 75:15–22, Herra käski lähetyssaarnaajia siunaamaan niitä perhekuntia, jotka ottaisivat heidät vastaan. Hän myös opetti heille, mitä tehdä, kun ne, joille he kertoisivat evankeliumista, torjuisivat heidät. Pölyn pudistaminen jaloistaan todistukseksi niitä vastaan, jotka torjuisivat heidät, ei ole lähetyssaarnaajien käytäntönä nykyään.

Oppi ja liitot 75:23–29

Herra selittää, kuinka niiden perheitä, jotka Hän on kutsunut palvelemaan lähetystyössä, tulee auttaa

Luvun OL 75 sisältämä toinen ilmoitus, joka on tallennettu jakeisiin 23–36, annettiin eri ryhmälle vanhimpia. Kirkon alkuvuosina monilla miehillä, jotka kutsuttiin palvelemaan lähetystyössä, oli vaimo ja lapsia, jotka olivat ylläpidossaan riippuvaisia heistä. Palvelukutsun vastaanottaminen oli suuri uhraus koko perheelle. Monien vanhinten luonnollinen huoli on varmasti ollut, mitä tapahtuisi heidän perheelleen, jos he ottaisivat vastaan kutsun saarnata evankeliumia kaukana kotoa.

Lue OL 75:24–28 ja pane merkille, mitä käskyjä Herra antoi vanhimmille, joita tarvittiin saarnaamaan evankeliumia mutta joilla oli perhe elätettävänään.

Näissä jakeissa Herra sanoi, että kirkon tulee auttaa perhettä, kun isä tai aviomies ottaa vastaan kutsun lähteä palvelemaan lähetystyössä. Huomaa, mitä Herra jakeessa 26 käski vanhinten tehdä, jos he kykenisivät löytämään paikan, jossa heidän perheistään pidettäisiin huolta.

Jakeessa 28 Herra sanoi vanhimmille, jotka eivät pystyneet löytämään muuta tukea perheelleen, että heidän ei tarvitsisi matkustaa, ja Hän vakuutti heille, etteivät he menettäisi tilaisuuttaan saada iankaikkista elämää. Näiden vanhinten odotettiin silti työskentelevän kirkossa omalla paikkakunnallaan.

Lue OL 75:29 ja pane merkille, minkä neuvon Herra antoi kaikille näille miehille. Saattaa olla hyödyllistä tietää, että ”olkoon – – uuttera kaikissa asioissa” tarkoittaa sitä, että on johdonmukainen, sitkeä, tarkkaavainen ja ahkera.

Voisit merkitä jakeessa 29 olevan Herran käskyn, joka opettaa seuraavaa periaatetta: Herra käskee meitä olemaan uutteria kaikissa asioissa.

  1. Pohdi, millä elämäsi osa-alueilla sinä tunnet voivasi olla uutterampi. Kirjoita erilliselle paperille tavoite yhdestä asiasta, jonka aiot tehdä ollaksesi uutterampi. Laita tämä tavoite näkyviin johonkin, mistä näet sen päivittäin. Kun olet tehnyt tämän, kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi: Olen kirjoittanut itselleni tavoitteen ja laittanut sen paikkaan, josta näen sen päivittäin.

Oppi ja liitot 75:30–36

Herra määrää vanhimpia palvelemaan toistensa lähetystyötovereina

Lukuun OL 75 tallennetun toisen ilmoituksen lopussa Herra järjesti tämän vanhinten ryhmän lähetyssaarnaajapareiksi.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvun OL 75 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: