Seminaari
Viikko 22: Päivä 2, Oppi ja liitot 103


Viikko 22: Päivä 2

Oppi ja liitot 103

Johdanto

Kirtlandin korkean neuvoston kokouksessa 24. helmikuuta 1834 Parley P. Pratt ja Lyman Wight pyysivät neuvostolta ohjeita siitä, kuinka Missourin pyhät voisivat saada ajallista apua ja saada jälleen haltuunsa Jacksonin piirikunnassa omistamansa maat. Samana päivänä profeetta Joseph Smith sai lukuun OL 103 tallennetun ilmoituksen, jossa Herra lupasi, että Siionin maa lunastettaisiin. Herra ohjasi kirkon johtajia kokoamaan voimavaroja ja vapaaehtoisia auttamaan Missourin pyhiä. Tämä ryhmä tultiin tuntemaan Siionin leirikuntana.

Kuva
Zion’s Camp

Siionin leirikunta saapuu Missouriin

Oppi ja liitot 103:1–21

Herra lupaa, että Siion tullaan lunastamaan

Mitä vihollisia vanhurskailla on nykyään?

Mieti, millä tavoin Herran viholliset pyrkivät estämään sinun hengellistä kehitystäsi ja kirkon kehitystä. Kun tutkit lukua OL 103, kiinnitä huomiota oppeihin ja periaatteisiin, jotka auttavat sinua voittamaan sellaiset viholliset.

Kuten tämän oppiaiheen johdannossa selitettiin, Herra antoi profeetta Joseph Smithille ilmoituksen vastauksena kysymyksiin siitä, kuinka auttaa Missourin pyhiä. Tämän ilmoituksen alussa Herra selitti, miksi Hän salli vihollistensa vainota Missourin pyhiä. Lue OL 103:1–4 ja pane merkille syitä, joiden vuoksi Herra salli niin kauheita asioita tapahtuvan kansalleen.

Mieti, miksi on merkittävää, että Herra nimitti niitä, jotka vainosivat pyhiä, omiksi vihollisikseen.

Lue OL 103:5–7 ja etsi vastauksia seuraavaan kysymykseen: Jos pyhät noudattaisivat Herran neuvoa ”heti tästä hetkestä lähtien”, mitä siunauksia he saisivat? (Voisit merkitä vastaukset, kun löydät ne. Huomaa, että ilmaus päästä voitolle tarkoittaa sitä, että on vahvempi kuin vastustaja eli voittaa vastustajansa.)

Näissä jakeissa opetetaan periaatetta, joka voi soveltua omiin pyrkimyksiisi päästä voitolle maailman vaikutuksista: Kun alamme noudattaa Herran neuvoja, saamme voimaa alkaa päästä voitolle maailmasta.

Lue OL 103:8–10 ja huomaa, mitä Herran varoituksen mukaan tapahtuisi, mikäli pyhät päättäisivät olla noudattamatta Hänen sanojaan.

Minkä periaatteen Herra opetti näissä jakeissa siitä, mitä tapahtuu, ellemme me pidä Hänen käskyjään? Täydennä seuraava ”jos–niin”-lausuma: Jos emme ole kuuliaisia Herran käskyille, niin .

Lue OL 103:9 uudelleen. Kuinka sinä voit olla ”valona maailmalle”? Kuinka sinä voit olla ”pelastaja”?

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mitkä ovat esimerkkejä siitä, kuinka Herran viholliset yrittävät päästä voitolle kirkon jäsenistä meidän aikanamme?

    2. Mistähän syystä joku, joka ei ole kuuliainen tai on vain osittain kuuliainen Herralle, ei ehkä pystyisi pääsemään voitolle Herran vihollisista?

    3. Milloin olet nähnyt jonkun saavan voiton Herran vihollisesta pyrkimällä noudattamaan Herran sanoja? (Voisit esimerkiksi ajatella jotakuta, joka on voittanut jonkin riippuvuuden tai joka elää nykyään evankeliumin mukaan elettyään aiemmin maailmallisesti.)

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi yksi asia, jota voit ryhtyä tekemään ”heti tästä hetkestä alkaen” (OL 103:5), jotta kuulisit paremmin Herran neuvoja. Kirjoita suunnitelma, kuinka aiot tehdä niin.

Muista, että vaikka et ehkä olisikaan täydellisen kuuliainen kaikille Herran sanoille, niin jos pyrit uutterasti tottelemaan Häntä ja virheitä tehtyäsi teet vilpittömän parannuksen ja etsit anteeksiantoa Hänen sovituksensa avulla, Hän auttaa sinua pääsemään voitolle Hänen vihollisistaan.

Jakeissa OL 103:11–21 kerrotaan Herran lupauksesta, jonka mukaan pyhien koettelemusten jälkeen Siion lunastettaisiin Hänen voimallaan. Mutta Hän myös varoitti pyhiä, että jos nämä saastuttaisivat perintöosansa, ne otettaisiin heiltä pois. Hän sanoi profeetta Joseph Smithin olevan Mooseksen kaltainen mies, joka johtaisi kansaa (ks. OL 103:16, 21; ks. myös OL 28:2). Tämä vertaus pätee jokaiseen kirkon presidenttiin (ks. OL 107:91).

Oppi ja liitot 103:22–40

Herra ilmoittaa, kuinka Siionin maa tullaan lunastamaan

Lue OL 103:22–23. Näissä jakeissa on Herran ohjeet senaikaisille kirkon johtajille vuonna 1834. Hän käski heitä kokoamaan ryhmän menemään Siionin maahan Missourissa ja auttamaan siellä olevia pyhiä. Se miesten ryhmä, jonka kirkon johtajat kokoaisivat yhteen ja jota johtaisi profeetta Joseph Smith, tultiin tuntemaan Siionin leirikuntana (leirikunta tarkoittaa tässä sotilasjoukkoa). Siionin leirikunnan jäsenillä oli kaksi päätarkoitusta. Ensiksi heidän oli määrä viedä varoja Missourin pyhille. Näiden varojen turvin he lievittäisivät pyhien hätää ja auttaisivat heitä niin, että he pääsisivät palaamaan koteihinsa. Lisäksi he käyttäisivät näitä varoja ostaakseen lisää maata. Toiseksi Missourin kuvernööri Daniel Dunklin oli luvannut, että kun Missourin osavaltion kansalliskaarti olisi saattanut pyhät takaisin Jacksonin piirikuntaan, Siionin leirikunta jäisi sinne auttamaan järjestyksen ja rauhan ylläpitämisessä.

Heber C. Kimball oli yksi veljistä, jotka vastasivat uskollisesti kutsuun liittyä Siionin leirikuntaan. Myöhemmin hän palveli ensimmäisen presidenttikunnan jäsenenä. Hän kertoi tunteistaan, joita hänellä oli lähtiessään matkaan Siionin leirikunnan kanssa: ”Lähdimme matkaan 5. toukokuuta (1834), ja aamuni oli todella synkkä. Lähdin vaimoni, lasteni ja ystävieni luota enkä odottanut näkeväni heitä enää milloinkaan, koska viholliset uhkailivat minua ja veljiä sekä tuossa maassa että Missourissa sillä, että he tuhoaisivat meidät ja hävittäisivät meidät maasta.” (Julkaisussa ”Extract from the Journal of Heber C. Kimball”, Times and Seasons, 15. tammikuuta 1845, s. 771; ks. myös Opin ja Liittojen Kirja ja kirkon historia, oppilaan opiskeluopas, 2002, s. 122.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Jos olisit elänyt silloin, luuletko, että olisit ollut valmis lähtemään Jacksonin piirikuntaan auttamaan pyhiä? Miksi tai miksi et?

    2. Liittyminen Siionin leirikuntaan edellytti perhe- ja työvelvollisuuksien jättämistä ja noin 1 450 kilometrin pituisen matkan marssimista näännyttävissä olosuhteissa vihamieliselle ja vaaralliselle seudulle. Lue OL 103:20. Kuinka tässä jakeessa oleva lupaus voisi vaikuttaa päätökseesi tarjoutua vapaaehtoiseksi?

Lue OL 103:27–28 ja huomaa, mitä Herra sanoi niistä, jotka liittyisivät Siionin leirikuntaan. Voisit merkitä ilmauksia, jotka opettavat seuraavaa totuutta: Jeesuksen Kristuksen opetuslapset ovat valmiita antamaan henkensä Hänen puolestaan.

Siionin leirikunnan pyhien kohdalla henkensä menettämisen mahdollisuus oli todellinen. Vaikka et kohtaisikaan samanlaista vaaraa, tämä totuus voi silti koskea sinua.

Kuva
Presidentti James E. Faust

Presidentti James E. Faust ensimmäisestä presidenttikunnasta on esittänyt toisen tavan ajatella sitä, että antaisimme henkemme Herran puolesta: ”Useimpien meidän kohdalla vaatimus ei kuitenkaan ole kuolla kirkon puolesta vaan elää sen puolesta. Monille Kristuksen kaltainen elämä joka päivä saattaa olla jopa vaikeampaa kuin henkensä antaminen.” (Ks. ”Opetuslapseus”, Liahona, marraskuu 2006, s. 22.)

  1. Suorita seuraavat tehtävät:

    1. Kerro presidentti Faustin lausumasta jollekulle perheesi jäsenelle tai ystävälle, ja kysy sitten seuraavaa: Miksihän voisi olla vielä vaikeampaa elää Herran puolesta kuin kuolla Hänen puolestaan?

    2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, keneltä tätä kysyit ja mitä hän vastasi. Lisää omia näkemyksiäsi presidentti Faustin sanoista ja kysymyksestä.

Lue OL 103:30–34 ja ota selville, kuinka monta vapaaehtoista Herra halusi Siionin leirikuntaan.

Kuinka monta vapaaehtoista Herra halusi?

Mikä oli Herran vaatima vähimmäismäärä?

Kuva
Zion’s Camp

Siionin leirikunta

Sen korkean neuvoston kokouksen päätteeksi, jossa kirkon johtajat keskustelivat Missourin pyhien tilanteesta, profeetta Joseph Smith ilmoitti menevänsä Siioniin auttamaan sen lunastamisessa. Läsnä olleista noin 30 tai 40 tarjoutui myös vapaaehtoisiksi. Sitten Herra määräsi 8 miestä lähtemään kirkon eri seurakuntiin värväämään vapaaehtoisia Siionin leirikuntaan ja pyytämään tavara- ja rahalahjoituksia Missourin pyhille (ks. OL 103:37–40).

Lue OL 103:35–36 ja katso, mitä pyhien oli tehtävä onnistuakseen pyrkimyksissään lunastaa Siion. Voisit merkitä totuuden, jota Herra opetti jakeessa 36 siitä, kuinka me voimme saavuttaa voiton Hänen työnsä toteuttamisessa.

Mieti, kuinka Perkele pyrkii estämään sinun hengellistä kehitystäsi. Onko olemassa jokin synti, kiusaus tai este, joka haittaa pyrkimyksiäsi seurata Herraa? Katso pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjastasi, mitä vastasit tehtävään 2. Kuinka vastauksesi liittyy siihen, että on uuttera ja uskollinen ja rukoilee uskossa? Muista, että Joseph Smithin ajan pyhien tavoin sinäkin pystyt saavuttamaan voiton Herran vihollisista ja toteuttamaan Herran tarkoitukset, kun rukoilet uskossa ja kun noudatat Hänen sanojaan uutterasti ja uskollisesti.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvun OL 103 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: