Seminaari
Viikko 20: Päivä 4, Oppi ja liitot 97


Viikko 20: Päivä 4

Oppi ja liitot 97

Johdanto

Elokuun 2. päivänä 1833 profeetta Joseph Smith sai ilmoituksen, joka on tallennettu lukuun OL 97. Tässä ilmoituksessa Herra antoi ohjeita ja rohkaisun sanoja Parley P. Prattille, joka johti pappeusveljien koulua Missourissa, sekä veljille, jotka kävivät tuota koulua. Herra tähdensi myös tahtoaan, että pyhät Missourissa rakentaisivat temppelin. Hän lupasi, että jos he tekisivät niin ja heidän sydämensä olisi puhdas, Hänen kirkkautensa ja läsnäolonsa olisi siellä.

Kuva
historical marker

Vanhinten koulu

Oppi ja liitot 97:1–9

Herra opettaa Missourissa olevan vanhinten koulun jäsenille, mitä heidän täytyy tehdä, jotta Hän hyväksyy heidät

Jos sinun pitäisi opettaa jollekulle ystävälle, miten olla hyvä oppilas, niin mitä ominaisuuksia ja käyttäytymistapoja kannustaisit ystävääsi omaksumaan?

Talvella 1832–1833 Herra käski kirkon johtajia perustamaan profeettojen koulun Kirtlandissa Ohiossa. Profeetta Joseph Smithin johdolla Parley P. Pratt johti samanlaista koulua Independencessä Missourissa. Tätä koulua nimitettiin vanhinten kouluksi. Vanhinten koulun jäsenet kirjoittivat kirjeitä Joseph Smithille, joka oli Ohiossa. Vastauksena hän lähetti heille kirjeen, joka sisälsi lukuun OL 97 tallennetun ilmoituksen. Lue OL 97:1 ja ota selville, kuinka Herra kuvaili monia Missourissa olevista veljistä.

Lue OL 97:2 ja huomaa, mitä Herra lupasi näille miehille, jos he pysyisivät uskollisina.

Jakeista OL 97:1–2 me opimme, että jos nöyrrymme ja pyrimme uutterasti oppimaan, me saamme viisautta ja totuutta. Voisit kirjoittaa tämän periaatteen pyhiin kirjoituksiisi.

Kuva
youth in class
  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Miksi sinun on tärkeää hankkia viisautta ja totuutta?

    2. Kuinkahan se, että on nöyrä ja uuttera, auttaa saamaan viisautta ja totuutta?

Lue OL 97:3–5, niin saat selville, mitä Herra ajatteli Parley P. Prattin palvelutyöstä ja mitä Herra lupasi veli Prattille.

Parley P. Prattin tavoin sinäkin voit tietää, että Herra on mieltynyt sinuun, kun seuraat Häntä jatkuvasti.

  1. Lue OL 97:7, 9. Piirrä pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi näissä jakeissa kuvaillut puut. (Ellet halua piirtää, voisit kirjoittaa kaksi kappaletta, joissa kuvailet näitä puita.)

Nämä kaksi puutyyppiä kuvastavat kirkon jäseniä, ja hedelmät kuvastavat jäsenten tekoja tai toimia. Muista, että monet Missourin pyhistä olivat nöyriä ja uskollisia. Toisista oli kuitenkin tullut ylpeitä ja tottelemattomia. Lue OL 97:6–7 ja pohdi viestejä, joita löydät näistä jakeista.

Lue OL 97:8–9 ja pohdi viestejä, joita löydät näistä jakeista.

  1. Mitä Herra lupasi näille veljille, jos nämä edelleen seuraisivat Häntä? Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi 2–3 virkettä, joissa selität, kuinka kuvaus puusta ja sen ympäristöstä jakeessa 9 voisi kannustaa sinua olemaan uskollisempi.

Mitkä ovat jakeen OL 97:8 mukaan sellaisen ihmisen piirteitä, jonka Herra hyväksyy? Vastaa tähän kysymykseen kirjoittamalla sanat, jotka täydentävät tämän periaatteen: Jotta Herra hyväksyisi meidät, meillä täytyy olla .

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Mitä uhrauksia olet tehnyt noudattaaksesi liittojasi (ks. OL 97:8)?

Pohdi asemaasi Herran edessä. Mieti, kuinka voit noudattaa jakeen OL 97:8 periaatetta.

Oppi ja liitot 97:10–21

Herra tähdentää tahtoaan, että pyhät Siionissa rakentaisivat temppelin

Lue OL 97:10–12 ja pane merkille, minkä uhrin Herra vaati pyhiltä Siionissa (Missourissa). Näissä jakeissa sanalla kymmenykset tarkoitetaan lahjoituksia yleensä, ei kymmenesosaa henkilön vuotuisista tuloista, kuten ymmärretään kymmenysten laissa, joka ilmoitettiin myöhemmin (ks. OL 119). Temppelin rakentamiseen olisi tarvittu enemmän kuin yksi kymmenesosa pyhien voimavaroista sen ajan ja työn lisäksi, jonka he lahjoittivat.

Muista, että Herra oli osoittanut temppelin tontin Siionissa kaksi vuotta ennen kuin Hän antoi tämän ilmoituksen (ks. OL 57:1–3). Kesäkuussa 1833 profeetta Joseph Smith kirjoitti Missourissa oleville kirkon johtajille ja käski heidän aloittaa välittömästi temppelin rakentamisen (ks. History of the Church, osa 1, s. 363). Kun luvussa OL 97 oleva ilmoitus annettiin 2. elokuuta 1833, Missourin pyhät eivät kuitenkaan olleet aloittaneet rakentamista.

Tutki kohtaa OL 97:12–14 ja etsi syitä, miksi Herra halusi Missourin pyhien rakentavan temppelin.

Kuinka temppeli on ollut sinulle ”kiitospaikka” (ks. OL 97:13)? Kuinka se on ollut ”opetuspaikka” (ks. OL 97:13)?

Kun tutkit jakeita OL 97:15–20, kiinnitä huomiota siihen, mitä Herra lupasi pyhille, jos nämä rakentaisivat temppelin.

Kuva
Vanhin David B. Haight

Vanhin David B. Haight kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt, että lupaukseen Jumalan näkemisestä temppelissä (ks. jakeet 15–16) voi sisältyä muutakin kuin Hänen näkemisensä luonnollisilla silmillämme: ”On totta, että jotkut ovat todella nähneet Vapahtajan, mutta kun katsoo sanakirjaa, niin huomaa, että sanalla nähdä on monia merkityksiä, kuten tulla tuntemaan Hänet, erottaa Hänet, tunnistaa Hänen työnsä, ymmärtää Hänen tärkeytensä tai oppia ymmärtämään Häntä (”Temppelit ja niissä suoritettava työ”, Valkeus, tammikuu 1991, s. 58).

Kuinka sinä voit kohdan OL 97:15–17 mukaan tulla kelvolliseksi kokemaan Herran kirkkauden ja läsnäolon temppelissä? Merkitse näistä jakeista sanoja tai ilmauksia, jotka opettavat periaatetta, jonka mukaan temppelissä Jumala ilmoittaa itsensä niille, jotka ovat puhdassydämisiä.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mitä mielestäsi tarkoittaa se, että on puhdassydäminen?

    2. Kuinka me voimme puhdistaa sydämemme, jotta voimme saada temppelin siunaukset?

    3. Kuinka sinä olet tuntenut saavasi siunauksia, kun olet valmistautunut menemään temppeliin?

Lue OL 97:21 ja katso, kuinka Herra on määritellyt sanan Siion. Voisit kirjoittaa pyhiin kirjoituksiin seuraavan totuuden tai merkitä ilmauksen, joka opettaa sitä: Siion on puhdassydämiset.

Kuva
Guayaquil Ecuador Temple

Oppi ja liitot 97:22–28

Herra selittää, mitä meidän täytyy tehdä välttääksemme Hänen suuttumuksensa ja saadaksemme Hänen siunauksensa

Jotta ymmärtäisit Herran sanoman jakeissa OL 97:22–24, mieti seuraavia tietoja: Pyörretuulia esiintyy kaikkialla maailmassa. Voimakkaat pyörretuulet voivat muuttua rajuiksi pyörremyrskyiksi, jotka tuhoavat tieltään kaiken. Oletko joskus itse nähnyt pyörretuulen tai pyörremyrskyn tai nähnyt videokuvaa sellaisesta?

Lue OL 97:22–24 ja ota selville, mitä Herra vertasi pyörretuuleen.

Jakeessa 22 sana kosto tarkoittaa niitä seurauksia, joita tottelemattomuus Herraa kohtaan aiheuttaa. Kirjoita annetulle riville, kuinka Herran kosto saattaisi olla pyörretuulen kaltainen:

Tutki kohtaa OL 97:25–28, niin saat selville, mitä meidän pitää tehdä välttääksemme Herran koston ja saadaksemme Hänen siunauksensa. Voisit merkitä sanat jos, ellei aina kun ne esiintyvät näissä jakeissa.

Mieti, kuinka Herran sanoma jakeissa 25–28 liittyy kuviin kahdenlaisesta puusta, joita tutkit aiemmin. Mitä jakeet 27–28 opettavat parannuksesta ja anteeksiannosta?

Näistä jakeista me opimme sen periaatteen, että jos olemme kuuliaisia, me vältämme Herran koston ja saamme moninkertaisesti Hänen siunauksiaan.

Mieti, mitä olet tuntenut kehotusta tehdä, kun olet tutkinut lukua OL 97. Toimi niiden kehotusten mukaan, jotta voit saada Herran siunauksia.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvun OL 97 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: