Seminaari
Viikko 29: Päivä 2, Oppi ja liitot 133:36–74


Viikko 29: Päivä 2

Oppi ja liitot 133:36–74

Johdanto

Tämä on toinen oppiaihe, jossa käsitellään lukuun OL 133 tallennettua ilmoitusta. Profeetta Joseph Smith sai tämän ilmoituksen 3. marraskuuta 1831. Siinä vastataan kysymyksiin, joita lähetyssaarnaajilla oli evankeliumin saarnaamisesta ja Israelin kokoamisesta. Siinä kuvataan myös Herran toista tulemista ja sitä, mitä meidän pitää tehdä, jotta valmistautuisimme siihen.

Oppi ja liitot 133:36–40

Herra julistaa, että palautettua evankeliumia saarnataan koko maailmalle

Kuva
sister missionaries
  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi ajatuksiasi, kun pohdit Jeesuksen Kristuksen toista tulemista. Tunnetko itsesi onnelliseksi ja toiveikkaaksi, kun ajattelet Vapahtajan näkemistä Hänen toisen tulemisensa aikaan? Kuinka meidän valmistautumisemme Vapahtajan toiseen tulemiseen voi auttaa meitä voittamaan pelon?

Jeesuksen Kristuksen toinen tuleminen on joillekuille suloinen ja ihmeellinen kokemus, ja toisille se taas on kauhistuttava kokemus – riippuen heidän omasta valmistautumisestaan ja henkilökohtaisesta kelvollisuudestaan.

Tutki jakeita OL 133:36–39 ja etsi todisteita siitä, että Vapahtaja haluaa kaikkien ihmisten olevan valmistautuneita Hänen toiseen tulemiseensa.

Meillä on tehtävä autettaessa maata valmistautumaan Jeesuksen Kristuksen toiseen tulemiseen. Sen pohjalta, mitä opit jakeesta OL 133:37–38, täydennä seuraava totuus: Jumalan palvelijoina me voimme auttaa muita valmistautumaan Vapahtajan toiseen tulemiseen .

Jakeen 38 mukaan meidän tulee julistaa evankeliumia ”kovalla äänellä”. Mitä tämä sinun mielestäsi tarkoittaa?

Lue OL 133:40 ja pane merkille, mitä muuta Jumalan palvelijat tekevät ennen Jeesuksen Kristuksen toista tulemista. Kuinka vanhurskaat tämän jakeen mukaan suhtautuvat Vapahtajan tulemiseen?

Mitkä sanat jakeessa 40 ilmaisevat vanhurskaiden halua nähdä Herra Hänen toisessa tulemisessaan? Voisit merkitä nämä sanat pyhiin kirjoituksiisi.

Oppi ja liitot 133:41–56

Jeesus Kristus kuvailee toista tulemistaan

Tutki jakeita OL 133:41–45 ja etsi siunauksia, joita koituu niille, jotka rukoilevat ja odottavat Jeesuksen Kristuksen toista tulemista. Voisit merkitä, mitä löydät.

Jakeesta 45 me opimme, että Herra on valmistanut suuria siunauksia niille, jotka odottavat Häntä. Voisit kirjoittaa tämän periaatteen pyhiin kirjoituksiisi.

Kun luet kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Jeffrey R. Hollandin seuraavaa lausumaa, alleviivaa, mitä meidän tulee tehdä odottaaksemme uskollisesti Herraa:

Kuva
Vanhin Jeffrey R. Holland

”Me emme saa koskaan, emme minään aikana tai missään olosuhteissa, antaa pelon ja pelon isän (itse Saatanan) johdattaa meitä pois uskostamme ja uskollisesta elämäntavastamme. Tulevaisuuteen on aina liittynyt epätietoisuutta. Jokaisen nuoren tai nuorenparin kaikkina aikoina on täytynyt kulkea uskon turvin kohti tulevaisuutta, johon on aina kuulunut epävarmuutta – alkaen Aadamin ja Eevan ensimmäisistä epävarmoista askelista pois Eedenin puutarhasta. Mutta ei se mitään. Tämä on suunnitelma. Kaikki järjestyy. Olkaa vain uskollisia. Jumala pitää teistä huolen. Hän tietää nimenne ja Hän tuntee tarpeenne. – –

Jumala odottaa teillä olevan kylliksi uskoa ja päättäväisyyttä sekä kylliksi luottamusta Häneen, jotta voitte jatkuvasti kehittyä, elää ja iloita. Itse asiassa Hän ei odota teidän pelkästään kohtaavan tulevaisuutta (se kuulostaa varsin synkältä ja kohtaloon tyytyvältä); Hän odottaa teidän tarttuvan tulevaisuuteen ja muovaavan sitä – rakastavan sitä, iloitsevan siitä ja nauttivan mahdollisuuksistanne.

Jumala odottaa innokkaasti tilaisuutta vastata rukouksiinne ja täyttää unelmanne, aivan kuten Hän on aina tehnyt. Hän ei kuitenkaan voi tehdä niin, ellette te rukoile, eikä Hän voi tehdä niin, ellette te unelmoi. Lyhyesti sanottuna Hän ei voi, ellette te usko.” (Ks. ”Pelko, voitto ja hääateria”, puhe Brigham Youngin yliopiston takkavalkeaillassa, 12. syyskuuta 2004, s. 3; speeches.byu.edu.)

Pohdi seuraavaa kysymystä: Tulevatko kaikki ihmiset tietämään Jeesuksen Kristuksen toisen tulemisen hetkellä, kuka Hän on? Lue OL 133:46–47 ja etsi vastaus tähän kysymykseen.

Lue OL 133:48–49 ja kiinnitä huomiota kuvaukseen siitä, millaiselta Jeesus Kristus näyttää toisen tulemisensa hetkellä.

Jotta ymmärtäisit Vapahtajan punaisen asun vertauskuvallisuuden, on hyvä tietää sanan viinikuurna merkitys jakeessa 48. Viinikuurnaa kutsutaan myös viinipuristimeksi, joka on laakea astia tai allas täynnä viinirypäleitä. Ihmiset tallovat viinirypäleitä puristaen niissä olevan mehun ulos, jotta se voitaisiin kerätä säilytysastioihin. Kun ihmiset polkivat viinirypäleitä, mehu yleensä värjäsi heidän vaatteensa syvän punaisiksi.

Kuva
people trampling grapes

Viinirypäleitä poljettiin viinikuurnassa eli viinipuristimessa.

Tutki jakeita OL 133:48–51. Näistä jakeista me saamme tietoa Herran oikeudenmukaisuudesta ja kostosta Hänen toisen tulemisensa hetkenä.

Viinipuristimen vertauskuvassa rypäleet kuvaavat jumalattomia, jotka hävitetään Vapahtajan toisen tulemisen hetkenä. Hänen punaisia vaatteitaan voi pitää Hänen oikeudenmukaisuutensa vertauskuvana.

Lue OL 133:52–53 ja pane merkille, mitä vanhurskaat muistavat ja mistä he puhuvat Hänen lunastettujensa vuotena (ks. OL 133:52). Voisit merkitä, mitä löydät.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tilanteista, jolloin olet tuntenut Herran rakastavaa hyväntahtoisuutta.

Lue OL 133:54–56 ja kiinnitä huomiota siihen, mitä tapahtuu vanhurskaille pyhille, jotka kuolevat ennen Vapahtajan toista tulemista.

Oppi ja liitot 133:57–74

Evankeliumi lähetetään valmistamaan maata Jeesuksen Kristuksen toiseen tulemiseen

Tutki jakeita OL 133:57–62 ja pane merkille totuuksia, jotka koskevat sitä, miksi evankeliumin pitää tulla esiin ennen Herran toista tulemista.

Kun opiskelet evankeliumia ja elät sen mukaan, olet valmistautunut Vapahtajan toiseen tulemiseen. Jakeessa OL 133:62 ilmaistaan toinen siunaus, jonka voit saada. Täydennä seuraava lausuma tämän jakeen pohjalta: Ne, jotka ja pyhittävät itsensä, saavat .

Saatat huomata jakeessa 62 olevan periaatteen ja aiemmin jakeesta 45 löytämäsi periaatteen välisen yhteyden – Herra on valmistanut suuria siunauksia niille, jotka odottavat Häntä.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Millä tavoin jakeessa 62 oleva periaate liittyy periaatteeseen, jonka huomasit jakeessa 45?

Jakeissa OL 133:63–74 meille kerrotaan, mitä tapahtuu niille, jotka eivät tee parannusta eivätkä valmistaudu Vapahtajan toiseen tulemiseen. Näitä seurauksia ovat muun muassa se, että ihminen joutuu erotetuksi pois Herrasta ja hänet jätetään ”pimeyden valtaan” (OL 133:72).

  1. Lue uudelleen jakeet OL 133:66–67, 70–71, jotka sisältävät Herran sanat ihmisille, jotka eivät ota Häntä vastaan. Laadi sitten pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi yhteenveto niiden ihmisten valinnoista, joita näissä jakeissa kuvaillaan.

Niille, joilla on ollut mahdollisuus ottaa vastaan Herra mutta jotka eivät ole ottaneet Häntä vastaan, Hänen toinen tulemisensa on oleva surun aikaa. Mutta jos me hyväksymme Herran kutsun ottaa Hänet vastaan, totella Hänen ääntään sekä uskoa Hänen palvelijoitaan ja ottaa heidät vastaan, niin Hänen toinen tulemisensa on oleva meille loistava päivä.

  1. Kuvittele, että Vapahtaja olisi palannut maan päälle tänään. Riemuitsisitko sinä Hänen edessään niiden kanssa, jotka ovat odottaneet Häntä? Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi yksi asia, jonka aiot tehdä, jotta Vapahtajan toisesta tulemisesta tulee sinulle ilontäyteinen kokemus.

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut lukualueen OL 133:36–74 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: