Seminaari
Viikko 14: Päivä 3, Oppi ja liitot 64:1–19


Viikko 14: Päivä 3

Oppi ja liitot 64:1–19

Johdanto

Syyskuussa 1831 profeetta Joseph Smith ja ryhmä vanhimpia olivat palanneet äskettäin Ohioon käytyään pyhittämässä maan ja temppelitontin Siionissa eli Independencessä Missourissa. Tämän matkan aikana vanhimmilla oli ollut erimielisyyksiä ja huonoja tuntemuksia, mutta useimmat heistä pystyivät tekemään sovinnon toistensa kanssa. Syyskuun 11. päivänä profeetta sai ilmoituksen, joka on tallennettu lukuun OL 64.

Oppi ja liitot 64:1–7

Herra vakuuttaa vanhimmille olevansa aulis antamaan anteeksi

Ajattele jotakin tilannetta, jolloin jonkun toisen sanat tai teot loukkasivat sinua. Mieti, kuinka suhtauduit siihen tilanteeseen.

Profeetta Joseph Smith sai ilmoituksen, joka on tallennettu lukuun OL 64, noin kuukausi sen jälkeen kun hän ja ryhmä vanhimpia olivat palanneet Independencestä Missourista Ohioon. Nämä vanhimmat ja jotkut muut kirkon jäsenet olivat kokeneet vaikeuksia, koska heidän keskuudessaan oli ollut erimielisyyksiä ja kaunaa. Tässä ilmoituksessa Herra sanoo: ”Teidän keskuudessanne on niitä, jotka ovat tehneet syntiä” (OL 64:3). Herran sanat tässä ilmoituksessa opettavat meille, kuinka meidän tulee suhtautua, kun muut ovat loukanneet meitä.

Lue OL 64:1–4 ja pane merkille ilmauksia, jotka kuvailevat sitä, kuinka Herra suhtautui niihin, jotka olivat tehneet syntiä. Kirjoita ne seuraavaan taulukkoon. (Voisit myös merkitä ne pyhiin kirjoituksiisi.)

OL 64:2

OL 64:3

OL 64:4

  1. Jakeissa OL 64:1–4 opetetaan, että Herra on myötätuntoinen, anteeksiantava ja armollinen. Kirjoita pyhien kirjoitusten päiväkirjaasi selitys, miksi tämä Vapahtajaa koskeva periaate on sinulle tärkeä.

Tämän ilmoituksen saamisen aikaan muutamat kirkon jäsenet, myös osa vanhimmista, jotka olivat matkustaneet Joseph Smithin kanssa, olivat alkaneet arvostella profeettaa. Jakeessa OL 64:6 Herra viittaa profeettaan kohdistettuun arvosteluun käyttämällä ilmausta ”etsineet syytä häntä vastaan”. Lue OL 64:5–6 ja pane merkille, mitä Herra opetti.

Pohdi seuraavia kysymyksiä:

  • Mitä Herra sanoi Joseph Smithistä?

  • Mitä me voimme oppia näistä jakeista?

Lisäksi Herra selitti joitakin anteeksiannon ehtoja. Mitä meidän täytyy jakeen OL 64:7 mukaan tehdä saadaksemme Herran anteeksiannon?

Oppi ja liitot 64:8–19

Herra käskee palvelijoitaan antamaan anteeksi toisilleen

Kuva
rattlesnake

Mitä muuta arvelisit fyysisen tuskan lisäksi tuntevasi, jos myrkyllinen eläin purisi tai pistäisi sinua? Kalkkarokäärmeet ovat myrkyllisiä käärmeitä, jotka ovat yleisiä Amerikan mantereella. Kalkkarokäärmeen purema aiheuttaa kipua, turvotusta, tunnottomuutta ja muutoksia ihonvärissä. Hoitamattomana purema voi johtaa pysyviin kudosvaurioihin tai jopa kuolemaan.

Kuva
Vanhin Marion D. Hanks

Vanhin Marion D. Hanks seitsemänkymmenen koorumista on puhunut siitä, mitä vaihtoehtoja ihmisellä on, jos häntä on purrut kalkkarokäärme: ”Kun ihmistä puree kalkkarokäärme, hän voi menetellä kahdella tapaa. Hän voi lähteä vihaisena, peloissaan tai kostonhimoisena luontokappaleen perään ja tappaa sen tai hän voi yrittää kiireesti saada myrkyn pois ruumiistaan.” (”Forgiveness: The Ultimate Form of Love”, Ensign, tammikuu 1974, s. 21.)

Kumpi näistä toimintatavoista on mielestänne viisaampi? Miksi?

Kuva
Vanhin Marion D. Hanks

Vanhin Hanks sanoi: ”Jos menettelemme jälkimmäisellä tavalla, todennäköisesti pelastumme, mutta jos yritämme menetellä edellisellä tavalla, voi olla, että emme ehdi saattaa aiettamme päätökseen.” (”Forgiveness: The Ultimate Form of Love”, s. 21).

Ihmisen vaihtoehtoja hänen saatuaan kalkkarokäärmeen pureman voidaan verrata meidän vaihtoehtoihimme, kun me loukkaannumme jonkun toisen sanoista tai teoista. Lue OL 64:8 ja pane merkille, mitä seurauksia jotkut Herran opetuslapsista kokivat, koska he kieltäytyivät antamasta anteeksi toisilleen.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Kuinka ihmistä voi ahdistaa (tai satuttaa) se, ettei hän anna anteeksi muille?

    2. Miten tätä voi verrata siihen, mitä tapahtuu henkilölle, joka ajaa takaa kalkkarokäärmettä, joka on purrut häntä?

Tutki jaetta OL 64:9 ja pane merkille, mitä muuta seuraa siitä, ettei anna anteeksi muille.

Jakeessa OL 64:9 meille opetetaan, että ellemme anna anteeksi muille, me seisomme tuomittuina Herran edessä.

Tässä kohdassa oleva opetus, jonka oppiminen saattaa olla meille mitä hyödyllisintä, on se, että meidän tulee antaa anteeksi. Saamme suurta rauhaa elämäämme, kun annamme anteeksi muille. Kun luet seuraavia seitsemänkymmenen koorumin jäsenen, vanhin David E. Sorensenin sanoja, mieti, miten ne liittyvät tähän totuuteen: ”Voi olla hyvin vaikeaa antaa jollekulle anteeksi hänen aiheuttamansa vahinko, mutta kun annamme anteeksi, meille avautuu parempi tulevaisuus. Jonkun toisen väärät teot eivät enää hallitse kulkuamme. Kun annamme toisille anteeksi, olemme vapaita valitsemaan, kuinka elämme omaa elämäämme. Anteeksiantaminen merkitsee, etteivät menneisyyden ongelmat enää sanele meidän kohtaloamme ja että voimme kohdistaa katseemme tulevaisuuteen Jumalan rakkaus sydämessämme.” (”Anteeksianto korvaa katkeruuden rakkaudella”, Liahona, toukokuu 2003, s. 12.)

Tutki huolellisesti jakeita OL 64:10–11 ja huomaa, mitä muita periaatteita Herra opetti anteeksiannosta.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi selostus, kuinka jakeista OL 64:10–11 oppimasi periaatteet voisivat auttaa henkilöä seuraavissa tilanteissa:

    1. Nuori nainen on loukkaantunut ja nolostunut saatuaan tietää, että jotkut hänen ikätovereistaan ovat levittäneet hänestä juoruja. Myöhemmin osa näistä ikätovereista pyytää anteeksi mutta kaikki eivät pyydä. Nuori nainen antaa anteeksi niille, jotka pyysivät anteeksi, mutta kantaa kaunaa niille, jotka eivät pyytäneet.

    2. Nuori mies rikkoo käskyä. Hän rukoilee anteeksiantoa ja keskustelee ongelmasta piispansa kanssa. Vaikka piispa on vakuuttanut nuorelle miehelle, että tämä on tehnyt täyden parannuksen, nuori mies tuntee kuitenkin edelleen olevansa kelvoton tämän tehdyn synnin vuoksi.

    3. Nuori nainen on surullinen ja hämmentynyt isänsä tekojen vuoksi. Isä on hylännyt perheensä. Ennen lähtöään hän osoitti harvoin rakkautta perhettään kohtaan ja oli usein julma. Nuori nainen ei ymmärrä, miksi hänen isänsä toimi sillä tavalla, ja hänellä on vihan tunteita isäänsä kohtaan. Hän tietää, että hänen pitäisi antaa isälleen anteeksi, mutta ei usko pystyvänsä siihen.

Mieti, onko olemassa joku, jolle sinun pitää antaa anteeksi. Toisinaan voi olla todella vaikeaa antaa anteeksi toiselle. Kun luet seuraavat presidentti Gordon B. Hinckleyn neuvot, pane merkille, mitä voit tehdä, jos sinulla on vaikeuksia antaa anteeksi jollekulle: ”Jos on niitä, jotka sydämessään hautovat vihamielisyyden myrkkyä jotakuta kohtaan, niin vetoan teihin, että pyytäisitte Herralta voimaa antaa anteeksi. – – Se ei ehkä ole helppoa eikä tapahdu nopeasti. Mutta jos vilpittömästi etsitte sitä ja vaalitte sitä, se tapahtuu.” (”Teiltä vaaditaan, että te annatte anteeksi”, Valkeus, marraskuu 1991, s. 5.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Miksihän se, että rukoilemme voimaa, voi auttaa meitä antamaan anteeksi?

Tutki jakeita OL 64:12–14. Huomaa, että Herra opettaa, että päätöksemme antaa anteeksi muille ei vapauta heitä vastuusta, jonka he kantavat teoistaan. He ovat tekemistään vääryyksistä yhä tilivelvollisia Herralle.

Lue OL 64:15–17 ja huomaa, että Herra sanoi nimenomaan, että Hän antaisi anteeksi kahdelle palvelijalleen, nimittäin Isaac Morleylle ja Edward Partridgelle, koska nämä tekisivät parannuksen synneistään.

Tämän oppiaiheen alussa opit, että Herra on myötätuntoinen, anteeksiantava ja armollinen. Kun annat anteeksi, sinusta voi tulla enemmän Hänen kaltaisensa. Päätä, millä tavoin voit toteuttaa niitä anteeksiannon periaatteita, joita olet oppinut tänään.

Kuva
scripture mastery icon
Pyhien kirjoitusten hallinta – Oppi ja liitot 64:9–11

Käytä muutama minuutti lukien ääneen jakeita OL 64:9–11. Kun olet toistanut nämä pyhien kirjoitusten jakeet ainakin viiteen kertaan, etsi veli tai sisko, isä tai äiti tai joku ystävä, joka voi auttaa sinua niiden ulkoa opettelemisessa. Sano nämä pyhien kirjoitusten jakeet tälle henkilölle niin moneen kertaan, että osaat toistaa ne ulkomuistista. Selitä hänelle, millä tavoin näiden jakeiden periaatteet voivat auttaa sinua koko elämäsi ajan. Pyydä häntä sitten kirjoittamaan nimensä tämän päivän merkinnän kohdalle pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut lukualueen OL 64:1–19 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: