Seminaari
Viikko 20: Päivä 3, Oppi ja liitot 94–96


Viikko 20: Päivä 3

Oppi ja liitot 94–96

Johdanto

Elokuun 2. päivänä 1833 Herra antoi ilmoituksen, joka on tallennettu lukuun OL 94, ja käski pyhiä suunnittelemaan Kirtlandin kaupungin Ohiossa samanlaiseksi kuin Siionin kaupungin Missourissa. Lisäksi Herra käski pyhiä rakentamaan talon (kirkon hallintorakennuksen) ensimmäiselle presidenttikunnalle sekä talon kirjapainoa varten temppelin lisäksi, jonka Hän oli jo aiemmin käskenyt pyhien rakentaa. Kaksi kuukautta aikaisemmin, 1. kesäkuuta 1833, profeetta Joseph Smith oli saanut lukuun OL 95 tallennetun ilmoituksen, jossa Herra nuhteli pyhiä temppelin rakentamisen lykkäämisestä. Luku OL 96 sisältää Herran käskyn nimittää Newel K. Whitney ottamaan vastuu (ks. OL 96:2) paikasta, jolle Kirtlandin temppeli rakennettaisiin.

Oppi ja liitot 94

Herra käskee pyhiä rakentamaan kaksi taloa ja vahvistaa tarpeen rakentaa temppeli

Kuva
building Kirtland Temple

Kuvittele, että sinulla on tilaisuus matkustaa halki maan, jossa on monia kaupunkeja. Kun matkustat, huomaat, että jokaisen kaupungin keskustassa on urheiluhalli. Mitä se saattaisi kertoa tuon maan asukkaista?

Jos sinä aikoisit suunnitella suuren kaupungin, mitä sijoittaisit kaupungin keskustaan? Miksi?

Lue OL 94:1–2 ja pane merkille, millä tavoin Herra käski suunnitella Siionin vaarnan kaupungin Kirtlandissa Ohiossa.

Mitä tämä kertoo siitä, miten tärkeä temppeli on Herralle?

Lue OL 94:3, 10 ja ota selville, mitkä kaksi muuta rakennusta Herra käski pyhiä rakentamaan Kirtlandiin.

Näiden rakennusten rakentamista koskeva käsky osoittaa, miten tärkeinä Herra pitää temppelitoimituksia, ensimmäisen presidenttikunnan työtä ilmoitusten saamiseksi ja kirkon johtamiseksi sekä pyhien kirjoitusten ja muiden Herran käskyjen mukaisten teosten julkaisemista.

Lue OL 94:6–8, 12 ja pane merkille ilmauksia, jotka kertovat näiden rakennusten pyhyydestä.

Herra käski Hyrum Smithiä, Reynolds Cahoonia ja Jared Carteria muodostamaan rakennuskomitean tässä ilmoituksessa mainittuja rakennuksia varten (ks. OL 94:13–17).

Lue OL 94:16 ja ota selville, mitä Herra sanoi pyhille ensimmäisen presidenttikunnan rakennuksen ja kirjapainon rakentamisesta.

Mieti, miksi oli tärkeää, että temppeli rakennettaisiin ennen näitä kahta muuta rakennusta. Mitä tämä voi opettaa meille temppelien tärkeydestä?

Oppi ja liitot 95

Herra nuhtelee pyhiä siitä, että he ovat lykänneet temppelin rakentamista

Herra antoi alkujaan käskyn rakentaa Kirtlandin temppeli kohdassa OL 88:119, joka tallennettiin 27–28. joulukuuta 1832.

Etsi luvun OL 95 johdannosta päivämäärä, jolloin tämä ilmoitus annettiin. Kuinka paljon suunnilleen oli kulunut aikaa näiden kahden päivämäärän välillä?

Tuohon aikaan kirkon johtajat olivat hankkineet Kirtlandista tontin, jolle temppeli rakennettaisiin. Kesäkuun 1. päivään 1833 mennessä pyhät eivät olleet kuitenkaan aloittaneet temppelin rakentamista eivätkä edes perustuksen valmistelemista.

Lue OL 95:1–3 ja ota selville, mitä Herra sanoi pyhille heidän viivyttelystään temppelin rakentamisessa.

Täydennä seuraava lausuma jakeen 1 pohjalta: Jumala kurittaa .

Kuva
father and son

Kurittaminen tarkoittaa kurinpitoa tai oikaisemista. Voisit merkitä jakeesta 1 syitä, minkä vuoksi Jumala kurittaa niitä, joita Hän rakastaa.

Mieti, kuinka sinulla on taipumus suhtautua siihen, kun sinua kuritetaan tai oikaistaan. Kun luet seuraavaa kertomusta, pane merkille, millä tavoin jotkut veljet suhtautuivat Herran kuritukseen:

Kun profeetta Joseph Smith oli saanut lukuun OL 95 tallennetun ilmoituksen, kirkon johtajat pitivät konferenssin keskustellakseen temppelin rakentamisesta. ”Jotkut olivat lautarakennuksen rakentamisen kannalla, mutta toiset halusivat pystyttää hirsitalon. Joseph muistutti heitä siitä, etteivät he olleet rakentamassa taloa ihmiselle vaan Jumalalle, ’ja veljet, rakennammeko me’, hän kysyi, ’rakennuksen Jumalallemme hirsistä? Ei, minulla on parempi suunnitelma. Minulla on Herran huoneen piirustukset, jotka Hän itse on antanut. Tulette pian näkemään eron omien arvioidenne ja Hänen ajatustensa välillä.’” (Lucy Mack Smith, History of Joseph Smith by His Mother, toim. Preston Nibley, 1958, s. 230.) Kun profeetta oli selittänyt temppelin koko mallin, kaikki veljet olivat innoissaan. He matkasivat rakennustontille, poistivat erään aidan ja tasasivat vehnäpellon, jonka Smithin perhe oli aiemmin kylvänyt. Kun pelto oli raivattu, Hyrum Smith ”alkoi kaivaa maata temppelin perustuksia varten julistettuaan, että hän kaivaisi ensimmäisen lapiollisen rakennuksen hyväksi” (Lucy Mack Smith, History of Joseph Smith, s. 231).

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, mitä voit oppia näiltä veljiltä siitä, kuinka tulee suhtautua oikaisuun tai kurinpitoon. Kirjoita lisäksi tilanteesta, jolloin sinua on rangaistu ja olet suhtautunut siihen pyrkimällä tulemaan paremmaksi.

Huomaa, että Herra kuvaa temppelin rakentamisen lykkäämistä hyvin vakavaksi synniksi (ks. OL 95:3). Mistähän syystä Herra pitää temppelin rakentamisen lykkäämistä vakavana syntinä? Etsi jakeesta OL 95:6, mihin Herra vertasi tätä hyvin vakavaa syntiä.

Mieti, kuinka se, ettei välitä Herran käskyistä – varsinkaan käskystä rakentaa temppeli – saattaisi olla kuin kulkemista pimeässä keskipäivällä.

Lue OL 95:4, 8–9 ja ota selville, mistä syistä Herra käski pyhiä rakentamaan Kirtlandin temppelin. (Ilmaus ”jotta minä voin toteuttaa merkillisen tekoni” [OL 95:4] viittaa Herran myöhempien aikojen työhön ja siihen, kuinka ihmiset, jotka eivät usko ilmoitukseen, taivaallisiin ilmestyksiin ja muihin hengellisiin asioihin, saattaisivat pitää evankeliumin palautusta merkillisenä.)

Näistä jakeista me opimme, että temppeleissä Herra valmistaa palvelijoitaan tekemään Hänen työtään ja antaa heille voimaa.

Kun saa temppelissä endaumentin, saa hengellistä voimaa ja tietoa. Kirtlandin temppelissä Herra palauttaisi pappeuden avaimet, jotka ovat välttämättömiä niiden pelastavien toimitusten suorittamiseen, jotka me nykyään voimme saada vain temppeleissä: temppeliendaumentti ja temppelisinetöiminen (ks. OL 110).

Kuva
Presidentti Thomas S. Monson

Presidentti Monson on puhunut siitä, kuinka tärkeää on vastaanottaa nämä temppelisiunaukset: ”Ennen kuin olette käyneet Herran temppelissä ja saaneet kaikki siunaukset, jotka teitä siellä odottavat, ette ole saaneet kaikkea, mitä kirkolla on tarjota. Kirkon jäsenyyden kaikkein tärkeimmät ja kruunaavat siunaukset ovat ne siunaukset, jotka me saamme Jumalan temppeleissä.” (”Pyhä temppeli – johtotähti maailmalle”, Liahona, toukokuu 2011, s. 93.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi asioita, joita voit tehdä nyt valmistautuaksesi saamaan temppelin toimitukset ja siunaukset.

Kirtlandin temppelin rakentaminen oli pyhille valtava tehtävä. Vuoden 1833 alkupuolella Ohiossa oli vähemmän kuin 200 kirkon jäsentä, ja useimmat heistä olivat köyhiä. Lue OL 95:11–12 ja pane merkille, mitä Herra lupasi, jos pyhät pitäisivät Hänen käskynsä.

Ohion pyhät uskoivat Herran lupaukseen ja rakensivat temppelin. Jakeesta OL 95:11 me opimme, että jos me pidämme käskyt, meillä on voimaa tehdä se, mitä Herra pyytää meitä tekemään. Voisit kirjoittaa tämän periaatteen pyhien kirjoitustesi marginaaliin.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mihin sellaisiin tilanteisiin saattaisit joutua, joihin tämä periaate voisi soveltua?

    2. Milloin sinusta on tuntunut, että olet saanut Herralta apua tehdä jotakin sen vuoksi, että olet pitänyt käskyt?

Huomaa jakeessa OL 95:12 ilmaus ”Isän rakkaus ei pysy teissä”. Kun emme noudata evankeliumin käskyjä, me menetämme siunauksia, kuten valon ja tiedon, jotka ovat Isän rakkauden hedelmiä niille, jotka osoittavat rakkautensa Häntä kohtaan olemalla kuuliaisia.

Kuva
Kirtland Temple interior

Jakeissa OL 95:13–17 kerrotaan, että Herra antoi veljille ohjeita Kirtlandin temppelin erityisten huoneiden mitoista ja käyttötarkoituksista. Lue jae 14 ja pane merkille yksi tapa, jolla Herra osoitti täyttävänsä lupauksensa antaa kansalleen voimaa temppelin rakentamiseen.

Kolme miestä, joille Herra lupasi näyttää, kuinka temppeli rakennetaan, olivat ensimmäinen presidenttikunta. Seuraavat tiedot auttavat sinua huomaamaan, kuinka tämä lupaus täytettiin:

Joseph Smith, Sidney Rigdon ja Frederick G. Williams rukoilivat yhdessä ja näkivät näyssä temppelin. Kun he olivat katselleet tarkoin rakennuksen ulkopuolta, se ”näytti tulevan aivan [heidän ylleen]” ja he näkivät rakennuksen sisäpuolen aivan kuin he olisivat itse olleet sen sisällä (ks. Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 283). Myöhemmin, kun temppeli oli lähes valmis, Frederick G. Williams sanoi, että se näytti pienintä yksityiskohtaa myöten samalta kuin malli, jonka hän oli nähnyt näyssä, eikä hän pystynyt huomaamaan eroa.

Oppi ja liitot 96

Newel K. Whitney määrätään ottamaan vastuu temppelitontista kirkon puolesta

Luvussa OL 96 kerrotaan, että Herra käski piispa Newel K. Whitneyä ottamaan vastuun paikasta, jolle temppeli rakennettaisiin. Lisäksi Herra käski piispa Whitneyä jakamaan kirkon omistaman alueen tonteiksi niille, jotka etsivät perintöosaa. Jotkin tonteista osoitettiin kirkon johtajille, jotka olivat vastuussa ilmoitusten julkaisemisesta. Tämän perintöosan saaminen auttaisi heitä omistamaan aikansa Herran työn tekemiseen. Lue OL 96:4–5 ja ota selville, kuinka Jumalan sanan julkaiseminen auttaisi pyhiä.

Tässä ilmoituksessa Herra myös määräsi, että John Johnson tuli ottaa jäseneksi yhdistyneeseen yhtiöön, joka valvoi kirkon rahoitus-, julkaisu- ja liiketoimia.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut OL 94–96 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: