Seminaari
Viikko 27: Päivä 4, Oppi ja liitot 128:12–25


Viikko 27: Päivä 4

Oppi ja liitot 128:12–25

Johdanto

Tämä oppiaihe kattaa jälkiosan kirjeestä, jonka profeetta Joseph Smith kirjoitti pyhille syyskuun alkupuolella 1842. Tässä osassa kirjettä profeetta opetti oppia elävien ja kuolleiden pelastuksesta. Hän myös kannusti pyhiä olemaan uskollisia kuolleiden hyväksi tekemässään työssä ja ilmaisi ilonsa evankeliumin palautuksesta.

Oppi ja liitot 128:12–18

Joseph Smith opettaa oppia elävien ja kuolleiden pelastuksesta

Kuva
temple baptismal font

Kuvittele, että osallistut temppelin avointen ovien tilaisuuteen ystävän kanssa, joka ei ole kirkon jäsen. Kun kävelette kastehuoneen läpi, ystäväsi kysyy: ”Miksi te menette kasteelle kuolleiden puolesta?” Ystäväsi kysyy myös: ”Puhutaanko Raamatussa kasteesta kuolleiden puolesta?”

Kun opiskelet tämän päivän oppiaihetta, huomaat periaatteita, joiden avulla voit vastata näihin kysymyksiin.

Saatat muistaa edellisestä oppiaiheesta, että syyskuussa 1842 profeetta Joseph Smith piileskeli miehiä, jotka yrittivät pidättää hänet laittomin perustein. Piileskellessään hän kirjoitti pyhille kirjeen. Tässä kirjeessä hän opetti heille oppia kasteesta kuolleiden puolesta.

Lue OL 128:12–13 ja pane merkille, mitä Joseph Smith opetti kasteen vertauskuvallisuudesta.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi muutama rivi, joissa selität, kuinka voisit käyttää jakeiden 12–13 opetuksia auttaaksesi jotakuta ymmärtämään, miksi kaste tehdään upottamalla.

Kun luet jaetta OL 128:14, huomaa, kuinka Joseph Smith tähdensi sitä, miten tärkeää on pitää hyväksyttävää aikakirjaa Herran edessä työstä kuolleiden pelastamiseksi.

Tutki jaetta OL 128:15 ja pane merkille syitä, miksi me toimitamme kasteita kuolleiden puolesta.

Jakeen 15 ilmaus ”etteivät he voi päästä täydellisyyteen ilman meitä” tarkoittaa sitä, että meidän esivanhempamme, jotka ovat kuolleet vailla evankeliumia, eivät voi edistyä kohti täydellisyyttä ennen kuin evankeliumin pelastavat toimitukset on suoritettu heidän puolestaan.

Lue seuraavat tiedot ja merkitse ilmauksia, jotka osoittavat, kuinka sinä voit auttaa esivanhempiasi, jotka ovat kuolleet vastaanottamatta evankeliumia:

”Kuolleet esivanhempasi elävät paikassa, jota nimitetään henkimaailmaksi. Siellä heillä on tilaisuus kuulla Jeesuksen Kristuksen evankeliumia ja ottaa se vastaan. He eivät voi kuitenkaan saada evankeliumin toimituksia itse, eivätkä he voi edistyä, ennen kuin joku suo heille nuo toimitukset.

Etuoikeutesi ja velvollisuutesi on antaa esivanhemmillesi tämä lahja etsimällä heidän nimensä ja varmistamalla, että toimitukset suoritetaan heidän puolestaan temppelissä. Sitten he voivat valita, ottavatko he vastaan sen työn, joka on tehty.” (Member’s Guide to Temple and Family History Work [Jäsenen temppeli- ja sukututkimustyöopas], 2009, s. 2.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Mitä arvelet esivanhempiesi tuntevan sinua kohtaan, kun sinut kastetaan heidän puolestaan? Jos sinulla on ollut tilaisuus osallistua kasteisiin kuolleiden puolesta, kirjoita myös, millaisia tuntemuksia sinulla on ollut sen kokemuksen aikana.

Kertaa OL 128:15 ja pane merkille vielä yksi syy siihen, miksi me toimitamme kasteita kuolleiden puolesta. Sen pohjalta, mitä opit, täydennä seuraava opinkohta: Kuolleiden esivanhempiemme pelastus on meidän pelastuksellemme.

Kun edelleen tutkit lukua OL 128, pohdi, miksi sukututkimustyön ja temppelityön tekeminen kuolleiden esivanhempiemme puolesta on välttämätöntä meidän pelastuksellemme.

Lue OL 128:16–17 ja kiinnitä huomiota Uuden testamentin erään apostolin ja Vanhan testamentin erään profeetan opetuksiin. Miksi saattaisi olla hyödyllistä tietää, että Raamatussa on opetuksia työstä kuolleiden puolesta?

Oletko koskaan katsonut tarkasti metalliketjua? Jotta ketjusta tulisi vahva, jokainen lenkki hitsataan kiinni sen jälkeen kun se on yhdistetty seuraavaan lenkkiin.

Kuva
chain links

Lue OL 128:18 ja ota selville, kuinka ketjun lenkit liittyvät profeetta Joseph Smithin opetuksiin kasteesta kuolleiden puolesta. (Muista, että taloudenhoitokausi on ajanjakso, jolloin Herra ilmoittaa oppinsa, toimituksensa ja pappeutensa [ks. PKO, ”Taloudenhoitokausi”]. Tässä jakeessa sana lapset tarkoittaa meitä ja sana isät tarkoittaa esivanhempiamme.)

Voisit kirjoittaa pyhiin kirjoituksiisi jakeen 18 viereen seuraavan opinkohdan: Kaste kuolleiden puolesta auttaa meidän liittämisessämme iankaikkisesti esivanhempiimme.

Kasteen lisäksi muut pelastavat toimitukset – konfirmointi, Melkisedekin pappeuden asettaminen (miehillä), temppeliendaumentti ja sinetöimistoimitus – ovat myös välttämättömiä yhdistävän siteen varmistamiseksi esivanhempiemme ja meidän välillä.

Lisää ymmärrystäsi luvun OL 128 totuuksista lukemalla presidentti Joseph Fielding Smithin seuraavat sanat:

Kuva
Presidentti Joseph Fielding Smith

”Muutamat kirkon jäsenet ovat ihmetelleet, mitä tarkoittivat profeetan sanat, että me emme voisi tulla täydellisiksi ilman kuolleitamme. Eikö ihminen, joka pitää Herran käskyt, joka on omasta puolestaan uskollinen ja totinen, saavuta täydellisyyttä? Kyllä, sillä edellytyksellä, että myös hänen kelvolliset kuolleensa saavat samat etuoikeudet, koska täytyy olla perhejärjestys, perheyksikkö, ja jokainen sukupolvi täytyy liittää sitä edeltävään ketjuun, jotta perhejärjestys muodostuisi täydelliseksi. Näin me lopulta tulemme olemaan yksi suuri perhe, ja Aadam, Mikael, ylienkeli, johtaa jälkeläisiään.” (Ks. Pelastuksen oppeja, toim. Bruce R. McConkie, 3 osaa, 1977–1982, osa 2, s. 167–168.)

Miksi jakeen OL 128:18 mukaan on tärkeää olla osa tätä niiden ihmisten ketjua, jotka on liitetty eli sinetöity yhteen?

Seuraavat lausunnot voivat auttaa sinua ymmärtämään, mihin jakeen 18 kirouksella viitataan:

Kuva
Presidentti Joseph Fielding Smith

Presidentti Joseph Fielding Smith on sanonut: ”Jos isien ja lasten välillä ei ole yhdistävää sidettä – joka on työ kuolleiden puolesta – niin me kaikki tulemme olemaan hylättyjä; koko Jumalan työ tulee raukeamaan tyhjiin ja täydelleen häviämään.” (Pelastuksen oppeja, osa 2, s. 121.)

Kuva
Vanhin L. Tom Perry

Vanhin L. Tom Perry kahdentoista apostolin koorumista on opettanut: ”Iankaikkisella perheellä on keskeinen asema Vapahtajan evankeliumissa. Ei olisi mitään syytä, miksi Hän palaisi maan päälle hallitsemaan ja johtamaan valtakuntaansa, ellei taivaan Isämme lapsia varten olisi saatettu voimaan iankaikkista perheyksikköä. Kun me ymmärrämme perheen iankaikkisen merkityksen, vahvojen perhesiteiden ravitsemisesta ja kehittämisestä tulee entistäkin tärkeämpää.” (”Meit kutsuu perintömme”, Liahona, tammikuu 1999, s. 88.)

  1. Sen pohjalta, mitä olet oppinut tutkiessasi lukua OL 128, miksi sukututkimustyö ja temppelityö ovat välttämättömiä meidän pelastuksellemme?

Oppi ja liitot 128:19–25

Joseph Smith ilmaisee ilonsa evankeliumin palautuksesta ja kannustaa pyhiä olemaan uskollisia, kun he tekevät työtä kuolleiden pelastukseksi

Mieti tilannetta, jolloin olet ollut iloinen kuullessasi todella hyvän uutisen. Kun kuulit sen, halusitko kertoa siitä muille? Miksi?

Lue OL 128:19. Tämän jakeen sana ilosanoma tarkoittaa myös uutista. Kiinnitä huomiota siihen, minkä ilosanoman me profeetta Joseph Smithin mukaan olemme saaneet.

Millä tavoin Jeesuksen Kristuksen evankeliumi on ilosanoma sekä eläville että kuolleille?

Jakeissa OL 128:20–21 kerrotaan joitakin kokemuksia, joita Joseph Smithillä oli ollut taivaallisista sanansaattajista, kun evankeliumi palautettiin hänen kauttaan.

Yksi totuus, jonka opimme näistä jakeista, on se, että menneiden taloudenhoitokausien avaimet, voimat ja valtuus on palautettu aikojen täyttymisen taloudenhoitokaudella. Voisit kirjoittaa tämän totuuden pyhiin kirjoituksiisi tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi.

Kuva
Presidentti John Taylor

Presidentti John Taylor on sanonut: ”Jos olisitte kysyneet Josephilta, minkä näköinen mies Aadam oli, hän olisi sanonut sen heti. Hän olisi sanonut, kuinka pitkä hän oli, millainen ulkomuoto hänellä oli ja kaiken hänestä. Olisitte voineet kysyä häneltä, millaisia miehiä Pietari, Jaakob ja Johannes olivat, ja hän olisi sanonut sen teille. Kuinka niin? Koska hän oli nähnyt heidät.” (Julkaisussa Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 107.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Kuinka sen tietäminen, että evankeliumi palautettiin maan päälle taivaallisten sanansaattajien välityksellä, vahvistaa uskoasi ja todistustasi palautuksesta?

Kohta OL 128:22–23 sisältää ilmauksia ilosta, jota profeetta Joseph Smith tunsi, koska pappeuden avaimet oli palautettu ja koska pyhät voisivat auttaa kuolleiden lunastamisessa. Kun luet näitä jakeita, voisit merkitä sinulle merkityksellisiä ilmauksia.

Lue OL 128:24 ja pane merkille, minkä uhrin profeetta kehotti pyhiä uhraamaan Herralle. Kuinka sinä voit antaa oman panoksesi tähän ”kirjaan”?

Pohdi seuraavaa totuutta: Kun teemme sukututkimustyötä ja otamme vastaan temppelitoimituksia esivanhempiemme puolesta, me annamme Herralle vanhurskaan uhrin. Kun mietit tätä totuutta, lue seuraava lausunto, jossa kahdentoista apostolin koorumin jäsen, vanhin David A. Bednar kuvailee sinun tehtävääsi työssä kuolleiden pelastamiseksi:

Kuva
Vanhin David A. Bednar

”Monet teistä saattavat ajatella, että sukututkimustyö kuuluu ensisijaisesti vanhemmille ihmisille. Mutta minä en tiedä pyhissä kirjoituksissa enkä kirkon johtohenkilöiden ilmoittamissa ohjeissa mitään mainintaa ikärajoituksesta, joka rajaisi tämän tärkeän palvelemisen kypsiin aikuisiin. Te olette Jumalan poikia ja tyttäriä, liiton lapsia ja valtakunnan rakentajia. Teidän ei tarvitse odottaa siihen asti, että saavutatte jonkin ikärajan, täyttääksenne velvollisuutenne auttaa ihmiskunnan pelastustyössä. – –

Ei ole sattumaa, että – – välineet ovat tulleet esiin aikana, jolloin laaja kirjo informaatio- ja kommunikaatiotekniikoita on nuorille kovin tuttua. – – Ne taidot ja kyvyt, jotka näkyvät selvästi monien nuorten keskuudessa nykyään, valmistavat osallistumaan pelastuksen työhön.

Kutsun kirkon nuoria oppimaan Elian hengestä ja kokemaan sitä. Kannustan teitä tutkimaan, etsimään esivanhempanne ja valmistautumaan sijaiskasteisiin Herran huoneessa omien kuolleiden sukulaistenne puolesta (ks. OL 124:28–36). Ja kehotan teitä auttamaan muita ihmisiä selvittämään omaa sukuhistoriaansa.” (”Lasten sydämet kääntyvät”, Liahona, marraskuu 2011, s. 26.)

Kuva
young people walking toward temple
  1. Toteuta sitä, mitä olet oppinut tänään, laatimalla suunnitelma siitä, että autat esivanhempiasi saamaan temppelitoimituksia. Voisit laatia tämän suunnitelman yhteistyössä vanhempiesi tai seurakunnan sukututkimusneuvojan kanssa. Kirjoita suunnitelmasi pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi seuraavasti:

    1. Teen seuraavaa löytääkseni niiden esivanhempien nimiä, jotka tarvitsevat temppelitoimituksia:

    2. Teen seuraavaa esivanhempieni temppelityön hyväksi: (Mikäli mahdollista, laadi suunnitelma siitä, että menet temppeliin kastettavaksi ja konfirmoitavaksi niiden esivanhempien puolesta, jotka löydät.)

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut lukualueen OL 128:12–25 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: