Seminaari
Viikko 21: Päivä 2: Oppi ja liitot 99–100


Viikko 21: Päivä 2

Oppi ja liitot 99–100

Johdanto

Profeetta Joseph Smith sai lukuun OL 99 tallennetun ilmoituksen elokuun 29. päivänä 1832. Tässä ilmoituksessa Herra kutsui John Murdockin jatkamaan työtään lähetyssaarnaajana ja menemään Yhdysvaltain itäosiin. Joseph Smith sai lukuun OL 100 tallennetun ilmoituksen 12. lokakuuta 1833, kun hän ja Sidney Rigdon uurastivat New Yorkin osavaltiossa lähetyssaarnaajina. Tässä ilmoituksessa Herra vakuutti Josephille ja Sidneylle, että heidän perheensä Ohiossa voivat hyvin. Herra myös lohdutti Josephia niiden Missourissa olevien pyhien tilanteen vuoksi, jotka kärsivät vainoa.

Oppi ja liitot 99

Herra kutsuu John Murdockin julistamaan evankeliumia

Kuvittele, että joku kirkkoon kuulumaton ystävä kysyy sinulta, miksi niin monet nuoret miehet ja naiset ovat halukkaita antamaan kaksi vuotta tai puolitoista vuotta elämästään palvellakseen lähetystyössä. Kuinka selittäisit, miksi joku olisi halukas tekemään sellaisen uhrauksen palvellakseen lähetystyössä?

Kuva
sister missionaries
Kuva
John Murdock

John Murdock

John Murdock oli eräs varhainen kirkon jäsen. Kun luet seuraavia tietoja, huomaa, mitä uhrauksia hän teki palvellakseen Herraa:

John Murdock tutki monia kirkkoja ja tuli siihen tulokseen, että kaikki uskonnot olivat kadottaneet suuntansa. Hän luki kuitenkin vuoden 1830 loppupuolella Mormonin kirjan ja tunsi Pyhän Hengen todistavan sen totuudesta. Hän oli vakuuttunut siitä, että oli löytänyt Kristuksen tosi kirkon. Pian 5. marraskuuta 1830 tapahtuneen kasteensa jälkeen John Murdock palveli lähetystyössä ja kastoi neljässä kuukaudessa noin 70 ihmistä Orangessa ja Warrensvillessä Ohion osavaltiossa.

Huhtikuun 30. päivänä 1831, vähän sen jälkeen kun John oli palannut lähetystyöstään, hänen vaimonsa Julia kuoli synnytettyään kaksoset. Kesäkuussa 1831 Herra kutsui veli Murdockin lähtemään Missouriin ja saarnaamaan evankeliumia matkan varrella (ks. OL 52:8–9). Ennen kuin John pääsi lähtemään, hänen oli huolehdittava siitä, että hänen viiden lapsensa – kaikki alle 7-vuotiaita – hoito olisi turvattu. Hän järjesti muutamia henkilöitä huolehtimaan vanhemmista lapsistaan, ja Joseph ja Emma Smith adoptoivat vastasyntyneet kaksoset. Vuoden 1831 lopun ja vuoden 1832 alkupuoliskon John Murdock saarnasi Michiganin territoriossa, Indianassa, Missourissa ja Ohiossa. Kun hän palasi Hiramiin Ohioon kesäkuussa 1832, hän kärsi pitkään jatkuneen sairauden vaikutuksista. Hän sai myös tietää, että toinen hänen kaksosistaan oli kuollut edellisessä maaliskuussa ja että ne, jotka olivat huolehtineet hänen kolmesta vanhemmasta lapsestaan, vaativat maksua antamastaan avusta.

Profeetta Joseph Smith sai luvussa OL 99 olevan ilmoituksen noin kaksi kuukautta sen jälkeen kun John Murdock oli palannut kotiin toiselta lähetystyömatkaltaan. Lue OL 99:1 ja huomaa, mitä Herra kutsui John Murdockin tekemään.

Tämän evankeliumin saarnaamista koskevan kutsun lisäksi tässä ilmoituksessa on lukuisia lupauksia, jotka liittyvät Johnin palvelutehtävään. Lue OL 99:2–3 ja pane merkille, kuinka sekä John Murdockia että niitä, joita hän opettaisi, siunattaisiin hänen palvelutehtävänsä kautta.

Jakeista 2–3 me opimme seuraavat totuudet: Me edustamme Herraa, kun palvelemme lähetystyössä, ja ne, jotka ottavat evankeliumin vastaan kuin pienet lapset, armahdetaan.

Ennen kuin John Murdock lähti lähetystyöhön itäisiin osavaltioihin, hän sai profeettojen koulussa kokemuksen, jolla oli syvällinen vaikutus häneen. ”Yhdessä [rukouskokouksistamme] profeetta sanoi meille, että jos nöyrtyisimme Jumalan edessä ja osoittaisimme vahvaa uskoa, me näkisimme Herran kasvot.’ Ja noin puolenpäivän aikaan mieleni näkymät avattiin ja ymmärrykseni silmät valaistiin ja minä näin ihmisen hahmon, mitä ihanimman, jonka kasvot olivat kauniit ja kirkkaat kuin aurinko. – – Hänen katsantonsa oli mitä läpitunkevin, mutta samalla mitä hellin. Ja yrittäessäni saada käsityksen koko persoonasta, päästä jalkoihin, hän katosi näkyvistäni, ja näky oli päättynyt. Mutta se jätti kuukausiksi mieleeni tunteen ja vaikutelman rakkaudesta, jota en milloinkaan aikaisemmin ollut tuntenut niin voimakkaana.” (John Murdockin omaelämäkerta ja päiväkirja, s. 13, L. Tom Perryn erityiskokoelmat, Harold B. Leen kirjasto, Brigham Youngin yliopisto, Provo, Utah.)

  1. Mainitse pyhistä kirjoituksista tai omasta elämästäsi ainakin kolme henkilöä, jotka ovat tehneet uhrauksia palvellakseen Herraa. Kirjoita heidän nimensä pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi. Kirjoita sitten, mitä siunauksia nämä henkilöt ovat saaneet uhraustensa ja palvelemisensa ansiosta.

Lue OL 99:4–5 ja ota selvää, mitä Herra sanoi tapahtuvan niille, jotka hylkäsivät John Murdockin heille opettaman sanoman.

Lue sitten OL 99:6–8 ja etsi todisteita siitä, että Herra oli tietoinen John Murdockin tarpeista ja tämän tekemistä uhrauksista.

John Murdock noudatti Herran neuvoa ja teki järjestelyjä lähettääkseen kolme vanhinta lastaan piispa Partridgelle Missouriin, missä he asuisivat eri perheiden luona. John lähti lähetystyöhön syyskuussa 1832, noin kuukausi kutsunsa saamisen jälkeen. Hän palveli vielä useasti lähetystyössä, ja sitten hän liittyi vanhempien lastensa seuraan Missourissa. John Murdock palveli Herraa uskollisesti koko loppuelämänsä lähetyssaarnaajan, piispan ja patriarkan tehtävissään.

Oppi ja liitot 100:1–12

Herra lausuu Joseph Smithille ja Sidney Rigdonille lohdun ja käskyn sanoja

Mitä huolenaiheita lähetyssaarnaajilla saattaa olla, kun he aloittavat lähetystyönsä? Pidä mielessä nämä huolenaiheet, kun tutkit lukua OL 100.

Huhtikuussa 1833 mies nimeltä Freeman Nickerson liittyi kirkkoon New Yorkin osavaltiossa ja matkusti Kirtlandiin Ohioon. Kun Freeman tapasi Joseph Smithin, hän pyysi profeettaa käymään Nickersonin perheen luona New Yorkin osavaltiossa ja Kanadassa. Joseph Smith ja Sidney Rigdon suostuivat hänen ehdotukseensa ja lähtivät hänen kanssaan Kirtlandista 5. lokakuuta 1833. Matkan aikana ryhmä saarnasi evankeliumia. Lokakuun 12. päivänä 1833 he saapuivat Perrysburgissa New Yorkin osavaltiossa asuvien Nickersonien kotiin, ja Joseph sai lukuun OL 100 tallennetun ilmoituksen.

Lue luvun OL 100 johdanto ja ota selville, mistä Joseph Smith ja Sidney Rigdon olivat huolissaan saapuessaan New Yorkin osavaltioon.

Tässä ilmoituksessa Herra vastasi Joseph Smithin ja Sidney Rigdonin huolenaiheisiin, jotka koskivat heidän perheitään. Lue OL 100:1–2 ja huomaa, kuinka Vapahtaja vastasi heidän huolenaiheisiinsa. Voisit merkitä ilmaukset, jotka saattoivat lohduttaa Josephia ja Sidneyä.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi kuvaus siitä, kuinka Herran sanat jakeissa OL 100:1–2 saattaisivat auttaa tämän päivän lähetyssaarnaajia heidän omaa perhettään koskevissa huolenaiheissaan.

Sen lisäksi että Herra lohdutti Josephia ja Sidneyä heidän perheidensä suhteen, Hän myös vakuutti heille, että heitä siunattaisiin heidän tehdessään lähetystyötä. Lue OL 100:3–4 ja huomaa näitä vakuutuksia.

Lue OL 100:5–8 ja pane merkille, mitä muuta Herra lupasi.

Kuva
two young men

Jos korotamme äänemme ja kerromme evankeliumista, niin Herra auttaa meitä tietämään, mitä sanoa.

Jakeissa 5–6 on lupaus, että jos korotamme äänemme ja kerromme evankeliumista, niin Herra auttaa meitä tietämään, mitä sanoa. (Muista, että saadaksemme tätä luvattua apua meidän täytyy elää vanhurskaasti ja valmistautua palvelemaan.)

Jakeesta OL 100:7 me opimme, että lähetyssaarnaajien tulee julistaa evankeliumia ”vakain sydämin, sävyisyyden hengessä”. Tämä neuvo viittaa siihen, että meidän tulee kertoa evankeliumista vakavalla ja nöyrällä tavalla.

Lue OL 100:8 ja pane merkille, mitä Herra on luvannut, jos me saarnaamme evankeliumia tällä tavoin. Täydennä sitten seuraava periaate: Jos kerromme evankeliumista muille vakain sydämin ja sävyisyyden hengessä, niin Pyhä Henki .

  1. Pohdi tilannetta, jolloin olet tuntenut Hengen vahvistavan, että asia, jonka olet opettanut tai sanonut, on oikein. Mahdollisia tilanteita: puhut evankeliumista ystäviesi tai perheesi kanssa, lausut todistuksesi tai pidät puheen kirkon kokouksessa tai esität kommentin luokassa. Kuvaile kokemustasi pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjassasi. Voisit myös kuvailla kokemusta, jolloin olet tuntenut Pyhän Hengen todistavan, että se, mitä joku muu on sanonut, on totta.

Lue OL 100:9–12 ja pane merkille, mitä käskyjä ja lupauksia Herra antoi profeetta Joseph Smithille ja Sidney Rigdonille.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Mitä jakeessa OL 100:12 oleva lupaus saattaisi merkitä sinulle, jos olisit palvelemassa lähetystyössä?

Profeetta Joseph Smithin ja Sidney Rigdonin lähetystyöpyrkimyksillä oli pysyvä vaikutus kirkkoon. Sidney Rigdon saarnasi suurelle joukolle, joka oli kokoontunut Nickersonien kotiin New Yorkin osavaltiossa, ja nämä kolme veljeä jatkoivat sitten pohjoiseen kohti Ontariota Kanadaa, missä he saarnasivat muille ryhmille. Nämä lähetyssaarnaajat kastoivat siellä lähes 20 ihmistä ja järjestivät kirkon seurakunnan. Vähän myöhemmin Parley P. Pratt kävi tässä seurakunnassa palvellessaan lähetystyössä Kanadassa. Moses Nickerson, joka oli eräs käännynnäinen vuoden 1833 lähetystyön ajalta, esitteli vanhin Prattin John Taylorille, josta tuli menestyvä lähetyssaarnaaja ja myöhemmin kirkon presidentti. Nämä tapahtumat täyttivät osittain Herran lupauksen siitä, että ”ovi [avattaisiin] menestykselliseen työhön ympäröivillä seuduilla tällä maan itäisellä alueella” (OL 100:3).

Oppi ja liitot 100:13–17

Herra lohduttaa Josephia ja Sidneyä Missourissa olevien pyhien koettelemusten johdosta

Elokuussa 1833, hieman ennen kuin profeetta Joseph Smith lähti tälle lähetystyömatkalle, Oliver Cowdery oli tuonut Missourista sanan, että kirkon viholliset olivat ryhtyneet väkivaltaisuuksiin siellä olevia myöhempien aikojen pyhiä kohtaan. Joseph lähetti Orson Hyden ja John Gouldin viemään häneltä neuvoja pyhille Missouriin. Tämä matka olisi vaarallinen, koska he matkustaisivat alueiden poikki, joiden lähistöllä oli mormoneja vastustavia väkivaltaisia joukkoja. Ollessaan lähetystyömatkalla Sidney Rigdonin ja Freeman Nickersonin kanssa profeetta kantoi huolta Orsonista ja Johnista ja kaikista pyhistä, joita vainottiin Missourissa.

  1. Lue OL 100:13–17 ja pane merkille, mitä Herra sanoi profeetta Joseph Smithille. Tee pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi seuraavat tehtävät:

    1. Sen pohjalta, mitä olet oppinut jakeesta 15, täydennä tämä periaate: Kaikki koituu meidän parhaaksemme, jos me…

    2. Vaeltaminen oikeamielisesti Herran edessä tarkoittaa sitä, että on vanhurskas ja pitää käskyt. Mieti, mitä nimenomaisia asioita sinä voit tehdä omassa elämässäsi, jotta vaeltaisit oikeamielisemmin Herran edessä. Aseta tavoite, mitä aiot tehdä yhdessä niistä asioista ja siten olla valmis saamaan täydemmin tätä siunausta elämääsi, ja kirjoita tuo tavoite muistiin.

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut OL 99–100 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: