Seminaari
Viikko 28: Päivä 2, Oppi ja liitot 130:12–21


Viikko 28: Päivä 2

Oppi ja liitot 130:12–21

Johdanto

Tämä oppiaihe sisältää oppeja, jotka profeetta Joseph Smith opetti kirkon kokouksessa Ramusissa Illinoisissa 2. huhtikuuta 1843. Nämä ohjeet on tallennettu lukuun OL 130. Profeetta opetti tulevia tapahtumia – myös Jeesuksen Kristuksen toista tulemista – koskevia asioita. Hän opetti myös, että meillä on kyky säilyttää tietoa ja älyä kuolemamme jälkeen, ja selitti, kuinka me voimme saada Jumalan siunauksia.

Oppi ja liitot 130:12–17

Joseph Smith opettaa toista tulemista koskevia asioita

Oletko koskaan halunnut tietää täsmälleen, milloin Jeesuksen Kristuksen toinen tuleminen tapahtuu?

Monet muut ovat miettineet samaa. Joseph Smithin aikaan eräs huomattava kristitty saarnaaja nimeltään William Miller väitti, että Vapahtajan toinen tuleminen tapahtuisi 3. huhtikuuta 1843. Yhtä päivää ennen Millerin ennustamaa Vapahtajan toisen tulemisen ajankohtaa profeetta Joseph Smith puhui pyhille Ramusissa Illinoisissa ja mainitsi, että hän oli rukoillut saadakseen tietää Vapahtajan toisen tulemisen ajankohdan.

Lue OL 130:14–17 ja pane merkille, mitä Joseph Smith sai tietää rukoillessaan Jeesuksen Kristuksen toisen tulemisen ajankohdasta.

Huomaa, ettei Herra ilmoittanut Joseph Smithille toisen tulemisen tarkkaa ajankohtaa. Edelleen Herra kehotti Josephia: ”Äläkä enää vaivaa minua tällä asialla” (OL 130:15). Voit saada lisätietoa etsimällä kohdassa OL 130:14, alaviite a mainitun viitteen. Se sisältää kohtia, jotka vahvistavat sen, ettei kukaan tiedä tarkalleen, milloin Vapahtaja palaa.

Alleviivaa seuraavasta lausunnosta, mitä kahdentoista apostolin koorumin jäsen, vanhin M. Russell Ballard on sanonut siitä, kuka tietää, milloin Vapahtajan toinen tuleminen tapahtuu:

Kuva
Vanhin M. Russell Ballard

”Minut on kutsuttu yhdeksi apostoleista olemaan Kristuksen erityistodistajana näinä jännittävinä, koettelevina aikoina, enkä minä tiedä, milloin Hän tulee jälleen. Sikäli kuin tiedän, yksikään veljistäni kahdentoista koorumissa tai edes ensimmäisessä presidenttikunnassa ei tiedä sitä. Ja esittäisin nöyrästi, että jos me emme tiedä sitä, niin kukaan ei tiedä sitä, niin vakuuttavia kuin joidenkuiden perustelut tai niin järkeenkäypiä kuin heidän laskelmansa olisivatkin. Vapahtaja sanoi, että ’siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan; ei, eivät Jumalan enkelit taivaassa, vaan minun Isäni yksin’ [JS–Matt. 40].

Uskon, että kun Herra sanoo, ettei kukaan tiedä, Hän todella tarkoittaa, ettei kukaan tiedä. Meidän tulee olla äärimmäisen varovaisia kenen tahansa sellaisen suhteen, joka väittää olevansa poikkeus tähän jumalalliseen säädökseen.” (”When Shall These Things Be?”, Ensign, joulukuu 1996, s. 56.)

Jakeiden OL 130:14–17 ja vanhin Ballardin lausuman pohjalta opimme, että vain Jumala tietää Vapahtajan toisen tulemisen täsmällisen ajankohdan.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Kuinka tämän totuuden muistaminen voi auttaa sinua siinä, etteivät väärät väitteet johdata sinua harhaan?

Oppi ja liitot 130:18–19

Joseph Smith opettaa, että on tärkeää hankkia tietoa ja älyä tässä elämässä

Kuvittele, että olet lähdössä kotoa ja menossa paikkaan, jossa et ole ollut koskaan aikaisemmin. Saat ottaa mukaasi tavaraa vain sen verran kuin yhteen matkalaukkuun mahtuu. Mitä pakkaisit matkalaukkuusi?

Kuva
suitcase

Entä jos määränpäänäsi olisi henkimaailma (jonne meidän henkemme menee sen jälkeen kun olemme kuolleet)? Mitkä niistä asioista, joita päätit pakata matkalaukkuusi, pystyisit ottamaan mukaasi, kun kuolet?

Lue OL 130:18–19 ja ota selville, mitä me voimme ottaa mukaamme tästä elämästä, kun kuolemme.

Mitä asioita jakeiden 18–19 mukaan me viemme mukanamme kuoltuamme? Vastaa tähän kysymykseen täydentämällä seuraava periaate:Se ja , jonka me saavutamme tässä elämässä, nousee kanssamme ylösnousemuksessa.

Kuva
Vanhin Neal A. Maxwell

Vanhin Neal A. Maxwell kahdentoista apostolin koorumista auttaa meitä ymmärtämään, mitä sanalla äly tarkoitetaan näissä jakeissa: ”Jos mietimme, mikä oikeastaan nousee kanssamme ylösnousemuksessa, näyttää selvältä, että kanssamme nousee älymme, joka ei tarkoita pelkästään älykkyysosamääräämme vaan myös kykyämme vastaanottaa totuutta ja soveltaa sitä. Kykymme, ominaisuutemme ja taitomme nousevat kanssamme, varmasti myös oppimiskykymme, itsekurin asteemme ja kykymme tehdä työtä.” (We Will Prove Them Herewith, 1982, s. 12.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Kuinka me jakeen OL 130:19 mukaan hankimme enemmän tietoa ja älyä?

    2. Milloin olet hankkinut tietoa ja älyä ahkeroimisellasi ja kuuliaisuudellasi? Mitä koit?

Huomaa, että jakeen 19 mukaan ne, jotka hankkivat enemmän tietoa ja älyä tässä elämässä, ovat paremmassa asemassa tulevassa maailmassa. Tämä tarkoittaa sitä, että se, mitä me opimme tässä elämässä sekä ajallisesti että hengellisesti, on meille hyödyksi iankaikkisesti. Me pystymme rakentamaan tässä elämässä hankkimamme tiedon perustalle, jotta meistä voi tulla enemmän taivaallisen Isän kaltaisia.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tavoite, joka voi auttaa sinua hankkimaan lisää tietoa ja älyä.

Oppi ja liitot 130:20–21

Joseph Smith selittää, kuinka me saamme siunauksia

Kuvittele, että haluat parantaa käsialaasi, joten päätät juosta viisi kilometriä viitenä päivänä viikossa kuukauden ajan. Kuinka tämä kuntoilu vaikuttaa käsialaasi?

Kuva
fountain pen and paper

Jos haluat parantaa käsialaasi, mitä sinun täytyy tehdä?

Aivan kuten meidän pitää ymmärtää, kuinka saamme haluamiamme tuloksia, meidän pitää ymmärtää, kuinka saamme niitä siunauksia, joita taivaallinen Isä haluaa antaa meille.

Lue OL 130:20–21 ja ota selville, kuinka me voimme saada niitä siunauksia, joita taivaallinen Isä haluaa antaa meille.

Sen pohjalta, mitä olet oppinut jakeista 20–21, täydennä seuraava periaate: Jos haluamme jonkin , niin meidän täytyy .

Jotta voisit paremmin ymmärtää tämän periaatteen, täydennä seuraava taulukko. Lue pyhien kirjoitusten kohdat ja etsi sitten se laki ja siihen liittyvä siunaus, jota kyseisessä kohdassa kuvaillaan.

Pyhien kirjoitusten kohta

Laki

Siunaus

OL 10:5

2. Nefi 32:3

Mal. 3:8–10; OL 64:23

OL 89:18–21

  1. Tee pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi seuraavat tehtävät:

    1. Vastaa seuraavaan kysymykseen: Mitä siunauksia olet saanut siksi, että olet noudattanut jotakin lakia?

    2. Mieti, mitä siunauksia haluat saada. Kirjoita, mitä lakia tai lakeja sinun pitää noudattaa, jotta voit saada nuo siunaukset. (Voisit käyttää pyhien kirjoitusten tutkimisen apuneuvoja kuten Pyhien kirjoitusten opasta, jotta löydät lakeja, joiden avulla voi saada siunauksia. On tärkeää muistaa, että jotkin lait ja siunaukset ovat hyvin yksityiskohtaisia, kun taas toiset ovat yleisempiä. On myös tärkeää muistaa, että jotkin luvatut siunaukset saattavat tulla kuolevaisuuden jälkeen.)

Kertaa opinkohdat ja periaatteet, jotka olet löytänyt luvusta OL 130. Pohdi näitä opinkohtia ja periaatteita, kun luet presidentti Brigham Youngin seuraavia sanoja, jotka koskevat profeetta Joseph Smithin kykyä selittää sitä, mikä on Jumalasta: ”Veli Joseph Smithin luonteen jalouden suuruus oli siinä, että hän pystyi soveltamaan sen, mikä on taivaallista, ymmärrettäväksi rajalliselle käsityskyvylle. Kun hän saarnasi ihmisille – ilmoitti sen, mikä on Jumalasta, Jumalan tahdon, pelastussuunnitelman, Jehovan tarkoitukset, suhteemme Häneen ja kaikkiin taivaallisiin olentoihin – hän sovelsi opetuksensa jokaisen miehen, naisen ja lapsen käsityskyvyn tasolle ja teki ne selkeiksi kuin hyvin viitoitettu polku. Tämän olisi pitänyt saattaa jokainen häntä kuuleva henkilö vakuuttuneeksi hänen jumalallisesta valtuudestaan ja voimastaan, sillä kukaan muu ei kyennyt opettamaan siten kuin hän, eikä kukaan kykene ilmoittamaan sitä, mikä on Jumalasta, muutoin kuin Jeesuksen Kristuksen ilmoitusten kautta.” (Ks. Kirkon presidenttien opetuksia: Brigham Young, 1997, s. 347.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus kysymykseen: Kuinka luvuissa OL 129–130 olevat periaatteet vahvistavat todistustasi Joseph Smithin kutsumuksesta?

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut lukualueen OL 130:12–21 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: