Seminaari
Viikko 3: Päivä 1, Oppi ja liitot 3; 10


Viikko 3: Päivä 1

Oppi ja liitot 3; 10

Johdanto

Vuoden 1828 huhtikuun puolivälistä kesäkuun puoliväliin asuessaan Harmonyssa Pennsylvaniassa profeetta Joseph Smith käänsi kultalevyjä. Josephin kääntäessä Mormonin kirjaa kirjurina toimi varakas maanviljelijä ja liikemies nimeltään Martin Harris. Martin oli 22 vuotta Josephia vanhempi ja oli antanut Josephille ja Emmalle 50 dollaria (mikä siihen aikaan oli huomattava rahasumma), jotta nämä voisivat muuttaa Harmonyyn, missä Emman perhe asui. Tämä Martinin antama apu oli taloudellisena tukena Josephille, kun Joseph käänsi levyjä. Helmikuussa 1828 Joseph antoi Martinin viedä jäljennökset levyissä olleista kirjoitusmerkeistä, jotta oppineet New Yorkin kaupungissa todistaisivat kirjoitusmerkkien aitouden (ks. JS–H 63–65). Lucy Harris, Martinin vaimo, kantoi kasvavassa määrin huolta Martinin kiinnostuksesta levyjen kääntämistä kohtaan ja rahallisesta osallistumisesta siihen. Hän ja muut alkoivat painostaa Martinia todistamaan, että levyt olivat olemassa. Tyynnyttääkseen heidän huoliaan Martin pyysi kesäkuun puolivälissä, että Joseph antaisi hänen ottaa 116 käsikirjoitussivua, jotka he olivat saaneet valmiiksi, ja esittää ne todisteina.

Oppi ja liitot 3:1–3

Joseph Smith oppii, että Jumalan työtä ei voi tehdä tyhjäksi

Ajattele tilanteita, joissa saattaisit tuntea houkutusta kuunnella ystävää ennemmin kuin noudattaa taivaallisen Isän neuvoja tai käskyjä. Esimerkiksi saattaisit tuntea houkutusta antaa ystävän jäljentää kotitehtäväsi tai saattaisit tuntea houkutusta katsoa sopimatonta elokuvaa tai videota internetissä ystäviesi kanssa. Miksi joskus on vaikeaa vastustaa ystäviä, kun he pyytävät sinua tekemään jotakin, minkä tiedät olevan väärin?

Kesäkuuhun 1828 mennessä Martin Harrisin toimiessa kirjurina profeetta Joseph Smith oli kääntänyt 116 käsikirjoitussivua kultalevyiltä. Martin pyysi Josephilta, että tämä antaisi hänen ottaa käsikirjoituksen ja ”lukea ystävilleen, jotta [kenties] hän saisi heidät vakuuttuneiksi totuudesta” (Histories, Volume 1: Joseph Smith Histories, 1832–1844, osa 1 historiasarjassa The Joseph Smith Papers, 2012, s. 15). Joseph esitti Herralle Martinin pyynnön, mutta häntä kiellettiin antamasta käsikirjoitusta pois käsistään. Martin sai Josephin taivutelluksi kysymään uudelleen – mikä johti toiseen kieltoon Herralta. Martin suostutteli Josephia kysymään vielä kerran, ja tällä kolmannella kerralla Herra antoi Martinille luvan ottaa käsikirjoituksen, jos tämä lupasi näyttää käsikirjoituksen ainoastaan vaimolleen ja muutamille valituille sukulaisille. Martin kuitenkin rikkoi valansa, ja käsikirjoitus katosi. Koska Joseph ei ollut hyväksynyt Herran alkuperäistä neuvoa vaan luovuttanut ”sellaista, mikä on pyhää, jumalattoman ihmisen käsiin” (OL 3:12), Moroni otti profeetalta levyt sekä urimin ja tummimin. Josephille kuitenkin kerrottiin, että hän voisi saada ne jälleen, jos hän olisi ”nöyrä ja katuva” (Lucy Mack Smith, History of Joseph Smith by His Mother, toim. Preston Nibley, 1958, s. 134).

Kuva
Martin Harris

Kun ajattelet sitä, mitä tiedät Martin Harrisista, ja kaikkea, mitä hän oli tehnyt Joseph Smithin hyväksi, miksihän Joseph halusi välttämättä pyytää Jumalalta, voisiko Martin ottaa käsikirjoituksen, vaikka Jumala oli jo antanut selkeän vastauksen kahteen aiempaan pyyntöön?

Kun 116 käsikirjoitussivua olivat kadonneet, profeetta tunsi suurta sielun tuskaa. Heinäkuussa 1828 Moroni palautti hetkellisesti urimin ja tummimin Josephille, jotta tämä saisi ilmoituksen, joka on luvussa OL 3. Lue OL 3:1–3 ja merkitse totuus, jonka Jumala ilmoitti profeetta Joseph Smithille näissä jakeissa.

Näistä jakeista opimme, että Jumalan tarkoituksia ei voi tehdä tyhjäksi. Sinun voisi olla hyödyllistä ymmärtää, että jakeessa OL 3:1 käytetty ilmaus tehdä tyhjäksi tarkoittaa sitä, että estää jotakin toteutumasta.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, millä tavoin tämä totuus on voinut olla sillä hetkellä lohdullinen Joseph Smithille. Miksi mielestäsi on tärkeää, että ne, jotka ovat mukana Herran palvelutyössä, myös ymmärtävät, ettei Jumalan tarkoituksia voi tehdä tyhjäksi?

Oppi ja liitot 3:4–15

Herra nuhtelee Joseph Smithiä ja kehottaa häntä tekemään parannuksen

Vaikka Herra tyynnyttelikin Josephia, Hän myös halusi nuoren profeettansa ymmärtävän, mitä virheitä tämä oli tehnyt ja mitä seurauksia virheistä koitui. Lue OL 3:4–6 ja pane merkille sanoja ja ilmauksia, joita Joseph Smithin on saattanut olla vaikea kuulla.

Lue nyt OL 3:12–15 ja pane merkille, miksi Josephin teot olivat niin vakavia Herran silmissä. Voi olla hyödyllistä ymmärtää, mitä Herra tarkoittaa käyttäessään Martin Harrisista nimitystä ”jumalaton ihminen” (ks. OL 3:12). Martin ei ollut mies, joka olisi nauttinut synnistä ja joka olisi ollut katumaton tai moraaliton. Pikemminkin hän oli mies, joka teki syntiä antamalla periksi heikkoudelle sisimmässään, kuten ylpeydelle. Huomaa, mitä syitä Herra antaa jakeessa OL 3:13 selittäessään, millä tavoin Martin oli jumalaton.

Herra muistutti Josephille, mitä Josephin olisi pitänyt tehdä, kun Martin Harris painosti häntä. Lue OL 3:7 ja täydennä Herran Joseph Smithille antaman neuvon pohjalta seuraava totuus: Meidän tulee pelätä Jumalaa enemmän kuin . Voisit merkitä jakeesta 7 ne sanat tai ilmaukset, jotka opettavat tätä periaatetta.

Kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin D. Todd Christoffersonin seuraava selitys voi auttaa sinua ymmärtämään paremmin tämän totuuden:

Kuva
Vanhin D. Todd Christofferson

”Pyhissä kirjoituksissa on monta kohtaa, joissa neuvotaan ihmiskuntaa pelkäämään Jumalaa. Meidän aikanamme tulkitsemme sanan pelko tarkoittavan yleensä ’kunnioitusta’ tai ’arvonantoa’ tai ’rakkautta’, eli jumalanpelko tarkoittaa rakkautta Jumalaa kohtaan tai kunnioitusta Häntä ja Hänen lakiaan kohtaan. Se voi usein ollakin oikea tulkinta, mutta mietin, voisiko pelko joskus todella tarkoittaa pelkoa, kuten silloin kun profeetat puhuvat pelosta loukata Jumalaa rikkomalla Hänen käskyjään. – –

Meidän pitäisi rakastaa ja kunnioittaa Häntä niin, että pelkäämme tehdä mitään väärää Hänen edessään toisten mielipiteistä tai painostuksesta riippumatta.” (”Pyhyyden taju”, kirkon koululaitoksen takkavalkeailta nuorille aikuisille, 7. marraskuuta 2004, s. 6–7.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi selitys, kuinka pelkääminen – eli rakastaminen ja kunnioittaminen ja sen pelkääminen, että loukkaa Jumalaa, kuten vanhin Christofferson selitti – voi auttaa meitä tekemään oikeita valintoja silloinkin kun koemme muiden painostusta?

Joseph Smithille kerrottiin, mitä Jumala olisi tehnyt, jos Joseph olisi kuunnellut Hänen ensimmäistä vastaustaan Martin Harrisin pyyntöön. Merkitse tämä vakuutus kohdassa OL 3:8.

  1. Sen pohjalta, mitä opit jakeesta OL 3:8, täydennä tämä ”jos–niin”-periaate pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi: Jos olemme uskollisia Herran käskyille, niin…

Mieti tilannetta tai tilanteita, jolloin päätit noudattaa Herran käskyjä etkä muiden ihmisten suostuttelua tai vaikutusta. Millä tavoin olet nähnyt tämän lupauksen täyttyvän omassa elämässäsi?

  1. Tämän oppiaiheen alussa sinua pyydettiin miettimään tilanteita, jolloin sinulla on saattanut olla houkutus kuunnella ystävää sen sijaan että olisit kuuliainen taivaalliselle Isälle. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi selitys, kuinka jakeesta OL 3:8 oppimasi totuus voisi auttaa sinua, kun sinua houkutellaan tekemään tai tunnet painostusta tehdä jotakin, minkä tiedät olevan väärin.

Lue OL 3:9–11 ja pane merkille, minkä lupauksen Herra antoi Joseph Smithille tämän tekemien virheiden vakavuudesta huolimatta. Mieti, kuinka tämä lupaus koskee meitä, kun teemme syntiä tai virheitä.

Oppi ja liitot 3:16–20

Herra selittää Mormonin kirjaa koskevia tarkoituksiaan

Jakeissa OL 3:16–20 selitetään Herran tarkoituksia Mormonin kirjan suhteen. Lue nämä jakeet ja ota selville, miksi Joseph Smithin tekemä työ oli niin tärkeää Herralle ja Hänen kansalleen.

Oppi ja liitot 10:1–4

Herra palauttaa Josephille lahjan kääntää

Jokin aika sen jälkeen kun Mormonin kirjan levyt sekä urim ja tummim oli palautettu profeetta Joseph Smithille, hän sai Herralta ohjeet siihen, mitä tehdä levyjen sen osan kanssa, joka vastasi kadonneita käsikirjoitussivuja. Herra kielsi Josephia kääntämästä uudelleen sitä osaa, ja Hän paljasti Saatanan juonen Jumalan työn hävittämiseksi. Sitten Hän käski Josephia kääntämään Nefin pienet levyt, joita käytettäisiin korvaamaan niiden 116 kadonneen sivun aineisto, ja Hän selitti Mormonin kirjan tarkoitusta ja sen tehtävää Hänen kirkkonsa vakiinnuttamisessa.

Kohdassa OL 10:1–2 Herra muistutti Josephia siitä, miksi voima kääntää otettiin häneltä ja mitä hänen virheensä vuoksi tapahtui. Lue OL 10:3–4 ja pane merkille, minkä neuvon Herra antoi Joseph Smithille, kun tämä alkoi jälleen kääntää.

Millä tavoin Josephin katumus, joka liittyi käsikirjoituksen menettämiseen, on saattanut vaikuttaa hänen haluunsa työskennellä lujemmin kääntämispyrkimyksissään? Herra tiesi, että Joseph Smithillä oli elämässään muitakin tärkeitä asioita, kuten vaimostaan huolehtiminen ja elannon ansaitseminen, ja Hän neuvoi Josephia, ettei tämän pidä työskennellä eli kääntää enempää kuin mihin hänellä riittää voimia. Millä tavoin neuvo olla juoksematta nopeammin kuin sinulla on voimaa voisi opastaa sinua?

Oppi ja liitot 10:5–37

Saatana pyrkii tuhoamaan Joseph Smithin ja hävittämään Jumalan työn

Kuinka ansa tai loukku, kuten kuvassa näkyvä, voisi kuvastaa Saatanan meihin kohdistuvia aikeita?

Kuva
mouse trap with cheese

Lue OL 10:5 ja pane merkille, mitä Herra käski profeetta Joseph Smithiä tekemään, jotta hän välttäisi Saatanan ansat. (OL 10:5 on pyhien kirjoitusten hallittava kohta.)

Täydennä seuraava periaate sen pohjalta, mitä jakeessa OL 10:5 opetetaan siunauksista, joita voi tulla rukouksen myötä: Kun rukoilemme alati, . Voisit merkitä jakeesta OL 10:5 ne sanat ja ilmaukset, jotka opettavat tätä periaatetta.

Herra varoitti Josephia ansasta, jonka Saatana oli virittänyt tuhotakseen profeetan ja hävittääkseen Jumalan työn. Lue OL 10:6, 10–19 ja pane merkille, mikä oli niiden jumalattomien ihmisten suunnitelma, joilla silloin oli hallussaan käsikirjoitus, jonka Martin Harris oli vienyt kotiin.

Jakeissa OL 10:20–29 Herra puhui Saatanan vaikutuksesta niihin ihmisiin, jotka olivat varastaneet 116 käsikirjoitussivua. Hän myös paljasti Saatanan tarkoitukset. Näistä jakeista me opimme, että Saatana haluaa hävittää Herran työn ja tuhota meidän sielumme.

  1. Kuinka se, että olet tietoinen Saatanan aikeista ja menetelmistä, voi auttaa sinua välttämään hänen ansojaan? Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi suunnitelma siitä, mitä voit tehdä välttyäksesi hänen ansoiltaan, kuten olla katselematta moraalittomia kuvia, jos niitä yllättäen ilmestyy eteesi, tai olla menemättä paikkoihin, joita sinun pitäisi välttää.

Jakeista OL 10:30–37 me opimme, että koska ne jumalattomat ihmiset suunnittelivat hävittävänsä Jumalan työn ja Joseph Smithin maineen, Herra kielsi profeettaa kääntämästä uudelleen sitä osaa levyistä, joka oli kadonneilla sivuilla.

Oppi ja liitot 10:38–45

Herra käskee Joseph Smithiä kääntämään Nefin levyt

Lue OL 10:38–42 ja pane merkille, mitä Herra kehotti profeetta Joseph Smithiä kääntämään levyjen sen osan sijaan, joka oli käännettynä kadonneessa käsikirjoituksessa.

Kadonnut asiakirja käsitti käännöksen Lehin kirjasta, joka oli Mormonin lyhennelmässä Nefin suurista levyistä (kattaen vuodet 600–130 eKr.). Nefi oli saanut innoitusta kirjoittaa Nefin pienet levyt, ja Mormon oli saanut innoitusta liittää Nefin pienet levyt aikakirjaansa ”viisasta tarkoitusta varten”, jota he eivät tuohon aikaan täysin ymmärtäneet (ks. 1. Nefi 9:5; Morm. s. 3–7). Nefin pienet levyt kattoivat suunnilleen saman ajankohdan (600–130 eKr.) kuin Lehin kirja.

Kuinka tieto siitä, että Jumala oli valmistanut keinon korvata 116 kadonnutta käsikirjoitussivua tuhansia vuosia ennen niiden katoamista, auttaa sinua luottamaan Häneen täydemmin?

Oppi ja liitot 10:46–70

Herra selittää Mormonin kirjan tarkoituksen ja sen osuuden kirkkonsa perustamisessa

Jakeista OL 10:46–70 me opimme, että Herra on vastannut nefiläisten opetuslastensa uskollisiin rukouksiin varjelemalla Mormonin kirjan ja tuomalla sen esiin meidän aikanamme. Herra opetti profeetta Joseph Smithille, että Mormonin kirja tuo valoon Hänen oppinsa oikeat kohdat (ks. OL 10:62). Rakentaen niille opin kohdille Vapahtaja on perustanut kirkkonsa viimeisinä aikoina.

Kuva
scripture mastery icon
Pyhien kirjoitusten hallinta – Oppi ja liitot 10:5

  1. Lue uudelleen OL 10:5 ja kirjoita sitten pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tilanteesta, jolloin rukous on auttanut sinua saamaan voiton Saatanasta.

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut OL 3; 10 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: