Seminaari
Viikko 12: Päivä 1, Oppi ja liitot 49


Viikko 12: Päivä 1

Oppi ja liitot 49

Johdanto

Leman Copley, joka oli uusi käännynnäinen kirkossa, halusi lähetyssaarnaajien saarnaavan evankeliumia hänen aiemman uskonnollisen ryhmänsä jäsenille, shakereille. Hän piti kuitenkin edelleen kiinni joistakin tuon uskontokunnan vääristä uskonkäsityksistä. Koska profeetta Joseph Smith oli huolissaan uskonkäsityksistä, joita Lemanilla edelleen oli, hän kääntyi Herran puoleen, ja 7. toukokuuta 1831 hän sai ilmoituksen, joka on nyt tallennettuna luvussa OL 49. Tässä ilmoituksessa Herra käski Sidney Rigdonia ja Parley P. Prattia menemään Lemanin mukaan saarnaamaan evankeliumia shakereiden yhteisöön. Lisäksi Herra selvensi oppeja, jotka shakerit olivat ymmärtäneet väärin, kuten Kristuksen toisen tulemisen luonnetta, kasteen tarvetta, avioliiton ja perheen tärkeyttä sekä eläinten käyttämistä ravinnoksi.

Oppi ja liitot 49:1–4

Herra kutsuu Sidney Rigdonin, Parley P. Prattin ja Leman Copleyn saarnaamaan shakereille

Oletko koskaan nähnyt apina-ansaa? Yksi tapa pyydystää apina on sijoittaa esimerkiksi pähkinä tai jotakin muuta syötävää astiaan, jonka suuaukko on juuri sen verran iso, että apina saa työnnettyä siitä kätensä. Astia on kiinnitetty köyteen tai kettinkiin niin, ettei apina pääse juoksemaan pakoon ansa mukanaan. Kun apina työntää kätensä aukosta ja tarttuu esineeseen, se ei pysty vetämään kättään ulos, koska sen nyrkki on aukkoa isompi. Koska jotkin apinat haluavat välttämättä pitää kiinni esineestä, ne jäävät ansaan.

Kuva
monkey trap

Lue luvun OL 49 johdanto ja pane merkille, millä tavoin siinä kuvattu tilanne muistuttaa apina-ansaa. Mistä vääristä uskonkäsityksistä Leman Copley ei halunnut päästää irti?

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi sanat Shakereiden uskonkäsityksiä. Kirjoita sitten ne neljä shakereiden uskonkäsitystä, jotka mainitaan luvun johdannossa. Voisit myös merkitä ne pyhiin kirjoituksiisi.

United Society of Believers in Christ’s Second Appearing -nimisen uskontokunnan jäseniä kutsuttiin yleisesti shakereiksi [vapisijoiksi] heidän jumalanpalvelustapansa vuoksi, johon kuului kehon vapisuttaminen, kun he lauloivat, tanssivat ja taputtivat käsiään musiikin tahdissa.

Lue OL 49:1–4 ja pane merkille, mitä Herra ilmoitti shakereiden uskonkäsityksistä. Voisit merkitä jakeessa 2, mitä Herra sanoi shakereiden haluavan.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mitä mielestäsi tarkoittaa se, että ”he haluavat tuntea totuuden osaksi mutta eivät kokonaan” (OL 49:2)?

    2. Mikä olisi esimerkki siitä, kuinka joku kirkon jäsen saattaisi hyväksyä jotkin evankeliumin totuudet tai tasovaatimukset mutta olla välittämättä muista?

Minkä sanan lisäisit tyhjään kohtaan, jotta saat täydennettyä periaatteen, jota opetetaan jakeessa OL 49:2? Siihen, että on vilpitön Herran edessä, sisältyy halu ottaa vastaan se totuus, jonka Hän on ilmoittanut.

Voisit kirjoittaa tämän periaatteen pyhiin kirjoituksiisi jakeen 2 viereen. Pohdi siunauksia, joita ilman henkilö saattaisi jäädä, jos hän päättäisi ottaa vastaan vain osan totuudesta.

Mieleesi saattaa tulla ansoja, joihin jotkut kirkon jäsenet jäävät kiinni. Jotkut jäsenet saattavat hyväksyä joitakin opetuksia tai tasovaatimuksia mutta eivät niitä kaikkia, kun taas toiset jäsenet saattavat pitää kiinni asenteista, jotka estävät heitä olemasta vilpittömiä Herran edessä (ks. OL 49:2). Esimerkiksi henkilö saattaisi sunnuntaisin käydä kirkossa, mutta käyttää loppupäivän toimintoihin, jotka rikkovat sapattia. Joku toinen saattaisi lukea pyhiä kirjoituksia ja rukoilla Hengen vaikutusta mutta sitten kuunnella musiikkia, joka vie Pyhän Hengen loitolle.

Vanhin Joseph B. Wirthlin kahdentoista apostolin koorumista on opettanut:

Kuva
Elder Joseph B. Wirthlin

”Saatana on petoksen mestari ja kaikkien valheiden isä. Vain harjoittamalla uskoa Vapahtajaan ja Hänen sovittavaan uhriinsa sekä pitämällä kaikki käskyt olet suojassa Saatanan lakkaamattomilta salakavalilta pyrkimyksiltä johtaa sinut huolehtien omaan valtaansa.

Et voi suhtautua evankeliumiin samoin kuin tarjoilupöytään tai noutopöytään, valikoiden vähän sieltä ja vähän täältä. Sinun on istuuduttava nauttimaan koko ateria ja elettävä Herran kaikkien rakastavien käskyjen mukaan.

Sinulle on opetettu käskyt. Tiedät, mitä tehdä: rukoilla, tutkia pyhiä kirjoituksia, paastota, maksaa kymmenyksesi ja uhrisi, osallistua sinulle kuuluviin kokouksiin, nauttia sakramentti, pitää kutsumuksesi kunniassa, palvella muita, tukea kirkon johtajia, tehdä pyhiä liittoja ja pitää ne, kertoa evankeliumista ja olla vilpitön, totuudellinen, puhdas, toisen parasta halajava ja hyveellinen.” (”Valinta on sinun”, Valkeus, marraskuu 1998, s. 47.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi selostus siitä, miten vaarallista on ottaa vastaan jotkin käskyt tai tasovaatimukset mutta silti pitää kiinni vääristä uskonkäsityksistä tai käytännöistä. Millä tavoin tämä on hengellinen ”ansa”?

Mieti, mistä sinun saattaisi olla tarpeen päästää irti, jotta saisit kaikki ne siunaukset, jotka taivaallinen Isä haluaa antaa sinulle. Voisit kirjoittaa tavoitteen päästää irti jostakin, mikä estää sinua olemasta vilpitön Herran edessä.

Oppi ja liitot 49:5–28

Herra oikaisee shakereiden vääriä oppeja ja käskee palvelijoitaan kutsumaan heitä parannukseen ja kasteelle

Herra käski Leman Copleya, Sidney Rigdonia ja Parley P. Prattia saarnaamaan evankeliumia shakereille (ks. OL 49:1–4). Leman Copley oli toivonut, että jotkut vanhimmat saarnaisivat hänen aiemman kirkkonsa jäsenille.

Osaatko kuvitella kertovasi jollekin ihmisryhmälle, että jotkin heidän uskonkäsityksistään ovat vääriä, ja sitten opettavasi heille oikeita evankeliumin periaatteita? Kun Parley P. Pratt, Sidney Rigdon ja Leman Copley menivät käymään shakereiden luona, he ottivat mukaansa jäljennöksen luvun OL 49 ilmoituksesta ja lukivat sen shakereille.

Tutki kutakin seuraavan taulukon vasemmassa sarakkeessa olevaa pyhien kirjoitusten kohtaa ja yhdistä se sitten siihen oikeassa sarakkeessa olevaan periaatteeseen, jota kohdassa opetetaan. Mieti sitten siihen liittyviä kysymyksiä.

  1. OL 49:5–8

  1. Kukaan ei tiedä, milloin Vapahtajan toinen tuleminen tapahtuu.

  1. OL 49:11–14

  1. Jos tunnemme toisen tulemisen merkit, väärät väitteet eivät eksytä meitä. Miksi meidän on tärkeää olla tietoisia Herran toisen tulemisen merkeistä?

  1. OL 49:15–17

  1. Jeesus Kristus on käskenyt palvelijoitaan kutsumaan ihmisiä uskomaan Häneen, tekemään parannuksen, ottamaan kasteen ja ottamaan vastaan Pyhän Hengen lahjan. Miksi olet kiitollinen siitä, että sinut on kastettu ja että olet ottanut vastaan Pyhän Hengen lahjan? Miksi odotat innolla sitä, että voit auttaa muita saamaan nämä toimitukset?

  1. OL 49:18–21

  1. Herra on antanut maan eläimet meidän käyttöämme varten. Mistähän syystä Herra ei ole mieltynyt niihin, jotka tappavat eläimiä tarpeettomasti?

  1. OL 49:22–25

  1. Avioliitto miehen ja naisen välillä on Jumalan säätämä, ja miestä ja vaimoa käsketään olemaan yhtä ja saamaan lapsia. (Ilmaus ”jotta maa voisi vastata luomisensa tarkoitusta; – – jotta se täytettäisiin ihmisten määrällä” viittaa yhteen maapallon luomisen tarkoituksista.) Mitä tarkoituksia avioliitto miehen ja naisen välillä toteuttaa taivaallisen Isän suunnitelmassa?

Ensimmäisen presidenttikunnan ja kahdentoista apostolin koorumi ovat opettaneet: ”Ensimmäinen käsky, jonka Jumala antoi Aadamille ja Eevalle, koski heidän mahdollisuuttaan aviomiehenä ja vaimona tulla vanhemmiksi. Me julistamme, että Jumalan lapsilleen antama käsky lisääntyä ja täyttää maa on yhä voimassa. Me julistamme tämän lisäksi Jumalan määränneen, että pyhiä lisääntymisen voimia tulee käyttää ainoastaan miehen ja naisen kesken, jotka on laillisesti vihitty aviomieheksi ja vaimoksi (”Perhe – julistus maailmalle”, Liahona, marraskuu 2010, s. 129).

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Miksi arvelet Saatanan yrittävän tuhota avioliittoja? Miksi Saatana yrittää saada ihmiset uskomaan, ettei heidän pidä solmia avioliittoa?

    2. Miksi avioliitto miehen ja naisen välillä on tärkeä Herran suunnitelmassa? Millä tavoin samaa sukupuolta olevien avioliitot tekevät tyhjäksi Herran suunnitelmaa?

    3. Mitä sinä voit tehdä tällä hetkellä valmistautuaksesi selestiseen avioliittoon?

Ajattele apina-ansaa. Pohdi periaatetta, jonka mukaan meidän täytyy ottaa vastaan kaikki Herran opetukset, jotta olisimme vilpittömiä Hänen edessään. Lue sitten Herran neuvot ja lupaukset jakeissa OL 49:26–28. Kun luet näitä jakeita, kuvittele, että Herra puhuu suoraan sinulle sinun pyrkimyksistäsi olla vilpitön Hänen edessään. Mieti, kuinka Hänen neuvonsa ja lupauksensa koskevat sinua.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvun OL 49 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: