Seminaari
Viikko 29: Päivä 1, Oppi ja liitot 133:1–35


Viikko 29: Päivä 1

Oppi ja liitot 133:1–35

Johdanto

Marraskuun 3. päivänä 1831, kaksi päivää sen jälkeen kun Herra oli käskenyt Joseph Smithiä julkaisemaan Käskyjen kirjan (ks. OL 1, luvun johdanto), profeetta sai lukuun OL 133 tallennetun ilmoituksen. Tämä ilmoitus sisällytettiin Opin ja liittojen vuoden 1835 laitokseen liitteenä, ja myöhemmin sille annettiin oma lukunumero. Niiden aikomuksena, jotka tekivät käsikirjoitusta, oli alun perin, että vuoden 1835 laitokseen sisällytettävät ilmoitukset alkaisivat luvusta 1 ja päättyisivät tähän ilmoitukseen. Lukua OL 133 käsitellään kahdessa oppiaiheessa. Tässä oppiaiheessa käsitellään Herran käskyä, että Hänen kansansa valmistaa itseään ja muita Herran toiseen tulemiseen. Siinä käsitellään myös profetioita tapahtumista, jotka liittyvät Hänen toiseen tulemiseensa ja tuhatvuotiseen valtakauteensa.

Oppi ja liitot 133:1–15

Herra käskee kansaansa valmistautumaan Hänen toista tulemistaan varten

Kuva
Jesus Christ

Oletko joskus koulussa ollessasi tajunnut, että olet unohtanut valmistautua kokeeseen? Miltä sinusta tuntui tai miltä arvelet, että sinusta tuntuisi?

Miltä sinusta tuntuu, kun tiedät, että olet valmistautunut kokeeseen hyvin?

Ajattele tärkeitä tulevia tapahtumia, joihin sinun pitäisi valmistautua nyt.

Lue OL 133:1–3 ja katso, mihin tapahtumaan meidän täytyy valmistautua ja miksi.

Voi olla hyvä tietää, että ilmaus ”tulee alas maailmaan tuomitsemaan kirouksella” (OL 133:2) tarkoittaa sitä, että Herra rankaisee jumalattomia toisen tulemisensa yhteydessä. Ilmaus ”paljastaa pyhän käsivartensa” (OL 133:3) tarkoittaa sitä, että Herra ilmaisee voimansa ja valtansa maailmalle. Ilmaus ”maan kaikki ääret saavat nähdä Jumalansa pelastuksen” (OL 133:3) tarkoittaa sitä, että kaikki ihmiset tulevat näkemään sen pelastuksen, jonka Jumala saa aikaan niille, jotka seuraavat Häntä.

Kun tutkit lukua OL 133, mieti, miksi Jeesuksen Kristuksen toinen tuleminen ja meidän valmistautumisemme siihen ovat niin tärkeitä.

Mitä jakeen OL 133:2 mukaan jumalattomille tapahtuu Jeesuksen Kristuksen toisessa tulemisessa? Vastaa kysymykseen täydentämällä seuraava opinkohta yhdellä asialla, jonka opit tästä jakeesta: Toisen tulemisensa yhteydessä Jeesus Kristus tulee .

Näistä jakeista me opimme, että pahat ja jumalattomat eivät tule olemaan valmistautuneita Jeesuksen Kristuksen toiseen tulemiseen. Mitä me voimme tehdä ollaksemme varmoja, että olemme valmistautuneita?

  1. Suorita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi seuraavat tehtävät:

    1. Kirjoita seuraava vajaa virke: auttaa meitä valmistautumaan Jeesuksen Kristuksen toiseen tulemiseen. Lue OL 133:4–16 ja kiinnitä huomiota ilmauksiin, joilla voisi täydentää tyhjän kohdan. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tyhjään kohtaan ainakin viisi ilmausta.

    2. Valitse yksi tehtävässä a mainituista ilmauksista. Selitä, miksi tämän tekeminen on tärkeää valmistautumisessamme Jeesuksen Kristuksen toista tulemista varten.

    3. Selitä, mitä siunauksia saat nyt toteuttamalla sitä, minkä valitsit tehtävässä b.

Katso uudelleen jakeita OL 133:5, 7, 14. Voisit merkitä sen ilmauksen, jonka huomaat olevan samanlainen jokaisessa jakeessa.

Babylonin kaupunki oli Vanhan testamentin aikaan hyvin jumalaton. Näissä jakeissa Babylon voidaan nähdä sekä jumalattomuuden että maailmallisuuden vertauskuvana.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mitä mahtaa tarkoittaa se, että Herra käskee meitä lähtemään pois Babylonista?

    2. Millä tavoin me voimme lähteä pois Babylonista? Kuinka nämä asiat voisivat valmistaa meitä toiseen tulemiseen?

Huomaa, mitä Herra opetti jakeessa OL 133:15 siitä, kuinka meidän tulee lähteä Babylonista. Herra sanoo, että kun Ylkä tulee (ks. jae 10), ei tule olemaan aikaa saada kiireessä tehdyiksi niitä asioita, jotka olisi pitänyt tehdä aikaisemmin. Tämä muistuttaa sitä sanomaa, jota opetetaan vertauksessa kymmenestä morsiusneidosta (ks. Matt. 25:1–13; ks. myös OL 45:56–57). Viisi morsiusneidoista yritti kiireesti valmistautua, kun ilmoitettiin, että Ylkä oli tulossa, mutta silloin oli liian myöhäistä.

Huomaa myös jakeesta OL 133:15, mitä Herra varoitti meitä tekemästä, kun lähdemme pois Babylonista. Voisit merkitä, mitä löydät.

Pohdi, mitä mielestäsi tarkoittaa se, ettemme katso taaksemme (ks. OL 133:15), kun olemme päässeet eroon syntisistä ja maailmallisista vaikutteista. Ajatus siitä, ettei katso taakseen, tarkoittaa sitä, että yrittää täysin hylätä jumalattomuuden ja maailmallisuuden eikä enää palaa entisiin tapoihin. Tämä jae on meille varoitus siitä, ettei meidän pidä kaivata aiempaa elämäntapaamme ja sitten palata siihen.

Kuva
boy and father walking away

Herra on käskenyt meitä jättämään jumalattomuuden ja olemaan katsomatta taaksemme.

Voisit kirjoittaa pyhien kirjoitustesi marginaaliin jakeen 15 viereen seuraavan totuuden: Jos me palaamme mihin tahansa jumalattomuuteen ja aiempiin synteihin, emme ole valmiita Vapahtajan toista tulemista varten.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Mitä myöhempien aikojen pyhiin kuuluvat nuoret voivat tehdä ollakseen katsomatta taakseen, kun he yrittävät kasvaa hengellisesti ja tulla lähemmäksi Vapahtajaa?

Huomaa jakeesta OL 133:9, että Herra käski kansaansa kokoontumaan Siionin fyysiseen sijaintipaikkaan. Muista, että Siion edustaa myös vanhurskaita – niitä, jotka ovat puhdassydämisiä, yhtä ja omistautuneita Jumalan tarkoituksiin.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Miten kannustaisit jotakuta, joka on jättänyt Babylonin (jumalattomuuden ja maailmallisuuden) ja pyrkii kohti Siionia (vanhurskautta), auttaaksesi häntä pysymään uskollisena?

Jos olisit poissa sinä päivänä, kun opettajasi ilmoittaa jostakin tulevasta isosta kokeesta, mitä toivoisit jonkun luokkatoverisi tekevän hyväksesi?

Jakeissa OL 133:4–15 Herra myös opetti pyhille, että heidän valmistautumiseensa Hänen toiseen tulemiseensa sisältyi sitä, että he auttavat myös muita valmistautumaan. Millaista työtä Herra kuvailee jakeissa 8–10?

Osoittaen puheensa tuleville lähetyssaarnaajille kahdentoista apostolin koorumin jäsen, vanhin Neil L. Andersen puhui eräästä tärkeästä vastuusta, joka koskee kaikkia kirkon jäseniä:

Kuva
Vanhin Neil L. Andersen

”Yksi tärkeistä tehtävistänne on auttaa valmistamaan maailmaa Vapahtajan toiseen tulemiseen. – –

Teidän lähetystyönne tulee olemaan pyhä mahdollisuus tuoda muita Kristuksen luokse ja auttaa valmistautumaan Vapahtajan toiseen tulemiseen. – –

Maailmaa valmistetaan Vapahtajan toiseen tulemiseen suurelta osin siten, että Herra tekee työtä lähetyssaarnaajiensa välityksellä.” (Ks. ”Maailman valmistaminen toiseen tulemiseen”, Liahona, toukokuu 2011, s. 49–51.)

  1. Tee pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi seuraavat tehtävät:

    1. Vastaa seuraaviin kysymyksiin: Kuinka arvelisit sen, että autat muita valmistautumaan Vapahtajan toiseen tulemiseen, olevan avuksi myös omassa valmistautumisessasi? Mitä muita siunauksia voit kokea omassa elämässäsi auttamalla muita valmistautumaan Vapahtajan toiseen tulemiseen?

    2. Kertaa, mitä olet kirjoittanut valmistautumisesta Jeesuksen Kristuksen toiseen tulemiseen. Kirjoita yksi asia, jota tunnet innoitusta tehdä, jotta valmistautuisit itse tai auttaisit muita valmistautumaan paremmin Vapahtajan toiseen tulemiseen. Kirjoita suunnitelma, kuinka aiot toteuttaa tämän tavoitteen.

Lue uudelleen OL 133:16 ja katso, mikä auttaa meitä valmistautumaan Herran kohtaamiseen, kun Hän tulee. Täydennä seuraava periaate sijoittamalla tyhjään kohtaan ilmaus, jonka löydät: Kun me , me valmistaudumme kohtaamaan Herran.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Kuinka parannuksen tekeminen auttaa meitä valmistautumaan toista tulemista varten?

Oppi ja liitot 133:17–35

Herra ilmoittaa tapahtumia, jotka liittyvät Hänen toiseen tulemiseensa ja tuhatvuotiseen valtakauteensa

Jakeissa OL 133:17–35 Herra ilmoitti joitakin tapahtumia, jotka liittyvät Hänen toiseen tulemiseensa ja tuhatvuotiseen valtakauteensa maan päällä. Lue nämä jakeet ja halutessasi merkitse ne tapahtumat, jotka nousevat erityisesti esiin. Minkä tapahtumien näkemisestä omin silmin olet kaikkein kiinnostunein?

Yksi jakeissa OL 133:21–29 mainituista tapahtumista on joidenkin Israelin kadonneiden heimojen paluu. Vanhin Bruce R. McConkie kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt: ”Kymmenen heimon on palattava kuten kaikkien muidenkin: ottamalla vastaan Mormonin kirja ja uskomalla palautettuun evankeliumiin. Yhtenä ja samana aikana maan päällä ei voi olla kahta erillistä ja itsenäistä kirkko-organisaatiota; niin ei voi olla ainakaan sellaisena aikana, jolloin kirkkoa on mahdollista hallita yhdestä paikasta. Kirkon presidentti pitää hallussaan avaimia, joilla kymmenen heimoa johdetaan pohjoisista maista heidän kotimaahansa Palestiinaan. Heidän paluutaan ohjaa Hän – eivät he itse.” ( A New Witness for the Articles of Faith, 1985, s. 520–521.)

Jakeissa OL 133:30–35 kuvaillaan muutamia siunauksia, joita Herran liittokansa saa ja jotka liittyvät Herran toiseen tulemiseen. Niiden lupausten ansiosta, jotka Herra on antanut Efraimille (Joosefin pojalle) ja hänen heimolleen, Efraimin jälkeläiset on määrä koota viimeisinä aikoina ensimmäisenä. Heille on uskottu palautettu evankeliumi sekä pappeuden valtuus ja avaimet, joiden avulla he voivat johtaa Israelin huoneen kokoamisen työtä. Herran lopullisena tavoitteena on auttaa koko Jumalan perhettä tulemaan kruunatuksi kirkkaudella ja vastaanottamaan kaikki siunaukset, jotka evankeliumin toimitusten ansiosta ovat mahdollisia.

Tekemällä parannuksen sekä valmistautumalla itse ja valmistamalla muita Jeesuksen Kristuksen toiseen tulemiseen me voimme iloiten odottaa Hänen tuloaan ja myös nauttia siunauksista, jotka tulevat siitä, että elämme nyt vanhurskaasti.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut lukualueen OL 133:1–35 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: