Seminaari
Viikko 13: Päivä 3, Oppi ja liitot 58


Viikko 13: Päivä 3

Oppi ja liitot 58

Johdanto

Elokuun 1. päivänä 1831, vain vajaat kaksi viikkoa sen jälkeen kun Herra oli määrännyt Independencen Missourissa Siionin keskuspaikaksi, profeetta Joseph Smith sai luvussa OL 58 olevan ilmoituksen. Tämä ilmoitus annettiin vastauksena niille, jotka olivat innokkaita tietämään heitä koskevan Jumalan tahdon tällä uudella seudulla. Tässä ilmoituksessa Herra neuvoi pyhiä olemaan uskollisia ahdingoissaan ja selitti, miksi Hän oli lähettänyt heidät Siioniin. Herra myös kannusti pyhiä käyttämään tahdonvapauttaan vanhurskauden aikaansaamiseksi.

Oppi ja liitot 58:1–13

Herra neuvoo pyhiä olemaan uskollisia ahdingoissaan

Mitä haasteita sinä kohtaat tällä hetkellä elämässäsi?

Kun luet seuraavaa kappaletta, pane merkille, mitä haasteita pyhät kohtasivat Missourissa vuonna 1831:

Tammikuussa 1831 lähetyssaarnaajat löysivät ryhmän delawareintiaaneja, jotka asuivat Intiaanialueella Missourin länsirajan toisella puolen. Delawareintiaanit olivat kiinnostuneita kuulemaan Mormonin kirjaan sisältyvästä evankeliumista. Koska kirkon lähetyssaarnaajat eivät kuitenkaan olleet hankkineet vaadittuja lupia mennä Intiaanialueelle saarnaamaan evankeliumia ja koska paikalliset intiaaniasiamiehet ja papit vastustivat heitä, kirkon lähetyssaarnaajat pakotettiin lähtemään alueelta. Sitten lähetyssaarnaajat yrittivät opettaa valkoihoisia uudisasukkaita Independencessä Missourissa ja ympäröivillä seuduilla, mutta heinäkuuhun 1831 mennessä kirkkoon oli liittynyt vähemmän kuin kymmenen käännynnäistä. Kun kirkon vanhimpia alkoi saapua Ohiosta Missouriin heinäkuussa 1831, jotkut pettyivät siihen, mitä löysivät. Jotkut heistä odottivat näkevänsä nopeasti kasvavan uskovien yhteisön ja uudisasutuksen, joka oli valmis ottamaan vastaan alueelle muuttavat kirkon jäsenet. Muutama ilmaisi huolensa, koska maa Independencessä oli raivaamatonta ja sen viljelemiseen tarvittaisiin kovasti työtä. Joitakin veljiä kannustettiin pysymään Missourissa ja hankkimaan maata Siionin valmistamiseksi pyhille, joita tulisi myöhemmin.

Lue OL 58:1–2 ja pane merkille, mitä sellaista Herra sanoi vanhimmille, mikä on saattanut auttaa heitä suhtautumaan paremmin kohtaamiinsa haasteisiin.

Sen perusteella, mitä opit jakeesta 2, täydennä seuraavat periaatteet:

Meitä siunataan, jos me .

Iankaikkinen palkkamme on suurempi, jos me .

Lue OL 58:3–5 ja kiinnitä huomiota siihen, mitä me emme useinkaan näe tai ymmärrä, kun olemme koettelemustemme keskellä.

Herra kehotti vanhimpia osoittamaan uskoa Häneen ja katsomaan senhetkisiä koettelemuksia edemmäs ja keskittymään niiden sijaan loistavaan tulevaisuuteen, jonka he kokisivat, jos he olisivat uskollisia. Herran sanoma Missourin pyhille voi auttaa meitä kestämään haasteita saamalla meidät keskittymään siunauksiin, joita luvataan niille, jotka kestävät ahdinkoa uskollisesti.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus yhteen tai kumpaankin seuraavista kysymyksistä:

    1. Kuinka luottamus siihen, että Herra siunaa sinua, auttaa sinua kestämään ahdinkoa uskollisesti?

    2. Milloin sinusta on tuntunut, että sinua on siunattu uskollisuudestasi ahdingon aikana?

Jakeissa OL 58:6–13 Herra ilmoitti muutamia tapoja, joilla pyhiä siunattaisiin heidän kuuliaisuudestaan heidän ollessaan mukana Siionin perustamisessa. Sitoudu pysymään uskollisena haasteidesi aikana, jotta voit saada sen palkan, jonka Herra on varannut sinulle sekä nyt että tulevaisuudessa.

Oppi ja liitot 58:14–23

Herra kuvailee piispan tehtäviä ja käskee pyhiä pitämään maan lait

Herra käski piispa Edward Partridgea ja Sidney Gilbertiä pysymään Missourissa ja hoitamaan kirkon omaisuutta sekä hankkimaan maata Independencestä ja sen ympäristöstä (ks. OL 57:7–8). Piispa Partridge väitteli profeetta Joseph Smithin kanssa sen maan laadusta, joka oli valittu. Hänen mielestään maata pitäisi ostaa muualta. Tämä erimielisyys sai aikaan kaunaa.

Käy läpi jae OL 58:3 ja lue sitten OL 58:14–15 ja pane merkille, mitä Herra sanoi piispa Partridgelle.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Kuinka jakeessa OL 58:3 opetetut periaatteet olisivat saattaneet auttaa piispa Partridgea tekemään parannuksen siitä, että hän riiteli profeetan kanssa siitä, mistä maata tulisi hankkia?

    2. Mieti nykyajan asioita tai tilanteita, joissa jotkut saattaisivat vastata kirkon johtajilleen epäuskossa ja sydämen sokeudessa (ks. OL 58:15). Mitä sinä voit tehdä välttyäksesi tekemästä sitä virhettä?

Piispa Partridge hyväksyi Herran nuhteen nöyränä, ja hän sai anteeksi syntinsä.

Lue OL 58:16–23 ja tutki, mitä Herra käski piispa Partridgea tekemään täyttääkseen kutsumuksensa. Mitä Herra jakeiden 21–23 mukaan kehotti pyhiä tekemään? Mitä nämä jakeet opettavat niistä, jotka yrittävät Jumalan lakien avulla oikeuttaa tottelemattomuuden maan laeille?

Oppi ja liitot 58:24–33

Herra neuvoo pyhiä käyttämään tahdonvapauttaan hyvän tekemiseen

Kuvittele, että kävellessäsi kadulla näet iäkkään henkilön kaatuvan. Ympyröi seuraavasta taulukosta, mitä sinun pitäisi tehdä.

Odottaa, että Henki kehottaa sinua auttamaan.

Odottaa ja katsoa, josko joku toinen aikoo auttaa.

Odottaa, että joku muu kertoo sinulle, mitä tehdä.

Auttaa henkilöä, joka kaatui.

Miksi valitsit sen vastauksen?

Lue OL 58:24–28 ja etsi periaatteita, joita Herra opetti pyhille, kun nämä kohtasivat haasteen rakentaa Siionin kaupungin. Voisit merkitä löytämäsi periaatteet. Yksi periaate, jota näissä jakeissa opetetaan, on se, että meidän tulee olla innokkaasti mukana tekemässä hyvää omasta valinnastamme ja saamassa aikaan vanhurskautta. (Ilmauksella ”se, joka pakotetaan kaikkeen” [OL 58:26] tarkoitetaan henkilöä, joka ei toimi ennen kuin häneltä vaaditaan sitä. OL 58:27 on pyhien kirjoitusten hallittava kohta. Voisit merkitä sen selvästi erottuvalla tavalla, jotta pystyt löytämään sen tulevaisuudessa.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mistä palkasta näissä jakeissa puhutaan? Kuinka se, että teemme monia hyviä asioita omasta vapaasta tahdostamme, voi vaikuttaa siihen, saammeko me iankaikkisen elämän?

    2. Millä tavoin sinä voit olla innokkaasti mukana tekemässä hyvää kotona? Koulussa? Seurakunnassasi?

Lue OL 58:29–33 ja pane merkille, mitä tapahtuu niille, jotka eivät käytä tahdonvapauttaan hyvän tekemiseen tai jotka epäilevät Herran käskyjä. Voisit merkitä, mitä löydät.

Kuva
scripture mastery icon
Pyhien kirjoitusten hallinta – Oppi ja liitot 58:27

  1. Jotta sinun on helpompi opetella ulkoa OL 58:27, kirjoita jakeen 27 kunkin sanan alkukirjain pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi. Sano jae käyttämällä apuna kirjoittamiasi kirjaimia. Katso tarpeen mukaan pyhien kirjoitusten jaetta. Toista tätä, kunnes osaat sanoa jakeen vain alkukirjainten avulla tai kunnes osaat sanoa sen ulkomuistista. Voisit lausua ja selittää jakeen OL 58:27 jollekulle perheen jäsenelle tai ystävälle.

Oppi ja liitot 58:34–65

Herra antaa Siionia koskevia ohjeita ja opettaa parannuksen periaatteita

Mistä voit tietää, onko Herra antanut sinulle anteeksi syntisi? Lue OL 58:42–43 ja merkitse, mitä Herra opetti anteeksiannosta. (OL 58:42–43 on pyhien kirjoitusten hallittava kohta. Voisit merkitä sen selvästi erottuvalla tavalla, jotta pystyt löytämään sen tulevaisuudessa.)

Täydennä seuraava jakeen OL 58:42 periaate: Jos me , Herra antaa meille anteeksi eikä enää muista syntejämme.

Ilmaus ”ei muista niitä enää” ei tarkoita sitä, että Jumala unohtaa meidän syntimme. Jumala on kaikkitietävä – Hän ei unohda mitään. Synnit, joista tehdään parannus, annetaan anteeksi, ja niitä ei enää muisteta, toisin sanoen niitä ei enää mainita uudelleen.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Mikä vaikutus mielestäsi on sillä, kun ihminen uskoo, että Herra antaa hänen syntinsä anteeksi eikä muista niitä enää?

Jakeessa OL 58:43 opetetaan, millä tavoin voimme tietää, olemmeko tehneet parannuksen synneistämme. Lue tämä jae ja täydennä sitten seuraava periaate: Meidän täytyy parannuksen tehdäksemme syntimme ja ne.

Synnin hylkääminen tarkoittaa sitä, että kääntyy siitä täysin pois ja lakkaa tekemästä sitä. Kun luet ensimmäisen presidenttikunnan jäsenen, presidentti Dieter F. Uchtdorfin seuraavia sanoja, ajattele tilanteita, jolloin olet tehnyt parannuksen ja tuntenut Herran anteeksiannon: ”Kun olemme todella tehneet parannuksen, Kristus ottaa pois syntiemme aiheuttaman syyllisyyden taakan. Voimme tietää, että olemme saaneet anteeksi ja meidät on tehty puhtaiksi. Pyhä Henki todistaa sen meille; Hän on Pyhittäjä. Mikään muu todistus anteeksiannosta ei voi olla suurempi.” (”Kohta, josta on vielä turvallista palata”, Liahona, toukokuu 2007, s. 101.)

Kuva
young man kneeling in prayer

Kuva
scripture mastery icon
Pyhien kirjoitusten hallinta – Oppi ja liitot 58:42–43

  1. Kirjoita kohta OL 58:42–43 kortille tai paperille ja sano se joka kerta kun polvistut rukoilemaan yksin. Kun teet niin, se voi auttaa sinua muistamaan tämän tärkeän kohdan ja muistuttaa sinua rukoilemaan apua pyrkimyksissäsi tunnustaa ja hylätä syntisi.

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvun OL 58 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: