Seminaari
Viikko 6: Päivä 4, Oppi ja liitot 21–23


Viikko 6: Päivä 4

Oppi ja liitot 21–23

Johdanto

Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko järjestettiin virallisesti 6. huhtikuuta 1830. Ensimmäiseen jumalanpalvelukseen osallistui lähes 60 ihmistä. Kokoukseen sisältyi rukouksia, hyväksymisiä, asettamisia, sakramenttitoimitus ja konfirmointeja. Tämän kokouksen aikana profeetta Joseph Smith sai ilmoituksen, joka on nyt tallennettu lukuun OL 21. Muutama päivä myöhemmin Herra selvensi, että kastajalla täytyy olla asianmukainen pappeuden valtuus (ks. OL 22). Lisäksi Hän antoi henkilökohtaisia neuvoja viidelle miehelle, jotka halusivat tietää velvollisuutensa (ks. OL 23).

Oppi ja liitot 21

Herra nimittää Joseph Smithin Jeesuksen Kristuksen palautetun kirkon ensimmäiseksi profeetaksi ja näkijäksi

Kuuntele kirkon laulu ”Kiitos, Luojamme, profeetasta” (MAP-lauluja, 10) tai lue sen sanat. Mitä syitä sinulla on olla Jumalalle kiitollinen profeetasta? Kun opiskelet tämän päivän oppiaihetta, pane merkille totuuksia, jotka voivat lisätä kiitollisuuttasi profeettoja kohtaan.

Lue OL 21:1 ja pane merkille, mitä eri nimityksiä Joseph Smithistä käytettäisiin. Voisit merkitä nämä pyhiin kirjoituksiisi tai kirjoittaa ne pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi.

Vanhin John A. Widtsoe kahdentoista apostolin koorumista on puhunut ”profeetta”-nimityksen laajasta merkityksestä ja siitä, kuinka siihen sisältyy muita nimityksiä:

Kuva
Elder John A. Widtsoe

”Profeetta on opettaja. Se on sanan oleellinen merkitys. Hän opettaa totuutta, evankeliumia, jonka Herra on ilmoittanut ihmiselle, ja selittää sitä innoituksen alaisena ihmisten ymmärrettäväksi. – –

Siinä merkityksessä, että profeetta on mies, joka saa ilmoituksia Herralta, nimitykset näkijä ja ilmoituksensaaja pelkästään avartavat profeetta-nimityksen laajempaa ja kattavampaa merkitystä. – –

Näkijä on henkilö, joka näkee hengellisillä silmillä. Hän havaitsee merkityksen asioissa, jotka näyttävät muista epäselviltä. Siksi hän on iankaikkisen totuuden tulkitsija ja selventäjä. Menneestä ja nykyisestä käsin hän näkee tulevaisuuden jo ennalta. Tämän hän tekee Herran voimalla, joka toimii suoraan hänen kauttaan tai välillisesti jumalallisten välineiden kuten urimin ja tummimin avulla. Lyhyesti sanottuna hän on henkilö, joka näkee, joka kulkee Herran valossa avoimin silmin. [Ks. Moosia 8:15–17.]

Ilmoituksensaaja tekee Herran avulla tunnetuksi jotakin ennen tuntematonta. Se saattaa olla uusi tai unohdettu totuus tai uusi tai unohdettu sovellus tunnetusta totuudesta ihmisen tarpeisiin. – –

Yhteenvetona: profeetta on tunnetun totuuden opettaja, näkijä on kätkössä olevan totuuden ymmärtäjä, ilmoituksensaaja on uuden totuuden vastaanottaja. Laajimmassa merkityksessä yleisimmin käytetty nimitys profeetta sisältää muut nimitykset ja tarkoittaa, että profeetta on totuuden opettaja, ymmärtäjä ja vastaanottaja.” (Evidences and Reconciliations, toim. G. Homer Durham, 3 osaa, osa 1, 1960, s. 257–258.)

Pyhien kirjoitusten oppaasta opimme, että profeetta on ”Jumalan kutsuma henkilö, joka puhuu Jumalan puolesta. Jumalan sanansaattajana profeetta saa käskyjä, profetioita ja ilmoituksia Jumalalta. Hänen velvollisuutenaan on ilmaista Jumalan tahto ja todellinen luonne ihmiskunnalle ja osoittaa, mitä hänen kanssakäymisensä ihmisten kanssa merkitsee. Profeetta tuomitsee synnin ja ennustaa, mitä siitä seuraa. Hän saarnaa vanhurskautta. Toisinaan profeettoja voidaan innoittaa ennustamaan tulevaisuutta ihmiskunnan hyväksi, mutta profeetan ensisijainen velvollisuus on kuitenkin todistaa Kristuksesta.” (”Profeetta”, scriptures.lds.org.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Kuinka Joseph Smithille jakeessa OL 21:1 annetut nimitykset auttavat sinua ymmärtämään hänen tehtävänsä tärkeyden ja ne erilaiset velvollisuudet, joita hänellä oli evankeliumin täyteyden ja Jeesuksen Kristuksen kirkon palauttamisessa maan päälle?

Lue OL 21:2–3 ja pane merkille sanoja tai ilmauksia, jotka ilmaisevat, että Jumala innoitti Joseph Smithiä palauttamaan Jeesuksen Kristuksen kirkon. Voisit merkitä nämä sanat tai ilmaukset pyhiin kirjoituksiisi.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, miksi mielestäsi on tärkeää tietää, että Jumala kutsui Joseph Smithin palauttamaan Jeesuksen Kristuksen kirkon ja johtamaan sitä.

Lue OL 21:4–5 ja huomaa, minkä tärkeän sanoman Herra ilmoitti sinä päivänä, jona kirkko järjestettiin.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Miksi profeetan sanojen noudattaminen vaatii joskus kärsivällisyyttä ja uskoa?

Kuva
Presidentti Wilford Woodruff

Presidentti Wilford Woodruff on vakuuttanut, että voimme aina uskoa Herran profeettaan: ”Herra ei koskaan salli minun eikä kenenkään muun miehen, joka on tämän kirkon presidenttinä, johtaa teitä harhaan. Se ei ole suunnitelmassa. Se ei ole Jumalalla mielessä. Jos minä yrittäisin sitä, Herra siirtäisi minut pois sijaltani.” (Ks. Kirkon presidenttien opetuksia: Wilford Woodruff, 2005, s. 205.)

Kuva
Presidentti Joseph F. Smith

Presidentti Joseph F. Smith on antanut samanlaisen todistuksen: ”Jos [kirkon presidentistä] tulisi uskoton, niin Jumala siirtäisi hänet pois paikaltaan. Todistan Israelin Jumalan nimessä, että Hän ei salli kirkon pään, hänen, jonka Hän on valinnut olemaan johdossa, rikkovan Hänen lakejaan ja luopuvan. Niin pian kuin hän lähtisi tielle, joka ajan oloon johtaisi siihen, Jumala ottaisi hänet pois. Miksi? Koska se, että sallisi jumalattoman miehen pitää hallussaan tuota asemaa, olisi samaa kuin antaisi niin sanoakseni lähteen turmeltua, ja sellaista Hän ei koskaan salli.” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph F. Smith, 1999, s. 227.)

Lue OL 21:6 ja numeroi pyhiin kirjoituksiisi, mitkä kolme siunausta suodaan niille, jotka ottavat vastaan profeetan sanat kärsivällisyydessä ja uskossa.

Kuinka tiivistäisit niille annetut lupaukset, jotka ottavat varteen profeetan sanat? (Seuraavassa on yksi tapa ilmaista kyseinen periaate: Jos otamme varteen profeetan sanat, meitä suojellaan vastustajan vaikutukselta.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tilanteesta, jolloin sinua tai jotakuta tuntemaasi henkilöä on siunattu, koska olette ottaneet varteen elävien profeettojen neuvoja ja sanoja. Tähän voisi sisältyä yleiskonferensseissa ja Nuorten voimaksi -kirjasessa annettujen neuvojen noudattaminen.

Kuva
Presidentti James E. Faust

Presidentti James E. Faust ensimmäisestä presidenttikunnasta on puhunut elävän profeetan tukemisen tärkeydestä: ”En usko tämän kirkon jäsenten voivan olla täysin sopusoinnussa Vapahtajan kanssa tukematta Hänen elävää profeettaansa maan päällä, kirkon presidenttiä. Ellemme tue elävää profeettaa, kuka hän sitten onkin, me kuolemme hengellisesti. On kohtalon ivaa, että jotkut ovat kuolleet hengellisesti seuraamalla pelkästään sellaisia profeettoja, jotka ovat olleet kuolleina jo kauan. Toiset välttelevät tukensa antamista eläville profeetoille yrittäen ylentää itseään painamalla eläviä profeettoja alas, vaikkakin kuinka hienovaraisesti.” (Ks. ”Jatkuva ilmoitus”, Valkeus, elokuu 1996, s. 4–5.)

Pohdi, mitä sinun täytyy tehdä, jotta voisit lunastaa kohdassa OL 21:6 luvatut siunaukset.

Oppi ja liitot 22

Herra ilmoittaa, että kastajalla täytyy olla asianmukainen valtuus

Jotkut henkilöt, jotka huhtikuussa 1830 halusivat liittyä kirkkoon, oli kastettu muissa kirkoissa, ja he ihmettelivät, miksi heidät täytyi kastaa uudelleen (ks. luvun OL 22 johdanto). Profeetta Joseph Smith kysyi Herralta, oliko välttämätöntä kastaa heidät uudelleen. Vastauksessaan Herra puhui evankeliumin ja kirkon palauttamisen tärkeästä tarkoituksesta.

Lue OL 22:1. Mitä Herra sanoi siitä, miksi kaste asianmukaisella valtuudella oli välttämätön?

Jakeessa OL 22:1 Herra puhui ”uudesta ja ikuisesta liitosta”. Merkitse seuraavasta selityksestä kaikki sanat, jotka ehkä auttavat sinua ymmärtämään tämän ilmauksen merkityksen:

Uusi ja ikuinen liitto on ”Jeesuksen Kristuksen evankeliumin täyteys (OL 66:2). Se on uusi joka kerran, kun se ilmoitetaan uudestaan luopumuksen kauden jälkeen. Se on ikuinen siinä mielessä, että se on Jumalan liitto, joka on ollut jokaisen evankeliumin taloudenhoitokauden aikana, kun ihmiset ovat halunneet ottaa sen vastaan. Jeesus Kristus ilmoitti uuden ja ikuisen liiton maan päällä oleville ihmisille jälleen profeetta Joseph Smithin kautta. Siihen sisältyy pappeuden valtuudella suoritettavia pyhiä toimituksia, kuten kaste ja temppeliavioliitto, jotka tekevät mahdolliseksi ihmisen pelastuksen, kuolemattomuuden ja iankaikkisen elämän.” (PKO, ”Uusi ja ikuinen liitto”, scriptures.lds.org.)

Kun me ymmärrämme nämä uutta ja ikuista liittoa koskevat totuudet, on selvää, että kastajalla täytyy olla Jumalalta saatu valtuus. Lue OL 22:2–4 ja pane merkille ilmauksia, jotka osoittavat, ettei Herra hyväksy kasteita, jotka on suoritettu ilman asianmukaista pappeuden valtuutta. Voi olla hyödyllistä tietää, että jakeessa 2 Herra sanoo kastetoimituksen olevan sitä, että menee sisälle ahtaasta portista (ks. 2. Nefi 31:17).

  1. Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkolla on pappeuden valtuus, joka tarvitaan välttämättömien toimitusten kuten kasteen suorittamiseen. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Kuinka sinua on siunattu jäsenyytesi ansiosta palautetussa Jeesuksen Kristuksen kirkossa?

Oppi ja liitot 23

Viisi opetuslasta kutsutaan vahvistamaan kirkkoa

Merkitse seuraavat nimet luvussa OL 23: Oliver, Hyrum, Samuel, Joseph ja Joseph Knight. Lue luvun johdanto, niin saat tietää, mitä nämä miehet halusivat Herralta.

Herra puhutteli ensin Oliver Cowderya. Oliverista oli suurta apua profeetta Joseph Smithille palautuksen alkuajan tapahtumien aikana, kuten Mormonin kirjan esiin tulemisessa ja kirkon järjestämisessä. Hänellä oli monia lahjoja ja vanhurskaita toiveita. Hänet kutsuttiin kirkon toiseksi vanhimmaksi (ks. OL 20:3), ja David Whitmerin ohella hänet nimitettiin auttamaan kahdentoista apostolin valitsemisessa. Valitettavasti Oliver antoi monien näiden alkuaikojen etuoikeuksien johtaa ylpeyteen, ja hän jätti kirkon joksikin aikaa. Lopulta hän tunnusti virheensä ja hänet kastettiin uudelleen.

  1. Lue OL 23:1–2 ja pane merkille varoitus, jonka Herra antoi Oliver Cowderylle. Kirjoita sitten pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Kuinka ylpeys voi johtaa kiusaukseen?

    2. Millä tavoin me voimme mielestäsi välttää ylpeyden tunteita, jotka johtaisivat meitä kiusaukseen?

Lue OL 23:3–5 ja pane merkille, mitä samankaltaisuuksia on niissä ohjeissa, joita Herra antoi Hyrum Smithille, Samuel Smithille ja Joseph Smith vanhemmalle.

Kutsu kehottaa tarkoitti vastuullista tehtävää opettaa evankeliumia muille. Huomaa, kuinka Hyrum, Samuel ja Joseph Smith vanhempi kukin täyttivät tämän vastuun, kun luet seuraavia tietoja heistä:

Hyrum Smith auttoi Mormonin kirjan julkaisemisessa työskentelemällä suoraan kirjanpainajan kanssa. Hänet kastettiin kesäkuussa 1829 pian sen jälkeen kun pappeus oli palautettu. Hän palveli kirkon ensimmäisen seurakunnan johtajana Colesvillessä New Yorkin osavaltiossa. Hyrum tunnettiin nöyryydestään ja uskollisuudestaan, ja hän oli uskollinen Herralle ja kirkolle koko elämänsä ajan. Hän kuoli marttyyrina veljensä Josephin rinnalla Carthagessa Illinoisissa.

Samuel Smith, profeetta Josephin nuorempi veli, kastettiin toukokuussa 1829 pian Aaronin pappeuden palauttamisen jälkeen. Häntä pidetään usein kirkon ensimmäisenä lähetyssaarnaajana. Kesäkuussa 1830 hän lähti lähetystyöhön ja antoi sen Mormonin kirjan, joka johti lopulta Brigham Youngin ja monien tämän sukulaisten kääntymykseen. Samuel oli uskollinen perheelleen ja kirkolle koko elämänsä ajan.

Joseph Smith vanhempi, profeetan isä, liittyi kirkkoon samana päivänä, jona kirkko järjestettiin. Seuraavana kesänä hän ja hänen poikansa Don Carlos lähtivät lähetystyöhön sukulaisten luo New Yorkiin. Hänestä tuli ylipappi ja lopulta kirkon ensimmäinen patriarkka. Hänen hautajaisissaan hänen kuvailtiin olleen ”uskollinen Jumalalle ja kirkolle joka tilanteessa ja kaikissa olosuhteissa, joita hänet kutsuttiin kokemaan” (Robert B. Thompson, julkaisussa History of the Church, osa 4, s. 192).

Viimeinen henkilö, jolle Herra puhui luvussa OL 23 on Joseph Knight vanhempi. Hän oli Joseph Smith nuoremman läheinen ystävä ja oli osoittanut häntä kohtaan suurta ystävällisyyttä. Mormonin kirjan kääntämisen aikana hän antoi profeetalle tarvikkeita, kuten paperia ja ruokaa. Ajankohtana, jolloin OL 23 vastaanotettiin, Joseph Knight vanhempaa ei ollut kastettu. Hän oli tuntenut halua ottaa kasteen muiden kanssa sinä päivänä, kun kirkko järjestettiin, mutta ei mennyt kastettavaksi, koska halusi tutkia lisää Mormonin kirjaa. Hän kuitenkin kirjoitti myöhemmin: ”Minusta olisi tuntunut paremmalta, jos olisin mennyt” kastettavaksi (ks. Larry Porter, ”The Joseph Knight Family”, Ensign, lokakuu 1978, s. 40).

Tutki Herran neuvoja Joseph Knight vanhemmalle jakeissa OL 23:6–7 ja pane merkille, mitä Herra käski häntä tekemään. Tässä yhteydessä ilmaus ”ottaa ristinsä” tarkoittaa jonkin sellaisen tekemistä, joka on itselle vaikeaa.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Miksi Herra toisinaan käskee meitä tekemään asioita, jotka ovat meille vaikeita?

    2. Mitä todisteita näet kohdassa OL 23:7 siitä, että Herra halusi siunata Joseph Knight vanhempaa?

Hieman tämän ilmoituksen vastaanottamisen jälkeen Joseph Knight vanhempi päätti mennä kasteelle. Hän pysyi uskollisena kirkolle koko elämänsä ajan puolustaen profeetta Joseph Smithiä yksityisesti ja julkisesti. Profeetta kuvaili myöhemmin, että Joseph Knight vanhempi oli ”uskollinen ja vilpitön, puolueeton ja esimerkillinen, hyveellinen ja ystävällinen poikkeamatta koskaan oikealle tai vasemmalle” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 483–484).

Luvusta OL 23 me opimme, että kun meillä on halu palvella Herraa, me voimme saada Häneltä henkilökohtaista johdatusta. Opimme myös, että Herra siunaa meitä, kun me noudatamme Hänen meille antamaansa johdatusta. Pohdi johdatusta, jota sinä olet saanut Herralta Pyhän Hengen, elävien profeettojen sanojen tai pyhien kirjoitusten välityksellä. Laadi suunnitelma toimia saamasi johdatuksen mukaisesti.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut OL 21–23 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: