Seminaari
Viikko 8: Päivä 3, Oppi ja liitot 33–34


Viikko 8: Päivä 3

Oppi ja liitot 33–34

Johdanto

Lukuun OL 33 tallennetussa ilmoituksessa Herra kutsui Ezra Thayren ja Northrop Sweetin julistamaan Jeesuksen Kristuksen evankeliumia. Herra antoi näillekin miehille ohjeita evankeliumin opettamisesta. Kuten on tallennettu lukuun OL 34, Herra kiitti Orson Prattia tämän uskosta ja antoi myös tälle käskyn saarnata evankeliumia.

Oppi ja liitot 33:1–6

Herra kutsuu Ezra Thayren ja Northrop Sweetin julistamaan Hänen evankeliumiaan

Jumala on yhteydessä lapsiinsa monin eri tavoin. Mikä on yksi esimerkki siitä, kuinka Hän on ollut yhteydessä sinuun tai johonkuhun tuntemaasi henkilöön?

Yksi tapa, jolla Herra voi olla yhteydessä meihin, on unien ja näkyjen kautta. Lue seuraava kertomus näystä, jonka Ezra Thayre koki. Mieti, kuinka hänen näkynsä liittyy paperirullaan, korvaan ja pasuunaan. Mieti myös, mikä tämän näyn merkitys saattaisi olla.

”Eräs mies tuli ja ojensi minulle paperirullan sekä myös pasuunan ja kehotti minua puhaltamaan siihen. Sanoin hänelle, etten ollut koskaan elämässäni puhaltanut pasuunaan. Hän sanoi, että sinä osaat puhaltaa siihen – kokeile. Asetin sen huulilleni ja puhalsin siihen, ja siitä lähti kaunein ääni, mitä olen koskaan kuullut.” (”Testimony of Brother E. Thayre”, The True Latter Day Saints’ Herald, lokakuu 1862, s. 82.)

Ezra Thayre asui Palmyrassa New Yorkin osavaltiossa, ja hän oli oppinut tuntemaan Smithin perheen jäseniä, koska nämä olivat tehneet usein töitä hänelle. Lokakuussa 1830 Ezra Thayre ja eräs toinen Palmyran asukas, Northrop Sweet, kastettiin kirkkoon. Pian sen jälkeen kun Ezra ja Northrop oli kastettu, profeetta Joseph Smith sai näille kahdelle miehelle osoitetun ilmoituksen, joka on nyt luvussa OL 33. Vuosia myöhemmin Ezra selitti: ”Paperirulla oli minua ja Northrop Sweetiä koskenut ilmoitus” (”Testimony of Brother E. Thayre”, s. 82).

Lue OL 33:1–2 ja pane merkille sanoja ja ilmauksia, jotka liittyvät paperirullaan, korvaan ja pasuunaan.

Mieti, mitä tarkoittaa se, että avaa korvansa ja kuulee Herran, Jumalansa, ääntä (ks. OL 33:1). Pohdi, kuinka sinä voit osoittaa Herralle, että korvasi ovat avoinna kuulemaan Hänen ääntään.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mitä mielestäsi tarkoittaa se, että julistaa evankeliumia ”kuin pasuunan äänellä” (OL 33:2)?

    2. Kun Ezra Thayre puhalsi näyssään pasuunaan, siitä lähti kaunein ääni, mitä hän oli koskaan kuullut. Sen perusteella, mitä olet oppinut jakeesta OL 33:2, miksi ääni mahtoi olla niin kaunis?

Jakeessa OL 33:3 Herra käytti lisää vertauskuvia puhuessaan Ezralle ja Northropille heidän kutsumuksestaan lähetyssaarnaajina. Lue tämä jae ja mieti sen sisältämiä vertauskuvia. Piirrä seuraavassa tehtävässä viiva vertauskuvasta sitä vastaavaan merkitykseen.

Vertauskuva

Merkitys

Vainio tai viinitarha

Jeesuksen Kristuksen kirkon jäsenet, jotka palvelevat vahvistaakseen Jumalan valtakuntaa maan päällä

Työmiehet

Maailma

Yhdestoista tunti

Evankeliumin viimeinen taloudenhoitokausi ja viimeinen kerta, jolloin Herra perustaa valtakuntansa maan päälle ennen toista tulemistaan (ks. Bible Dictionary, ”Dispensations”)

Lue OL 33:4 ja pane merkille, kuinka Herra kuvasi maailman tilaa vuonna 1830. Mitä haasteita huomaatte Herran viinitarhassa nykyään?

Pohdi, mitä Herra on tehnyt tai tekee parhaillaan auttaakseen sinua elämään tässä turmeltuneessa maailmassa. Lue OL 33:5–6. Mitä Herra on sanojensa mukaan tehnyt meitä auttaakseen?

  1. Piirrä pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi kuva, joka havainnollistaa yhtä tapaa, jolla Jumala on auttanut ihmisiä välttymään maailman turmelukselta.

Voisit merkitä sellaisia sanoja tai ilmauksia kohdasta OL 33:5–6, jotka opettavat seuraavaa totuutta: Herra on perustanut kirkkonsa ja kokoaa valittujaan viimeisinä aikoina.

  1. Jotta voit paremmin ymmärtää tätä totuutta ja sen merkitystä, kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Keitä valitut ovat jakeen OL 33:6 mukaan?

    2. Kun ottaa huomioon maailman turmeltuneisuuden, niin miksi olisi tärkeää, että Herran valitut kootaan yhteen?

    3. Kuinka Herra on auttanut sinua välttymään maailman turmeltuneisuudelta?

Oppi ja liitot 33:7–18

Herra antaa Ezra Thayrelle ja Northrop Sweetille ohjeita evankeliumin opettamisesta

Lue OL 33:7–10, niin saat tietää, mitä Herra opetti Ezra Thayrelle ja Northrop Sweetille siitä, mitä heidän oli määrä tehdä suullaan. Kirjoita seuraavan kuvan viereen periaate, joka perustuu siihen, mitä olet oppinut näistä jakeista. Periaate voisi alkaa näin: Jos avaamme suumme julistaaksemme evankeliumia, Herra…

Kuva
three youth talking
  1. Ajattele tilannetta, jolloin tunsit, että sinun olisi pitänyt puhua evankeliumista mutta et tehnyt sitä. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Missä tilanteissa saattaisit olla haluton avaamaan suusi kertoaksesi evankeliumista?

    2. Milloin olet kertonut evankeliumista ja tuntenut saavasi innoitusta tietää, mitä sanoa? Tai milloin olet nähnyt muiden kertovan evankeliumista ja tuntenut, että he ovat saaneet innoitusta siihen, mitä ovat sanoneet?

Jakeet OL 33:10–15 sisältävät Herran kehotukset Ezra Thayrelle ja Northrop Sweetille saarnata evankeliumin ensimmäisiä periaatteita ja toimituksia (uskoa Jeesukseen Kristukseen, parannusta, kastetta ja Pyhän Hengen lahjaa). Tutki jakeita OL 33:16–18, niin saat tietää, mitä sellaisia lisäneuvoja Herra antoi Ezralle ja Northropille, jotka auttaisivat heitä tietämään, mitä sanoa lähetyssaarnaajina. Voisit merkitä, mitä löydät. Jakeen 17 neuvo ”[pitäkää] lamppunne kunnossa ja palavina ja öljyä mukananne” tarkoittaa sitä, että on joka hetki hengellisesti valmistautunut ja valmis Jeesuksen Kristuksen toiseen tulemiseen.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi yksi neuvo, joka annetaan jakeissa OL 33:16–18, ja selitä, kuinka se voisi auttaa sinua olemaan joka hetki valmis avaamaan suusi ja kertomaan evankeliumista muille.

Oppi ja liitot 34

Herra kiittää Orson Prattia tämän uskosta ja kutsuu hänet saarnaamaan evankeliumia

Luvussa OL 34 annetaan esimerkki ihmisestä, jota siunattiin, kun joku toinen avasi suunsa ja kertoi evankeliumista. Lue pyhistä kirjoituksista tämän ilmoituksen osalta luvun johdanto, niin saat tietää, kuka avasi suunsa kertoakseen evankeliumista Orson Prattille.

Orson Pratt oli 19-vuotias, kun hänen vanhempi veljensä Parley kastoi hänet. Lue OL 34:1 ja huomaa, kuinka Herra puhutteli Orsonia.

Tutki nyt jakeita OL 34:2–3 ja pane merkille, mistä syystä Herra nimitti Orsonia pojakseen.

Olet ehkä huomannut jakeesta 3, että kaikista, jotka uskovat Jeesukseen Kristukseen, tulee Hänen lapsiaan. Tämä on vertauskuvana uudesta elämästä, jonka me saamme ottaessamme vastaan Vapahtajan evankeliumin. Tästä asiasta puhutaan myös kohdassa OL 25:1, jossa sanotaan, että niistä, jotka ottavat vastaan Jeesuksen Kristuksen evankeliumin, tulee Hänen poikiaan ja tyttäriään.

Kun luet seuraavia tietoja, jotka Orson Pratt kirjoitti varhaisvuosistaan, merkitse, mitä hän teki osoittaakseen uskovansa Herraan:

Kuva
Orson Pratt

”Kymmenvuotiaasta yhdeksäntoistavuotiaaksi näin paljon maailmaa ja ajelehdin vailla mitään pysyvää asuinpaikkaa, mutta Jumalan armosta säästyin monilta niistä pahuuksista, joille nuoret joutuvat alttiiksi. Varhaiset vaikutelmat moraalista ja uskonnosta, jotka vanhempani olivat minuun juurruttaneet, pysyivät aina mielessäni, ja tunsin usein suurta intoa valmistautua tulevaan tilaan, mutta aloin todella vilpittömästi etsiä Herraa vasta syksyllä 1829. Silloin aloin rukoilla hyvin hartaasti tehden parannusta jokaisesta synnistä. Yön hiljaisina hetkinä, kun muut nukkuivat vuoteissaan, vetäydyin usein johonkin salaiseen paikkaan yksinäisillä pelloilla tai autiossa erämaassa ja kumarruin Herran eteen ja rukoilin tuntikausia särkynein sydämin ja murtunein mielin. Se oli lohtuni ja iloni. Sydämeni suurin toive oli, että Herra ilmoittaisi minua koskevan tahtonsa. Jatkoin edelleen rukoilemista tällä tavoin hartaasti syyskuuhun 1830 asti, jolloin paikkakunnalle tuli kaksi Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon vanhinta, joista toinen oli veljeni Parley. He pitivät useita kokouksia, joihin osallistuin.

Koska vakuutuin heidän opettamansa opin jumalallisesta aitoudesta, menin kasteelle 19. syyskuuta 1830. Se oli syntymäpäiväni, ja täytin 19 vuotta. Olin sillä [seudulla] ainoa ihminen, joka vastaanotti sanoman ja oli sille kuuliainen.” (Julkaisussa The Orson Pratt Journals, toim. Elden J. Watson, 1975, s. 8–9.)

Lue OL 34:4–6, niin saat tietää, mitä sellaista Herra kutsui Orson Prattia tekemään, jotta tämä olisi vielä siunatumpi. Mieti, miksi me saamme suurempia siunauksia, kun me opetamme evankeliumia muille.

Herra puhui Orsonille merkeistä, jotka ilmenisivät ennen Hänen toista tulemistaan (ks. OL 34:7–9). Sitten Hän päätti tämän ilmoituksen kannustamalla Orsonia tämän kutsumuksessa saarnata evankeliumia. Lue OL 34:10–12 ja pane merkille seuraavat totuudet: Ne, jotka opettavat uutterasti evankeliumia, tekevät sen Pyhän Hengen voimalla. Jos olemme uskollisia, Herra on meidän kanssamme.

Kuinka Herran lupaus jakeessa OL 34:11 saattaisi lohduttaa ja vahvistaa jotakuta lannistumisen hetkellä?

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi kuvaus siitä, miksi sinun on mielestäsi välttämätöntä saada avuksesi Pyhä Henki, kun opetat muille evankeliumia?

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut OL 33–34 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: