Seminaari
Viikko 3: Päivä 4, Joseph Smith – historia 66–67; Oppi ja liitot 6–7


Viikko 3: Päivä 4

Joseph Smith – historia 66–67; Oppi ja liitot 6–7

Johdanto

Keväällä 1829 profeetta Joseph Smith tunsi, että Mormonin kirjan kääntämisessä oli pidettävä kiirettä. Hän oli huomannut, että hänelle jäi erittäin vähän aikaa kääntää, koska hänen oli tehtävä työtä perheensä elättämiseksi. Emma ja Josephin veli Samuel auttoivat toimimalla kirjureina, mutta he eivät pystyneet tekemään tätä kokopäivätoimisesti. Josephilla oli nyt ollut levyt hallussaan yli puolitoista vuotta, mutta 116 käsikirjoitussivun katoamisen vuoksi hänellä oli siitä tuloksena vain muutamia sivuja käännöstä. Joseph rukoili, että Herra lähettäisi jonkun, joka voisi auttaa häntä käännöstyössä. Vastauksena Josephin rukoukseen Herra lähetti Oliver Cowderyn toimimaan kirjurina.

Ilmoitukset, jotka ovat luvuissa OL 6–7, annettiin pian Oliver Cowderyn saavuttua. Luku OL 6 sisältää Oliverin saamia neuvoja hänen osuudestaan Herran työssä. Luku OL 7 sisältää käännöksen joistakin apostoli Johanneksen kirjoituksista, joissa opetetaan, että Herra soi Johanneksen tämän toiveen mukaisesti elää ja tuoda sieluja Jeesuksen Kristuksen luokse toiseen tulemiseen asti.

Joseph Smith – historia 66–67; Oppi ja liitot 6:1–9

Oliver Cowderysta tulee Joseph Smithin kirjuri

Jumalalta tulevaa ilmoitusta verrataan toisinaan valoon. Jos Jumalalta tuleva ilmoitus tai vastaus rukoukseen on kuin valo, vertaa keskenään seuraavia kuvauksia ja mieti, kumpi paremmin kuvaa sitä, miltä on tuntunut, kun olet saanut ilmoitusta tai vastauksia rukouksiisi:

  • Välitön valo, joka tulee, kun sytyttää lampun.

  • Vähittäinen valo, joka tulee auringon noustessa.

Kuva
bright lightbulb, cloudy sunrise

Vanhin David A. Bednar kahdentoista apostolin koorumista käytti tätä vertausta opettaakseen, mitä on henkilökohtainen ilmoitus:

Kuva
Vanhin David A. Bednar

”Pimeässä huoneessa sytytettävää valoa voi verrata viestin saamiseen Jumalalta nopeasti, täydellisesti ja yhdellä kertaa. Monet meistä ovat kokeneet tämän ilmoituksen mallin, kun olemme saaneet vastauksia vilpittömiin rukouksiin tai meille on annettu tarvitsemaamme ohjausta tai suojelusta Jumalan tahdon ja aikataulun mukaan. Kuvauksia tällaisista välittömistä ja voimakkaista ilmenemisistä on pyhissä kirjoituksissa, niistä kerrotaan kirkon historiassa ja niistä on todisteita omassa elämässämme. Näitä voimallisia ihmeitä todellakin tapahtuu. Tämä ilmoituksen malli on kuitenkin pikemminkin harvinainen kuin yleinen.

Nousevasta auringosta säteilevän valon vähittäinen lisääntyminen on kuin saisi viestin Jumalalta rivinä rivin päälle, opetuksena opetuksen päälle (ks. 2. Nefi 28:30). Useimmin ilmoitus tulee pieninä palasina ajan kuluessa, ja sitä suodaan halumme, kelvollisuutemme ja valmistautumisemme mukaan. Sellaiset yhteydenotot taivaalliselta Isältä laskeutuvat sieluumme vähitellen ja lempeästi ’kuin kaste taivaasta’ (OL 121:45). Tämä ilmoituksen malli on enemmänkin yleinen kuin harvinainen.” (”Ilmoituksen henki”, Liahona, toukokuu 2011, s. 88.)

  1. Pohdi tilanteita, joissa Herra on vastannut rukouksiisi heti, ja tilanteita, joissa Hän on vastannut vähitellen. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi yhdestä kokemuksestasi.

Kun tutkit lukua OL 6, pane merkille totuuksia, jotka auttavat sinua huomaamaan, milloin Jumala antaa sinulle ilmoitusta.

Lue JS–H 66–67 ja pane merkille, millä tavoin Oliver Cowdery sai tietää profeetta Joseph Smithistä ja työstä, jota tämä teki. Oliver matkusti Palmyrasta New Yorkista tapaamaan Josephia Harmonyyn Pennsylvaniaan, joka sijaitsi yli 225 kilometrin päässä (ks. Kirkon historia, kartta 1, ”Koillis-Yhdysvallat”).

Pian sen jälkeen kun Oliver oli alkanut toimia Josephin kirjurina, Joseph sai ilmoituksen, jossa Herra puhuu Oliverille. Tämä ilmoitus keskittyy siihen, mitä Oliver halusi, ja vastaa ilmeisesti kysymyksiin, joiden johdosta hän oli rukoillut mutta joista hän ei ollut kertonut Josephille. Lue OL 6:5–6, 8 ja pane merkille osoituksia siitä, että Herra tiesi, mitä Oliver halusi.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Mitä jakeet OL 6:5–6, 8 sekä Oliver Cowderyn halukkuus matkustaa yli 200 kilometriä kertovat meille hänestä?

Huom. Herran sanat jakeissa OL 6:1–9 toistetaan luvussa OL 11, joka on Hyrum Smithille osoitettu ilmoitus, ja niitä käsitellään laajemmin kyseisessä oppiaiheessa.

Oppi ja liitot 6:10–24

Herra saa Oliver Cowderyn vakuuttuneeksi siitä, että tämä työ on totta

Pohdi, oletko koskaan saanut Jumalalta vastausta, josta sitten myöhemmin olet ollut huolissasi tai hämmentynyt.

Jakeista OL 6:10–13 huomaamme, että Herra kertoi Oliver Cowderylle, että Oliverilla oli ilmoituksen lahja. Lue OL 6:14–17, 20 ja merkitse, mitä Herra opetti Oliverille ilmoituksen saamisesta ja huomaamisesta.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi 2–3 sellaista totuutta, jotka löysit kohdasta OL 6:14–17, 20 ja jotka voivat auttaa sinua ymmärtämään, kuinka voi ottaa vastaan ilmoitusta tai kuinka ilmoituksen voi huomata.

Vertaa sitä, mitä kirjoitit pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, muutamiin näihin jakeisiin sisältyviin totuuksiin:

Kun pyydämme vastauksia taivaalliselta Isältä, Hän antaa meille opetusta (ks. OL 6:14). ”Opetus” voi tarkoittaa ajatuksia tai ymmärrystä, jota tulee mieleemme, sekä kokemuksia, jotka voivat ohjata meitä, valmistaa meitä tai auttaa meitä tekemään oikean valinnan.

Herra valaisee mielemme Pyhän Hengen kautta. Ilmaus ”valaisin sinun mielesi” (OL 6:15) tarkoittaa sitä, että Herra antaa meille Pyhän Hengen kautta ajatuksia ja ymmärrystä. Voisit merkitä tämän ilmauksen pyhiin kirjoituksiisi.

Jumala tuntee ajatuksemme ja sydämemme aikeet (ks. OL 6:16).

Kun olemme saaneet ilmoitusta, meidän tulee vaalia sitä sydämessämme. Herran sanojen vaaliminen (ks. OL 6:20) tarkoittaa sitä, että arvostamme Herran sanoja – tutkimme ja pohdimme sitä, mitä Herra ilmoittaa, ja toimimme sen mukaan sekä luotamme saamaamme ilmoitukseen.

Lue OL 6:21–24 ja etsi toinen tapa, jolla Herra kommunikoi meidän kanssamme.

Täydennä tyhjä kohta sillä, mitä löydät: Herra puhuu mieleemme, mikä todistaa totuudesta. Voisit merkitä jakeesta OL 6:23 ilmauksen, joka opettaa tätä totuutta.

Pohdi seuraavaa kysymystä: Kuinka Herran vastaukset rukouksiimme saattavat toisinaan jäädä meiltä huomaamatta tai saatamme sivuuttaa ne?

Vanhin Bednar on laajentanut vertausta auringonnoususta selventääkseen, millä tavoin Herra usein kommunikoi kanssamme:

Kuva
Elder David A. Bednar

”Joskus auringon noustessa aamu on pilvinen tai sumuinen. Pilvisen sään vuoksi valon havaitseminen on vaikeampaa eikä ole mahdollista erottaa juuri sitä hetkeä, jolloin aurinko kohoaa taivaanrannan yläpuolelle. – –

Samalla tavoin saamme monta kertaa ilmoitusta tunnistamatta täsmälleen, kuinka tai milloin saamme ilmoitusta.” (”Ilmoituksen henki”, s. 89.)

Vasta kun luvun OL 6 ilmoitus oli saatu, Oliver Cowdery kertoi profeetalle siitä yöstä, josta Herra puhuu jakeessa 22. Joseph Smith on kirjoittanut muistiin: ”Kun olimme saaneet tämän ilmoituksen, Oliver Cowdery sanoi minulle, että kun hän oli mennyt isäni luokse täysihoitoon ja kun perhe oli kertonut hänelle siitä, että minä olin saanut levyt, hän oli eräänä yönä levolle laskeuduttuaan huutanut Herran puoleen saadakseen tietää, olivatko asiat niin, ja Herra oli ilmoittanut hänelle, että ne olivat tosia, mutta hän oli pitänyt asian kokonaan salassa eikä ollut maininnut siitä kenellekään. Ja sitten kun tämä ilmoitus annettiin, hän tiesi, että työ oli tosi, koska kukaan elävä olento ei tiennyt asioista, joista ilmoituksessa puhuttiin, paitsi Jumala ja hän itse.” (Julkaisussa Opin ja Liittojen Kirja, oppilaan kirja, uskonto 324–325, 1986, s. 16.)

  1. Mieti elämässäsi hetkiä, jolloin olet tuntenut, että mieltäsi valaistaan, tai olet tuntenut rauhaa jostakin rukoilemastasi asiasta. Kirjoita jostakin saamastasi kokemuksesta pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi. Voisit sen jälkeen kirjoittaa näitä muistoja omaan päiväkirjaasi.

Mieti, millä tavoin näiden kokemusten muistaminen ja aiemmin saamaasi henkilökohtaiseen ilmoitukseen luottaminen voivat auttaa sinua tulevaisuudessa, kun tarvitset ilmoitusta tai johdatusta.

Oppi ja liitot 6:25–37

Herra neuvoo Josephia ja Oliveria kääntämään ja olemaan epäilemättä ja pelkäämättä

Jakeista OL 6:25–31 me opimme, että Herra kertoi Oliver Cowderylle, että jos Oliver halusi, hän voisi saada kääntämisen lahjan. Lisäksi Herra kutsui häntä seisomaan profeetta Joseph Smithin rinnalla ja ”[tuomaan] valoon tämän palvelutyön” palautuksen toisena todistajana. Jos sinä olisit Oliverin asemassa, mitä olisit saattanut ajatella kuullessasi tehtävästä, jota Herra oli antamassa sinulle?

Mieti tilanteita, jolloin olet ehkä tuntenut epäilyksiä tai pelkoa jostakin, mitä Herra on halunnut sinun tekevän, esimerkiksi kun olet ollut kirkossa istumassa korokkeella odottamassa puheen pitämistä, tuntenut kehotuksen kertoa evankeliumista jollekulle ystävälle tai tuntenut, että sinun pitäisi pyytää anteeksi joltakulta perheenjäseneltä jotakin, mitä olet tehnyt tai sanonut.

Lue OL 6:32–37 ja pane merkille, mitä neuvoja Herra antoi Joseph Smithille ja Oliver Cowderylle liittyen epäilyksiin ja pelkoihin heidän tehdessään sitä työtä, jota heidät oli kutsuttu tekemään.

Yksi periaate, jonka voimme oppia näistä neuvoista, on se, että kun katsomme Jeesukseen Kristukseen, me voimme voittaa epäilyksen ja pelon. (OL 6:36 on pyhien kirjoitusten hallittava kohta.)

Kuva
scripture mastery icon
Pyhien kirjoitusten hallinta – Oppi ja liitot 6:36

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi lyhyt (alle yhden sivun pituinen) puhe, joka perustuu kohtaan OL 6:36. Voisit kuvailla käytännön keinoja noudattaa tässä pyhien kirjoitusten hallittavassa kohdassa olevia neuvoja. Voisit puhetta kirjoittaessasi käyttää apunasi sellaisia lähteitä kuten Pyhien kirjoitusten opas ja julkaisu Lujana uskossa tai myös perheesi jäseniä. Sisällytä puheeseen omakohtainen esimerkki siitä, kun Vapahtaja on auttanut sinua voittamaan epäilyksen tai pelon. Kysy vanhemmiltasi, voisitko pitää valmistamasi puheen perheillassa.

Oppi ja liitot 7

Apostoli Johannekselle luvataan, että hän saa elää ja tuoda sieluja Kristuksen luokse toiseen tulemiseen asti

Jossakin vaiheessa huhtikuuta 1829, kun Oliver Cowdery auttoi profeetta Joseph Smithiä Mormonin kirjan käännöstyössä, hänellä ja Josephilla oli ”eri käsitys – – Uudessa testamentissa olevasta apostoli Johannekseen liittyvästä kertomuksesta [ks. Joh. 21:20–23, missä Vapahtaja viittasi Johanneksen pyyntöön jäädä maan päälle Hänen toiseen tulemiseensa asti], mitä tulee siihen, oliko hän kuollut vai elikö hän edelleen” (Joseph Smith, julkaisussa History of the Church, osa 1, s. 35–36).

Lue OL 7:1–3, niin löydät vastauksen Josephin ja Oliverin kysymykseen. Jos sinulla on vaikeuksia huomata vastausta, lue luvun alusta jakeita 1–3 koskeva tiivistelmä.

Sen lisäksi, mitä näissä jakeissa kuvaillaan, Johanneksen palvelutyöstä muutettuna olentona ei ole ilmoitettu mitään yksityiskohtia, olinpaikkaa tai saavutuksia, joten ei ole asianmukaista spekuloida niitä.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut lukualueen JS–H 66–67 ja luvut OL 6–7 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: