Seminaari
Viikko 11: Päivä 1, Oppi ja liitot 45:1–15


Viikko 11: Päivä 1

Oppi ja liitot 45:1–15

Johdanto

Kirtlandissa Ohiossa kirkko jatkoi kasvuaan, mutta myös kirkon vastustus ja valheelliset kirjoitukset kirkosta lisääntyivät. Luvussa OL 45 oleva ilmoitus, joka saatiin maaliskuussa 1831, toi iloa pyhille heidän kohdatessaan paikallisia ennakkoluuloja. Tutkit lukua OL 45 kahdessa oppiaiheessa. Tämän ilmoituksen ensimmäisessä osassa Jeesus Kristus todisti tehtävästään Jumalan Poikana. Hän puhui myös Henokin kaupungista.

Oppi ja liitot 45:1–5

Jeesus Kristus todistaa tehtävästään Jumalan Poikana

Keneltä pyydät neuvoa, kun eteesi tulee jokin haaste tai vaikea päätös? Mitkä tämän henkilön ominaisuudet antavat sinulle varmuutta kertoa ajatuksistasi ja kuunnella hänen neuvojaan?

Kuuntelemme todennäköisemmin jotakuta, jonka tunnemme välittävän meistä henkilökohtaisesti ja jolla on ollut menestystä siinä asiassa, jossa hän tarjoaa neuvoja. Lukuun OL 45 tallennettu ilmoitus tuli aikana, jolloin myöhempien aikojen pyhät ja muut kuulivat ja lukivat kirkkoa koskevia ristiriitaisia viestejä. Lue luvun OL 45 johdanto ja pane merkille, mitä olosuhteita pyhät kohtasivat siihen aikaan kun Herra antoi heille tämän ilmoituksen.

Huomaa jakeessa OL 45:1 sana kuule. Voisit merkitä sen. Se, että kuulee jotakuta, tarkoittaa kuuntelemista tarkasti. Siihen voi sisältyä sekä kuunteleminen että totteleminen. Kun me todella kuulemme Herraa, me noudatamme Hänen neuvojaan ja käskyjään. Tämän ilmoituksen alussa Herra puhui joistakin tehtävistään sekä työstään meidän avuksemme. Kun luemme näitä julistuksia, me voimme huomata syitä kuulla Hänen sanojaan. Kiinnitä huomiota tänään tutkimissasi jakeissa sanoihin kuule ja kuuntele.

Lue OL 45:1 ja pane merkille, mitä Jeesus Kristus sanoi itsestään. Voisit merkitä, mitä löydät.

Millä tavoin se, että tunnustamme Jeesuksen Kristuksen luoneen tämän maapallon, jonka päälle meidät on lähetetty, auttaa meitä kuulemaan sitä, mitä Hän sanoo?

Lue OL 45:2–3 ja kiinnitä huomiota siihen, mistä muista syistä meidän tulee kuulla Vapahtajaa. Huomaa kiireellisyyden tuntu jakeessa 2. Meidän tulee kuunnella Vapahtajaa, kun vielä on aikaa tehdä se, mitä Hän käskee.

Jakeessa OL 45:3 meille opetetaan, että Jeesus Kristus on meidän puolustajamme Isämme luona taivaassa. Huomaa jakeessa OL 45:3 sana on. Ymmärrätkö, mikä ero on lausumilla ”Jeesus Kristus on oleva meidän puolustajamme” ja ”Jeesus Kristus on meidän puolustajamme”? Sen lisäksi että Vapahtaja puolustaa asiaamme viimeisellä tuomiolla, Hän on myös puolustajanamme joka päivä, kun rukoilemme taivaallista Isää, teemme parannusta ja pyrimme saamaan Hengen olemaan kanssamme. Pohdi, millä tavoin sinä tarvitset Jeesusta Kristusta puolustajaksesi jokapäiväisessä elämässäsi.

Jotta sinun on helpompi ymmärtää sanaa puolustaja sekä puolustajan ja syytetyn välistä suhdetta, yhdistä viivalla kukin vasemmalla oleva rooli sen oikeaan merkitykseen oikealla.

Syytetty

Tämän henkilön uskotaan syyllistyneen rikokseen.

Tuomari

Tämä henkilö ajaa jonkun toisen asiaa.

Puolustaja

Tämä henkilö kuulee todisteet ja päättää seurauksista lain mukaan.

Kuvittele, että olet syyllistynyt lain rikkomiseen ja sinut on tuotu tuomarin eteen. Miltä sinusta tuntuisi? Miksi olisit kiitollinen siitä, että puolustaja ajaa asiaasi sinun hyväksesi?

  1. Lue OL 45:4–5 ja kiinnitä huomiota siihen, kuinka Jeesus Kristus täyttää tehtävänsä meidän puolustajanamme ja ajaa meidän pelastustamme. Kirjoita sitten pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Miksi Jeesus Kristus on pätevä olemaan meidän puolustajamme?

    2. Mitä Vapahtaja pyytää taivaallista Isää ottamaan huomioon?

Kuva
Vanhin D. Todd Christofferson

Vanhin D. Todd Christofferson kahdentoista apostolin koorumista on todistanut siitä, kuinka Vapahtaja on kiinnostunut sekä meidän nykytilanteestamme että viimeisestä tuomiostamme: ”Minulle on hyvin tärkeää, että voin minä tahansa hetkenä ja missä tahansa olosuhteissa lähestyä rukouksessa armon istuinta, että taivaallinen Isäni kuulee pyyntöni, että Puolustajani, Hän, joka ei syntiä tehnyt, jonka veri vuodatettiin, ajaa minun asiaani. (Ks. OL 45:3–5.) Turvaan suuresti tuohon rukousyhteyteen, jonka Hän antaa kaikille lapsilleen, sillä Hän ei todellakaan katso henkilöön, ja se, joka pyytää, on saava.” (Ks. ”Tiedän, keneen olen turvannut”, Valkeus, heinäkuu 1993, s. 81.)

Jeesus Kristus ajaa meidän asiaamme eri tavalla kuin puolustaja maallisessa oikeusistuimessa siinä mielessä, että Hän on jo maksanut rangaistuksen synnistä.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Miltä sinusta tuntuu se, että Jeesus Kristus on sinun puolustajasi ja että Hän paitsi ajaa asiaasi myös maksaa rangaistuksen synneistäsi?

    2. Mitä tunnet Vapahtajan haluavan sinun tekevän, jotta tulisit paremmin Hänen luokseen ja ottaisit Hänet vastaan puolustajanasi?

Oppi ja liitot 45:6–10

Vapahtaja kutsuu kaikkia tulemaan Hänen ikuiseen liittoonsa

Tutki jakeita OL 45:6–10 ja pane merkille, mistä syistä Vapahtaja kehottaa meitä kuulemaan Häntä.

Herran ikuinen liitto, josta puhutaan jakeissa 9–10, on ”Jeesuksen Kristuksen evankeliumin täyteys. – – Se on ikuinen siinä mielessä, että se on Jumalan liitto, joka on ollut jokaisen evankeliumin taloudenhoitokauden aikana, kun ihmiset ovat halunneet ottaa sen vastaan.” (PKO, ”Uusi ja ikuinen liitto”, scriptures.lds.org.)

Huomaa jakeessa OL 45:9, että Jeesus Kristus lähetti ikuisen liittonsa ”valoksi maailmalle ja viiriksi [Hänen kansalleen] – – ja sanansaattajaksi [Hänen kasvojensa] edellä tien raivaamiseksi [Hänen edellään]”.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mitä mielestäsi tarkoittaa ”tulla ikuisen liiton luokse” (ks. OL 45:10)?

    2. Millä tavoin olet nähnyt evankeliumin olevan valona tai viirinä muille?

    3. Millä tavoin ikuinen liitto eli Jeesuksen Kristuksen evankeliumin täyteys auttaa valmistamaan tietä Herran tulemiselle?

Oppi ja liitot 45:11–15

Vapahtaja puhuu Henokista ja tämän kansasta

Lue OL 45:11 ja pane merkille, minkä Herra näyttää niille, jotka kuulevat Hänen ääntään.

Kuva
City of Zion Translated

Herra sanoi, että jotkut käyttävät Hänestä nimitystä ”Henokin Jumala” (ks. OL 45:11). Henok oli suuri profeetta, joka eli ennen Nooan ja vedenpaisumuksen aikaa. Maailma Henokin aikana oli täynnä jumalattomuutta – aivan kuten tulee olemaan aikana ennen Vapahtajan toista tulemista – mutta Henok johti vanhurskaiden ihmisten yhteisöä, joka asui kaupungissa nimeltä Siion. Lopulta Siionin asukkaat ”vietiin pois maan päältä” eli otettiin taivaaseen heidän vanhurskautensa johdosta (ks. OL 45:12; Moos. 7:69).

Lue OL 45:12 ja pane merkille, mihin Siionin kaupunkia varataan.

Jakeissa OL 45:12–14 meille opetetaan, että Herra on ottanut luokseen Siionin kaupungin asukkaat ja että Hän pitää heitä varattuna ”vanhurskauden ajan tulemiseen asti”. Tuolloin Henok ja hänen kansansa palaavat maan päälle kohtaamaan Herran kansan Uuden-Jerusalemin kaupungissa, jota myös tullaan kutsumaan Siioniksi (ks. Moos. 7:62–64). Kaikki profeetat ovat odottaneet innolla tuota päivää. Maan päällä asuvien ihmisten jumalattomuuden tähden tuo päivä ei ole vielä tullut, mutta pyhät, jotka odottavat sitä innokkaasti, saavat nähdä sen jonakin päivänä.

  1. Lue OL 45:15. Käy sitten uudelleen läpi jakeet OL 45:1–14 ja pohdi yhtä Vapahtajan tehtävistä tai ominaisuuksista, joka auttaa sinua tuntemaan halua kuulla Hänen ääntään. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi selitys, miksi se tehtävä tai ominaisuus auttaa sinua tuntemaan halua kuulla Vapahtajan ääntä.

Yksi periaate, jonka voimme oppia näistä luvun OL 45 alkuosan jakeista, on se, että Vapahtajasta ja Hänen teoistaan oppiminen voi lisätä meidän haluamme kuulla Hänen ääntään. Herra esitteli itsensä ja kutsui pyhiä kuulemaan Hänen ääntään, koska luvun OL 45 loppuosa on niin tärkeä.

Lue OL 45:15–16 ja pane merkille, mistä Herra sanoi aikovansa puhua ja profetoida. Kuinka voit valmistautua kuulemaan Herran sanoja, kun seuraavassa oppiaiheessa tutkit luvun OL 45 loppuosaa?

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut lukualueen OL 45:1–15 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: