Seminaari
Viikko 17: Päivä 4, Oppi ja liitot 82–83


Viikko 17: Päivä 4

Oppi ja liitot 82–83

Johdanto

Luvussa OL 82 oleva ilmoitus saatiin 26. huhtikuuta 1832 – kirkon ylipappien ja vanhinten neuvoston aikana Independencessä Jacksonin piirikunnassa Missourissa. Tässä ilmoituksessa Herra antoi veljille anteeksi heidän rikkomuksensa ja varoitti heitä tekemästä enää syntiä. Herra myös neuvoi näille veljille Missourissa, kuinka hoitaa Siionin ajallisia asioita. Neljä päivää myöhemmin profeetta Joseph Smith sai lukuun OL 83 tallennetun ilmoituksen, jossa Herra antoi kirkon johtajille neuvoja siitä, kuinka pitää huolta leskistä ja orvoista.

Oppi ja liitot 82:1–7

Herra varoittaa niitä, jotka ovat saaneet Häneltä paljon

Mieti tilannetta, jolloin sinulla oli ystävän tai perheenjäsenen kanssa jokin erimielisyys, joka lopulta ratkesi. Miltä sinusta tuntui, kun olitte ratkaisseet erimielisyytenne?

Ohiossa olleen Sidney Rigdonin ja Missourissa olleen Edward Partridgen kesken oli useiden kuukausien ajan ilmennyt epäystävällisiä tunteita. Huhtikuussa 1832 profeetta Joseph Smith ja muita kirkon johtajia matkusti Missouriin noudattaen Herran käskyä, että he istuisivat ”neuvostossa pyhien kanssa, jotka ovat Siionissa” (OL 78:9). Heidän saavuttuaan kokoontui kirkon ylipappien ja vanhinten neuvosto. Konferenssin aamun ja iltapäivän kokousten välillä Sidney Rigdon ja Edward Partridge ratkaisivat erimielisyytensä. Luvussa OL 82 oleva ilmoitus saatiin iltapäiväkokouksen aikana.

Lue OL 82:1 ja huomaa, mitä Herra sanoi Sidney Rigdonille ja Edward Partridgelle heidän erimielisyyksiensä ratkaisemisesta.

Sen pohjalta, mitä olet oppinut jakeesta 1, täydennä seuraava periaate, joka kuvailee sitä, kuinka anteeksi antaminen muille ja Herran anteeksiannon saaminen liittyvät toisiinsa: on välttämätön osa sitä, että saamme Herran anteeksiannon synneistämme. (Vertaa jakeisiin OL 64:9–11.)

Vaikka Herra soi anteeksiannon tänä aikana, Hän antoi heille myös varoituksen. Lue OL 82:2 ja huomaa myös, minkä varoituksen Herra antoi näille pyhille.

Kun kirkon jäseniä muutti Ohiosta Missouriin, monet heistä eivät noudattaneet kirkon johtajien neuvoja ja jotkut kieltäytyivät elämästä pyhityksen lain mukaan. Sen johdosta jotkut näistä kirkon jäsenistä syyllistyivät kadehtimiseen, himoitsemiseen ja velvollisuuksien laiminlyömiseen.

Lue OL 82:3–4 ja pane merkille, miksi Herran tuomiot kohtaisivat niitä, jotka jatkaisivat synnintekoa.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi periaate, jota Herra opetti jakeessa OL 82:3. Vastaa sitten seuraavaan kysymykseen: Mistähän syystä niiltä, jotka ovat saaneet Herralta enemmän, myös vaaditaan enemmän?

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi niin monta Herralta saamaasi siunausta kuin kahdessa minuutissa ehdit. Ota mukaan siunauksia, joita olet saanut, koska olet kirkon jäsen. Valitse sitten yksi kirjoittamistasi siunauksista ja vastaa seuraaviin kysymyksiin:

    1. Mitähän Herra odottaa sinun tekevän tämän siunauksen kanssa? (Esimerkiksi jos huomaat, että sinua on siunattu siten, että sinulla on evankeliumin totuudet elämässäsi, yksi odotuksista voi olla se, että jaat näitä totuuksia muille.)

    2. Mitä voit alkaa tehdä täyttääksesi sen odotuksen?

Kohdassa OL 82:5–6 Herra varoitti pyhiä siitä, että Saatanan valta ja voima maan päällä oli lisääntymässä. Lue OL 82:7 ja katso, minkä muun varoituksen Herra antoi näille kirkon jäsenille synnistä. Tästä jakeesta me opimme, että on tärkeää hylätä syntimme täysin, koska jos me parannuksenteon jälkeen teemme jälleen syntiä, meidän entiset syntimme palaavat.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, miksi arvelet entisten syntiemme palaavan, kun me tahallamme teemme syntiä sen jälkeen kun olemme pyytäneet Herralta anteeksiantoa.

Oppi ja liitot 82:8–24

Herra käskee yhdeksää miestä perustamaan yhtiön hoitamaan kirkon ajallisia asioita

Ajattele tilannetta, jolloin sinä olet kaivannut (tai joku tuttu on kaivannut) vakuutusta siitä, että Jumala pitää lupauksensa. Ylipappien ja vanhinten neuvostossa Missourissa Herra antoi vakuuttavan lupauksen niille, jotka noudattavat Hänen käskyjään. Kun edelleen tutkit lukua OL 82, etsi periaatteita, jotka voisivat tarjota vakuutusta ihmiselle tilanteessa, joka on edellä miettimäsi kaltainen.

Lue OL 82:8–9 ja pane merkille, mitä Herra sanoi aikovansa antaa pyhille tässä neuvostossa. Voisit merkitä, mistä syistä Herra antoi heille tämän uuden käskyn. Pohdi, kuinka nämä syyt voisivat soveltua jokaiseen käskyyn, jonka Herra antaa meille.

  1. Lue OL 82:10 (pyhien kirjoitusten hallittava kohta) ja pane merkille periaate, joka voi antaa meille luottamusta, kun pyrimme noudattamaan Herran käskyjä. (Voisit merkitä tämän pyhien kirjoitusten kohdan selvästi erottuvalla tavalla, jotta pystyt myöhemmin löytämään sen helposti.) Tee sitten pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi seuraavat tehtävät:

    1. Täydennä seuraava periaate: Jos me tottelemme Herraa, Hän…

    2. Pohdi kokemuksia, joita sinulla on ollut ja jotka ovat osoittaneet sinulle, että tämä periaate on tosi. Kirjoita sitten yhdestä sellaisesta kokemuksesta.

Kuten opit luvusta OL 78, Herra käski kirkon johtajia Kirtlandissa Ohiossa perustamaan yhtiön, kirkon liikeyrityksen, jota nimitettiin yhdistyneeksi yhtiöksi. Yhtiön liiketoiminnan tuottamat varat oli määrä käyttää siihen, että pidettäisiin huolta köyhistä ja rahoitettaisiin kirkon tarpeita. Kuten on tallennettu jakeisiin OL 82:11, 15–17, Herra käski kirkon johtajia Missourissa liittymään yhdistyneeseen yhtiöön tekemällä liiton.

Lue OL 82:12 ja katso, mikä oli yhdistyneen yhtiön tarkoitus. Kun luet, sinun saattaa olla hyödyllistä muistaa, että yksi piispan velvollisuuksista on auttaa kirkon jäseniä heidän ajallisissa tarpeissaan.

Kuva
bishop at desk

Lue OL 82:14, 18–19 ja pane merkille sanoja ja ilmauksia, jotka selittävät edelleen, miksi Herra käski kirkon johtajia perustamaan yhdistyneen yhtiön. Voisit merkitä löytämäsi sanat tai ilmaukset.

Kuten on tallennettu kohtaan OL 82:20–24, Herra päätti tämän ilmoituksen varoitukseen, että kirkon johtajien tulee olla uskollisia liitolle, jonka he tekisivät yhdistyneen yhtiön jäseninä.

Kuva
scripture mastery icon
Pyhien kirjoitusten hallinta – Oppi ja liitot 82:10

OL 82:10 on pyhien kirjoitusten hallittava kohta. Yritä opetella se ulkoa toistamalla se muutamaan kertaan. Kun olet opetellut sen ulkoa, sano se jollekulle perheenjäsenelle tai ystävälle ja kerro, mitä sellaista olet kokenut, mikä on vahvistanut sinulle, että Herra todellakin pitää meille antamansa lupaukset, kun me teemme, mitä Hän pyytää.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, mitä kerroit perheesi jäsenelle tai ystävällesi.

Oppi ja liitot 83

Herra ilmoittaa, kuinka tulee pitää huolta leskistä ja orvoista

Neljä päivää luvun OL 82 ilmoituksen saamisen jälkeen profeetta Joseph Smith sai ilmoituksen siitä, kuinka tulee edelleen huolehtia pyhien ajallisista tarpeista. Lue OL 83:1 ja pane merkille, keiden tarpeita tässä ilmoituksessa käsitellään.

Jotta ymmärtäisit tämän luvun, muista, että monet pyhistä elivät pyhityksen lain mukaan ja olivat saaneet ”perintöosansa” eli omaisuutta kirkolta. Tässä ilmoituksessa Herra ilmoitti, mitä perheen perintöosalle tulee tehdä, jos aviomies tai isä kuolee.

Lue OL 83:2–3 ja pane merkille Herran ohjeet siitä, kuinka tulee huolehtia aviomiehensä menettäneistä naisista. (Saattaa olla hyvä käsittää, että siihen aikaan useimmat naiset olivat ajallisessa toimeentulossaan riippuvaisia aviomiehestään. ”Täysivaltaisuus kirkossa” tarkoitti sitä, että koska vaimon elättäjä oli kuollut, kirkko huolehtisi hänen tarpeistaan.) Lue sitten OL 83:4–6 ja pane merkille, millä tavoin kirkon on määrä pitää huolta orvoista ja leskistä.

Kuva
young women in yellow vests painting
  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi, mitä luvussa OL 83 opetetaan sinulle siitä, mitä Herra ajattelee leskistä, orvoista ja kaikista avuntarvitsijoista?

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut OL 82–83 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: