Seminaari
Tervetuloa Opin ja liittojen sekä kirkon historian pariin


Tervetuloa Opin ja liittojen sekä kirkon historian pariin

Mikä Oppi ja liitot on?

Oppi ja liitot on pyhä kirja ja koostuu kokoelmasta jumalallisia ilmoituksia ja innoitettuja julistuksia, joissa annetaan ohjeita kirkon johtajille, kirkon jäsenille ja maailman asukkaille meidän aikanamme. Se on nykyajan ilmoitusta ja on Raamatun, Mormonin kirjan ja Kallisarvoisen helmen rinnalla yksi Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon neljästä pyhästä kirjasta.

Kuva
Presidentti Joseph Fielding Smith

Presidentti Joseph Fielding Smith on selittänyt, kuinka arvokas Oppi ja liitot on meille: ”Tämä Oppi ja liitot sisältää Jumalan sanan niille, jotka elävät täällä nyt. Se on meidän kirjamme. Se kuuluu myöhempien aikojen pyhille. Se on kultaakin kalliimpi, ja profeetta [Joseph Smith] sanoo, että meidän tulee vaalia sitä kalliimpana aarteena kuin koko maailman rikkaudet.” (Ks. Pelastuksen oppeja, toim. Bruce R. McConkie, 3 osaa, 1977–1982, osa 3, s. 179).

Miksi Opin ja liittojen sekä kirkon historian opiskeleminen on tärkeää minulle?

Herra Jeesus Kristus on itse antanut käskyn niille, jotka saavat Opin ja liitot käsiinsä:

”Tutkikaa näitä käskyjä, sillä ne ovat todet ja luotettavat, ja kaikki niissä olevat profetiat ja lupaukset täyttyvät.

Minkä minä, Herra, olen puhunut, sen olen puhunut, enkä minä puolustele itseäni, ja vaikka taivaat ja maa katoavat, minun sanani ei katoa vaan toteutuu täysin; olipa se puhuttu minun omalla äänelläni tai minun palvelijoideni äänellä, se on sama.” (OL 1:37–38.)

Presidentti Gordon B. Hinckley on selittänyt:

Kuva
Presidentti Gordon B. Hinckley

”Oppi ja liitot on ainutlaatuinen meidän pyhien kirjoitustemme joukossa. Se on kirkon perustuslaki. Vaikka Oppi ja liitot sisältääkin eri lähteistä peräisin olevia kirjoituksia ja lausuntoja, se on ensisijaisesti kirja, joka sisältää tämän taloudenhoitokauden profeetan kautta annettuja ilmoituksia.

Nämä ilmoitukset alkavat voimallisella julistuksella Jumalan kaiken kattavista aivoituksista Hänen suuren myöhempien aikojen työnsä palautuksessa:

’Kuule, oi sinä minun kirkkoni kansa, sanoo hänen äänensä, hänen, joka asuu korkeudessa ja jonka silmät katsovat kaikkia ihmisiä; niin, totisesti minä sanon: Kuulkaa, te kaukaiset kansat, ja te, jotka olette meren saarilla, kuunnelkaa yhdessä!

Sillä totisesti Herran ääni kuuluu kaikille ihmisille, eikä kukaan välty siltä, eikä ole silmää, joka ei näe, eikä korvaa, joka ei kuule, eikä sydäntä, johon ei tunkeuduta.’ (OL 1:1–2.)

Tästä majesteettisesta alusta aukeaa ihmeellinen opillinen näköala, joka on peräisin iankaikkisen totuuden lähteestä. Osa on suoraa ilmoitusta, jonka Herra on sanellut profeetalleen. Osa on Joseph Smithin sanoja, jotka hän on kirjoittanut tai puhunut Pyhän Hengen johtamana. Kirja sisältää myös hänen kertomuksiaan eri tilanteiden tapahtumista. Kaiken kaikkiaan se sisältää hyvin huomattavan osan Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon opista ja käytännöistä. – –

Kirja käsittelee hämmästyttävän monenlaisia asioita. Se sisältää kirkon hallintoa koskevia periaatteita ja toimintatapoja. Siinä esitetään ainutlaatuisia ja merkittäviä terveysohjeita, joihin liittyy sekä fyysisiä että hengellisiä lupauksia. Iankaikkisen pappeuden liitto kuvataan selkeämmin kuin missään muualla pyhissä kirjoituksissa. Kolmen kirkkauden asteen etuoikeudet ja siunaukset – sekä rajoitukset ja mahdollisuudet – ilmoitetaan perustuen Paavalin lyhyeen mainintaan auringon, kuun ja tähtien kirkkaudesta. Parannusta julistetaan selkeästi ja voimallisesti. Oikea kastamistapa ilmoitetaan. Jumaluuden luonne, joka on vaivannut teologeja vuosisatojen ajan, kuvataan kaikille ymmärrettävällä kielellä. Herran talousasioita koskeva laki ilmoitetaan ja samoin määrätään, kuinka kirkon toimintaan tarvittavat varat tulee hankkia ja käyttää. Työ kuolleiden puolesta ilmoitetaan kaikkiin sukupolviin kuuluneiden Jumalan poikien ja tyttärien siunaukseksi.” (Ks. ”Jumalan järjestys ja tahto”, Valkeus, elokuu 1989, s. 2–3.)

Kun tutkit Oppia ja liittoja, voit tutustua paremmin Jeesuksen Kristuksen ääneen (ks. OL 18:33–36) ja Pyhän Hengen kommunikointiin (ks. OL 8:2–3).

Tietoa Opista ja liitoista

Oppi ja liitot koostuu 138 luvusta ja kahdesta virallisesta julistuksesta. Monet näistä ilmoituksista julkaistiin ensiksi vuonna 1833 kirjana nimeltä Käskyjen kirja. Ensimmäisen presidenttikunnan johdolla Opin ja liittojen seuraaviin laitoksiin on lisätty ilmoituksia ja muita merkittäviä asiakirjoja, kun ne on ensin kirkon konferensseissa esitetty kirkon jäsenille ja nämä ovat hyväksyneet ne.

Vuoden 1876 laitokseen, jonka valmisteli vanhin Orson Pratt presidentti Brigham Youngin johdolla, ilmoitukset järjesteltiin kronologiseen järjestykseen ja niihin liitettiin uudet tiivistelmät ja historialliset johdannot.

Opin ja liittojen vuoden 1981 laitokseen otettiin ensimmäistä kertaa mukaan kolme asiakirjaa. Ne ovat luvut 137 ja 138, joissa esitetään kuolleiden pelastuksen perusasiat, sekä Virallinen julistus 2.

Opin ja liittojen vuoden 2013 laitokseen on tehty tarkistuksia tutkimisen apuneuvoihin, lisätty valokuvia, päivitetty karttoja sekä tehty tarkistuksia lukujen johdantoihin. Johdantoihin tehtyjen vähäisten muutosten tarkoituksena on antaa selkeämpi ja täsmällisempi kuva pyhien kirjoitusten kohtien taustasta.

Joseph Smith Papers -hanke

Suuri osa tämän oppikirjan historiatiedoista on peräisin julkaisusta History of the Church sekä Joseph Smith Papers -hankkeesta. Erityisenä apuna ovat olleet Documents-sarjan osat 1 ja 2 kokoelmassa The Joseph Smith Papers, jonka on julkaissut Church Historian’s Press (joka on Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon historiaosaston julkaisujaosto). Joseph Smith Papers -hankkeen alkuperäisten asiakirjojen digitalisoituja kuvia voi katsella ja puhtaaksikirjoitettua tekstiä lukea sivustolla josephsmithpapers.org.