Seminaari
Viikko 11: Päivä 2, Oppi ja liitot 45:16–75


Viikko 11: Päivä 2

Oppi ja liitot 45:16–75

Johdanto

Kautta historian monilla ihmisillä on ollut erilaisia mielipiteitä Jeesuksen Kristuksen toisesta tulemisesta. Näin oli maaliskuussa 1831, jolloin saatiin luvun OL 45 ilmoitus. Tässä ilmoituksessa Herra antoi yksityiskohtaista tietoa tietyistä tapahtumista ja merkeistä, jotka liittyisivät Hänen toiseen tulemiseensa, kuten Uuden-Jerusalemin (eli Siionin) perustaminen. Herra myös käski profeetta Joseph Smithiä aloittamaan Uuden testamentin kääntämisen pyhien valmistamiseksi siihen, mitä oli tuleva.

Oppi ja liitot 45:16–46

Vapahtaja ilmoittaa monia merkkejä ja tapahtumia, joiden on määrä edeltää Hänen toista tulemistaan

Mistä tietää, että myrsky on lähestymässä? Miksi on hyödyllistä tietää, mitä siihen liittyvät merkit ovat?

Ne, jotka tuntevat lähestyvän tapahtuman merkit, voivat valmistautua siihen. Mitkä merkit tietämäsi mukaan varoittavat siitä, että seuraavat tapahtumat ovat käsillä tai tulossa?

  • Viimeiset ajat

  • Jeesuksen Kristuksen toinen tuleminen

Kuten jakeessa OL 45:16 sanotaan, Jeesuksen Kristuksen palvelutyön aikana kuolevaisuudessa – kuten myös Joseph Smithin aikaan ja nykyään – ihmiset olivat kiinnostuneita tietämään lisää tapahtumista, jotka edeltävät Vapahtajan toista tulemista. Luvussa OL 45 Herra kuvaili merkkejä varoittaakseen meitä tästä lähestyvästä tapahtumasta. Monet luvun OL 45 kohdista ovat samoja, joita Herra ilmoitti opetuslapsilleen, jotka elivät Hänen kanssaan Hänen palvelutyönsä aikana kuolevaisuudessa (ks. Matt. 24).

  1. Ota selville, minkä merkkien Vapahtaja sanoi edeltävän Hänen toista tulemistaan, tekemällä seuraavaa: Kirjoita seuraavat viitteet pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi:OL 45:18–21; OL 45:22–27; OL 45:28–31, 33; OL 45:40–43. Kirjoita kukin viite omalle rivilleen ja jätä niiden alle jonkin verran tyhjää tilaa merkkien kirjoittamiselle. Lue sitten kussakin viitteessä mainitut jakeet, etsi merkkejä, jotka edeltävät toista tulemista ja kirjoita merkit viitteen kohdalle. Merkkien kirjoittamisen sijaan voit halutessasi piirtää siitä, mitä olet lukenut.

Jotkin näistä toisen tulemisen merkeistä ovat jo tapahtuneet. Esimerkiksi roomalaiset hävittivät Jerusalemissa olevan temppelin vuonna 70 jKr. (ks. OL 45:18–21). Jakeen OL 45:25 ilmaus ”pakanoiden ajat” viittaa aikaan, jolloin evankeliumia tarjotaan pääasiassa pakanoille eli niille, jotka eivät ole juutalaista syntyperää, ja jota aikaa me elämme nykyään.

Lue OL 45:34 ja pane merkille, miltä opetuslapsista Vapahtajan palvelutyön aikana kuolevaisuudessa tuntui, kun Hän kertoi heille nämä asiat. Mistähän syystä ihmisillä nykyään saattaisi olla samanlaisia tuntemuksia Vapahtajan toiseen tulemiseen liittyvien merkkien suhteen?

Lue OL 45:38 ja pane merkille, mitä me tiedämme silloin, kun näemme merkkien toteutuvan.

Lue OL 45:32, 39. Kun tutkit näitä jakeita, ota selville, mitä Jeesuksen Kristuksen seuraajat meidän aikanamme tekevät ollakseen valmiita Hänen toiseen tulemiseensa. Katso jakeen 39 alaviitettä a, jossa viitataan toiseen sanaan.

Sen pohjalta, mitä olet oppinut, mitä Herra lupaa niille, jotka seisovat pyhissä paikoissa ja ovat kuuliaisia Hänelle? Täydennä tämä periaate: Jos seisomme pyhissä paikoissa ja tarkkaamme merkkejä, me .

Usein me ajattelemme ”pyhien paikkojen” tarkoittavan kirkon paikkoja, kuten temppeleitä ja kirkkorakennuksia. Kun luet seuraavaa lainausta, pane merkille, millä toisella tavalla me seisomme pyhissä paikoissa:

”’Pyhät paikat’ tarkoittavat enemmän sitä, kuinka me elämme, kuin sitä, missä me elämme. Jos elämme kelvollisina Pyhän Hengen jatkuvaan kumppanuuteen, niin me seisomme pyhässä paikassa. – –

Pyhä paikka on mikä tahansa paikka, jossa voi nauttia Jumalan Hengestä.” (Ks. Opin ja Liittojen Kirja, oppilaan kirja, uskonto 324–325, 1986, s. 189.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Kuinka voimme elää nykypäivän maailmassa ja silti seisoa pyhissä paikoissa?

    2. Kuinka Jeesuksen Kristuksen seuraaja pelkää eli kunnioittaa Häntä päivittäin? Kuvaile jotakuta tuntemaasi henkilöä, joka toimii niin.

Oppi ja liitot 45:47–59

Vapahtaja ilmoittaa merkkejä ja ihmeitä, jotka liittyvät Hänen ilmestymiseensä juutalaisille

Kun Jeesus Kristus palaa, Hän ilmestyy joillekin tietyille ryhmille. Sitten Hän ilmestyy suuressa voimassa, majesteettisuudessa ja kirkkaudessa sellaisella tavalla, että koko maailma näkee Hänet. Yhdessä näistä ilmestymisistä Hän seisoo Öljymäellä Jerusalemissa, kun juutalaisia vastaan hyökätään. Lue OL 45:48 ja huomaa, mitä tälle mäelle ja koko maalle tapahtuu, kun Vapahtaja astuu sen päälle.

Täydennä seuraava taulukko lukemalla jakeet ja vastaamalla kysymyksiin omin sanoin:

OL 45:49–50: Mitä maan kansakunnille tapahtuu toisessa tulemisessa?

OL 45:51–53: Miksi juutalaiset itkevät, kun Herra tulee takaisin?

Ellei vertaus kymmenestä morsiusneidosta ole sinulle tuttu, lue Matt. 25:1–13. Millä tavoin viisi morsiusneidoista oli viisaita? Lue OL 45:56–57 ja pane merkille, kuinka voit olla viisas valmistautuessasi toiseen tulemiseen. Voisit merkitä, mitä löydät.

Kuva
five wise virgins

Kirjoita ”Jos–niin”-periaate, jossa selität, mitä meidän tulee tehdä ollaksemme viisaita ja valmistautuaksemme toiseen tulemiseen:

Kuva
Vanhin Dallin H. Oaks

Vanhin Dallin H. Oaks kahdentoista apostolin koorumista on puhunut tästä vertauksesta ja siitä, mitä kymmenen morsiusneitoa kuvaavat: ”Tämän vertauksen sanoma on värisyttävä. Kymmenen morsiusneitoa edustavat ilmiselvästi Kristuksen kirkon jäseniä, sillä heidät kaikki oli kutsuttu hääjuhlaan ja kaikki tiesivät, mitä heiltä vaadittiin, jotta heidät päästettäisiin sisään sulhasen tullessa. Mutta vain puolet heistä oli valmiina, kun sulhanen tuli.” (”Valmistautuminen toista tulemista varten”, Liahona, toukokuu 2004, s. 8.)

Presidentti Spencer W. Kimball käytti vertausta kymmenestä morsiusneidosta opettaakseen, kuinka me voimme olla valmiita Vapahtajan toiseen tulemiseen:

Kuva
President Spencer W. Kimball

”Minä uskon, että nämä kymmenen morsiusneitoa edustavat Jeesuksen Kristuksen kirkkoon kuuluvia ihmisiä eivätkä keitä tahansa maailman ihmisiä. Kaikki morsiusneidot, niin viisaat kuin tyhmätkin, olivat ottaneet vastaan kutsun hääjuhlaan. He tunsivat ohjelman ja heille oli ilmoitettu tulevasta tärkeästä päivästä. – –

Keskiyöllä! Sulhanen tuli keskiyöllä, synkimpänä hetkenä, jolloin häntä vähiten odotettiin. Kun maailma on täynnä ahdistusta ja avun tarpeessa mutta tuntuu siltä, että aika on mennyt ohi ja että toivo on turha, silloin Kristus tulee. Elämän keskiyöt ovat aikoja, jolloin taivas tulee tarjoamaan iloaan uupuneille ihmisille. Mutta kun huuto kuuluu, valmistautumiseen ei ole aikaa. – –

Tyhmät morsiusneidot pyysivät toisia jakamaan öljynsä, mutta hengellistä valmiutta ei voi jakaa hetkessä. Viisaiden morsiusneitojen oli mentävä, muuten he eivät olisi olleet vastassa sulhasta. He tarvitsivat kaiken öljynsä itse, he eivät voineet pelastaa tyhmiä. Jokainen oli vastuussa itsestään.

Se ei ollut itsekkyyttä eikä epäystävällisyyttä. Sitä öljyä, jota tarvitaan tien valaisemiseksi ja pimeyden kirkastamiseksi, ei voi antaa toisille. Miten voisi antaa toiselle kuuliaisuutta kymmenysten periaatetta kohtaan, vanhurskaan elämän tuomaa mielenrauhaa, kartutettua tietämystä? Kuinka voi antaa toiselle uskoa tai todistuksen? Kuinka voi antaa toiselle asenteita tai siveyttä tai lähetystyökokemuksia? Kuinka voi antaa toiselle temppelin etuoikeudet? Jokaisen on itse hankittava itselleen sellaista öljyä.

Tyhmät morsiusneidot eivät olleet öljyn ostamista vastaan. He tiesivät, että heillä pitäisi olla öljyä. He vain viivyttelivät, koska eivät tienneet, milloin sulhanen tulisi.

Tässä vertauksessa öljyä voidaan ostaa torilta. Meidän elämässämme tämä valmistautumisen öljy lisääntyy pisara pisaralta vanhurskaan elämän myötä. Osallistuminen sakramenttikokoukseen lisää öljyä lamppuihimme pisara pisaralta vuosien mittaan. Paastoaminen, perherukous, kotiopetus, ruumiillisten halujemme hillitseminen, evankeliumin saarnaaminen, pyhien kirjoitusten tutkiminen – jokainen antaumuksellinen ja kuuliainen teko on öljyymme lisätty pisara. Ystävälliset teot, uhrien ja kymmenysten maksaminen, siveelliset ajatukset ja teot, iankaikkinen avioliitto – myös ne lisäävät suuresti sitä öljyä, jolla me voimme keskiyöllä täyttää tyhjentyneet lamppumme.” (Faith Precedes the Miracle, 1972, s. 253–256.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Millä tavoin valmistaudut Jeesuksen Kristuksen toiseen tulemiseen vastaanottamalla totuuden ja ottamalla Pyhän Hengen oppaaksesi?

Presidentti Boyd K. Packer kahdentoista apostolin koorumista on todistanut siitä, miten tärkeää on, että Henki on kanssamme vaikeina aikoina:

Kuva
President Boyd K. Packer

”Elämme vaikeata aikaa – hyvin vaikeata aikaa. Toivomme, rukoilemme parempia aikoja. Mutta niitä ei tule. Profetiat kertovat meille sen. Me emme ole kansana, perheinä emmekä yksilöinä vapautettuja tulevista koettelemuksista. – –

Meidän ei tarvitse pelätä tulevaisuutta. Meillä on täysi syy iloita eikä juurikaan syytä pelätä. Jos seuraamme Hengen kuiskauksia, me olemme turvassa, tapahtuipa tulevaisuudessa mitä tahansa. Meille näytetään, mitä meidän on tehtävä.” (”Tulenlieskoja, kuin kieliä”, Liahona, heinäkuu 2000, s. 9.)

Oppi ja liitot 45:60–61

Herra käskee profeetta Joseph Smithiä aloittamaan Uuden testamentin kääntämisen

Lue tai toista ulkomuistista kahdeksas uskonkappale. Mitä ilmaus ”sikäli kuin se on oikein käännetty” antaa ymmärtää Raamatusta? Joseph Smith luki kohtia Raamatusta, kun hän pyrki saamaan tiedon siitä, mihin kirkkoon hänen pitäisi liittyä. Hän rakasti Raamattua ja sai suurta lohtua sen sanoista. Sitä tutkiessaan hän kuitenkin huomasi virheitä ja ristiriitaisuuksia, ja hänestä tuntui, että tietoa joko puuttui tai se oli vaillinaista. Hän selitti: ”Monia tärkeitä ihmisen pelastusta koskevia kohtia oli poistettu Raamatusta, tai sitten ne olivat joutuneet kadoksiin ennen Raamatun kokoamista” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 227; ks. myös PKO, ”Raamattu”).

Hän sanoi myös: ”Uskon Raamattuun sellaisena kuin se lähti alkuperäisten kirjoittajien kynästä. Tietämättömät kääntäjät, huolimattomat jäljentäjät tahi vehkeilevät ja turmeltuneet papit ovat aikaansaaneet monia erheitä.” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, s. 215; ks. myös 1. Nefi 13:25–29.)

Syksyllä 1830 Herra käski Joseph Smithiä kääntämään Raamatun. Tämä ”kääntäminen” ei tapahtunut yhdestä kielestä toiseen, eikä profeetalla ollut käytettävissään alkuperäistä Raamatun käsikirjoitusta. Sen sijaan hän luki ja tutki kohtia englanninkielisestä kuningas Jaakon raamatunkäännöksestä ja teki siihen oikaisuja ja lisäyksiä Hengen innoituksen mukaan. Innoitettuine tarkistuksineen Joseph Smithin raamatunkäännös (JSR) on ollut siunauksena maailmalle selventämällä Raamatun opillista sisältöä, etenkin Jeesuksen Kristuksen palvelutyötä ja Jumalan luonnetta.

Kun luvun OL 45 ilmoitus annettiin 7. maaliskuuta 1831, Joseph Smith oli tekemässä Vanhan testamentin innoitettua tarkistusta. Tämän ilmoituksen saamisen jälkeisenä päivänä Joseph alkoi kääntää Uutta testamenttia. Lue OL 45:60–61, niin saat tietää tähän syyn.

Oppi ja liitot 45:62–64

Pyhiä kehotetaan jo ennalta kokoontumaan läntisille seuduille

Herra käski varhaisia pyhiä muuttamaan länteen, ”pois itäisiltä seuduilta” (OL 45:64). Katso seuraavaa karttaa luodaksesi mielikuvan tästä alueesta.

Kuva
map of northeastern US

Lue OL 45:62–64 ja ota selville, mistä syystä Herra käski pyhiään kokoontumaan ”läntisille seuduille” (OL 45:64).

Minkä Herra sanoi olevan ”aivan ovillanne” (OL 45:63)?

Pohdi, mitä kuvaus ”aivan ovillanne” mielestäsi tarkoittaa.

Vuonna 1831 Yhdysvaltain läntinen raja ulottui Missourin länsikulmaan. Myöhemmin Herra ohjasi pyhät vieläkin kauemmas länteen – paikkaan, joka nykyään tunnetaan nimellä Utah. Kun pyhät noudattivat Herran neuvoa, heidät johdatettiin turvaan Amerikan sisällissotaan liittyneiltä onnettomuuksilta (1861–1865).

Oppi ja liitot 45:65–75

Herra kuvailee Uutta-Jerusalemia (Siionia)

Jos saisit asua missä tahansa, niin missä haluaisit asua? Miksi?

Lue OL 45:65–67 ja pane merkille pyhien perintömaan nimi ja syyt, miksi se olisi heille houkutteleva asuinpaikka.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi luettelo syistä, miksi Uusi-Jerusalem olisi paikka, jossa sinä haluaisit asua.

Näissä jakeissa opetetaan, että Uusi-Jerusalem on oleva rauhallinen ja turvallinen paikka, ja siellä on oleva Herran kirkkaus. Huomaa jakeesta OL 45:67, mitä muuta siellä tulee olemaan Herran kirkkauden lisäksi. Mikä Herran sanojen mukaan olisi seuraus siitä, että siellä tulisi olemaan myös ”Herran pelko”?

Lue OL 45:68–71 ja pane merkille, ketkä kokoontuvat Uuteen-Jerusalemiin (Siioniin).

  1. Täydennä tämä virke pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi: Tänään oppimieni asioiden perusteella minä valmistaudun tuleviin tapahtumiin siten, että…

  2. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut lukualueen OL 45:16–75 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: