Seminaari
Viikko 6: Päivä 3, Oppi ja liitot 20:37, 68–84


Viikko 6: Päivä 3

Oppi ja liitot 20:37, 68–84

Johdanto

Kirkon järjestäminen 6. huhtikuuta 1830 mahdollisti sen, että pappeuden toimituksia voidaan toimittaa myöhempinä aikoina taivaallisen Isän lapsille kaikkialla maailmassa. Ennen tätä kauan odotettua päivää Herra alkoi ilmoittaa profeetta Joseph Smithille, mitkä ovat kasteen vaatimukset ja mikä on oikea tapa toimittaa kaste, jota odotetaan Hänen kirkkonsa jäseniltä, sekä yksityiskohtia sakramentin toimittamisesta.

Oppi ja liitot 20:37, 68–74

Kasteen vaatimukset ja kastamistapa esitetään

Mitä sanoisit kirkkoon kuulumattomalle ystävällesi, joka kysyy: ”Mitä minun pitää tehdä, että minut voidaan kastaa teidän kirkkoonne?”

Lue OL 20:37 ja pane merkille, mitä vaatimuksia Herra on antanut niille, jotka haluavat tulla kirkon jäseniksi. Voisit merkitä jokaisen vaatimuksen, jonka löydät tästä jakeesta.

Sinun voi olla hyödyllistä tietää, että särkyneen sydämen ja murtuneen mielen osoittaminen tarkoittaa sitä, että on nöyrä ja vastaanottavainen Jumalan tahdolle. Se tarkoittaa myös syvää murhetta synnin tähden ja vilpitöntä halua tehdä parannus.

Kuva
Vanhin D. Todd Christofferson

Vanhin D. Todd Christofferson kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt: ”Muinaisina aikoina, kun ihmiset menivät palvelemaan Herraa ja pyytämään Hänen siunauksiaan, he veivät usein lahjan. Kun he esimerkiksi menivät temppeliin, he veivät uhrin laskettavaksi alttarille. Sovituksensa ja ylösnousemuksensa jälkeen Vapahtaja sanoi, ettei Hän hyväksyisi enää eläinten uhraamista polttamalla. Uhrilahja, jonka Hän hyväksyisi, olisi nyt ’särkynyt sydän ja murtunut mieli’ [3. Nefi 9:20]. Havitellessanne kääntymyksen siunausta voitte uhrata Herralle särkyneen eli parannusta tekevän sydämenne ja murtuneen eli kuuliaisen henkenne lahjan. Todellisuudessa se lahja olette te itse – se, mitä te olette, ja se, millaisiksi te olette tulossa.” (Ks. ”Kun olet kääntynyt”, Liahona, toukokuu 2004, s. 12.)

Mistähän syystä nämä vaatimukset pitää täyttää ennen kuin ihminen kastetaan?

Sen pohjalta, mitä opit jakeesta OL 20:37, täydennä seuraava periaate: Kun meidät kastetaan, me todistamme eli osoitamme, että .

Pohdi, kuinka olet onnistunut elämään kasteenliitossa tekemiesi lupausten mukaan.

Mitä sanoisit kirkkoon kuulumattomalle ystävällesi, jos hän esittäisi tämän lisäkysymyksen: ”Miten ihmiset teidän kirkossanne kastetaan?”

Lue OL 20:72–74 ja merkitse Herran kuvailema kastetapa. Näistä jakeista opimme, että kaste täytyy toimittaa upottamalla ja kastajalla täytyy olla oikea valtuus (ks. myös 3. Nefi 11:21–27).

Kuinka vastaisit, jos ystäväsi esittäisi kolmannen kysymyksen: ”Mitä ihmisiltä vaaditaan sen jälkeen kun heidät on kastettu ja heistä on tullut kirkkonne jäseniä?”

Lue OL 20:68–69 ja huomaa, mitä Herra odottaa meiltä jokaiselta sen jälkeen kun meidät on kastettu. Voisit merkitä nämä odotukset pyhiin kirjoituksiisi.

Jakeessa OL 20:68 Herra sanoo meille, että vanhinten tulee opettaa uusia jäseniä kasteen jälkeen ja ennen konfirmointia. Meidän aikanamme käytäntö, jonka mukaan lähetyssaarnaajat opettavat tutkijoille lähetystyöoppiaiheita ennen kastetta, mahdollistaa sen, että ihmiset voivat saada Pyhän Hengen lahjan pian kasteensa jälkeen.

Jakeesta OL 20:69 me opimme, kuinka me voimme osoittaa kelvollisuutemme sen jälkeen kun meidät on kastettu. Käytä apunasi Herran tässä jakeessa meille antamaa ohjausta ja täydennä seuraava periaate: Kasteen jälkeen me osoitamme kelvollisuutemme Herralle .

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Miksi on tärkeää, että pysyt kelvollisena kasteen jälkeen?

    2. Mitä mielestäsi tarkoittaa ilmaus ”jumalisella vaelluksella ja puheella”?

  2. Lue kirjasesta Nuorten voimaksi osuus nimeltä ”Kielenkäyttö” (2011, s. 20–21), ja katso, millä tavoin nuori voisi vaeltaa ja puhua jumalisella tavalla. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi kokemuksista, jolloin olet nähnyt muiden toimivan niin. Kuinka arvelet heidän tekojensa ja asenteensa vaikuttaneen heidän lähipiirissään oleviin ihmisiin?

Pohdi, kuinka aiot vaeltaa ja puhua jumalisella tavalla tulevina päivinä.

Oppi ja liitot 20:75–79

Herra antaa sakramenttitoimitusta koskevia ohjeita

Onko joku kirkkoon kuulumaton ystäväsi joskus osallistunut sakramenttikokoukseen kanssasi? Jos on, kuinka selitit hänelle sakramenttitoimituksen? Ellei sinulla ole ollut tätä mahdollisuutta, mitä sanoisit ystävälle auttaaksesi häntä ymmärtämään sakramentin?

Lue OL 20:75 ja huomaa, mitä Herra käski kaikkia kirkon jäseniä tekemään usein.

Myöhemmässä ilmoituksessa Herra selitti: ”Sillä [ei] ole merkitystä, mitä te syötte tai juotte, kun nautitte sakramentin, kunhan teette sen silmämääränä vain minun kunniani – muistaen Isän edessä minun ruumiini, joka annettiin teidän puolestanne, ja minun vereni, joka vuodatettiin teidän syntienne anteeksiantamiseksi” (OL 27:2). Nykyisin käytämme sakramentissa viinin sijaan vettä Jeesuksen Kristuksen ”veren muistoksi, joka on vuodatettu” meidän tähtemme (OL 20:79).

Minkähän vuoksi meitä neuvotaan nauttimaan sakramentti yhdessä usein? Vanhin Melvin J. Ballard kahdentoista apostolin koorumista on puhunut eräästä tietystä siunauksesta, joka tulee, kun nautimme sakramentin viikoittain:

Kuva
Elder Melvin J. Ballard

”Haluamme jokaisen myöhempien aikojen pyhän tulevan sakramenttipöydän ääreen, koska se on itsetutkistelun, itsetarkastelun paikka, jossa voimme oppia suoristamaan kurssiamme ja oikaisemaan omaa elämäämme ja saattamaan itsemme sopusointuun kirkon opetusten sekä veljiemme ja sisartemme kanssa. – –

Yksi asia, joka turvaisi jokaisen ihmisen, olisi ilmaantua joka lepopäivä sakramenttipöydän ääreen. Emme ehtisi yhden viikon aikana kovin kauas pois – emme niin kauas, ettemme voisi itsetutkimisen prosessissa oikaista niitä vääryyksiä, joita olemme kenties tehneet. – – Tie sakramenttipöydän ääreen on myöhempien aikojen pyhille tie turvaan.” (Julkaisussa Bryant S. Hinckley, Sermons and Missionary Services of Melvin Joseph Ballard, 1949, s. 150–151.)

Kuva
partaking of sacrament

Pohdi, miksi sakramentin nauttiminen viikoittain olisi sinulle suojana.

  1. Jotta oppisit, miksi sakramentti on sinulle tie turvaan, kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi seuraavat kaksi otsikkoa:

    Kun nautimme sakramentin, me todistamme, että

    Kun olemme uskollisia niille lupauksille, jotka teemme sakramentin aikana, Herra lupaa

    Lue OL 20:77–79 ja pane merkille, mitä me todistamme eli lupaamme, kun me nautimme sakramentin. Kirjoita löytämäsi asiat pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi otsikon ”Kun nautimme sakramentin…” alle. Lue jakeet sitten uudelleen ja pane merkille, mitä Herra lupaa. Kirjoita löytämäsi asiat pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi otsikon ”Kun olemme uskollisia…” alle.

Kertaa kasteen vaatimukset, jotka löysit jakeesta OL 20:37. Mitä yhtäläisyyksiä huomaat kasteenliiton lupausten ja sakramenttilupausten välillä?

Kun nautit sakramentin, sinä uudistat liiton, jonka teit, kun sinut kastettiin ja konfirmoitiin.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Kuinka voit osoittaa halukkuutesi ottaa päällesi Jeesuksen Kristuksen nimen?

    2. Mitä asioita voit tehdä muistaaksesi Vapahtajan koko viikon ajan? (Ks. myös Moosia 18:8–10.)

    3. Kuinka sakramentin nauttiminen auttaa sinua vaeltamaan ja puhumaan jumalisella tavalla (ks. OL 20:69)?

Lue seuraavat sanat kasteenliittomme pitämisestä ja sen uudistamisesta: ”Saat suuria siunauksia, kun pidät kasteenliiton. Kun uudistat sen, Herra uudistaa luvatun syntiesi anteeksiannon. Kun olet puhdas synnistä, Hänen Henkensä voi olla aina kanssasi (ks. OL 20:77). Hengen jatkuva kumppanuus on yksi suurimmista siunauksista, mitä voit saada kuolevaisuudessa. Henki johdattaa sinua vanhurskauden ja rauhan poluilla, jotka vievät sinut iankaikkiseen elämään taivaallisen Isäsi ja Jeesuksen Kristuksen luokse.” (Lujana uskossa – evankeliumiaiheinen hakuteos, 2005, s. 150.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Kuinka ymmärryksemme siitä, millainen siunaus Pyhän Hengen kumppanuus on, kannustaa meitä kunnioittamaan kasteenliittoamme?

Vanhin Dallin H. Oaks kahdentoista apostolin koorumista on opettanut, että me voimme nauttia enkelien palveluksen siunauksesta, kun uudistamme kasteenliittomme nauttimalla sakramentin kelvollisesti:

Kuva
Elder Dallin H. Oaks

”Kaikki nämä välttämättömät askeleet syntien anteeksisaamiseksi otetaan kasteen pelastavan toimituksen ja sakramentin uudistavan toimituksen muodossa. – –

Nämä Aaronin pappeuden toimitukset ovat edellytyksenä myös enkelien palvelukselle. – –

Enkelien viestit voivat tulla äänen tai pelkkien mieleen välittyvien ajatusten tai tunteiden kautta. – –

Suurin osa enkelien viestinnästä tunnetaan tai kuullaan, ei nähdä. – –

Yleensä hengellisen toveruuden ja yhteydenpidon siunauksia saavat vain ne, jotka ovat puhtaita. – – Me puhdistumme synneistämme Aaronin pappeuden kaste- ja sakramenttitoimitusten kautta, ja meille luvataan, että jos pidämme liittomme, Hänen Henkensä on oleva aina meidän kanssamme. Uskon, että lupaus ei viittaa ainoastaan Pyhään Henkeen, vaan myös enkelien palvelukseen, sillä ’enkelit puhuvat Pyhän Hengen voimalla; sen vuoksi he puhuvat Kristuksen sanoja’ (2. Nefi 32:3). Niinpä Aaronin pappeuden haltijat suovat kaikille kirkon jäsenille, jotka nauttivat kelvollisina sakramentin, mahdollisuuden päästä nauttimaan Herran Hengen toveruudesta ja enkelien palveluksesta.” (Ks. ”Aaronin pappeus ja sakramentti”, Liahona, tammikuu 1999, s. 44–45.)

Pohdi, kuinka aiot valmistautua nauttimaan sakramentin tällä viikolla.

Oppi ja liitot 20:80–84

Kirkon jäsentiedoista on määrä pitää tarkkaa aikakirjaa

Jakeissa OL 20:81–84 on Herran ohje siitä, että kirkon alkuaikoina vanhinten oli määrä merkitä muistiin niiden ihmisten nimet, jotka olivat liittyneet kirkkoon. Heitä käskettiin tuomaan nämä luettelot kirkon konferensseihin, jotta nimistä voitaisiin pitää kirjaa. Niiden nimet, jotka olivat jääneet pois kirkosta, poistettiin kirjasta. Lisäksi kirkon jäsenten, jotka muuttivat yhdestä paikasta toiseen, oli otettava mukaansa todistus jäsenyydestään annettavaksi uudelle pappeusjohtajalleen. Meidän aikanamme kirkon johtajat pitävät edelleen tarkkaa aikakirjaa jäsentiedoista, ja menetelmät sen tekemiseksi ovat tehokkaampia.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut lukualueen OL 20:37, 68–84 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: