Seminaari
Viikko 14: Päivä 1, Oppi ja liitot 60–62


Viikko 14: Päivä 1

Oppi ja liitot 60–62

Johdanto

Elokuun 8. päivänä 1831 profeetta Joseph Smith ja kymmenen vanhinta valmistautuivat lähtemään Independencestä Missourista ja palaamaan Ohioon. Herra käski vanhinten saarnata evankeliumia matkustaessaan – käsky, joka on nyt tallennettuna luvussa OL 60. Matkansa kolmantena päivänä seurue joutui vaaraan Missourijoella. Seuraavien kahden päivän aikana, 12. ja 13. elokuuta profeetta Joseph Smith sai Herralta kaksi ilmoitusta. Nuo ilmoitukset ovat nyt tallennettuina luvuissa OL 61 ja OL 62. Niissä on opetuksen, varoituksen, lohdun ja rohkaisun sanoja.

Oppi ja liitot 60

Herra käskee vanhimpia saarnaamaan evankeliumia, kun he matkustavat Missourista Ohioon

Kuva
youth reading scriptures on school bus

Ajattele tilannetta, jolloin epäröit kertoa muille uskonkäsityksistäsi tai olit haluton todistamaan evankeliumista.

Herra nuhteli muutamia vanhimmista, jotka olivat matkustaneet Independenceen Missouriin. Lue OL 60:1–2, niin saat tietää, miksi Herra oli tyytymätön muutamiin näistä vanhimmista. Voisit merkitä, mitä saat selville.

Vanhimmat, joita kuvataan jakeissa 1–2, olivat matkustaneet Ohiosta Independenceen Missouriin osallistuakseen maan ja temppelitontin pyhittämiseen. Herra oli käskenyt heitä saarnaamaan evankeliumia muille, kun he matkustivat Missouriin (ks. OL 52:9–10). Muutamat vanhimmista eivät kuitenkaan olleet noudattaneet tätä käskyä. Herra sanoi: ”He eivät tahdo avata suutansa, vaan – – he kätkevät talentin, jonka minä olen antanut heille” (OL 60:2). Toisin sanoen he eivät olleet todistaneet evankeliumista.

Miksi kohdan OL 60:2 mukaan eräät vanhimmista eivät olleet lausuneet todistustaan muille?

Lue OL 60:3, niin saat selville, mitä voi tapahtua, ellemme lausu todistustamme.

Voisit kirjoittaa pyhiin kirjoituksiisi seuraavan periaatteen: Me voimme menettää todistuksemme, ellemme lausu sitä. Todistuksen lausuminen ei viittaa vain muodollisiin todistuksiin, joita lausutaan kirkon kokouksissa. Jotkut kirkon jäsenet, jotka puhuvat kirkon kokouksissa harvoin tai eivät koskaan, todistavat omalla elämäntavallaan. Jotkut todistavat evankeliumista kestämällä terveydentilaan liittyviä koettelemuksia tai muita vaikeuksia. Muut todistavat epämuodollisesti perheensä jäsenille tai ystäville ilmaisemalla toivoa ja uskoa.

Presidentti Boyd K. Packer kahdentoista apostolin koorumista on opettanut, miten tärkeää on todistaa:

Kuva
President Boyd K. Packer

”Kristuksen Henki ja todistus tulee teille suurimmaksi osaksi silloin ja säilyy teillä vain, jos kerrotte siitä toisille. Tämä tapahtumasarja on koko evankeliumin ydin.

Eikö tämä ole täydellinen kristillisyyden osoitus? Te voitte löytää ja säilyttää todistuksen sekä syventää sitä ainoastaan jos ja kun te olette halukkaita kertomaan siitä muille. Saatte sen itsellenne vain antamalla sitä auliisti muille.” (Ks. ”Herran lamppu”, Valkeus, joulukuu 1988, s. 37.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Milloin olet tuntenut todistuksesi vahvistuvan, koska olet lausunut sen?

    2. Milloin tulevan viikon aikana sinulla saattaisi olla tilaisuus lausua todistuksesi?

Luvun OL 60 loppuosassa kerrotaan, että Herra käski näitä vanhimpia julistamaan evankeliumia, kun he matkustivat takaisin Ohioon. Kun tutkit lukua, voisit alleviivata sanoja ja ilmauksia, jotka liittyvät todistamiseen, kuten ”julistaa minun sanaani” tai ”saarnata”.

Oppi ja liitot 61

Herra antaa ohjausta profeetta Joseph Smithille ja muille vanhimmille heidän matkallaan Ohioon

Profeetta Joseph Smith ja kymmenen vanhinta huomasivat olevansa vaarassa matkatessaan kanooteilla Missourijoen voimakkaissa virroissa. Kun luet seuraavaa kertomusta, mieti, miltä sinusta olisi mahtanut tuntua, jos olisit ollut siellä.

Kuva
Missouri River, McIlwaine’s Bend

Missourijoki, McIlwainen mutka

Joseph Smith muisteli, että matkan kolmantena päivänä ”monet niistä vaaroista, jotka ovat kovin yleisiä läntisillä vesillä, ilmaantuivat, ja kun olimme leiriytyneet joen rannalle, – – veli [William W.] Phelps näki keskellä kirkasta päivää näyssä tuhoojan kauhistuttavimmassa voimassaan liikkuvan vesien päällä. Muut kuulivat metelin mutta eivät nähneet näkyä.” (Julkaisussa History of the Church, osa 1, s. 203.) Ennen tätä näkyä ”veljien keskuudessa oli syntynyt joitakin erimielisyyksiä ja ikävä tunne” (B. H. Roberts, A Comprehensive History of the Church, osa 1, s. 262–263). Sinä iltana veljet keskustelivat vaikeuksistaan, ja useimmat heistä kykenivät antamaan anteeksi toisilleen. Seuraavana aamuna Joseph rukoili ja sai ilmoituksen, joka on tallennettu lukuun OL 61.

Lue OL 61:2, 20, 36–37 ja merkitse ilmauksia, jotka ovat saattaneet tuoda lohtua näille vanhimmille.

Sen lisäksi että Herra antoi näille vanhimmille anteeksi heidän syntinsä, Hän opetti, että viimeisinä aikoina vesillä ilmenisi ”paljon tuhoa” (ks. OL 61:5, 14–19). Herra puhui myös vallastaan. Lue OL 61:1, 6, 10 ja huomaa, mitä Herra opetti vallastaan.

Koska William W. Phelps näki näyssä tuhoojan vesillä, jotkut ovat otaksuneet, että Saatanalla on valta vesiin. Kohdassa OL 61:1 kuitenkin vahvistetaan, että Herralla on kaikki valta. Tähän sisältyy myös valta vesiin. Jakeissa 6 ja 10 vahvistetaan, että Herra kykenee varjelemaan meitä. Voisit kirjoittaa pyhiin kirjoituksiisi seuraavan periaatteen: Herralla on kaikki valta, ja Hän kykenee varjelemaan meitä.

Luvun OL 61 loppuosa sisältää lisäohjeita Herralta näille vanhimmille opastamaan heidän paluutaan Ohioon.

Oppi ja liitot 62

Herra kiittää Independenceen Missouriin matkalla olevan vanhinten ryhmän uskollisuutta

Laita seuraavaan taulukkoon ”X” niiden kysymysten kohdalle, joilla mielestäsi on Herralle eniten merkitystä.

Pitäisikö minun mennä sunnuntaina kirkkoon?

Pitäisikö minun laittaa päälleni kirkkoon musta hame vai vihreä hame? Pitäisikö minun käyttää punaista solmiota vai sinistä solmiota?

Pitäisikö minun palvella lähetystyössä? Jos, niin milloin?

Jos äiti tarjoutuu valmistamaan ateriaksi lempiruokaani, mitä minun pitäisi valita?

Olosuhteista riippuen monet tekemistämme valinnoista saattavat olla tärkeitä Herralle, kun taas muut eivät ehkä ole. Lukuihin OL 60–62 tallennetuissa ilmoituksissa Herra auttoi kirkkonsa vanhimpia ymmärtämään, että jotkin valinnoista, jotka heidän piti tehdä, olivat Hänelle tärkeämpiä kuin toiset. Kun jatkat näiden ilmoitusten tutkimista, voit saada näkemyksiä ohjaamaan sinua valintojen tekemisessä.

Jotta ymmärrät luvun OL 62 taustan, lue luvun johdanto.

Vanhimmat, jotka mainitaan luvun johdannossa, olivat matkustaneet Independenceen Missouriin joitakuita muita hitaammin, koska he olivat pyrkineet uutterasti saarnaamaan evankeliumia. Sen seurauksena he eivät olleet ehtineet konferenssiin, jossa maa ja temppelitontti oli pyhitetty.

Lue OL 62:1–3 ja pane merkille siunauksia, joita koituu niille, jotka saarnaavat evankeliumia ja lausuvat todistuksensa.

Tutki pyhien kirjoitusten viitteitä, jotka ovat seuraavan taulukon vasemmanpuoleisessa sarakkeessa. Kirjoita asianomaisiin sarakkeisiin asioita, jotka olivat Herralle tärkeitä, ja asioita, joilla ei ollut Hänelle väliä.

Mikä oli Herralle tärkeää?

Millä ei ollut Hänelle väliä?

OL 60:5

OL 61:21–22

OL 62:5–7

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen, joka koskee tutkimiasi taulukossa mainittuja pyhien kirjoitusten kohtia: Mitä eroa huomaat Herralle tärkeiden asioiden ja niiden asioiden välillä, joilla ei ole väliä?

Alleviivaa kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin David A. Bednarin seuraavasta lausunnosta sanoja tai ilmauksia, jotka auttavat sinua ymmärtämään, mitä Herra opetti vanhimmille, kun Hän sanoi, että joillakin asioilla oli Hänelle merkitystä kun taas joillakin muilla asioilla ei ollut väliä:

Kuva
Elder David A. Bednar

”Selvästikään Vapahtaja ei sanonut näille lähetyssaarnaajille, ettei Hän välittänyt siitä, mitä he tekivät. Pikemminkin Hän tähdensi sitä, miten tärkeää on asettaa asiat tärkeysjärjestykseen ja keskittyä oikeisiin asioihin – –. Olennaista oli työ, jota heidät oli kutsuttu tekemään; se, miten he sinne pääsisivät, oli tärkeää mutta ei olennaista.” (Ks. ”Elävän veden varanto”, kirkon koululaitoksen takkavalkeailta nuorille aikuisille, 4. helmikuuta 2007, s. 4; lds.org.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Millä tavoin malli siitä, millä on Herralle merkitystä ja millä ei ole Hänelle väliä, voi opastaa sinua, kun teet valintoja?

Lue OL 62:8 ja huomaa, mihin kahteen asiaan voimme luottaa tehdessämme valintoja. Täydennä sitten seuraava periaate täyttämällä tyhjät kohdat: Kun teemme valintoja, meidän tulee luottaa ja .

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

    1. Miksi mielestäsi on tärkeää luottaa sekä omaan harkintaamme että Hengen ohjeisiin?

    2. Milloin olet tehnyt jonkin valinnan sekä oman harkintasi että Hengen ohjauksen mukaan? Kuinka sinua on siunattu, kun olet tehnyt niin?

Mieti, kuinka voit toimia yhden tai useamman sellaisen periaatteen mukaan, joita olet oppinut tutkiessasi lukuja OL 60–62.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvut OL 60–62 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: