Seminaari
Viikko 5: Päivä 1, Oppi ja liitot 17


Viikko 5: Päivä 1

Oppi ja liitot 17

Johdanto

Kääntäessään Mormonin kirjaa profeetta Joseph Smith sai tietää, että kolmen todistajan sallittaisiin nähdä levyt ”Jumalan voimalla” (ks. 2. Nefi 27:12–14; Et. 5:2–4). Kun Oliver Cowdery ja David Whitmer kuulivat tästä, kumpikin heistä tunsi innoitettua halua olla todistajana. Eräässä aiemmassa ilmoituksessa (OL 5) Herra oli sanonut Martin Harrisille, että jos tämä olisi riittävän nöyrä ja kuuliainen, hänen sallittaisiin nähdä levyt. Oliver Cowdery, David Whitmer ja Martin Harris pyysivät profeettaa tiedustelemaan Herralta, sallittaisiinko heille tämä tilaisuus. Ilmoituksessa, jota tutkit tänään – luvussa OL 17 – vahvistettiin, että nämä kolme miestä saisivat katsoa levyjä ja muita niihin kuuluvia esineitä, jos he osoittaisivat riittävästi uskoa.

Oppi ja liitot 17

Herra sanoo Oliver Cowderylle, David Whitmerille ja Martin Harrisille, että jos heillä on riittävästi uskoa, heidän sallitaan nähdä levyt ja muut pyhät esineet

Mormonin kirjassa on kaksi kohtaa, jotka sisältävät profetian todistajista, jotka näkisivät kirjan eli levyt, jotka sisältävät aikakirjan, ja todistaisivat niistä. Lue 2. Nefi 27:12–14 ja Et. 5:2–4 ja mieti, miltä mahtaisi tuntua se, että saisi nähdä kultalevyt omin silmin. Sen perusteella, mitä saat tietää näiden pyhien kirjoitusten kohtien pohjalta, millä tavoin levyt näytettäisiin kolmelle niistä todistajista?

Kuva
Three Witnesses

Oliver Cowdery, David Whitmer ja Martin Harris.

Ilmoituksen kautta Herra kertoi Joseph Smithille, että Oliver Cowderyn, David Whitmerin ja Martin Harrisin sallittaisiin nähdä levyt. Lue OL 17:1. Mitä muita esineitä levyjen lisäksi nämä todistajat saisivat nähdä? (Alaviite 1g sisältää pyhien kirjoitusten viitteitä siitä, mitä ovat ”ihmeelliset suunnanosoittajat”, eli 1. Nefi 16:10, 16, 26–29 ja Alma 37:38–47).

Mieti, millä tavoin nämä pyhät esineet (kuten Labanin miekka ja Liahona) voisivat antaa lisätodisteita Mormonin kirjassa kuvatun kansan ja kirjaan tallennettujen tapahtumien todellisuudesta.

Lue OL 17:2–3. Mitä Herra sanoi todistajien tarvitsevan ennen kuin he voisivat nähdä levyt?

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Miksi mielestäsi näillä todistajilla täytyi olla uskoa ennen kuin he pystyivät näkemään kultalevyt?

Vaikka emme ehkä saakaan todistusta samalla tavoin kuin kolme silminnäkijää saivat, mekin voimme saada todistuksen niistä totuuksista, jotka haluamme tietää. Pohdi, mitä jakeissa OL 17:1–3 opetetaan siitä, millä tavoin me voimme saada oman todistuksen evankeliumin totuuksista. Täydennä sitten seuraava periaate sen pohjalta, mitä olet oppinut näistä jakeista: Jos me , me voimme saada todistuksen niistä totuuksista, jotka haluamme tietää.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi kuvaus siitä, millä tavoin olet osoittanut uskoa Jumalaan, jotta saisit todistuksen Mormonin kirjasta ja muista evankeliumin totuuksista. Tai jos sinusta tuntuu, ettet ole vielä saanut tätä todistusta, selitä, millä tavoin voit osoittaa uskoa, jotta voit saada todistuksen Mormonin kirjasta.

Joseph Smithin äiti Lucy Mack Smith kirjoitti siitä, miten Martin Harrisille kerrottiin, että tämä voisi olla yksi kolmesta silminnäkijästä. Kun oli vietetty ilta lukemalla juuri valmistunutta Mormonin kirjan käsikirjoitusta, ”seuraavana aamuna, kun Joseph oli huolehtinut tavanomaisesta aamuhartaudesta, johon sisältyi lukemista, laulamista ja rukoilemista, hän nousi polviltaan ja lähestyen Martin Harrisia vakavuudella, joka kiirii suonissani vielä tänäkin päivänä, kun se palaa mieleeni, sanoi: ’Martin Harris, sinun on nöyrryttävä Jumalan edessä tänä päivänä, että voit saada syntisi anteeksi. Jos teet sen, on Jumalan tahto, että saat katsella levyjä Oliver Cowderyn ja David Whitmerin seurassa.’” (History of Joseph Smith by His Mother, toim. Preston Nibley, 1958, s. 151–152.)

Pohdi seuraavia kysymyksiä:

  • Mistähän syystä on välttämätöntä olla nöyrä, kun tavoittelemme Jumalan anteeksiantoa?

  • Mistähän syystä meidän täytyy tavoitella Jumalan anteeksiantoa, kun haluamme saada Häneltä todistuksen totuudesta?

Kuvittele, että sinut valittaisiin yhdeksi kolmesta silminnäkijästä, joiden sallittaisiin nähdä levyt ”Jumalan voimalla”. Minkä vastuun tuntisit itselläsi olevan sellaisen kokemuksen jälkeen? Herra puhui heidän vastuustaan levyjen silminnäkijöinä. Lue OL 17:3–5 ja pane merkille, mitä Herra käski kolmea silminnäkijää tekemään heidän nähtyään levyt.

Mieti, mikä vastuu meillä on, kun Herra antaa meille todistuksen jumalallisista totuuksista. Voisit merkitä jakeesta 3 ilmauksia, joissa opetetaan seuraavaa periaatetta: Kun olemme saaneet todistuksen totuudesta, silloin meidän vastuunamme on todistaa siitä. Mieti, millä tavoin halukkuutesi todistaa totuudesta on myös osoitus uskostasi Jeesukseen Kristukseen.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi luettelo muutamista evankeliumin opeista ja periaatteista, joiden tiedät olevan totta. Lausu todistuksesi näistä periaatteista tai kerro niihin liittyviä ajatuksiasi tai tuntemuksiasi isälle, äidille, veljelle tai siskolle.

Pian sen jälkeen kun luvussa OL 17 oleva ilmoitus oli saatu, profeetta Joseph Smith, David Whitmer, Oliver Cowdery ja Martin Harris menivät Whitmerien kodin lähellä olevaan metsään ”yrittämään [luvatun todistuksen] saamista palavan ja nöyrän rukouksen avulla”. Joseph Smith kirjoitti muistiin, että kahden epäonnistuneen yrityksen jälkeen ”Martin Harris ehdotti, että hän vetäytyisi joukostamme, uskoen – niin kuin hän itse asian ilmaisi – että hänen läsnäolonsa oli syynä siihen, ettemme saaneet, mitä toivoimme. Niinpä hän vetäytyi joukostamme, ja me polvistuimme uudelleen, emmekä olleet montakaan minuuttia olleet yhtyneinä rukoukseen, kun yhtäkkiä näimme yläpuolellamme ilmassa valon, joka oli tavattoman kirkas; ja katso, enkeli seisoi edessämme. Käsissään hän piti levyjä, joiden näkemistä olimme rukoilleet. Hän käänteli levyjä yksitellen niin, että saatoimme nähdä ne ja erottaa niissä olevat kaiverrukset selvästi. – – Kuulimme äänen ylhäältä yläpuolellamme olevan kirkkaan valon keskeltä sanovan: ’Nämä levyt ovat tulleet esiin Jumalan voimasta, ja ne on käännetty Jumalan voimalla. Niiden käännös, jonka olette nähneet, on oikea, ja käsken teitä todistamaan siitä, mitä nyt näette ja kuulette.’

Jätin nyt Davidin ja Oliverin ja lähdin etsimään Martin Harrisia, jonka tapasin kauempaa hartaasti rukoilemasta. Hän kertoi minulle kuitenkin kohta, ettei hän ollut vielä saavuttanut Herran suosiota, ja pyysi minua vakavasti rukoilemaan yhdessä hänen kanssaan, jotta hänkin voisi saada samat siunaukset, jotka itse olimme juuri saaneet. Niinpä me yhdyimme rukoukseen, ja lopulta toiveemme täyttyi, sillä ennen kuin olimme vielä lopettaneetkaan, meille avautui sama näky, ainakin se avautui toistamiseen minulle, ja sain vielä kerran nähdä ja kuulla samat asiat, kun taas Martin Harris huusi samalla hetkellä nähtävästi ilosta suunniltaan: ’Tämä riittää, tämä riittää! Silmäni ovat nähneet, silmäni ovat nähneet!’” (Ks. Opin ja Liittojen Kirja, oppilaan kirja, uskonto 324–325, 1986, s. 31.)

Ajattele, että sinulle uskottaisiin tärkeää tietoa, jota et saisi kertoa kenellekään pitkään aikaan. Miltä sinusta tuntuisi, kun viimein saisit kertoa siitä? Mieti, miltä Joseph Smithistä on mahtanut tuntua se, että hän oli Mormonin kirjan levyjen ainoa todistaja niin monta vuotta. Miltä sinusta olisi tuntunut hänen asemassaan? Miltähän Joseph Smithistä on mahtanut tuntua se, että muut pystyivät nyt lisäämään oman todistuksensa hänen todistukseensa?

Kuva
Lucy Mack Smith

Seuraavat Lucy Mack Smithin, Joseph Smithin äidin, sanat kertovat, miltä Josephista tuntui, kun kolme silminnäkijää olivat nähneet levyt: ”Kun he palasivat kotiin, kello oli kolmen ja neljän välillä iltapäivällä. Rouva Whitmer, herra Smith [Joseph Smith vanhempi] ja minä istuimme silloin makuuhuoneessa. Sisään tultuaan Joseph heittäytyi vuoteelle viereeni ja huudahti: ’Isä, äiti, ette tiedä, kuinka onnellinen olen. Herra on nyt antanut näyttää levyt kolmelle muulle minun lisäkseni. He ovat nähneet enkelin, joka todisti heille, ja heidän pitää todistaa, että se, mitä minä olen sanonut, on totta, sillä nyt he tietävät omakohtaisesti, että minä en kuljeskele ympäriinsä pettämässä ihmisiä, ja minusta tuntuu kuin minulta olisi otettu kuorma, joka oli miltei liian raskas kannettavakseni, ja sieluani ilahduttaa, ettei minun enää tarvitse olla aivan yksin maailmassa.’ Tämän jälkeen Martin Harris tuli sisään. Hän näytti olevan lähes pakahtumaisillaan ilosta ja todisti rohkeasti, mitä hän oli sekä nähnyt että kuullut. Ja niin tekivät myös David ja Oliver lisäten, ettei yksikään kieli pystynyt ilmaisemaan heidän sydämensä iloa ja niiden asioiden suuruutta, jotka he olivat sekä nähneet että kuulleet.” (History of Joseph Smith by His Mother, s. 152–153.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi kuvaus siitä, miltä tuntuu, kun ympärilläsi on muita, jotka myös ovat saaneet todistuksen siitä, minkä sinä tiedät olevan totta. Kuinka heidän todistuksensa auttavat sinua?

Vanhin Loren C. Dunn seitsemänkymmenen koorumista on puhunut todistajien tärkeydestä Herran työssä: ”Todistajien laki on aina ollut osa Herran työtä maan päällä. Tämä laki säätää, että ’jokainen asia on vahvistettava kahden tai kolmen todistajan sanalla’ (2. Kor. 13:1; ks. myös 5. Moos. 17:6; 19:15; Matt. 18:15–16; Joh. 8:12–29). Tämä todistus vahvistaa, että tietyt tapahtumat todella tapahtuivat ja että Jumalalta saatu oppi ja periaatteet ovat todet.” (”Todistajat”, Valkeus, tammikuu 1996, s. 29.) Herra noudatti todistajien lakia vahvistaakseen levyjen todellisuuden.

Muutama päivä sen jälkeen kun kultalevyt oli näytetty kolmelle silminnäkijälle Jumalan voimalla, profeetta Joseph Smithin annettiin näyttää levyt ”[muutamille] Jumalan tahdon mukaisesti, todistaakseen hänen sanastaan ihmislapsille” (2. Nefi 27:13; ks. myös Et. 5:2). Lue ”Kolmen silminnäkijän todistus” ja ”Kahdeksan silminnäkijän todistus” (Mormonin kirjan johdannon jälkeen). Huomaa, mitä eroja oli heidän kokemuksissaan ja mitä samankaltaisuuksia oli heidän todistuksissaan. Huomaa myös, että kahdeksan silminnäkijää kuvailivat, että levyt ”näyttävät kullalta” ja että kaiverrukset ”näyttävät olevan muinaista työtä”. Koska he eivät tienneet, olivatko levyt todella kultaa tai olivatko kaiverrukset todella muinaista kirjoitusta, he todistivat vain siitä, minkä he vilpittömästi tiesivät olevan totta.

  1. Kuvittele, että sinun todistuksesi Mormonin kirjasta voitaisiin lisätä jokaiseen Mormonin kirjaan. Laadi pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjasi jollekin tyhjälle sivulle oma henkilökohtainen todistussivu. Kirjoita siihen Mormonin kirjaa koskevia asioita, joiden tiedät olevan totta ja jotka haluat muidenkin tietävän.

OL 17:6 sisältää Vapahtajan todistuksen Mormonin kirjasta. Merkitse todistus, jonka Hän tässä jakeessa antoi maailmalle, tai kirjoita Hänen todistuksensa pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi. Voisit lisäksi kirjoittaa pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tai pyhiin kirjoituksiisi jakeen 6 viereen Jeesus Kristus on todistanut, että Mormonin kirja on totta. Pohdi, kuinka Herran todistus Mormonin kirjasta vaikuttaa sinun todistukseesi.

Merkittävän kokemuksensa jälkeen kukin kolmesta silminnäkijästä joutui kestämään ankaria koettelemuksia ja heidän uskoaan Jumalaan ja todistustaan evankeliumista koeteltiin. Kamppailujensa aikana kaikki kolme jättivät kirkon, vaikkakin Martin Harris ja Oliver Cowdery myöhemmin palasivat ja pysyivät uskollisina loppuelämänsä. Yksikään näistä kolmesta silminnäkijästä ei kuitenkaan koskaan kieltänyt todistustaan Mormonin kirjasta.

Vaikka emme tiedäkään tarkkaa syytä siihen, miksi jokainen kolmesta silminnäkijästä jätti kirkon saatuaan niin voimallisen todistuksen, Herran varoitus profeetta Joseph Smithille jakeessa OL 3:4 auttaa meitä ymmärtämään, kuinka sellaisia asioita voi tapahtua: ”Sillä vaikka ihminen saisi monia ilmoituksia ja saisi voiman tehdä monia voimatekoja, jos hän kuitenkin ylpeilee omasta voimastaan ja pitää Jumalan neuvoja tyhjän arvoisina ja noudattaa oman tahtonsa ja lihallisten halujensa vaatimuksia, hän lankeaa pakostakin ja vetää päällensä oikeamielisen Jumalan koston.” Kukin kolmesta silminnäkijästä todisti kuitenkin uskollisesti Mormonin kirjasta koko elämänsä ajan.

Kuva
Oliver Cowdery

Oliver Cowdery todisti: ”Minä kirjoitin omalla kynälläni koko Mormonin kirjan (muutamaa sivua lukuun ottamatta) siten kuin se tuli profeetta Joseph Smith huulilta, ja hän käänsi sitä Jumalan lahjan ja voiman avulla, urimin ja tummimin välityksellä tai ’pyhien kääntäjien’ avulla, kuten niitä siinä kirjassa nimitetään. Katselin omin silmin ja pitelin omin käsin kultalevyjä, joilta se kirjoitettiin. – – Se kirja on totta. Sitä ei kirjoittanut Sidney Rigdon, sitä ei kirjoittanut herra Spaulding. Minä kirjoitin sen siten kuin se tuli profeetan huulilta. Se sisältää ikuisen evankeliumin. – – Se sisältää pelastuksen periaatteita. Ja jos te, kuulijani, kuljette sen valossa ja noudatatte sen ohjeita, te pääsette osallisiksi iankaikkisesta pelastuksesta Jumalan valtakunnassa korkeudessa.” (Julkaisussa ”Last Days of Oliver Cowdery”, Deseret News, 13. huhtikuuta 1859, s. 48.)

Kuva
David Whitmer

Sanomalehdessä nimeltä Richmond Democrat oli seuraava kertomus, jossa David Whitmer todisti Mormonin kirjasta muutamia päiviä ennen kuolemaansa: ”Sunnuntai-iltana puoli kuudelta (22. tammikuuta 1888) herra Whitmer kutsui perheensä ja joitakin ystäviään vuoteensa vierelle. – – Sitten hän sanoi kaikille vuoteensa äärellä oleville nämä sanat: ’Teidän kaikkien täytyy olla uskollisia Kristuksessa. Haluan sanoa teille kaikille, että Raamattu ja nefiläisten aikakirja (Mormonin kirja) ovat totta, joten te voitte sanoa, että olette kuulleet minun lausuvan todistukseni kuolinvuoteellani. Olkaa kaikki uskollisia Kristuksessa, niin saatte palkkanne tekojenne mukaan. Jumala siunatkoon teitä kaikkia. Minun turvani on ikuisesti Kristuksessa, aina ja iankaikkisesti. Aamen.’” (Richmond Democrat, 2. helmikuuta 1888, lainattuna julkaisussa Andrew Jenson, Latter-day Saint Biographical Encyclopedia, 4 osaa, 1901, osa 1, s. 270.)

Kuva
Martin Harris

Hieman ennen kuolemaansa Martin Harris todisti: ”Niin, minä todellakin näin levyt, joihin Mormonin kirja oli kirjoitettu. Näin enkelin. Kuulin Jumalan äänen, ja minä tiedän, että Joseph Smith on Jumalan profeetta, jolla on pyhän pappeuden avaimet.” (”The Last Testimony of Martin Harris”, tallentanut William H. Homer lausunnossa, joka on annettu valalla J. W. Robinsonin edessä 9. huhtikuuta 1927, HDC.) (Ks. myös Opin ja Liittojen Kirja, oppilaan kirja, uskonto 324–325, 1986, s. 32.)

Lue OL 17:7–9 ja merkitse, mitä lupauksia Herra antoi kolmelle silminnäkijälle, jos nämä olisivat uskollisia todistuksensa julistamisessa. Huomaa jakeen 9 ilmaus ”vanhurskaat tarkoitukseni”. Mieti, mitä vanhurskaita tarkoituksia Herra halusi kolmen silminnäkijän täyttävän julistamalla todistustaan kultalevyistä ja Mormonin kirjasta. (Voit tätä kysymystä miettiessäsi katsoa myös jaetta OL 17:4.)

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi vastaus seuraavaan kysymykseen: Mikä saattaisi olla yksi vanhurskas tarkoitus, jonka vuoksi Herra voisi antaa sinulle todistuksen niistä totuuksista, jotka haluat tietää?

Muista, että me voimme saada todistuksen tai vahvistaa sitä lausumalla sen. Presidentti Boyd K. Packer kahdentoista apostolin koorumista on opettanut:

Kuva
President Boyd K. Packer

”Ei ole kovinkaan harvinaista kuulla lähetyssaarnaajan sanovan: ’Kuinka minä voin lausua todistuksen ennen kuin olen saanut sen? Kuinka voin todistaa, että Jumala elää, että Jeesus on Kristus ja että evankeliumi on totta? Ellei minulla ole siitä todistusta, niin eikö se olisi epärehellistä?’

Voi kunpa saisin opetetuksi teille tämän yhden periaatteen! Todistus löydetään lausumalla se! Jossakin vaiheessa hengellisen tiedon etsintäänne tapahtuu ’uskon harppaus’, kuten filosofit sanovat. Se on se hetki, jolloin olette päässeet valon reunaan ja astuneet pimeyteen ja huomanneet, että tie on valaistu edessänne askeleen tai kahden verran. Niin kuin pyhissä kirjoituksissa sanotaan, ’ihmisen henki on Herran lamppu’ (Sananl. 20:27).

Todistuksen saaminen siitä, mitä olette lukeneet tai mitä joku on sanonut, on asia sinänsä, ja se on välttämätön alku. Aivan toista on se, että Henki todistaa teille sydämessänne, että se, mitä te olette todistaneet, on totta. Ettekö näe, että saatte todistuksen lausuessanne sitä? Kun annatte sitä, mitä teillä on, se maksetaan takaisin korkojen kanssa! – –

Todistuksen lausuminen ääneen on uskonne koetus.” (Ks. ”Herran lamppu”, Valkeus, joulukuu 1988, s. 36.)

Pohdi, kenelle sellaiselle voisit lausua oman todistuksesi, jolle saattaisi olla apua sen kuulemisesta. Lausu todistuksesi tuolle henkilölle tällä viikolla.

  1. Kirjoita pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaasi tämän päivän tehtävien alle seuraavaa:

    Olen opiskellut luvun OL 17 ja suorittanut tämän oppiaiheen tehtävät (päiväys).

    Lisäkysymyksiä, ajatuksia ja oivalluksia, joita haluaisin esittää opettajalleni: